Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

kermit schreef:Er zijn losse magneetclipjes te koop, magneetje wat je om de slang kunt doen en een "plaatje" wat je om een van de bandjes van de rugzak kunt doen (borstband is het makkelijkst). Ik heb zo'n ding maar geen idee meer waar ik die vandaan heb en wat het merk is...
Afbeelding
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Het merk staat er op . Kan ik hiervandaan zo lezen
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, hèhè. Maar die heb ik dan ook niet :roll:

Ik heb onderstaande en dan zonder een merknaam erop ;-)
Afbeelding

Maar als je dus zo'n ding wilt is er keus genoeg, google op "magnetic clip for hydration pack".
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Is een rugzak met protectie echt aan te raden? Of gaat dat altijd ten koste van de ventilatie? En is dat 't waard?

In bikeparks draag je toch wel een vest oid. Voor NL rondjes: ik val helaas regelmatig, maar meer op handen/armen. Paar keer per jaar wat 'enduro' achtige tochten waar die protectie me wel nuttig lijkt.

Ik zag bijvoorbeeld de Evoc FR Enduro. Maar deze is er in twee varianten, de gewone en de Blackline. Bij de Blackline staat expliciet dat het een Liteshield System Air heeft, dus protectie EN ventilatie. Bij de 'gewone' FR Enduro staat dit niet. Kan iemand dat bevestigen?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

dat kan je alleen voor jezelf bepalen.. Persoonlijk zie ik het nut er niet van in voor NL XC rondjes, en wat/hoe ik in de Ardennen fiets kan ik ook prima zonder. Maar wie weet ga jij wel 3 x zo hard naar beneden en zit je vaker in het buitenland..
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb de FR Enduro Blackline en daar zit inderdaad de rugbescherming in.
Perfecte grote rugzak voor lange tochten waarbij je veel mee moet/wil nemen.
Wij zijn net terug van 2.5 week Alpen en hebben daar een 5 daagse tocht gedaan waarbij je voor afdalingen toch wat warms, evt een regenjack, bescherming, extra eten en reparatieset+EHBO kit meeneemt, en dat past er allemaal makkelijk in.

Je kan in veel rugzakken ook een losse beschermingsplaat stoppen, dat heb ik met mijn Ergon BA3 gedaan die ik vooral in NL gebruik. Een losse rugplaat van ION kopen en op maat maken voor die rugzak scheelde de helft tov de rugplaten van Ergon zelf.

Is bescherming aan te raden, tja zolang je niet valt heb je het niet nodig :wink: ....maar als je valt ben je er blij mee.
Ik zou het omdraaien: hoeveel ellende bespaar je ermee en ten koste van wat?
Bij een schuiver val je inderdaad op je handen/armen, maar als je over de kop gaat kom je toch al snel op je rug terecht. Een volle rugzak zal vast ook veel opvangen, maar ik neem liever niet het risico en heb dus altijd bescherming in mijn tas en draag in het buitenland bijna altijd kniebescherming + bij lastige stukken en of lange afdalingen ook elleboog bescherming.
Ruggen, knieen en ellebogen zijn als je ze sloopt lastig te fixxen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Is, is... zo'n Ergon met losse plaat leek me ook een goede optie. Hoewel je 'm uit de FR Enduro ook gewoon kan verwijderen toch?

Hoe zit het met de ventilatie van die EVOC tas? En weet jij of er verschil zit in ventilatie tussen de 'gewone' en de Blackline? Op hun websit kun je filteren, als je daar 'ventilation' meeneemt, komt die FR Enduro Blackline er wel uit maar de gewone FR Enduro niet....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een Ergon BA3, met een protector van Camelbak erin. Het rugpand van de Ergon is zodanig dat het redelijk goed ventileert, of je de protector er wel of niet in hebt maakt wat dat betreft niet uit.

Sinds kort heb ik ook een Evoc Trail e-ride, omdat het meenemen van een reserve accu (e-mtb) in de Ergon teveel plaats kostte. Met zo'n accu in de rugzak wil ik sowieso een protector, je wilt die baksteen niet rechtstreeks op je ruggegraat hebben bij een val.
De Evoc draagt zeker niet slecht, maar ik heb het idee dat de Ergon iets beter ventileert. Ook het draagcomfort is volgens mij net iets beter. De BA3 is imo wel een aanrader als je een protector-rugzak zoekt.

In de Liteshield protector van Evoc zitten wat ventilatiegaten, de protector van Camelbak is dicht en die van Ergon zelf volgens mij ook. Maar aangezien de BA3 zonder protector wordt geleverd kun je er zelf een naar wens bij kopen en -indien nodig- op maat snijden. Bij de Camelbak moest er een heel klein randje afgesneden worden, met een afbreekmesje zo gedaan.
Hou er rekening mee dat veel protectoren vervangen dienen te worden na een impact, die van Camelbak niet. En aangezien die dingen toch snel rond de dertig euro kosten...

De Evoc:
Afbeelding

De camelbak (toch ook met gaatjes dus...):
Afbeelding

De Ergon:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Ik heb voor mijn trip naar Andorra een Vaude Bracket 22 protector rugzak gekocht. Vond het gewoon een fijn idee om daar iets van bescherming te hebben. Thuis pak ik over het algemeen mijn oude kleinere rugzak zonder.

Ik heb me tijdens de dagen in het bikepark echt nooit aan dat ding gestoord, zat gewoon prima. Met 22 liter is het geen kleine rugzak, ik moest iets hebben waarmijn camera in past.

Als mijn kleine Vaude ooit op is koop ik waarschijnlijk gewoon een kleinere protector rugzak met 8l of 10l als opvolger.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik vind de looks van Evoc wat beter, maar comfort/ventilatie weegt wel zwaarder.

De BA3 is 15 liter, Evoc 16. BA2 10L, en Evoc heeft ook een FR Lite van 10L. Wat past er niet in bijvoorbeeld de BA2 wat er wel in een BA3 past?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ongeveer 5 liter als het goed is ;-)

Ik weet niet wat je mee wilt nemen, maar mijn advies is altijd beter wat ruimte over dan te weinig plek. Qua gewicht maakt het amper uit of je de grotere variant neemt, maar mocht je eens een keer wat extra's mee willen nemen heb je de optie en als de rugzak niet vol zit trek je de compressieriempjes wat aan. Een volgepropte kleine rugzak daarentegen draagt niet prettig.

Maar niet iedereen denkt er zo over, dus it's up to you...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Beide zitten goed, en daarna vind ik ze vooral verschillend.
Mijn Ergon BA3 is wat kleiner en lichter gebouwd als de Evoc en ventileert ook wat beter.
Aan de andere kant, was hij voor mij te klein om alles in te proppen wat ik meesleep als ik een (lange) dag de bergen in ga.

In de Evoc kan (veel) meer, handige vakken, is langer dus meer van je rug is beschermt,oogt steviger en vind ik mooier afgewerkt. Ik heb er de meeste dagen van 8uur mee gefietst en hij heeft geen moment vervelend gezeten of gezeurd aan mijn schouders wat gezien de shitload aan spullen die erin zat best bijzonder is.
Ventilatie: Als ik bij 30 graden 1000hm+ moet klimmen zweet ik met alles dus ventilatie is dan relatief.
Voor goede ventilatie moet een rugzak ook verder van je rug afstaan voor een goede beluchting, en dat gaat weer ten kostte van je protectie.
De BA3 is voor mij dus veel meer een rugzak voor een halve dag fietsen of in voorspelbare omstandigheden waarbij je minder meesleept en de Evoc een rugzak waar extra kleding, protectie, EHBO++ kit, reparatiezooi++, protectie eten en 3l water wel in mee kan.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Bram87 schreef: Bij de 'gewone' FR Enduro staat dit niet. Kan iemand dat bevestigen?
De heupband van de Blackline versie is van ander materiaal wat beter ademt dat de niet-Blackline. Ik heb zelf de gewone FR en die bevalt heel goed: zit zeer stabiel op je rug en is erg goed ontworpen. Er is echt goed over nagedacht. De rugzak is warmer dan mijn vorige maar dat komt niet zozeer doordat er een back protector in zit maar meer door de grote heupband. Door die heupband blijft hij echter zo goed zitten en dat is me het meer dan waard.

Verder zit de drinkzak bij de Blackline in het hoofdvak en bij de FR in het vak van de backprotector. Dat laatste vind ik fijner.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Inspiratie om een rugzak te vermijden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

DuReal schreef:Verder zit de drinkzak bij de Blackline in het hoofdvak en bij de FR in het vak van de backprotector. Dat laatste vind ik fijner.
Bij mijn zwarte lijntje zit hij in hetzelfde ritsvak als de backprotector hoor.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie