Stuurbreedte + stuurpenlengte vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Marco79 schreef:
ak-77 schreef:Ja lijkt me wel ja. Als je denkt minder snel over je stuur heen te gaan door je schouders verder naar voren te zetten dan zit het probleem in je hoofd en niet in je fiets. Als je voorwiel wel ver genoeg weg zit maar je stuur te kort op je zadel zou je daar in de klimmen een stuk eerder last van moeten hebben dan bij de afdalingen.
En bedankt he. :-q
Kleine toelichting waarom er een hoge stuurpen op zit; ik kocht destijds een andere voorvork (2e hands, maar zeer weinig gebruikt), zonder echt op te letten op de lengte van de stuurbuis. Bij montage kwam ik er dus achter dat ik met het originele headset niet uit de voeten kon. Hier heb ik dus een Ritchey headset voor geplaatst (erg laag), waardoor ik de vork wel kon gebruiken. Vooralsnog gaat dit prima, maar een ietsje minder nerveuse fiets is op sommige stukken wel fijn. Dus ga buiten de tip van het verder naar achter hangen, op zoek naar een breder stuur, waarbij de breedte de hoogte een beetje compenseert.
Graag gedaan hoor :wink: Ik was misschien wat botter dan mijn bedoeling was, maar soms heb ik gewoon even geen zin om 5 minuten extra na te denken over hoe ik iets kan zeggen zonder iemand op de tenen te trappen :evil: . Als die headset de oorzaak van het probleem is gaat het dus vooral om hoogte. In dat geval moet je misschien nog een beetje extra rise nemen. Die 1 cm meer compenseert grofweg een beetje voor wat je naar beneden moet om je armen verder uit elkaar te zetten.
Give me little bits of / more than I can take
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

No worries. Ben een grote vent en zie dit echt niet als lomp. ;).

Sweet irony zeg maar.
“Old, not obsolete”
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vind wel dat er met hele korte stuurpennen gereden word, dat komt de wendbaarheid niet te goeden. Ja kortere stuurpen stuurt directer, maar als je 185 bent bv en met een 80mm of 90mm pen rijd zit je op een te groot frame en dat stuurt vooral log. wat mij betreft ook een van de twee belangrijkste redenen dat sommige een 29 te log vinden.

Het is geen wet maar ik zou toch als volgt rekenen:
165 - 90mm +/- 10mm
175 - 100mm "
185 - 110mm "

Op deze manier leveren bv Canyon, Cube en Cannondale hun XC hardtails uit.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

SugaHoneyIceTea schreef: @ Marco79: Verder achter je zadel hangen en een breder stuur nemen, is minder nerveus en je hebt betere verdeling van kracht op je stuur.
Vandaag geprobeerd en oké bevonden. :-q
Direct een PR gezet op de bewuste afdaling, 32,9km/h! (Was een technische afdaling). :D
Denk wel dat ik voor een breder stuur ga.
Cube-Elite schreef:Ik vind wel dat er met hele korte stuurpennen gereden word, dat komt de wendbaarheid niet te goeden. Ja kortere stuurpen stuurt directer, maar als je 185 bent bv en met een 80mm of 90mm pen rijd zit je op een te groot frame en dat stuurt vooral log. wat mij betreft ook een van de twee belangrijkste redenen dat sommige een 29 te log vinden.

Het is geen wet maar ik zou toch als volgt rekenen:
165 - 90mm +/- 10mm
175 - 100mm "
185 - 110mm "

Op deze manier leveren bv Canyon, Cube en Cannondale hun XC hardtails uit.
Hmmm ik lees wat contradicties; Een 80 of 90 mm stuurden is volgens jou te kort, maar dan zou het frame te groot zijn. Een kortere stuurpen zorgt voor een direct reagerende fiets, en een langere pen doet dan wat? Lijkt mij juist als je meer voorover ligt (langere stuurpen) en dus dichter op je voorwiel, je juist een logge fiets krijgt (qua reactie). En met een langere stuurpen krijg je toch een xc racer? Wat dus niet de geometrie is die ik zou willen.
“Old, not obsolete”
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Ik vind dit inderdaad vreemd....er zijn zelfs profs die tussen de maten in zitten en die gaan voor het grotere frame om een 50mm stem erin te zetten....heb het dan niet over XC overigens
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Een kortere stuurpen geeft uiteraard een directer stuurgevoel. Maar het probleem is dat er ook veel gevallen zijn die dit doen om een te groot frame te compenseren.

Een groter frame heeft meer invloed op logheid dan een stuurpen van 1 of 2cm langer, omdat de wielbasis ook langer wordt.

We hebben hier iemand gehad die zijn fiets niet goed vond rijden en van 110mm naar 70mm is gegaan. Dat gaat natuurlijk nergens over 4cm verschil zijn minimaal twee framematen, dat heb je een veel te groot frame gekocht/ben niet niet goed geadviseerd.

Ik heb het hier over XC en marathon, all mountain en downhill heb ik nog nooit gedaan, maar daar kan ik me goed voorstellen dat je met (veel) kortere pennen gaat rijden. Daar wil je wellicht wel de iets stabielere langere wielbasis en directer sturen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Cube-Elite schreef:Een kortere stuurpen geeft uiteraard een directer stuurgevoel. Maar het probleem is dat er ook veel gevallen zijn die dit doen om een te groot frame te compenseren.
Ik heb het hier over XC en marathon.
Ah op die fiets. :wink:
Persoonlijk heb ik een iets kortere stuurpen met meer hoogte om de hoogte die ik kwijtraakte na het monteren van de andere voorvork (2e hands, niet op de hoogte van de stuurbuis gelet en dus een low stack head setje moeten monteren). Wel moet ik zeggen dat ik het fijn vind dat ik door de iets kortere stuurpen een meer speelse fiets heb.
Wieltje optrekken gaat gewoon makkelijker. Ohja, ik heb een hardtail en downhill aspiraties heb ik zeker niet met deze bike. :D
“Old, not obsolete”
Plaats reactie