Remmen upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Remgrepen wisselen slaat op het feit dat remmen uit Engeland soms (vaak?) de voorremhendel rechts hebben, wij hebben die doorgaans links. Als de remhendels dus niet symmetrisch zijn moet je de leidingen verwisselen tijdens het monteren van de remmen (of je moet de voorrem graag rechts houden natuurlijk, veel motorrijders doen dat. Me too :))
Bij symmetrische hendels (bv Avid) kun je de hendel naar believen links of rechts monteren. Overigens moet je bij nieuwe remmen bijna altijd de boel inkorten, dus of je dan de leidingen wisselt maakt ook niet meer zoveel uit.

Als je de schijven en adapters laat zitten heb je buiten de remmen en -eventueel- een bleedkit niks meer nodig.
Remvloeistof kun je gewoon bij een auto- of motormaterialenzaak kopen. Wel hetzelfde DOT-nummer aanhouden als al in je remmen zit (staat meestal op de deksel vermeld).

Remblokjes zijn meestal sintered of organic. Sintered kan hogere temperaturen aan en is iets slijtvaster, organic kan een tikje harder remmen en wordt geacht stiller te zijn in natte omstandigheden. Maar dit zijn algemeenheden, vreemd genoeg gedragen sommige blokjes zich ook weleens anders ;-)
Ik heb zelf een lichte voorkeur voor organic, maar je zult voor beide types voor- en tegenstanders vinden. Gewoon zelf uitproberen. Er zijn ook nog genoeg andere merken die blokjes voor Hope leveren en misschien bevallen je die nog wel beter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

Bedankt voor de info, top!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef:Remgrepen wisselen slaat op het feit dat remmen uit Engeland soms (vaak?) de voorremhendel rechts hebben, wij hebben die doorgaans links.
Omdat men in Engeland de "Pedal Bicycles Safety Regulations (PBSR)" heeft die stelt:
"Every new bicycle has to come with:
1. Any hand-operated brakes arranged left-hand rear, right-hand front
2. ...

A bike that is sold fully assembled must come exactly so, with all these things fitted as described. But a bike that is sold as a kit, or with some parts un-assembled (most likely items 2 to 6 above), merely has to be capable of being assembled like so. In that case it must come with assembly instructions plus any special tools."
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Bij CRC kun je via de website kiezen voor links of rechts / voor of achter, scheelt qua totaalprijs weinig met Merlin.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Vrijdag avond was het nodig mijn voorrem te ontluchten (Avid). Dit ging natuurlijk weer volledig mis, een kering oid zorgde ervoor dat ik juist lucht in het systeem trok. Aangezien dit niet mijn eerste keer is (3e set avid), was ik er volledig klaar mee. Nieuwe Hope Tech 3 E4 braided hose voorrem besteld met een olive. Nu de vraag:
Is een hope braided hose in te korten zonder te ontluchten?

Ik denk dat ik beter ook een ontluchtingskit erbij had kunnen bestellen ;-)
Zal me maar eens in gaan lezen in Hope ontluchten, dat lijkt niet eens op het ontluchten van een Avid.
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Ontluchten van Hope remmen lukt prima met een slangetje en een 30cc spuitje van de apotheek. Daar heb je geen ontluchtingsset voor nodig.
Easy job t.o.v. Avid...

Maar een braided hose inkorten zonder naderhand te ontluchten? Zou in theorie moeten kunnen, maar tijdens het afknippen van de leiding knoei je heel makkelijk een paar druppels olie, en daarmee het risico dat er wat lucht in de leiding komt. Je zou na het afknippen en het monteren van de olive even voorzichtig in de remhandle kunnen knijpen om even wat olie door te pompen, maar of dat helemaal lukt zonder lucht?

Mijn advies: gewoon ff naar de apotheek voor een slangetje en spuitje, en dan netjes ontluchten na complete montage. (evt. filmpje op joetjoep bekijken...)
Laatst gewijzigd door Kootje op di 10 december 2013, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker vies is niet bah...
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Kootje schreef:Ontluchten van Hope remmen lukt prima met een slangetje en een 30cc spuitje van de apotheek. Daar heb je geen ontluchtingsset voor nodig.
Easy job t.o.v. Avid...
Bijna net zo eenvoudig als m'n oude M800 Saints waar ik alleen een slangetje voor nodig heb en wat olie ;)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Forau schreef:Is een hope braided hose in te korten zonder te ontluchten?
In principe moet dat lukken. Cruciaal is een écht goede kabelsnijder/knipper. ook om rafels van het stalen omhulsel te voorkomen. Gewoon met beleid doen en zorgen dat de remhendel goed horizontaal staat.

Let ook op dat als je de leiding losdraait het koperen ringetje in tussen de leiding en de hendel (dus niet de olive) niet per ongeluk kwijt raakt.

Ik heb nog nooit een Hope rem moeten ontluchten na inkorten leidingen (braided en normale leidingen).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

Wat is het voordeel van braided t.o.v. normale leiding?
The looks of meer?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

joansom schreef:Wat is het voordeel van braided t.o.v. normale leiding?
The looks of meer?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 1&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciao,
jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Haha thanks voor de tips! Mijn vriendin werkt in het ziekenhuis, slang en spuit al geregeld!

Het ontluchten ziet er erg simpel uit, dus dat gaat lukken. Ik heb een goede Parktool kabel knipper, ontluchtset dus niet nodig (spuit en slangetje), DOT5.1 aanwezig. Ik ben klaar voor montage, alleen nog even wachten op de levering (morgen naar verwachting).
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Haha, herkenbaar! 8)
(maar ik moet officieel adviseren om de spuit en slang bij de apotheek te gaan halen... :lol: )
Lekker vies is niet bah...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef:
kermit schreef:Remgrepen wisselen slaat op het feit dat remmen uit Engeland soms (vaak?) de voorremhendel rechts hebben, wij hebben die doorgaans links.
Omdat men in Engeland de "Pedal Bicycles Safety Regulations (PBSR)" heeft die stelt:
"Every new bicycle has to come with:
1. Any hand-operated brakes arranged left-hand rear, right-hand front
2. ...

A bike that is sold fully assembled must come exactly so, with all these things fitted as described. But a bike that is sold as a kit, or with some parts un-assembled (most likely items 2 to 6 above), merely has to be capable of being assembled like so. In that case it must come with assembly instructions plus any special tools."
In de UK is het wettelijk geregeld, voor Europa is het een richtlijn de voorrem rechts te hebben. Bij stadsfietsen zie je dit ook, maar racefietsen en mtb's hebben de rem 'standaard' verkeerd zitten...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Forau schreef:Haha thanks voor de tips! Mijn vriendin werkt in het ziekenhuis, slang en spuit al geregeld!.
Voor het geval je in een snelle afdaling erachter komt dat je toch beter had kunnen ontluchten?? :lol: :lol:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

Jan the Man schreef:
joansom schreef:Wat is het voordeel van braided t.o.v. normale leiding?
The looks of meer?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 1&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciao,
jan
Aha, weer wat geleerd!
Ondanks dat prijsverschil slechts 10 euro per rem is, ga ik toch voor normale leidingen. Ben bang dat de steelflex qua kleur teveel afsteekt bij de rest van de zwarte kabels
Plaats reactie