Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

byorka schreef: di 20 september 2022, 07:40
Gerwin89 schreef: di 20 september 2022, 07:07 Hmm nu breng je me aan het twijfelen haha...
Had hem al bijna besteld.
Op mp staan ze helaas niet in 27.2.

De reden waarom ik hem wou bestellen was als er echt lastige klimmen zijn dat ik dan beter bij de grond kan.
Bv bij een steil bochtje omhoog, nu heb ik daar moeite mee want zit het zadel als het ware in de weg.
Omhoog heb ik nooit de behoefte gehad om lager te zitten. Integendeel zelfs.
Omvallen bult op moet je niet bang voor zijn.
"Omvallen bult op moet je niet bang voor zijn." Precies, dat bedoel ik.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je straks een dropper hebt, dan merk je dat je het makkelijkste klimt met het zadel in de hoogste stand.
Dat je nu "bang" bent voor dat hobbeltje of bochtje, da's een ander verhaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Oke. Bedankt voor jullie reacties.
De knoop is doorgehakt, dan wordt het iig niet de dt swiss!!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om nog goed kracht te kunnen leveren is 6cm lager behoorlijk veel, ik denk dat het dan voelbaar lastiger trappen wordt (als je ook kracht moet leveren). Ik zet zelf wel mijn zadel vaak iets lager op technisch lastige klims, maar geen 6cm. En ik rijd een e-mtb, dus hoef ook geen extreme kracht te leveren maar kan ook in die situaties veel meer op souplesse blijven rijden.

Veel drop is vooral fijn als het serieus steil naar beneden gaat, in wat minder heftig terrein kom je ook met 125mm goed weg. Dat gezegd hebbende, de 120mm dropper die standaard op mijn fiets kwam vond ik toch net wat te weinig drop hebben dus die is na de eerste keer Alpen vervangen door een 150mm exemplaar.

Traploos is fijner dan vaste standen, hoewel ik vroeger ook prima met mijn Gravity Dropper kon leven. Die had 125mm drop en een tussenstand met 1" (25mm) drop en die ene inch was precies goed om wel wat lager te zitten maar ook nog fatsoenlijk te kunnen trappen. Dus die stand gebruikte ik vaak op bochtige singletracks en op van die smalle paadjes die met de bergwand mee slingeren (en die dus een afgrond aan een kant hebben :tong ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Door de opmars van de gravelfiets zie ik de laatste tijd steeds meer droppers in 27.2 aangeboden van verschillende merken, ook met 125mm travel. Persoonlijk zou ik de voor de langste travel gaan die in de fiets past. Je kan hem altijd wat minder ver laten zakken als het zo uitkomt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op de trails laat ik mn zadel vaak een paar cm zakken.
Nattevinger werk, want je gaat niet stoppen en opmeten.
De hobbels en bochten gaan dan net wat beter.
Maar echt klimmen toch in de hoogste stand en echt afdalen in de laagste stand.
In de laagste stand (210mm) kan ik echt niet meer trappen, maar ik heb een e-bike, dus zolang ik mn benen ronddraai doet het motortje mee en kom ik vooruit.
Op eigen kracht is zo'n grote drop niet fietsbaar.
En hoe groter de drop, hoe kritischer de passing.
Meet eens op hoeveel ruimte je tussen je frame en je zadel strop hebt, en hoever je zadelpen in je frame kan zakken.met die maten moet je de lengte vd dropper bepalen.
OneUp heeft een tabel met tekening op de site.
Dat geeft inzicht en dat kan je met wat andere getallen ook toepassen op andere merken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

One up heeft zelfs een rekenmodule. Jij meet op en voert in, OU geeft aan welke opties passen https://can.oneupcomponents.com/pages/o ... elector-v2

Persoonlijk zou ik gaan voor de dropper met de meeste 'drop' :wink:
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Hi!
Ook hier plannen om aan de dropper te gaan, wat kunnen jullie adviseren?
* Crankbrothers highline 3 of 7; nu voor (relatief) weinig te krijgen en goede reviews
* Bikeyoke want beste kwaliteit maar wel > €250
* OneUp v2: sterk wisselende reviews/ervaringen
* Fox transfer want licht, goed tweedehands verkrijgbaar en matchmaker compatible

Achtergrond: ik rij op een SC Blur MY18 en rij voornamelijk UHR/Rijk van Nijmegen

Bvd!
Joris
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alles behalve de CB. Die doet nog wel eens raar lees ik hier en daar.
Op hun multitooltje na ben ik nog nooit blij geworden van CB producten, niet mijn merk.
De slechte reviews van de OneUp zijn van de eerste modellen.
Inmiddels V2.1 en die is prima.
Zit alweer ruim een jaar (bijna 2?) in mijn fiets en geeft geen krimp. Heeft het zwaar, ik woon niet in de polder en ik heb een Bourgondisch gewicht :wink:
Fox en Thomson zijn goed, maar prijzig.
Bikeyoke is ook boven alle twijfel verheven.

Van jouw rijtje biedt de OneUp de meeste bang for the buck.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mijn stem zou juist naar de Highline gaan :bier:
Makkelijk te servicen, goede ervaringen mee en niet zo duur.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Ja de ervaringen zijn echt heel uiteenlopend, ook bij de OneUp. Maar de teneur is wel dat ze allemaal steeds beter worden.
Welke Highline gebruik jij?
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Las een test in mountainbiking UK: winnaar oneup v2, most wanted: Bikeyoke, best value: Brand-X.
JorisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 26 april 2020, 21:13
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Thx, helaas is een test mogelijk te beperkt in tijd om zaken als slijtage en onderhoud goed te documenteren.
Daarentegen zijn die redactie-leden zelf fanatieke rijders dus slechte spullen halen ze er waarschijnlijk wel uit.
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Ze geven inderdaad aan dat veel redacteuren met oneup fietsen met niets dan positieve feedback.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JorisB schreef: zo 25 september 2022, 00:01 Thx, helaas is een test mogelijk te beperkt in tijd om zaken als slijtage en onderhoud goed te documenteren.
Daarentegen zijn die redactie-leden zelf fanatieke rijders dus slechte spullen halen ze er waarschijnlijk wel uit.
Voor het geval je het niet gelezen had:
ik schreef:Inmiddels V2.1 en die is prima.
Zit alweer ruim een jaar (bijna 2?) in mijn fiets en geeft geen krimp. Heeft het zwaar, ik woon niet in de polder en ik heb een Bourgondisch gewicht :wink:
Dat is toch een gebruikseecaring incl tijd.

Verder bij twee Thomson's vast kunnen stellen dat ze pas na 5 jaar zonder onderhoud moeilijk gaan doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie