Goedenavond!
Ik wil een breder stuur plaatsen op mijn fiets maar ben de kluts een beetje kwijt wat ik nu moet aanschaffen zodat de verhoudingen kloppen.
Ik heb nu:
585mm flat stuur
90mm stuurpen 6 graden rise
Ik wil dus een breder stuur, zat zelf aan 680-700 te denken. Gezien meeste sturen in 31.8 zijn zal de stuurpen ook vervangen moeten worden. Wat voor lengte raden jullie mij aan?
En wat voor combi's rijden jullie qua stuurbreedte en de lengte van de stuurpen?
Alvast bedankt
Stuurbreedte + stuurpenlengte vragen
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Ik rij met een combi 740 mm stuur en 90 mm stuurpen en met een combi 780mm stuur en 65mm stuurpen.
Maar ja alles hangt af van je inzet gebied, je lichaamsbouw.... etc.
Vaak kun je beter een wat breder stuur nemen. Inkorten is een fluitje van een cent en kun je hem aanpassen naar voor jou de ideale breedte.
Maar ja alles hangt af van je inzet gebied, je lichaamsbouw.... etc.
Vaak kun je beter een wat breder stuur nemen. Inkorten is een fluitje van een cent en kun je hem aanpassen naar voor jou de ideale breedte.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
De stuurpenlengte hangt natuurlijk vooral af van je (gewenste) zithouding en in mindere mate van het stuur. Al zijn combinaties van lange stuurpennen met brede sturen en andersom niet gangbaar.
Gewoon uitproberen dus. Er zijn wel brede sturen in 25.4mm, maar niet zo veel. Je kunt dus op zoek naar een breed stuur en je huidige stuurpen pas vervangen als je toch korter wilt. Of je stapt idd meteen over naar 31.8mm, dan is de keus meteen een stuk groter.
Geef "breed" in elk geval een aantal ritten de kans voordat je gaat zagen. Vaak is het even wennen maar het rijdt een stuk beter, met meer controle en minder nerveus. En er zijn maar weinig bomen die zo dicht op elkaar staan dat je er met 70cm niet tussendoor kunt en met 60cm wel (een vaak gehoord argument, wat dus zelden klopt )
Gewoon uitproberen dus. Er zijn wel brede sturen in 25.4mm, maar niet zo veel. Je kunt dus op zoek naar een breed stuur en je huidige stuurpen pas vervangen als je toch korter wilt. Of je stapt idd meteen over naar 31.8mm, dan is de keus meteen een stuk groter.
Geef "breed" in elk geval een aantal ritten de kans voordat je gaat zagen. Vaak is het even wennen maar het rijdt een stuk beter, met meer controle en minder nerveus. En er zijn maar weinig bomen die zo dicht op elkaar staan dat je er met 70cm niet tussendoor kunt en met 60cm wel (een vaak gehoord argument, wat dus zelden klopt )
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Een iets andere insteek op dit topic.
Vanmiddag tijdens een rondje knallen merkte ik op dat ik bij een snelle afdaling het gevoel heb dat ik over het stuur ga. Voor mijn gevoel lijkt de afstand, bij staande positie, tussen pedalen en stuur wat kort.
Concrete vraag is, hoe kan ik dit oplossen? Zelf zat ik aan een breder stuur met een hogere rise te denken, zodat de fiets in ieder geval minder nerveus wordt en ik niet het gevoel heb dat ik over het stuur wordt gelanceerd (ik kan harder, maar dit houdt me wat tegen ). Een stuur met 35mm rise en 680mm breed, gaat dit veel verschil maken?
Momenteel rij ik met:
- Stuur van 640mm breed, 1" riser, met 9 graden backsweep.
- Stuurpen van 35 graden welke 60mm lang is.
Ohja; de fiets is een hardtail.
Vanmiddag tijdens een rondje knallen merkte ik op dat ik bij een snelle afdaling het gevoel heb dat ik over het stuur ga. Voor mijn gevoel lijkt de afstand, bij staande positie, tussen pedalen en stuur wat kort.
Concrete vraag is, hoe kan ik dit oplossen? Zelf zat ik aan een breder stuur met een hogere rise te denken, zodat de fiets in ieder geval minder nerveus wordt en ik niet het gevoel heb dat ik over het stuur wordt gelanceerd (ik kan harder, maar dit houdt me wat tegen ). Een stuur met 35mm rise en 680mm breed, gaat dit veel verschil maken?
Momenteel rij ik met:
- Stuur van 640mm breed, 1" riser, met 9 graden backsweep.
- Stuurpen van 35 graden welke 60mm lang is.
Ohja; de fiets is een hardtail.
“Old, not obsolete”
-
- Extreme Biker
- Berichten: 606
- Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
- Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007
Wat men nogal vergeet is dat lichaamsbouw ook belangrijk is. Iemand van 1.70 met smalle schouders vind 700mm wellicht breed terwijl iemand van 1.95 met brede schouders 780 gewoon vindt.
Ik zie het zo, je stuur komt binnen je schouderbreedte of buiten. Ik doe mn vuisten naast mn schouders met duimen naar binnen en dan heb ik het liefst nog wat speling tussen schouder en duim. Zo breed vind ik mijn stuur fijn.
Voor de OP: hou er rekening mee dat wanneer je pen in gaat korten het stuur wat lager komt te liggen dus een rise aan te bevelen is.
@ Marco79: Verder achter je zadel hangen en een breder stuur nemen, is minder nerveus en je hebt betere verdeling van kracht op je stuur.
Ik zie het zo, je stuur komt binnen je schouderbreedte of buiten. Ik doe mn vuisten naast mn schouders met duimen naar binnen en dan heb ik het liefst nog wat speling tussen schouder en duim. Zo breed vind ik mijn stuur fijn.
Voor de OP: hou er rekening mee dat wanneer je pen in gaat korten het stuur wat lager komt te liggen dus een rise aan te bevelen is.
@ Marco79: Verder achter je zadel hangen en een breder stuur nemen, is minder nerveus en je hebt betere verdeling van kracht op je stuur.
Ik heb inmiddels de upgrade gedaan.
Van:
585mm flat stuur
90mm stuurpen 6 graden rise
Naar:
700mm riser met backsweep (graden weet ik zo even niet)
60mm stuurpen 6 graden rise
Ik zit voor m'n gevoel nu zoveel beter op de fiets. Nergens last van en heb het gevoel veel meer controle te hebben. Ik heb zelfs de 6 graden omgekeerd gemonteerd.
Uit mijn persoonlijke ervaring raad ik het dus iedereen aan om eens een wat breder stuur te proberen
Van:
585mm flat stuur
90mm stuurpen 6 graden rise
Naar:
700mm riser met backsweep (graden weet ik zo even niet)
60mm stuurpen 6 graden rise
Ik zit voor m'n gevoel nu zoveel beter op de fiets. Nergens last van en heb het gevoel veel meer controle te hebben. Ik heb zelfs de 6 graden omgekeerd gemonteerd.
Uit mijn persoonlijke ervaring raad ik het dus iedereen aan om eens een wat breder stuur te proberen
De verticale afstand bedoel je dan? Ik dacht eerst dat je het over de horizontale afstand had maar dan zou de afstand juist wat korter moeten.Marco79 schreef: Vanmiddag tijdens een rondje knallen merkte ik op dat ik bij een snelle afdaling het gevoel heb dat ik over het stuur ga. Voor mijn gevoel lijkt de afstand, bij staande positie, tussen pedalen en stuur wat kort.
Je handen zouden 1 cm omhoog komen en 2 cm opzij gaan. Geen wereld van verschil maar je zult wel iets merken. Je rijdt al met een aardig korte hoge stuurpen. Het zou kunnen dat je frame te lang is. Of je techniek is niet goed. Raak je al bijna je achterwiel met je kont? Zonee, ga dan eens wat verder naar achter hangen. Voor de oefening kun je ook je zadel een stuk lager zetten, dat maakt het achteroverhangen wat makkelijker en dan krijg je het gevoel een beetje te pakken.Marco79 schreef: Concrete vraag is, hoe kan ik dit oplossen? Zelf zat ik aan een breder stuur met een hogere rise te denken, zodat de fiets in ieder geval minder nerveus wordt en ik niet het gevoel heb dat ik over het stuur wordt gelanceerd (ik kan harder, maar dit houdt me wat tegen ). Een stuur met 35mm rise en 680mm breed, gaat dit veel verschil maken?
Momenteel rij ik met:
- Stuur van 640mm breed, 1" riser, met 9 graden backsweep.
- Stuurpen van 35 graden welke 60mm lang is.
Ohja; de fiets is een hardtail.
Give me little bits of / more than I can take
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
@Ak; hah dus toch gebrek aan techniek of gebrekkige techniek. .
Zal het de volgende ronde eens proberen. Moet zeggen dat dit eerste keer was dat ik dit gevoel had.
En wat ik bedoel met afstand tijdens staan is idd wel horizontaal, echter zou ik het gevoel omschrijven als zijnde dat ik te ver over het voorwiel hang. Dus idd mijn kont boven het achterwiel hangen. .
Wat betreft die riser, zal die 1 cm de 4 cm aan breedte compenseren?
Ohja een breder stuur zal waarschijnlijk ook nwe remleidingen en schakelkabel betekenen of niet? Daar de huidige kabel en leidingen op het huidige stuur zijn afgestemd.
Zal het de volgende ronde eens proberen. Moet zeggen dat dit eerste keer was dat ik dit gevoel had.
En wat ik bedoel met afstand tijdens staan is idd wel horizontaal, echter zou ik het gevoel omschrijven als zijnde dat ik te ver over het voorwiel hang. Dus idd mijn kont boven het achterwiel hangen. .
Wat betreft die riser, zal die 1 cm de 4 cm aan breedte compenseren?
Ohja een breder stuur zal waarschijnlijk ook nwe remleidingen en schakelkabel betekenen of niet? Daar de huidige kabel en leidingen op het huidige stuur zijn afgestemd.
“Old, not obsolete”
Ja lijkt me wel ja. Als je denkt minder snel over je stuur heen te gaan door je schouders verder naar voren te zetten dan zit het probleem in je hoofd en niet in je fiets. Als je voorwiel wel ver genoeg weg zit maar je stuur te kort op je zadel zou je daar in de klimmen een stuk eerder last van moeten hebben dan bij de afdalingen.Marco79 schreef:@Ak; hah dus toch gebrek aan techniek of gebrekkige techniek. .
En wat ik bedoel met afstand tijdens staan is idd wel horizontaal, echter zou ik het gevoel omschrijven als zijnde dat ik te ver over het voorwiel hang. Dus idd mijn kont boven het achterwiel hangen. .
PS niet overdrijven met dat naar achter hangen he, als je daadwerkelijk aan je stuur gaat hangen raak je snel de controle kwijt. Gewoon je zwaartepunt een stuk naar achter maar hou je armen licht gebogen en de schouders losjes.
Give me little bits of / more than I can take
- Patrick_V
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2239
- Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3
Ik zit momenteel ook met een net nieuw en breder stuur.
Wat betreft rise en reach veranderingen met een andere stem gebruik ik deze visuele calculator graag
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php" onclick="window.open(this.href);return false;
de rest qua stuur, rise en sweep verzin ik er zelf bij
Wat betreft rise en reach veranderingen met een andere stem gebruik ik deze visuele calculator graag
http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.php" onclick="window.open(this.href);return false;
de rest qua stuur, rise en sweep verzin ik er zelf bij
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
En bedankt he.ak-77 schreef:Ja lijkt me wel ja. Als je denkt minder snel over je stuur heen te gaan door je schouders verder naar voren te zetten dan zit het probleem in je hoofd en niet in je fiets. Als je voorwiel wel ver genoeg weg zit maar je stuur te kort op je zadel zou je daar in de klimmen een stuk eerder last van moeten hebben dan bij de afdalingen.
Kleine toelichting waarom er een hoge stuurpen op zit; ik kocht destijds een andere voorvork (2e hands, maar zeer weinig gebruikt), zonder echt op te letten op de lengte van de stuurbuis. Bij montage kwam ik er dus achter dat ik met het originele headset niet uit de voeten kon. Hier heb ik dus een Ritchey headset voor geplaatst (erg laag), waardoor ik de vork wel kon gebruiken. Vooralsnog gaat dit prima, maar een ietsje minder nerveuse fiets is op sommige stukken wel fijn. Dus ga buiten de tip van het verder naar achter hangen, op zoek naar een breder stuur, waarbij de breedte de hoogte een beetje compenseert.
“Old, not obsolete”