Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben bang dat je er niet aan ontkomt om de kabel tot net uit de zitbuis te halen als je een dropper monteert. Anders weet je niet zeker dat de buitenkabel perfect in de stop ligt, dat kan voor problemen zorgen.

Ik vind het ook wel een gedoe bij mijn ebike, maar als ik de klem losmaak waarin de kabel achter het balhoofd het frame in gaat kan ik de buitenkabel gewoon wat heen en weer schuiven. Ik haal de remote dan los en duw de buitenkabel het frame in en trek er lichtjes aan in de zitbuis. Dan kan ik hem voldoende naar buiten halen. Bij jouw fiets niet?

Bij de Cube van mijn vriendin loopt de buitenkabel door een plastic gootje in het accucompartiment, als ik de kabel daar uit wip kan hij verder ook gewoon verschoven worden. Langs de motor loopt hij door een plastic buisje dat daar af fabriek voor gemonteerd was (die fiets kwam zonder dropper).

Is allemaal wel te doen dus.
Maar zo gemakkelijk als met extern lopende kabels wordt het niet snel ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

kermit schreef: ma 30 augustus 2021, 07:59 Ik ben bang dat je er niet aan ontkomt om de kabel tot net uit de zitbuis te halen als je een dropper monteert. Anders weet je niet zeker dat de buitenkabel perfect in de stop ligt, dat kan voor problemen zorgen.

Ik vind het ook wel een gedoe bij mijn ebike, maar als ik de klem losmaak waarin de kabel achter het balhoofd het frame in gaat kan ik de buitenkabel gewoon wat heen en weer schuiven. Ik haal de remote dan los en duw de buitenkabel het frame in en trek er lichtjes aan in de zitbuis. Dan kan ik hem voldoende naar buiten halen. Bij jouw fiets niet?

Bij de Cube van mijn vriendin loopt de buitenkabel door een plastic gootje in het accucompartiment, als ik de kabel daar uit wip kan hij verder ook gewoon verschoven worden. Langs de motor loopt hij door een plastic buisje dat daar af fabriek voor gemonteerd was (die fiets kwam zonder dropper).

Is allemaal wel te doen dus.
Maar zo gemakkelijk als met extern lopende kabels wordt het niet snel ;-)
ja, bij mijn cube zat ook zo'n stukje buis aan de zitbuiskant / achterzijde van de motor. ik heb zelf de buitenkabel moeten leggen, zat er niet af fabriek (geen dropper). Maar onder de motor moet hij , ondanks het stukje plastic buis, een vrij strakke bocht maken . dus toch gepruts, ik moet hem op meerdere plaatsen stukje bij beetje doorvoeren.
Ik zat te dromen van een extra stukje stugge buitenkabel die ik diep in de zitbuis op de opening van de buitenkabel kon zetten om de binnenkabel door te voeren. Maar tja, dat kabeltonnetje zit bij OneUp aan de dropperzijde :oops:
anyway, hij werkt nu goed en het is (hopelijk) niet iets voor elke week.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, precies. Dat gedoe met die kabel(s) is gelukkig niet iets wat je vaak hoeft te doen.
Ik heb pasgeleden de versnellingskabel van mijn e-mtb vervangen, die bestaat uit drie delen... ik denk dan even aan degenen die dat niet zelf kunnen en de uren van de lbs moeten betalen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Aapenootjes
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 18 juni 2014, 14:23
Mijn mountainbike: Banshee Paradox v3

Ik heb zojuist mijn geld terug gekregen voor mijn RS reverb C1, eindelijk af van die rommel.

En ik keek weer eens op de OneUp website en ja hoor:
De OneUp dropperpost is sinds vandaag beschikbaar in de maat 210mm x 31,6mm.
Die is besteld :)

(PS. voor de mensen die ook daarvoor in de markt zijn. Bij de kleine onderdelen op de website kun je wél nog aan de handlebar mount komen voor de remote)

Edit: zo te zien is die maat alweer uitverkocht.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik ben op het moment ook weer in de markt voor een nieuwe dropper. De Syncross die standaard in mijn Genius zit bevat mij niet echt. Verliest vrij snel zijn druk, en heeft nu nukken met omhoog komen. Ik heb in mijn Spark een Thomson en die bevalt prima. Maar de vorige keer werd ook BikeYoke aangeraden. (kwam ik toen niet mee weg omdat ik toen een externe kabel nodig had) zij maken alleen meerdere modellen. Welke is de beste keuze voor in een trail bike? En dan is er natuurlijk nog de Fox. Welke keuze zou jij maken als je een dropper wil die het domweg altijd doet zonder gezeur en geen speciale behandeling nodig heeft van olie uit een gouden met diamanten ingelegde fles?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb een OneUp (v2.0) gekozen.
Ook erg tevreden over mn Thomson (ruim 5 jaar oud), maar 125mm drop is voor mij wat weinig in het buitenland.
OU gaat tot 210mm :-q
Nu een jaar in mn bike zonder problemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De Thomson is tot op heden inderdaad bomproof. Nooit wat aan gedaan dan behalve fiets wassen en wat vork smering er op. De Syncross begon na een paar maanden als wat nukjes te vertonen. Nu was dat wel weer goed met even oppompen, maar dan moet je zadel er weer af. En nu werkt het ding sowieso niet lekker ook al is die op druk. Thomson heeft nu ook een 150mm zag ik. Dat is gelijk aan wat er nu in zit. BikeYoke heeft een 160 en is nog goedkoper ook. Maar voor ik wat bestel benieuwd naar de ervaringen. Een dropper die het niet lekker doet is schijt irritant. Helemaal in situaties waar je na een afdaling direct weer omhoog moet.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mn OU doet het tot nu toe prima.
Wel een paar keer vet onder de collar gesmeerd omdat ie wat stroef ging. Dat hoeft bij de Thomson minder vaak.
De Thomson voelt overall wat smeuiger. Maar laatst had ik zelfs aan 210mm niet genoeg (kan ook aan mij liggen), dus 150mm vind ik wat krap.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JanFV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 3 januari 2021, 01:34
Mijn mountainbike: Canyon Lux SL 7

Ik fiets niet heel intensief, maar m’n kind shock lev si die standaard op m’n canyon Lux zit bevat prima. Ruim een jaar in gebruik en werkt nog steeds feilloos. 10 cm is voor een XC in Nl voor mij ruim voldoende.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Another vote voor KS. Ik fiets rond op een oude KS LEV Integra 150 mm en die doet het uitstekend. Nog mogen overnemen van ons aller Suravida.

Afbeelding
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tijgerhaai schreef: za 18 september 2021, 11:48 De Thomson is tot op heden inderdaad bomproof. Nooit wat aan gedaan dan behalve fiets wassen en wat vork smering er op. De Syncross begon na een paar maanden als wat nukjes te vertonen. Nu was dat wel weer goed met even oppompen, maar dan moet je zadel er weer af. En nu werkt het ding sowieso niet lekker ook al is die op druk. Thomson heeft nu ook een 150mm zag ik. Dat is gelijk aan wat er nu in zit. BikeYoke heeft een 160 en is nog goedkoper ook. Maar voor ik wat bestel benieuwd naar de ervaringen. Een dropper die het niet lekker doet is schijt irritant. Helemaal in situaties waar je na een afdaling direct weer omhoog moet.
Het lijkt er een beetje op dat de duurdere droppers toch net wat verfijnder zijn dan de betaalbare categorie. Maar praktisch gezien zijn de verschillen klein, dus of je er het extra geld voor over hebt...?

En bijvoorbeeld een OneUp is makkelijk te reviseren, er zijn losse kitjes te koop voor het glijgedeelte, de geleidepennetjes en een losse cartridge. Hun service is ook prima.
Aan de andere kant heb ik die ook al nodig gehad, waar mijn BikeYoke al vier jaar zonder enig onderhoud (buiten schoon houden) perfect functioneert. Dus tsja, wat is wijsheid :)

Tijdens mijn recente Alpenweek bekroop me weer het gevoel dat ik eigenlijk nog wel ietsje meer dan de 150mm drop die ik nu heb zou willen... Ben alleen bang dat er niet veel langers in mijn fiets past. Buiten het frame heb ik ruimte genoeg, de collar zit nog lang niet tegen de zadelpenklem. Maar in het frame vrees ik dat er niet veel meer ruimte is voor wat langers. Het heeft geen haast, maar ik zal eens een keer aan het meten gaan wat er nog mogelijk is.
Wat ik niet weet is hoe veel ruimte ik nu nog heb tussen mijn zitvlak en de achterband als ik steil daal. Stel dat dat een halve cm is heeft meer drop eigenlijk geen zin :D

Het draaipunt van de linkage zal bepalend zijn voor hoe lang een dropper mag zijn. Dit is met een OneUp 150mm:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

kermit schreef: do 23 september 2021, 10:17 En bijvoorbeeld een OneUp is makkelijk te reviseren, er zijn losse kitjes te koop voor het glijgedeelte, de geleidepennetjes en een losse cartridge. Hun service is ook prima.
Aan de andere kant heb ik die ook al nodig gehad, waar mijn BikeYoke al vier jaar zonder enig onderhoud (buiten schoon houden) perfect functioneert. Dus tsja, wat is wijsheid :)
Nu kunnen er drie dingen aan de hand zijn. Je rijd beduidend meer met je OneUp dan met je BikeYoke. OneUp slijt sneller dan BikeYoke. Of een combinatie van beide. Hoe dan ook OneUp klinkt niet als of het mijn kwaliteitseisen haalt.

Ik ben zelf storingsmonteur, maar als ik aan het fietsen ben ben ik niet aan het werk. Alles onder mijn kont moet gewoon probleemloos werken. Dus ja, ik heb het extra geld er voor over. Dat is duurder in aanschaf. Maar hoeveel kosten die revisie setjes, en hoe vaak heb je die nodig? :winkie:

Als je met je band door je naad schuurt ga je wel heel steil naar beneden. :D Kan je natuurlijk tuis op het gras testen of dat lukt met de huidige dropper. Ik denk dat ik een 185 mm ga bestellen. Nog even kijken hoeveel die in totaal langer is dan mijn huidige 150 mm dropper. Met 1,96 staat dat ding al standje 5G mast, dus dat kan nog wel een stuk het frame in. :-D
◼︎ Go round the outside.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tegenwoordig wordt de fiets met de OneUp meer gebruikt dan die met de BikeYoke, maar toen ik de BikeYoke kocht zat die in mijn meest gebruikte fiets. Ik denk dat hij in totaal niet minder meegemaakt heeft dan de OU, beetje vergelijkbaar.

Helaas paste de BY niet meer toen ik overstapte op de e-mtb. Maar mocht de OU nog eens problemen gaan geven koop ik denk ik een losse 30.9mm onderkant voor de BY en zet 'm alsnog in de Merida.
Als de prijzen geen probleem voor je zijn zou ik kijken naar een BikeYoke, Thomson of andere hoogwaardige dropper. Je kunt nog mee laten wegen hoe makkelijk je aan serviceparts kunt komen, mocht dat ooit nodig zijn.

Het feit dat je bij BY de dropper niet hoeft op te sturen als er eens lucht in het hydraulische deel komt vind ik wel een plus tegenover andere merken. Dat gekoppeld aan mijn eigen goede ervaringen maakt dat BY voor mij op 1 staat, maar da's natuurlijk persoonlijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Tja, kwaliteit kost nu eenmaal iets. Mijn eerste dropper was een RockShox net terug van revisie, halverwege je rit en lek. Paar keer heen en weer geweest maar probleem bleef het zelfde. Goed op de werkbank, lek in de fiets. Die is zo geëindigd. https://www.instagram.com/p/BwNKgKknS3g ... =copy_link
Dus wat is duur? Revisie en heen en weer sturen had ik een halve dropper van kunnen kopen.

Vervangen door een Thomson die is tot op heden perfect. Destijds werd mij ook BikeYoke aangeraden, maar ik had een externe kabel nodig. Techniek staat echter niet stil dus toch even kijken wat op het moment boven komt drijven. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tijgerhaai schreef:Als je met je band door je naad schuurt ga je wel heel steil naar beneden. :D Kan je natuurlijk tuis op het gras testen of dat lukt met de huidige dropper. Ik denk dat ik een 185 mm ga bestellen. Nog even kijken hoeveel die in totaal langer is dan mijn huidige 150 mm dropper. Met 1,96 staat dat ding al standje 5G mast, dus dat kan nog wel een stuk het frame in. :-D
Met lange rijders hebben meer drop nodig dan met korte.
Je zwaartepunt zit al hoger en als het effectief naar beneden wilt halen heb je drastische maatregelen nodig.
Als het past zou ik voor 210mm gaan.
Ik heb 210mm en nog wel eens het gevoel dat ik meer wil.
Druk dan op de remote en zit al in de laagste stand...
Dat is dan wel op paadjes die je in NL niet tegenkomt.
Maar ik ben 15cm korten dan jij.
Mijn eerste dropper was een RockShox....
Die is zo geëindigd. ... =copy_link
Dus wat is duur?
Als je 1,97m bent is de leiding vd remote waarschijnlijk best lang.
Dus bruikbaar voor iemand anders. Ik zou de remote+leiding er af halen. En de zadelstrop.
Kan je misschien nog iemand blij mee maken, ruilen tegen wat speciaal bier ofzo :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie