Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Het gaat toch een OneUp worden als ik alle optie zo bekijk. Morgenavond even meten en met een lampje in het frame kijken, ik hoop eigenlijk dat een 150mm past als ik hem shim naar 130. Als de actuater dieper kan dan de post, dan past het zeker.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Naar de One Up gaat mijn voorkeur ook uit. Alleen jammer dat hij voorlopig niet leverbaarbis😂.
Mocht je 'm toch ergens snel vinden,laat je het dan weten?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Bij bike components is de OneUp 150mm 31.6 leverbaar. (net zelf besteld :-q )
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Thanks,zie nu dat ze de 180mm 30.9 ook hebben, wat voor bedieningspaneel heb/neem je erbij?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb al een tijd geleden een ZTTO remote besteld via Aliexpress. Ik heb van meerdere kanten gehoord dat dat prima werkt, dus die ga ik eerst proberen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Azurri schreef: wo 18 augustus 2021, 17:47 ...
wat voor bedieningspaneel heb/neem je erbij?
Afbeelding
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Azurri schreef: wo 18 augustus 2021, 17:47 Thanks,zie nu dat ze de 180mm 30.9 ook hebben, wat voor bedieningspaneel heb/neem je erbij?
Azurri bedankt voor deze tip, ik zat hier al 3 maanden op te wachten! :-q :-q
Ik heb gelijk de OneUp 180 mm/30.9 besteld bij BC.
Ik stond op de notificatie lijst bij Bike Components maar niets gehoord. Op de OneUp Europe (=Nederland) website staat de 180 mm /30.9 nog steeds als out of stock, alleen de 210 mm/30.9 staat daar weer terug. Bikecomponents is incl verzending wel 10 euro duurder dan rechtstreeks bestellen bij OneUp, maar ik weet niet hoe lang het gaat duren voor hij daar ook weer beschikbaar is.
Mocht BC er maar 1 of 2 exemplaren gehad hebben voor de hele Europese markt, alvast mijn excuses :D :D

Kan ik eindelijk mijn problematische e13-trs dropper eruit halen :-D

Ik had al een zitto remote (bedieningspaneel :lol: ) aangeschaft op advies van dit forum. Mijn oude e13 remote is niet slecht, en zou ook werken met de OneUp, maar de schroefdraad in de stuurklem is half doorgedraaid . Ben benieuwd , nu wachten op de bezorging :bier: .
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

nederbelg2 schreef: wo 18 augustus 2021, 19:44 Kan ik eindelijk mijn problematische e13-trs dropper eruit halen :-D
Ah kijk nog een fan. :evil:
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 18 augustus 2021, 18:39
Azurri schreef: wo 18 augustus 2021, 17:47 ...
wat voor bedieningspaneel heb/neem je erbij?
Afbeelding
:winkie:
Geh geh geh... :winkie:
feel the fear,do it anyway!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

gekkokees schreef: wo 18 augustus 2021, 20:20
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 18 augustus 2021, 18:39
Afbeelding
:winkie:
Geh geh geh... :winkie:
😆😆, maar daar moet dan wel 950 mm stuur bij anders past t niet 👍
Heerlijk soms die 'spellingcontrole'.......
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

nederbelg2 schreef: wo 18 augustus 2021, 19:44
Azurri schreef: wo 18 augustus 2021, 17:47 Thanks,zie nu dat ze de 180mm 30.9 ook hebben, wat voor bedieningspaneel heb/neem je erbij?
Azurri bedankt voor deze tip, ik zat hier al 3 maanden op te wachten! :-q :-q
Ik heb gelijk de OneUp 180 mm/30.9 besteld bij BC.
Ik stond op de notificatie lijst bij Bike Components maar niets gehoord. Op de OneUp Europe (=Nederland) website staat de 180 mm /30.9 nog steeds als out of stock, alleen de 210 mm/30.9 staat daar weer terug. Bikecomponents is incl verzending wel 10 euro duurder dan rechtstreeks bestellen bij OneUp, maar ik weet niet hoe lang het gaat duren voor hij daar ook weer beschikbaar is.
Mocht BC er maar 1 of 2 exemplaren gehad hebben voor de hele Europese markt, alvast mijn excuses :D :D

Kan ik eindelijk mijn problematische e13-trs dropper eruit halen :-D

Ik had al een zitto remote (bedieningspaneel :lol: ) aangeschaft op advies van dit forum. Mijn oude e13 remote is niet slecht, en zou ook werken met de OneUp, maar de schroefdraad in de stuurklem is half doorgedraaid . Ben benieuwd , nu wachten op de bezorging :bier: .
Geen probleem,veel plezier ermee. :-q

Ben er ook nog niet helemaal uit welke van mijn shortlist het gaat worden. One up,E-Thirteen of Bike Yoke. En ben voorlopig door omstandigheden ook niet in de buurt van mijn fiets om de diepte van mijn frame te meten.
Dus heeft voor mij geen haast,nu,want ik kan nu toch niet fietsen😪.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Azurri schreef: do 19 augustus 2021, 13:02 Ben er ook nog niet helemaal uit welke van mijn shortlist het gaat worden. One up,E-Thirteen of Bike Yoke. En ben voorlopig door omstandigheden ook niet in de buurt van mijn fiets om de diepte van mijn frame te meten.
Dus heeft voor mij geen haast,nu,want ik kan nu toch niet fietsen😪.
ik ben nu ook op vakantie, ver van mijn fiets , maar ik had al zo vaak op de OneUp site (en BC site) gekeken, dat ik de passende maat uit mijn hoofd wist. De helpdesk van OneUp verlengde de levertijd bij elke email vraag met 1 maand. :-{

Mijn huidige dropper is een E-Thirteen TRS met mechanische veer. Klinkt meer onderhoudsvriendelijk dan een hydr cartridge, maar vrij snel kwam hij niet meer in de hoogste stand, liep te zwaar. Ik moet hem met de hand naar de hoogste positie trekken. Ik heb de dropper meerdere keren uit elkaar gehad, schoongemaakt en gesmeerd (goede handleiding), veer uitgetrokken , maar helpt niet lange termijn. De helpdesk van E13 is wel klantvriendelijk! de laatste keer ben ik een koperen 'key' kwijtgeraakt, die hebben ze kosteloos een nieuwe gestuurd. Wel met de opmerking dat ik bij problemen hun nieuwe Vario dropper kon kopen :-D . Ik weet niet hoe de E13 Vario in kwaliteit is, de E13 TRS viel voor mij tegen.
BikeYoke is heel mooie maar prijzig :((
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

De nieuwe E Thirteen,de Vario, werkt niet meer met een veer, maar zoals de anderen met een hydraulisch cartridge. Dat probleem met de veer van de E Thirteen heb ik idd. ook vaker gehoord.:-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het blijft apart dat ze zo'n onbetrouwbare dropper kunnen maken met een mechanische werking. Een van de eerste fatsoenlijke droppers was ook mechanisch en gaf zelden problemen, de Gravity Dropper.
Ik heb er nog steeds een liggen in een maat die in mijn fiets past (125mm drop) en die gaat altijd mee op vakantie als backup :)

Veel simpeler gaat het niet:
Afbeelding

In de middelste pen zie je een paar gaten, daar gaat het kleine pennetje in dat er naast ligt. Je hebt dus drie standen: omhoog, omlaag en een tussenstand met 1" drop.
Links boven zie je een ding met twee rondjes, dat zijn twee magneten. De ene trekt het blokkeerpennetje aan, de andere stoot het af. Met de remote schuif je de betreffende magneet voor het pennetje, dat dan dus uit het gat getrokken wordt waardoor je de dropper kunt verstellen. Laat je de remote los komt de andere magneet weer op z'n plek en "duwt" de blokkeerpen in het gat.

Meer dan eens per jaar een keer schoonmaken en smeren is niet nodig.
De bediening is iets minder verfijnd dan bij een hydraulische dropper, je moet namelijk het zadel even belasten voordat de dropper werkt. Als je gewend bent aan deze pen doe je dat automatisch, kom je van een traploos verstelbare dropper is het wel even wennen.
Ik heb hier toch meerdere jaren naar tevredenheid mee gereden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Ik had geen probleem dat mijn E13 TRS alleen vaste hoogte posities had. Alleen ging hij maar moeizaam van de 80% naar de 100% hoogte dus dat was niks. :((

Maar ik heb vrijdag de One Up binnengekregen! . Sinterklaas :D (oftewel bike components). Gelijk in gebouwd, in combinatie met de Zitto remote.
Je kan de luchtcylinder harder oppompen om hem sneller omhoog te laten gaan, dus ik heb hem met de shockpomp op de max 300 psi gezet zodat hij bijna even snel omhoog knalt als de geveerde E13- ben ik gewend aan. :winkie:
De zitto remote was ik in het begin sceptisch over. Verdiend geen schoonheidsprijs, maar voor die slechts 20 euro doet hij wat hij moet doen.

en vandaag een 40 km gereden. De oneup dropper doet het als een trein. In plaats van *knal* zegt hij *psst* :-D Ik moet hem alleen nog wat hoger zetten, achteraf had ik waarschijnlijk toch wel een 210 ipv een 180mm kunnen installeren in de zitbuis.
Dus vooralsnog een goede recensie van mijn kant voor de OneUp (en zitto remote) :-q

Een technisch vraagje. Is er een trucje of betere techniek om de (versnellings-) dropper binnenkabel in en door de buitenkabel in de seat tube te krijgen ? Om de nieuwe binnenkabel in de buitenkabel te krijgen vanuit de dropper zijde (tonnetje aan dropper zijde), moet ik de buitenkabel eerst doorvoeren tot bovenin de seat tube. Dat is geen sinecure, ik heb een e-mtb en de buitenkabel loopt geklemd om de motor heen en door het accu compartiment. Dus alle beschermingspanelen demonteren, buitenkabel omhoog doorvoeren , binnenkabel erin en borgen aan remote, buiten kabel met dropper weer naar beneden halen en vast zetten om motor , dan spannen op remote. Bestaat er niet een methode om de binnenkabel te mikken en door te voeren in de buitenkabel op een diepte van ca 30 cm in de seat tube? Ik heb dit al een aantal keren moeten doen (bij elk dropper onderhoud/reparatie en vervanging), een flinke klus. :-{
Plaats reactie