Stuurbreedte + stuurpenlengte vragen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Obsethed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 september 2014, 20:15

Goedenavond!

Ik wil een breder stuur plaatsen op mijn fiets maar ben de kluts een beetje kwijt wat ik nu moet aanschaffen zodat de verhoudingen kloppen.

Ik heb nu:
585mm flat stuur
90mm stuurpen 6 graden rise

Ik wil dus een breder stuur, zat zelf aan 680-700 te denken. Gezien meeste sturen in 31.8 zijn zal de stuurpen ook vervangen moeten worden. Wat voor lengte raden jullie mij aan?

En wat voor combi's rijden jullie qua stuurbreedte en de lengte van de stuurpen?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik rij met een combi 740 mm stuur en 90 mm stuurpen en met een combi 780mm stuur en 65mm stuurpen.
Maar ja alles hangt af van je inzet gebied, je lichaamsbouw.... etc.

Vaak kun je beter een wat breder stuur nemen. Inkorten is een fluitje van een cent en kun je hem aanpassen naar voor jou de ideale breedte.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De stuurpenlengte hangt natuurlijk vooral af van je (gewenste) zithouding en in mindere mate van het stuur. Al zijn combinaties van lange stuurpennen met brede sturen en andersom niet gangbaar.

Gewoon uitproberen dus. Er zijn wel brede sturen in 25.4mm, maar niet zo veel. Je kunt dus op zoek naar een breed stuur en je huidige stuurpen pas vervangen als je toch korter wilt. Of je stapt idd meteen over naar 31.8mm, dan is de keus meteen een stuk groter.

Geef "breed" in elk geval een aantal ritten de kans voordat je gaat zagen. Vaak is het even wennen maar het rijdt een stuk beter, met meer controle en minder nerveus. En er zijn maar weinig bomen die zo dicht op elkaar staan dat je er met 70cm niet tussendoor kunt en met 60cm wel (een vaak gehoord argument, wat dus zelden klopt ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stuurpen 1 cm korter per pakweg 5 cm extra breedte. Is geen wet, maar lijkt aardig te kloppen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Als je je houding ongeveer hetzelfde wil houden, zul je met een breder stuur dus ook een iets kortere stuurpen
nodig hebben. Maar zoals gezegd, gewoon een beetje uitproberen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Een iets andere insteek op dit topic.

Vanmiddag tijdens een rondje knallen merkte ik op dat ik bij een snelle afdaling het gevoel heb dat ik over het stuur ga. Voor mijn gevoel lijkt de afstand, bij staande positie, tussen pedalen en stuur wat kort.
Concrete vraag is, hoe kan ik dit oplossen? Zelf zat ik aan een breder stuur met een hogere rise te denken, zodat de fiets in ieder geval minder nerveus wordt en ik niet het gevoel heb dat ik over het stuur wordt gelanceerd (ik kan harder, maar dit houdt me wat tegen ;)). Een stuur met 35mm rise en 680mm breed, gaat dit veel verschil maken?

Momenteel rij ik met:
- Stuur van 640mm breed, 1" riser, met 9 graden backsweep.
- Stuurpen van 35 graden welke 60mm lang is.
Ohja; de fiets is een hardtail.
“Old, not obsolete”
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Wat men nogal vergeet is dat lichaamsbouw ook belangrijk is. Iemand van 1.70 met smalle schouders vind 700mm wellicht breed terwijl iemand van 1.95 met brede schouders 780 gewoon vindt.
Ik zie het zo, je stuur komt binnen je schouderbreedte of buiten. Ik doe mn vuisten naast mn schouders met duimen naar binnen en dan heb ik het liefst nog wat speling tussen schouder en duim. Zo breed vind ik mijn stuur fijn.

Voor de OP: hou er rekening mee dat wanneer je pen in gaat korten het stuur wat lager komt te liggen dus een rise aan te bevelen is.

@ Marco79: Verder achter je zadel hangen en een breder stuur nemen, is minder nerveus en je hebt betere verdeling van kracht op je stuur.
Obsethed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 16 september 2014, 20:15

Ik heb inmiddels de upgrade gedaan.
Van:

585mm flat stuur
90mm stuurpen 6 graden rise

Naar:
700mm riser met backsweep (graden weet ik zo even niet)
60mm stuurpen 6 graden rise

Ik zit voor m'n gevoel nu zoveel beter op de fiets. Nergens last van en heb het gevoel veel meer controle te hebben. Ik heb zelfs de 6 graden omgekeerd gemonteerd.

Uit mijn persoonlijke ervaring raad ik het dus iedereen aan om eens een wat breder stuur te proberen :)
jfw
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 17:06
Mijn mountainbike: Cube Acid '08 - Devinci Wilson '08

Maar als je stuurpen negatief gemonteerd hebt, dan had je dus geen riser stuur nodig?

Optisch vind ik dan een 0mm rise stuur met stem op +6 graden mooier.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Marco79 schreef: Vanmiddag tijdens een rondje knallen merkte ik op dat ik bij een snelle afdaling het gevoel heb dat ik over het stuur ga. Voor mijn gevoel lijkt de afstand, bij staande positie, tussen pedalen en stuur wat kort.
De verticale afstand bedoel je dan? Ik dacht eerst dat je het over de horizontale afstand had maar dan zou de afstand juist wat korter moeten.
Marco79 schreef: Concrete vraag is, hoe kan ik dit oplossen? Zelf zat ik aan een breder stuur met een hogere rise te denken, zodat de fiets in ieder geval minder nerveus wordt en ik niet het gevoel heb dat ik over het stuur wordt gelanceerd (ik kan harder, maar dit houdt me wat tegen ;)). Een stuur met 35mm rise en 680mm breed, gaat dit veel verschil maken?

Momenteel rij ik met:
- Stuur van 640mm breed, 1" riser, met 9 graden backsweep.
- Stuurpen van 35 graden welke 60mm lang is.
Ohja; de fiets is een hardtail.
Je handen zouden 1 cm omhoog komen en 2 cm opzij gaan. Geen wereld van verschil maar je zult wel iets merken. Je rijdt al met een aardig korte hoge stuurpen. Het zou kunnen dat je frame te lang is. Of je techniek is niet goed. Raak je al bijna je achterwiel met je kont? Zonee, ga dan eens wat verder naar achter hangen. Voor de oefening kun je ook je zadel een stuk lager zetten, dat maakt het achteroverhangen wat makkelijker en dan krijg je het gevoel een beetje te pakken.
Give me little bits of / more than I can take
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

@Ak; hah dus toch gebrek aan techniek of gebrekkige techniek. ;).
Zal het de volgende ronde eens proberen. Moet zeggen dat dit eerste keer was dat ik dit gevoel had.

En wat ik bedoel met afstand tijdens staan is idd wel horizontaal, echter zou ik het gevoel omschrijven als zijnde dat ik te ver over het voorwiel hang. Dus idd mijn kont boven het achterwiel hangen. ;).

Wat betreft die riser, zal die 1 cm de 4 cm aan breedte compenseren?

Ohja een breder stuur zal waarschijnlijk ook nwe remleidingen en schakelkabel betekenen of niet? Daar de huidige kabel en leidingen op het huidige stuur zijn afgestemd.
“Old, not obsolete”
johnvdb
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: za 28 juni 2014, 21:04

4 cm breder is maar 2 cm per kant indien je kabels en remleiding niet heel krap bemeten zijn zou dit geen probleem mogen zijn .
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Marco79 schreef:@Ak; hah dus toch gebrek aan techniek of gebrekkige techniek. ;).
En wat ik bedoel met afstand tijdens staan is idd wel horizontaal, echter zou ik het gevoel omschrijven als zijnde dat ik te ver over het voorwiel hang. Dus idd mijn kont boven het achterwiel hangen. ;).
Ja lijkt me wel ja. Als je denkt minder snel over je stuur heen te gaan door je schouders verder naar voren te zetten dan zit het probleem in je hoofd en niet in je fiets. Als je voorwiel wel ver genoeg weg zit maar je stuur te kort op je zadel zou je daar in de klimmen een stuk eerder last van moeten hebben dan bij de afdalingen.

PS niet overdrijven met dat naar achter hangen he, als je daadwerkelijk aan je stuur gaat hangen raak je snel de controle kwijt. Gewoon je zwaartepunt een stuk naar achter maar hou je armen licht gebogen en de schouders losjes.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik zit momenteel ook met een net nieuw en breder stuur.
Wat betreft rise en reach veranderingen met een andere stem gebruik ik deze visuele calculator graag
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php" onclick="window.open(this.href);return false;

de rest qua stuur, rise en sweep verzin ik er zelf bij :)
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ak-77 schreef:Ja lijkt me wel ja. Als je denkt minder snel over je stuur heen te gaan door je schouders verder naar voren te zetten dan zit het probleem in je hoofd en niet in je fiets. Als je voorwiel wel ver genoeg weg zit maar je stuur te kort op je zadel zou je daar in de klimmen een stuk eerder last van moeten hebben dan bij de afdalingen.
En bedankt he. :-q
Kleine toelichting waarom er een hoge stuurpen op zit; ik kocht destijds een andere voorvork (2e hands, maar zeer weinig gebruikt), zonder echt op te letten op de lengte van de stuurbuis. Bij montage kwam ik er dus achter dat ik met het originele headset niet uit de voeten kon. Hier heb ik dus een Ritchey headset voor geplaatst (erg laag), waardoor ik de vork wel kon gebruiken. Vooralsnog gaat dit prima, maar een ietsje minder nerveuse fiets is op sommige stukken wel fijn. Dus ga buiten de tip van het verder naar achter hangen, op zoek naar een breder stuur, waarbij de breedte de hoogte een beetje compenseert.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie