Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Even de schuur in gedoken
Een RockshoxReverb 125mm heeft boven het frame min. 19,5cm nodig.
In het frame max 20 cm.

Een 125mm Thomson Elite Dropper heeft boven het frame min 18,5 cm nodig en in het frame max 22 cm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:41, 4 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Koban schreef: za 27 juni 2020, 15:21 Dank je voor je hulp. De pen past netjes, maar de (wireless) remote is te bulky en krijg ik niet netjes op het stuur. Of hij zit in de weg van de remote van voor vering of als ik hem aan de andere kant monteer bij de shifter. Vanavond nog eens nodige Googlen en morgen en wie weet morgen nog wat proberen. En anders gaat die retour maandag.
Simpel, remote van je vering verwijderen :bier:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:41, 2 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Ik ga voor mijn nieuwe fiets voor een fox dropper, maar zit een beetje te twijfelen over de lengte.
Op mijn Merida zit een Merida expert dropper met 120mm travel, op zich bevalt dat prima, dus had de 125mm travel variant in mijn mandje zitten. Maar begon toch te twijfelen, wat zijn de redenen om voor een dropper met bijvoorbeeld 175mm travel te gaan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lager zwaartepunt, meer ruimte onder je kont.

Meer drop is "beter".
Maar het moet wel in je frame passen.
Een 170mm dropper is aan de bovenkant 4,5 cm langer, maar ook aan de onderkant, want het moet ook in elkaar kunnen schuiven.
Je hebt dus extra ruimte nodig boven je frame, maar ook in je frame.

OneUp heeft een handige tabel met tekening op de site.
Verder heeft OneUp ook de mogelijkheid om de slag van de dropper te beperken in 2 stappen van 1cm. Dus je kunt bijv. een 180mm begrenzen op 170 en 160mm om op die manier 1 of 2 cm te winnen boven of onder.
V1 had wat issues, V2 (210mm) doet het bij mij al een tijd probleemloos.
Hiervoor een Thomson, die doet het al 5 jaar goed, zonder service. Maar slechts 125mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sloth schreef: ma 29 juni 2020, 11:34 Ik ga voor mijn nieuwe fiets voor een fox dropper, maar zit een beetje te twijfelen over de lengte.
Op mijn Merida zit een Merida expert dropper met 120mm travel, op zich bevalt dat prima, dus had de 125mm travel variant in mijn mandje zitten. Maar begon toch te twijfelen, wat zijn de redenen om voor een dropper met bijvoorbeeld 175mm travel te gaan?
Wat TSTM zegt.
Maar het is ook terrein-afhankelijk. In flowy -niet al te steil- terrein laat je de pen meestal maar een paar cm zakken. Dan kun je nog meetrappen maar krijgt wel wat meer bewegingsvrijheid op de fiets voor het bochtenwerk en jumps.

Ga je echter steil en technisch terrein in wil je graag wat meer drop.
Maar ben je niet erg groot is een enorme drop (180mm of meer) eigenlijk ook niet echt zinvol meer. Zeker op een 29er zit je als klein persoon al lang met je r**t op de achterband voordat je die drop kunt benutten. Bovendien bieden kleinere frames vaak niet genoeg ruimte voor zo'n lange zadelpen.

Zelf ben ik 1.70m en heb droppers met 15 & 16cm drop op mijn fietsen, dat is voldoende.
Het ligt iig niet aan de dropper als ik iets niet kan (of durf... :D ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kermit schreef: vr 19 juni 2020, 09:58 Ook even hier mijn ervaring met de OneUp klantenservice melden...

Mijn dropper verloor dus heeeeel langzaam wat lucht, er was nog prima mee te rijden, maar elke 1~2 maanden moest er wel wat lucht bij. Dat hoort imo niet en na een wat trage serviceverlening door de verkopende shop was ik daar een beetje klaar mee en heb ik rechtstreeks met OneUp gemaild.

Binnen een dag had ik reactie (die werd zelfs om 22.30u verzonden!) en ze sturen gewoon een compleet nieuwe dropper op, no questions asked :-q
Dit zegt even niks over de pen an sich, maar wel dat het met de klantenservice dus dik in orde is.

Nu krijg ik haast een beetje spijt dat ik in een "ik ben het zat-bui" op de bestelknop voor een BikeYoke geklikt heb... Op zich is dat een perfecte dropper, maar met een nieuwe OneUp was ik iets goedkoper klaar geweest :D
Maar ja, ik zat middenin dat stroperige garantie-proces met Bike-Components en had weinig hoop dat dat snel opgelost zou gaan worden....
En even een update over bovenstaand verhaal...

De "garantie-OneUp" is onderweg vanuit Engeland. Het is een V2, waar ik een V1 had, dus nog een upgrade ook.
Er wordt een retourticket voor de oude pen gemaild zodra ik de nieuwe ontvangen heb, dus ik zit niet zonder dropper.

En ik heb na wat langer nadenken toch besloten de BikeYoke bestelling te annuleren en de nieuwe OneUp te gaan gebruiken. Het scheelt uiteindelijk behoorlijk wat geld, namelijk geen kosten tegenover de aankoop van een BikeYoke minus opbrengst OneUp...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog ter aanvulling op wat Kermit al schreef.
Ik heb een 210mm en dat is voor mij (183m en frame L) teveel om mee te fietsen in de onderste stand. Maar je kan m in iedere gewenste stand zetten. Gaat het Steil naar beneden, dan ben ik blij met 210mm. (voorheen 125mm)
Ik schuur net niet mn kont aan de achrerband.
Scheelt ook dat mn nieuwe frame wat langer is, waardoor ik dan minder achter mn zadel hang.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 12:27
kermit schreef: vr 19 juni 2020, 09:58 Ook even hier mijn ervaring met de OneUp klantenservice melden...

Mijn dropper verloor dus heeeeel langzaam wat lucht, er was nog prima mee te rijden, maar elke 1~2 maanden moest er wel wat lucht bij. Dat hoort imo niet en na een wat trage serviceverlening door de verkopende shop was ik daar een beetje klaar mee en heb ik rechtstreeks met OneUp gemaild.

Binnen een dag had ik reactie (die werd zelfs om 22.30u verzonden!) en ze sturen gewoon een compleet nieuwe dropper op, no questions asked :-q
Dit zegt even niks over de pen an sich, maar wel dat het met de klantenservice dus dik in orde is.

Nu krijg ik haast een beetje spijt dat ik in een "ik ben het zat-bui" op de bestelknop voor een BikeYoke geklikt heb... Op zich is dat een perfecte dropper, maar met een nieuwe OneUp was ik iets goedkoper klaar geweest :D
Maar ja, ik zat middenin dat stroperige garantie-proces met Bike-Components en had weinig hoop dat dat snel opgelost zou gaan worden....
En even een update over bovenstaand verhaal...

De "garantie-OneUp" is onderweg vanuit Engeland. Het is een V2, waar ik een V1 had, dus nog een upgrade ook.
Er wordt een retourticket voor de oude pen gemaild zodra ik de nieuwe ontvangen heb, dus ik zit niet zonder dropper.

En ik heb na wat langer nadenken toch besloten de BikeYoke bestelling te annuleren en de nieuwe OneUp te gaan gebruiken. Het scheelt uiteindelijk behoorlijk wat geld, namelijk geen kosten tegenover de aankoop van een BikeYoke minus opbrengst OneUp...
Netjes! Goeie service van OneUp zo!
Mooi dat ze een nieuwe opsturen en je de oude pas hoeft terug te sturen als de nieuwe binnen is :-q
Ikzelf ben aan het wachten tot de OneUp droppers toevallig in de aanbieding zijn en wat minder als 200 kosten :lol:
Dan bestel ik een 180mm denk ik zo, zou net moeten passen.
Rij zelf nog steeds met een KS Lev 150mm die het verder puik doet, maar wil wat nieuws en dan gelijk meer drop :bier:
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik lees net dat je op de wat bochtigere tracks je zadel een paar cm zou kunnen laten droppen om zo nog wel wel mee te kunnen trappen. Nu rijd ik op mijn 29-er hardtail voornamelijk de stadsbos013 route met veel singletrack en veel bochtenwerk met weinig hoogte verschillen ( hier en daar een een kleine drop en een kleine klim).

Nu vraag ik mij of of een dropper hier meerwaarde zou zijn en stel ik laat t zadel daar een paar cm zakken. Hoe goed is het voor je knieën en je spieren als je het zadel een paar cm laat zakken en je dus lager op je zadel zit dan in de “ideale” positie? Dat een dropper wat fijner is bij afdalingen is mij bekend.

Als ik de YouTube filmpjes van GMBN kijk zie ik die mannen eigenlijk constant uit het zadel ( niet alleen Downhill zo lijkt t) met een dropper.

Graag zou ik als beginnende biker jullie gedachte hierop willen lezen. Alvast bedankt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kom ook weleens op de Stadsbos013 route en als je alleen daar rijdt zou ik er niet speciaal een dropper voor kopen. Als ik er met een fiets met dropper ben gebruik ik hem wel, maar niet vaak en met maar heel weinig drop. Eigenlijk te weinig om de investering te rechtvaardigen.

Mocht je wel plannen hebben om eens wat uitdagender terrein op te zoeken, of je wilt wat gericht techniekoefeningetjes doen zou ik er zeker een overwegen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Meetrappen met een paar cm drop op een single track valt mij tegen, ik voel het vrij snel in de bovenbeenspieren. Die paar afdalinkjes hier in de buurt zijn te kort om er echt voordeel van te hebben. Voor mij voorlopig geen dropper meer.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Sinds twee dagen een dropper op mijn XC hardtail en afdalingtjes hier in het Reichswald zijn ook niet spannend, maar mijn 100mm dropper geeft mij persoonlijk wel net iets meer vrijheid om lijnen te pakken die ik met zadel omhoog niet zo snel zou doen. En ik moest tot voor kort niks weten van dropper, maar heb nu zoiets. Had ik eerder moeten doen. :wink:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

kermit schreef: ma 29 juni 2020, 21:32 Ik kom ook weleens op de Stadsbos013 route en als je alleen daar rijdt zou ik er niet speciaal een dropper voor kopen. Als ik er met een fiets met dropper ben gebruik ik hem wel, maar niet vaak en met maar heel weinig drop. Eigenlijk te weinig om de investering te rechtvaardigen.

Mocht je wel plannen hebben om eens wat uitdagender terrein op te zoeken, of je wilt wat gericht techniekoefeningetjes doen zou ik er zeker een overwegen.
Ik was 30 jaar terug een wedstrijd bmx-er een beetje hangen in de bochten en af en toe een sprongetje zit er nog wel in. :winkie:
Maar ik neem aan dat jij t grootste gedeelte van de 013 route op t zadel zit ?
Plaats reactie