Voor derailleur wilt niet goed terug / veer slap?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Hallo iedereen,

Ik heb een apart probleem. Ik heb een voorderailleur (Shimando Deore, top swing, met kabel vanaf boven.) De veer lijkt een beetje slap bij het afschakelen. Schakelen naar een groter blad is geen probleem. Afschakelen van groot naar midden ook niet. Maar afschalen van middel naar klein gaat niet lekker. De veer heeft vaak net te weinig kracht om het helemaal terug te duwen, kabel hangt dan wel slap. Dus aan de schakelaar ligt het niet. +/- schroeven zitten goed. Veer lijkt net niet sterk genoeg meer, want ik kan handmatig met weinig kracht de derailleur naar de kleine blad duwen.

Heb de derailleur al goed schoongemaakt en gesmeerd. Enig idee/tips?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Kijk even of je derailleur wel "in lijn" ligt met de bladen. Als de achterkant van de kooi bijvoorbeeld iets naar buiten gedraaid zit, kun je dit ook krijgen.

Gesteld dat je een voorderailleur met klemband hebt he.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

Waar hangt de kabel slap? Ook dat stuk waar deze de laatste bocht maakt naar de derailleur? Indien die niet slap hangt heb je nog kans dat de binnenkabels niet goed schoon/vrij zijn? Vervangen of schoonmaken hiervan is dan het devies.
Hoe oud is de derailleur? Indien je de kabel helemaal los maakt, merk je dan wat van de veerspanning?
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

OsiruS schreef:Waar hangt de kabel slap? Ook dat stuk waar deze de laatste bocht maakt naar de derailleur? Indien die niet slap hangt heb je nog kans dat de binnenkabels niet goed schoon/vrij zijn? Vervangen of schoonmaken hiervan is dan het devies.
Hoe oud is de derailleur? Indien je de kabel helemaal los maakt, merk je dan wat van de veerspanning?
Ook het laatste stukje van de kabel hangt ook los. Met de kabel los schiet hij ook niet altijd terug (als ik hem eerst handmatig naar buiten heb geduwd). Leeftijd weet ik niet zeker, wel een jaartje of 4 denk ik.

Ik had de derailleur ook goed gechecked op uitlijning. Uitgebreid alles opnieuw ingesteld dacht ik. D

@admin, zag dat ik het Technische vragen en onderhoud had kunnen plaatsen. Ik weet niet of dit verplaatst kan/moet worden.
Gebruikersavatar
Bart_Banaan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 248
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 13:12
Mijn mountainbike: Borgini Cirone SL Ultra Light

Hij kan verbogen zijn op zijn draaipunten, maar dan moet hij wel een 'klap' gehad hebben. Als de draaipunten iets verbogen zijn kan het gebeuren dat de derailleur niet meer soepel beweegt...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klinkt als overleden voorderailleur.
Topswing modellen hebben een kortere levensverwachting dan downswing modellen.

Er zit geen rotzooi ergens tussen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Het primaire draaipunt is gewoonlijk de as die ongeveer recht naar achteren 'vanaf' de zitbuis steekt. De veer waar je het over hebt zit rond die as. Vaak zit daar het probleem.
Probeer eens om dat gedeelte lekker in de dunne olie te zetten, en dan een fiks aantal keer tussen het kleine en het middenblad te schakelen waarbij je de derailleur met de hand naar het kleinste blad helpt.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Gun je lokale ondernemer 2 tientjes voor een nieuwe Deore voorderraileur en een frisse binnenkabel.

Doe er 5 euro bij uit je spaarpot en je loopt wellicht met een SLX of XT de deur uit.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Lijkt me een goed uitgangspunt om de nederlandse economie uit het slop te halen.
Slecht gesmeerde ketting, gewoon een nieuwe kopen. Speling in de achteras, gewoon een nieuw wiel kopen, krakend balhoofd, koop gelijk een nieuw frame, tenslotte zo'n gedoe om het balhoofd te vervangen.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Ik zou bij een slecht gesmeerde ketting al een nieuwe fiets kopen, maar dat terzijde.

mijn ervaringen met voorderailleurs is wanneer ze niet meer doen wat ze moeten doen het eind nabij is voor een gewisse dood in de kliko. Die dingen zijn zo goedkoop dat ik me de ergernis van slecht (of niet) schakelen niet op de hals wil halen. Helemaal omdat de TS aangeeft ook met een losse kabel de boel niet meer terug wil.

Drupje olie kan tijdelijk helpen maar tijdens de volgende natte rit sta je weer te klootviolen.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Mijn ervaring is dat 4 van de 5 keer het probleem bij de 'hoofdas' ligt, maar het is vrij voor anderen om te kiezen voor vervangen. Als ex-fietsenmaker pluk ik daar nu vele jaren later nog de vruchten van. Heb nog versnellingen van voor 2k die door de eigenaar afgeschreven waren (keus aan de klant: smeren of vervangen) en het nog perfect doen.

En als je het verhaal leest lijkt het niet op slijtasje, maar eerder op te veel wrijving en dan typisch naar de granny (typisch voor het vlakke Nederland want wat moet je daar nu met een granny? En dan helpt smeren vaak) of een 'crash' (en dan helpt vervangen vaak ;) ).
Plaats reactie