Nieuwe Alivio groep even goed als oude deore / xt groepen ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Polleke_1974
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 22:14

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met de laatste Alivio groep (M4000)
zie link: http://www.baikbike.com/new-shimano-mtb ... ries-2014/" onclick="window.open(this.href);return false;

In de beschrijving van de componenten valt te lezen dat de nieuwe Alivio groep diverse technieken heeft overgenomen van de voorgaande deore en XT groepen. Onder andere de achterderaileur maakt nu ook gebruik van de shadow RD technologie en het crankstel lijkt ook meegelift te hebben op de eerdere ontwikkelingen binnen de hogere segmenten.

Kun je ongeveer stellen dat deze groep dezelfde prestaties levert als de eerdere deore en xt groepen ?
Wie heeft er ervaring met deze groep en kan hierover iets zeggen.
Het lijkt mij een aantrekkelijke groep vanwege deze upgrades, de prijs en zeker ook het strakke uiterlijk.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik ken de set niet, maar als ik het zo bekijk lijkt er niet was mis mee, ik zou zeggen dat deze groep veel weg heeft van de eerdere SLX groepen. Ja de shifters en de brake levers zijn anders dan bijv. SLX.
“Old, not obsolete”
tek-zotic
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: do 15 maart 2012, 17:23
Mijn mountainbike: Carbon in de zomer, staal in de winter

ik heb voor mijn vader laatst een woon werk fiets opgebouwd. Ik heb de laatste nieuwe Alivio shifters gemonteerd in combinatie met een XT derrie die ik nog had liggen. En ik moet toegeven dat hij zeer soepel schakelt. Ik was allesinds in positieve zin verrast.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Die vergelijking gaat natuurlijk een beetje mank. Nieuwe shifters schakelen bijna altijd soepeler dan oude, ook al zijn de oude van een hogere serie. Heeft vaak met tegelijk vervangen shifterkabels te maken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hoe houd zo'n instapgroep het na een jaartje intensief gebruik het nog vol. Dat is eigenlijk wat je weten wil en daar is maar op 1 manier achter te komen. Kopen en ge(mis)bruiken.
Polleke_1974
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 22:14

@kapitein Iglo: ik bedoel uiteraard de vergelijking tussen ongebruikte onderdelen van de oudere versies van deore en xt en ongebruikte onderdelen van deze nieuwe alivio groep. De vergelijking moet wat dat betreft uiteraard wel eerlijk zijn. Punt was dat ik me afvroeg of deze nieuwe groep intussen de kwaliteit heeft die je enkele jaren geleden van deore en XT mocht verwachten. Gezien enkele reacties hier en de beschrijvingen op internet zou dat best het geval kunnen zijn.

Als ik de groep over een tijdje aanschaf, zal ik mijn ervaringen hier wel delen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Dice Oldskool schreef:Hoe houd zo'n instapgroep het na een jaartje intensief gebruik het nog vol. Dat is eigenlijk wat je weten wil en daar is maar op 1 manier achter te komen. Kopen en ge(mis)bruiken.
Aan de andere kant als die groep een fractie van de prijs kost van een du(u)r(der)e groep... Wat maakt het dan uit?
Daarbij omdat iets duurder is, wil niet zeggen dat het per definitie beter/duurzamer is.
“Old, not obsolete”
jankoets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 22 juli 2007, 22:59
Mijn mountainbike: Surly Straggler SS, Giant XTC 29er, Giant TCR Advanced

Ik denk dat de technieken wel aardig overeenkomen en dat het redelijk hetzelfde functioneert. Het verschil zit vermoed ik vooral in de kwaliteit en afwerking van de gebruikte materialen en dat is iets wat je waarschijnlijk pas na een tijdje gaat ontdekken.

Overigens zien crankstel en derailleurs er idd netjes uit. Veel beter dan de Alivio groep vroeger.
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 13:12
Mijn mountainbike: Borgini Cirone SL Ultra Light

De afwerking zal gelijk zijn; ze worden op dezelfde machines geproduceerd. Het verschil zit vooral in de robuustheid en het materiaal gebruik. Duurdere groepen zullen óf lichter zijn bij een gelijke robuustheid óf steviger uitgevoerd voor meer robuustheid.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Marco79 schreef:
Dice Oldskool schreef:Hoe houd zo'n instapgroep het na een jaartje intensief gebruik het nog vol. Dat is eigenlijk wat je weten wil en daar is maar op 1 manier achter te komen. Kopen en ge(mis)bruiken.
Aan de andere kant als die groep een fractie van de prijs kost van een du(u)r(der)e groep... Wat maakt het dan uit?
Daarbij omdat iets duurder is, wil niet zeggen dat het per definitie beter/duurzamer is.
Ik kan geen oordeel vellen omdat ik die groep niet gebruik maar het prijsverschil met Deore/SLX/XT zal toch ergens in uiting komen. Hetzij gewicht,hetzij duurzaamheid en betrouwbaarheid. Zo'n groep kan dan misschien wel een fractie van de prijs t.o.v XT/XTR zijn, het verschil met Deore zal wel niet heel groot zijn. Ik persoonlijk zou ik dan liever iets meer uitgegeven en mij ervan verzekeren dat het met de duurzaamheid wel goed zit ipv om de zoveel tijd kapotte onderdelen te ver wisselen. Zoals ik eerder al vertelde, je komt daar pas achter als je het gebruikt.
Polleke_1974
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 22:14

Ik denk dat je het een beetje moet vergelijken met computers. Wat twee jaar geleden als supersnel en geavanceerd werd gezien, is nu in de middenmoot beland. De XT en XTR groepen zijn met name bedoeld voor die mensen die elk jaar van de nieuwste ontwikkelingen willen gebruik maken denk ik. Maar als je nu een lagere groep aanschaft, zoals deze alivio groep, kan het best zijn dat je dezelfde kwaliteit in huis haalt als de deore/xt groepen van 2 jaar geleden. Maar inderdaad, de proef op de som nemen is de beste manier om hier achter te komen. Buiten kwaliteit en duurzaamheid zal marketing en imago ook wel een rol spelen. Bij shimano zullen ze ook wel beseffen dat ze een recreant en wedstrijdrijder gewoonweg niet hetzelfde moeten aanbieden, omdat beiden in hun eigen vetrouwde segment willen blijven.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bepaalde "technolgie" gaat stapsgewijs naar de lagere groepen maar op andere punten blijft er gewoon een verschil bestaan tussen een XT(R) en een Alivio. Een moderne Alivio shifter haalt het qua gevoel/preciezie niet bij een oude XT 8-speed shifter IMHO; wat terug te voeren zou moeten zijn op materiaalgebruik en toleranties...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

cheeta schreef:wat terug te voeren zou moeten zijn op materiaalgebruik en toleranties...
100% mee eens.
StAlTiCa
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Behalve het "sentiment" marketing, speelt het volgende imho ook mee:
- waar en hoe (vaak) ga je het gebruiken
- wat zijn je verwachtingen
- wat ben je gewend
- en niet te vergeten: welk budget.
Niet iedereen heeft XT(R) geld of heeft het er voor over.
Nu weet ik niet wat de Alivio set zou moeten kosten, maar 'n SLX groep incl. remmen gaat voor ongeveer €350,-. Deore zit daar weer onder. Mocht de prijs van de Alivio set heel dicht tegen de prijs v/e Deore set aanschurken, zou ik persoonlijk wel voor de Deore set gaan. (Ja ik ben ook wel gevoelig voor marketing;) ).
“Old, not obsolete”
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Duurzaamheid, gewicht, finesse, met name onder en na zware omstandigheden beter blijven presteren.
Ik zou minimaal voor Deore gaan, niets mis met die oude 'stelregel'. Of SLX, misschien nog wel de allerbeste groep überhaupt, gekeken naar prijs/kwaliteit verhouding. Allemaal wel steeds wat duurder.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie