knie- en elleboogprotectors voor all day use

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Ik fiets tot nu toe eigenlijk geheel zonder knie en/of ellenboog beschermers. Op de lokale tracks, is dit ook geen punt. Afgelopen jaar zijn we een keer of 3/4 naar het bikepark winterberg geweest, en uiteraard daar wel full protection gedragen. Daarna zijn we nog enkele keren naar de ardennen geweest. Ook zonder protectie. En dat gaf me toch geen fijn gevoel. Aankomend seizoen staan er verschillende zaken op het progamma(Ardennen, en ook een week Saalbach/Hinterglemm). Dus hiervoor wil ik beslist kniebeschermers gaan kopen. Dat is zeker. Maar over Ellenboogbeschermers twijfel ik eigenlijk nog en beetje? Zijn deze nodig??
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Belg schreef:Zijn deze nodig??
Ein klares Jein!
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Ok :-)

Weet iemand misschien een tabel/linkje, waarop ik afmetingen kan vinden hoe te bepalen welke maat(S,M,L,XL) ik nodig heb voor de knie en de arm protectie? De webshops zijn daar niet duidelijk over.
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Belg schreef: Weet iemand misschien een tabel/linkje, waarop ik afmetingen kan vinden hoe te bepalen welke maat(S,M,L,XL) ik nodig heb voor de knie en de arm protectie? De webshops zijn daar niet duidelijk over.
Vaak kun je op de website van de fabrikant een maattabel vinden, maat M bij het ene merk is niet altijd maat M bij het andere merk.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Was deze ook al ff aan het volgen, ook mijn keuze is waarschijnlijk ook gevallen op de RF ambush, alleen ook ik twijfel over de elleboogbeschermers.... Het is al ff stil in dit topic dus vandaar mijn kickje.

Daan inmiddels al je keuze gemaakt?
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vandaag eindelijk eens een stukje test-gefietst met de IXS beschermers :)
Gewoon op een xc-rondje (loonse en drunense duinen), dus met veel trapwerk. Dat is vrij goed te doen, uiteraard voel je wel dat je iets extra's aan hebt maar ik voelde niet meteen irritante drukpunten of zo. Ze bleven ook goed zitten bij het trappen, zonder af te zakken of te verdraaien.

Toch zie ik mezelf nog niet zo snel een hele Ardennen-dagtocht met de protectoren aan rijden, daarvoor voel je ze net teveel zitten (of ik moet gewoon nog wat meer wennen...). Je gaat uiteraard ook wat meer zweten onder de beschermers, en dan was het vandaag nog maar een graad of zes meen ik :)
De klims en afdalingen zijn in de Ardennen gewoon te kort om steeds de protectoren aan en uit te doen.

In het hooggebergte, waar je vaak lange klims en afdalingen hebt lijken de nadelen me amper aanwezig. Dan gaan ze tijdens het klimwerk in/aan de rugzak en om voor de afdalingen.

Ik ga ze zeker nog wat meer testen zodra ik richting Zuid-Limburg of Ardennen ga, en op m'n mtb-vakantie in de Alpen gaan ze sowieso mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Ikzelf draai bij lange klims de kniebeschermers een kwartslag naar buiten den laat ze zakken op de enkels.
Natuurlijk voel je ze wel zitten maar ik heb daar verder geen last van :wink:
If you wanna ride....
Belg
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: di 6 december 2011, 19:32
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 9.9 2015 Meteor grey-Red

Handige tip, dizzasta!

Mijn voorkeur gaat uit naar dianese. Kwam daar het volgende filmpje van tegen. Worden bij klimmen ook naar beneden gedaan. Eerst een nieuwe bike, dan de rest voor me!

https://m.youtube.com/watch?v=gD45GubbNUc" onclick="window.open(this.href);return false;
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Lichtgewicht alternatief:

http://www.pinkbike.com/news/leatt-3df- ... -2015.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

ik ben nog steeds in de twijfel mode. Ik fiets al wat jaartjes in Oostenrijk zonder beschermers. Op de schotterpaden waar ik rij zie ik ook weining mensen met bescherming. Ik heb wel eens een slippertje gemaakt maar gelukkig niets ernstig, maar het blijft tricky met alle stenen en keien (zeker downhill).
Het ene moment lijkt het me zo'n overkill aan de andere kant is het better safe than sorry.
Ik ben niet het bike park type maar dender graag naar beneden.

Ik overweeg de POC VPD2 of de VPD air uitvoering. Heeft iemand ervaring met beide types?
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

waarom niet de Bliss minimalist? Ik heb onlangs hun knie- en elleboogbeschermers aangeschaft. Ik heb trouwens ook de POC VPD2 maar die vind ik toch snel "too much" voor als ik bij in de ardennen rijd en niet alleen downhill gericht rijd. Met die Bliss beschermers kan je je gewone rondje rijden (ze hinderen absoluut niet) en toch eventjes voluit gaan in een afdaling (of even een wat technischer afdaling meepikken)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik inmiddels wel gemerkt heb is dat het moeten uittrekken van je schoenen om de protectors te kunnen aan- of afdoen niet erg handig is (bij de IXS Flow e.a.). Een volgende keer zou ik daarom voor een model gaan waarbij dat niet nodig is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Marz45 schreef:ik ben nog steeds in de twijfel mode. Ik fiets al wat jaartjes in Oostenrijk zonder beschermers. Op de schotterpaden waar ik rij zie ik ook weining mensen met bescherming. Ik heb wel eens een slippertje gemaakt maar gelukkig niets ernstig, maar het blijft tricky met alle stenen en keien (zeker downhill).
Het ene moment lijkt het me zo'n overkill aan de andere kant is het better safe than sorry.
Ik ben niet het bike park type maar dender graag naar beneden.

Ik overweeg de POC VPD2 of de VPD air uitvoering. Heeft iemand ervaring met beide types?
Ik heb de POC VDP air kniebescherming onlangs gekocht. Gisteren een eerste keer een ritje van 3u ermee gedaan. Net zoals bij de bescherming van kermit moet je je schoenen uitdoen om ze aan te doen. Ik heb ze daarom de hele rit gewoon aangehouden en dit stoorde zeker niet. Hoe ze beschermen kan ik je nog niet vertellen, gisteren gewoon mooi recht gebleven 8)

Hoewel ik 1m88 ben heb ik wel maar de medium en die passen me goed. Volgens hun sizing tabel moet je je omtrek van je bil op 10cm boven de knieschijf meten om de maat te bepalen, dit klopte voor mij perfect.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Even een grote kick.
Ik ben op zoek naar knie- en elleboogbeschermers omdat ik telkens meer het ruigere werk op zoek.
Nu neig ik heel erg naar de Race Face ambush, ivm de goeie ervaringen hier en ook de tests op internet.
Maar zijn er winkels in Brabant waar ze te passen zijn? Tilburg/Breda/Roosendaal/Bergen op Zoom zegmaar.
Want in zeeland ga ik ze zowiezo niet vinden.

Of kan iemand me vertellen of de maatvoering goed klopt met wat op de site staat.
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Ik heb de ambush 3do Knieprotector.
Maat M en dat klopt wel met de maten die ik vooraf gemeten heb en wat er op de site staat.
In het begin zaten ze wat strak maar nu ze zijn ingedragen gaat het prima.
Ook met klimmen overigens.
Plaats reactie