Remmen upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ook Shimano. Betrouwbaar, makkelijk te ontluchten, overal waar je komt hebben ze wel onderdelen mocht dat nodig zijn. Om dat te onderbouwen: de laatste 2 bikes waarvoor ik remmen heb gekocht of een upgrade heb gedaan waren afkomstig van Shimano. En zodra mijn Formulas problemen geven dan gaan ze er meteen uit voor een setje Shimano. Waarbij de Formulas zeker goede punten hebben: laag gewicht en super power maar daarbij wel wat onderhoudsgevoelig (nog niet persoonlijk ondervonden). De Formulas van de huidige tijd schijnen echter een stuk betrouwbaarder te zijn (ook geen eigen ervaring alhoewel mijn 2011 probleemloos remmen - klop op hout).
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

De 2012 XT ( en later ) zij geweldig. :-q

Heb voor m'n nieuwe bike SLX besteld, ben heel benieuwd hoe die zijn!
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

Forau schreef:Ik vind dit topic eng. Bijna unaniem SLX/Deore en Hope, kan toch niet.
Formula? Magura? Hayes? Avid?

LINK
Blijkbaar klopt het wel, echter ook de Avids doen ook mee. Althans in deze test.

Ik vindt het helemaal niet eng :-) Schijnbaar hebben de meeste bikers die reageren alleen ervaring met hope en shimano.

Ik heb de afgelopen jaren heb ik diverse remsets gehad van Magura, Shimano en Avid. De remmen van Magura en Avid heb ik meer dan genoeg van. Te veel problemen of onderhoud. De shimano remmen vond ik zelf niet wat ik er van verwachtte en inmiddels zijn al mijn fietsen EN die van mijn vrouw uitgerust met ...... Hope.

De oudste set Hope remmen van het type Mono Mini is pas 1 keer ontlucht en zeker al een jaartje of 6 oud. Remmen nog steeds als een tierelier. De remmen doen gewoon wat ze moeten doen en minimaal onderhoud. Slijtage van de blokken is ten opzicht van de eerder genoemde merken minder, zeker als je ze met de Avid remmen gaat vergelijken.
Doe je onderhoud omdat je graag sleutelt dan kom je met de Hope remmen bedrogen uit. Onderhoud is kinderlijk eenvoudig en vergt niet of nauwelijks tijd. Zo nu en dan schoonmaken en je blokken controleren is het wel zo'n beetje.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

rcoenders schreef:
Forau schreef:Ik vind dit topic eng. Bijna unaniem SLX/Deore en Hope, kan toch niet.
Formula? Magura? Hayes? Avid?
Ik vindt het helemaal niet eng :-) Schijnbaar hebben de meeste bikers die reageren alleen ervaring met hope en shimano.
M`n vorige bike had Formula K18 die stonden hoog aangeschreven.

Ik vind de XT remmen die ik nu heb beter, en misschien zijn de SLX nog beter.
Maar dat kan ik pas beoordelen als ik ze gemonteerd en getest heb op mn nieuwe bike :D
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik heb op de GT ook Elixer 3 zitten. Was er erg tevreden mee.......Totdat ik de hendel tot het handvat kneep. Ineens. Laten ontluchten en nu een paar 100 km later moet het weer gebeuren. Heb voor de Fat een setje Deores gekocht op aanraden van de LBS. Gewicht is toch geen isue, en op mijn vrouws fiets doen ze het meer dan prima.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
backcornerbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 30 maart 2013, 21:04

Heb een setje Hayes stroker ryde op mijn fiets gehad, geen succes, slecht ontlucht te krijgen, lekkende keringen en vastzittende zuigers.
Nu een setje Shimano SLX gemonteerd, tot op heden bevallen die zeer goed, eenvoudig ontluchten en zeer goede remkracht.
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Heb zelf over de jaren meerdere modellen van Magura, Formula, Shimano en Hope gehad. We hebben nu op beide fietsen Hope remmen. Shimano was ook ok.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

rcoenders schreef:
Forau schreef:Ik vind dit topic eng. Bijna unaniem SLX/Deore en Hope, kan toch niet.
Formula? Magura? Hayes? Avid?

LINK
Blijkbaar klopt het wel, echter ook de Avids doen ook mee. Althans in deze test.
Ik vindt het helemaal niet eng :-) Schijnbaar hebben de meeste bikers die reageren alleen ervaring met hope en shimano.
Het is natuurlijk ook wel eens leuk dat iedereen en eens is, ben het alleen niet gewent :D

Ik raak alleen een beetje in de war met de types van Hope:
Volgens Hope site:
Tech 3 X2 (XC + versie?)
Tech 3 E4 (de ++ versie?)
Tech 3 V4 (DH de +++ versie?)
Stealth Race Evo X2 (Extra light?)
Stealth Race Evo E4 (Extra light?)

Als ik het simpel bekijk wil je de Tech 3 E4 hebben, met floating discs (ik heb 200mm schijf) en een steel flex kabel? Of heb ik het niet goed begrepen?
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Heb zelf ook mijn fietsen met Hopes uitgerust, mono mini op de singlespeed en tech3-x2 op de 29er fully.

In het verleden ervaring opgedaan met volgende sets:
  • * Hayes HFX9, op een 29er fully, zeer kort mee gereden, was marktplaats miskoop. De set bleek erg onbetrouwbaar, slechte ervaring.
    * Avid Juicy Carbon, op een 29er fully, na de Hayes set Avids gekocht. Erg krachtig (wel op shimano schijven), maar onderhoudsgevoellig, elke 2-3 maanden ontluchten en blokjes sleten erg hard, met name in slechte omstandigheden. Uiteindelijk gaan rijden met blokken van discobrakes, gingen net zo lang mee als originele (en swissstop) blokken, remkracht bleef gelijk voor lagere kosten.
    * Shimano XT-760, op 26er fully, erg krachtige en betrouwbare remset. Helemaal niks op aan te merken, probleemloze remmen, verkocht vanwege verkoop van de fiets.
    * Shimano XT-785, op 29er fully, zaten origineel op mijn huidige fully. Prima remmen, erg onderhoudsvriendelijk, in afgelopen jaar 1200 probleemloze kilometers gereden. Blokken deden heel goed hun werk.
Waarom dan nu Hope,
  • * Betrouwbaarheid, net als shimano overigens, zeer betrouwbare en duurzame remmen, met als voordeel ten opzichte van Shimano heeft hope dat de remmen reviseerbaar zijn. Alle onderdelen zijn los te krijgen, dus mochten er zich problemen voordoen, dan kun je ze repareren. Shimano onderdelen zijn niet, of moeilijk, los te krijgen, maar daar staat tegenover dat een remset weer een stuk voordeliger is.
    * Rem gevoel (feedback), naar mijn menig zijn de Hopes de remmen met de fijnste feedback. Ze laten duidelijk voelen wat er gebeurt en maken het mogelijk je remkracht zeer exact te doseren. Op dit punt duidelijk beter dan de Shimano´s in mijn ogen.
    * Uitstraling, naar mijn idee de mooist afgewerkte remmen op de markt, en bieden ook een hoge customizing factor. Je kunt niet alleen alle onderdelen los krijgen, maar veel onderdelen zijn ook nog eens in verschillende kleuren beschikbaar. Kunt de remmen dus een persoonlijk tintje geven.
briantevelthuis
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 11 februari 2011, 13:45
Mijn mountainbike: BeOne CRD 29
Contacteer:

Gerrie Visser schreef:Heb zelf ook mijn fietsen met Hopes uitgerust, mono mini op de singlespeed en tech3-x2 op de 29er fully.

In het verleden ervaring opgedaan met volgende sets:
  • * Hayes HFX9, op een 29er fully, zeer kort mee gereden, was marktplaats miskoop. De set bleek erg onbetrouwbaar, slechte ervaring.
    * Avid Juicy Carbon, op een 29er fully, na de Hayes set Avids gekocht. Erg krachtig (wel op shimano schijven), maar onderhoudsgevoellig, elke 2-3 maanden ontluchten en blokjes sleten erg hard, met name in slechte omstandigheden. Uiteindelijk gaan rijden met blokken van discobrakes, gingen net zo lang mee als originele (en swissstop) blokken, remkracht bleef gelijk voor lagere kosten.
    * Shimano XT-760, op 26er fully, erg krachtige en betrouwbare remset. Helemaal niks op aan te merken, probleemloze remmen, verkocht vanwege verkoop van de fiets.
    * Shimano XT-785, op 29er fully, zaten origineel op mijn huidige fully. Prima remmen, erg onderhoudsvriendelijk, in afgelopen jaar 1200 probleemloze kilometers gereden. Blokken deden heel goed hun werk.
Waarom dan nu Hope,
  • * Betrouwbaarheid, net als shimano overigens, zeer betrouwbare en duurzame remmen, met als voordeel ten opzichte van Shimano heeft hope dat de remmen reviseerbaar zijn. Alle onderdelen zijn los te krijgen, dus mochten er zich problemen voordoen, dan kun je ze repareren. Shimano onderdelen zijn niet, of moeilijk, los te krijgen, maar daar staat tegenover dat een remset weer een stuk voordeliger is.
    * Rem gevoel (feedback), naar mijn menig zijn de Hopes de remmen met de fijnste feedback. Ze laten duidelijk voelen wat er gebeurt en maken het mogelijk je remkracht zeer exact te doseren. Op dit punt duidelijk beter dan de Shimano´s in mijn ogen.
    * Uitstraling, naar mijn idee de mooist afgewerkte remmen op de markt, en bieden ook een hoge customizing factor. Je kunt niet alleen alle onderdelen los krijgen, maar veel onderdelen zijn ook nog eens in verschillende kleuren beschikbaar. Kunt de remmen dus een persoonlijk tintje geven.
Kan het er helemaal mee eens zijn. Hope maakt gewoon erg goede hoogwaardige produkten. Volgende week bestel ik zelf een setje Hope remmen. Bovendien een klasse uitstraling!
Hoogwaardige wielen:
http://www.bikewheels.nl/
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2975
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik vind SLX niet beter dan XT. Heb beide, op verschillende fietsen natuurlijk. Belangrijk is goed inremmen en juiste blokken.

Maar zo heel veel maakt het niet uit.

Als je voor weinig een goede remset wil kan je ook de Magura MT2 eens bekijken op Fietssportief.nl, als ze tenminste leverbaar zijn...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
biky miky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 17 oktober 2009, 15:10

Na een keertje met hope geremt te hebben, wil je gewoon niet anders meer!
(en ja ik heb veel merken gehad)
Degelijk en duurzaam, ja je betaald er wel wat meer voor, maar voor dat geld heb je geen ellende en ergenis! En dat = mij veel waard!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Tech 3 X2 (XC + versie?) Inderdaad, de XC versie
Tech 3 E4 (de ++ versie?) De rem met meer remvermogen (dubble zuigers) (AM/FR) heette tot voor kort M4
Tech 3 V4 (DH de +++ versie?) Voor DH (heel grote zuiger)
Al deze remmen hebben dezelfde remhendel

Stealth Race Evo X2 (Extra light?) XC andere remhendel (minder makkelijk in te stellen hendel, iets lichter dan Tech)
Stealth Race Evo E4 (Extra light?) AM/FR andere remhendel (minder makkelijk in te stellen hendel, iets lichter dan Tech)

De Race lijkt iets minder remkracht te hebben dan de Tech serie.

Ik heb ook Avid Juicy's gehad (meerdere types, de duurdere versies (carbon/Ultimate)). Alleen maar problemen.
Nu zitten er op 4 fietsen Hope remmen (3x met X2, 1x met M4) en twee met Magura remmen (Marta Magnesium SL en Louises)
Verschil zoals ik het voel: Magura remt bijteriger dan Hope. Hope laat zich iets gemakkelijker doseren.
Voordeel van Hope is dat onderhoud of revisie (mocht dat nodig zijn) erg eenvoudig is. Alles is gemakkelijk zelf te doen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Vighor
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 558
Lid geworden op: za 18 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Muru Witjira fatbike, Nicolai Argon Fat, Turner King Khan

Jan the Man schreef:Tech 3 X2 (XC + versie?) Inderdaad, de XC versie
Tech 3 E4 (de ++ versie?) De rem met meer remvermogen (dubble zuigers) (AM/FR) heette tot voor kort M4
Tech 3 V4 (DH de +++ versie?) Voor DH (heel grote zuiger)
Al deze remmen hebben dezelfde remhendel
De V4 heeft ook (optioneel) een geventileerde remschijf.
Die zou dan volgens marketing minder snel warm worden dan de gewone disk. Wat dan natuurlijk DH of in de echte bergen een voordeel geeft ..
Aangezien ik een ritje met 400 - 500 hm al veel vind heb ik daar echter geen ervaring mee :winkie:
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Jan the Man schreef: Voordeel van Hope is dat onderhoud of revisie (mocht dat nodig zijn) erg eenvoudig is. Alles is gemakkelijk zelf te doen.

Ciao,
Jan
:-q

Gisteren in 10 minuten een remleiding van mijn M4 ingekort. Eitje. Ontluchten niet nodig. Mocht ontluchten nodig zijn dan volstaat een slangetje en een flesje om olie op te vangen, ingewikkelde bleedkit is niet nodig. Handig als je in een berghut even je rem moet fixen. En dankzij de grotere afstand tussen blok en schijf doe je eeuwen met een setje blokken. Op mijn mudbike nu alweer bijna een jaar.

Bij mij komt er nooit meer iets anders op. Als je op de diverse tests afgaat zou je kunnen concluderen dat er betere remmen te koop zijn. Geloof het niet.
Plaats reactie