Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je moet op een paar dingen letten... :

- De dropper kan niet verder in het frame dan de rand/kraag. De lengte die dan nog boven je frame uitsteekt moet niet zoveel zijn dat je zadel te hoog komt te staan. Het is erg onhandig als je de dropper altijd een cm of wat moet laten zakken om op de juiste hoogte te zitten.

- Veel frames zijn beperkt qua insteekdiepte van de zadelpen. Vooral fully's, daar zit soms een draaipunt in de weg, of een kronkel in de zitbuis etc.
Probeer eens hoe ver je een (vaste) zadelpen in je frame kunt duwen, dan weet je die maximale insteekdiepte. En let op, een dropper heeft ook nog een mechanisme aan de onderkant zitten waar de kabel aan vast zit.

- Uiteraard heeft de dropper zelf ook een minimale insteekdiepte èn ook je frame wil dat de pen minstens tot een bepaalde plek in de zitbuis komt.

Van de meeste merken zijn tekeningen met alle maten van hun droppers te vinden, ook bij BikeYoke (al krijg ik een foutmelding te zien...?)
https://www.bikeyoke.de/en/info/size-guide.html

Last but not least zijn er ook droppers die m.b.v. spacers iets kunnen worden aangepast qua drop (en daarmee de totale lengte). Zo kun je een dropper die net een cm te lang is toch passend maken voor je frame. Ook BikeYoke heeft die mogelijkheid, ik weet niet zeker of dat voor alle modellen geldt maar dat zal ongetwijfeld in de specs vermeld worden.

Dit is de maatschets van de 160mm Revive:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Hillride
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 21:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SE2

rondjesrijder schreef: vr 29 april 2022, 10:12 Is iemand bekend met de dropper post van Cannondale, "downlow"? Is dat een aanrader? Hoe verhoudt deze zich met bv. OneUp?
Deze dropper zit standaard op de Scalpel SE2 die ik sinds 1,5 maand heb. De "downlow" dropper in de medium en large Scalpels heeft een drop van 125mm. Bij de XL is dit 150mm. De bediening gaat via een kabel i.t.t. de Reverb die ik op mijn vorige fiets had.

De bediening is vrij direkt en licht vergeleken met de Reverb. Een prima dropper naar mijn mening. Als het past qua zadelbuislengte zou ik wel voor een 150mm gaan.

Ik heb de standaard downlow remote vervangen door de Shimano SL-MT800 vanwege de I-Spec EV bevestiging op de XT remhendels. Fijne ook van deze remote is de kortere slag om de dropper te bedienen.
Trek 4400 (2002)
Specialized Epic Expert (2006)
S-Works Epic Competition (2011)
Cannondal Scalpel SE 2 (2022)
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Ik heb de REVIVE 2.0 125 gekocht en ben benieuwd hoe die zal vallen,

Eerste keer dat ik een dropper ga gebruiken en zelf ga inbouwen dus ben benieuwd hoe soepel dat allemaal gaat.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Tristaan schreef: zo 3 juli 2022, 12:56 Ik heb de REVIVE 2.0 125 gekocht en ben benieuwd hoe die zal vallen,

Eerste keer dat ik een dropper ga gebruiken en zelf ga inbouwen dus ben benieuwd hoe soepel dat allemaal gaat.
Eve geduurd gisteren, maar de kabel eindelijk door de frame gekregen,

Aangezien de scott scale een best krappe ruimte heeft voor de as en de frame, was het een geprutst met trekveer en stukje pijp een uitdaging om de bocht te halen....
Maar hij zit er erop en werkt tot heden mooi, morgen even 2x technische route bij Sibculo rijen en is zien wat er gebeurt.
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
Tristaan
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 21:01
Mijn mountainbike: Scott Scale RC Team 2022

Weekje verder, hier en daar beetje lopen kloeien met de dropper.
Het is echt wel een aanwinst voor steile afdalingen en ook single track ben je meer wendbaar door de zadel die wat lager zit!

Aanstaande zaterdag Ibbenburen/Tecklenburg is wat S1/S2 afdalingen proberen die enig sinds normaal wat technisch onderlegd zijn. :D :D
Is e turas dhachaigh a th’ ann am beatha. :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met de Revive heb je iig een goede dropper gekozen :-q

Ik gebruik de dropper zo ontzettend vaak, echt op elke rit, ook de vlakke lokale rondjes. Zelfs 2cm drop merk je meteen in de controle over je fiets.
Omdat ik (meestal) op een e-mtb rijd kan ik ook prima trappen als het zadel wat lager staat, op een analoge bike heb je er wel sneller last van dat je dan je kracht niet goed kwijt kunt.

Maar die dropperhendel maakt bij mij overuren :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik heb ook een dropper besteld voor mijn Orbea Alma. De 27,2 mm zadelpen en het monteren van het apparaat hebben me lang tegen gehouden maar nu krijg ik een contec met 125 mm. Ben erg benieuwd naar de ervaring.

Is 125 mm een beetje gemiddeld of hebben jullie veel meer drop?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

210mm :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Okok maar voor een dedicated xc racer :wink:
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Meer is altijd beter, maar voor een eerste dropper is 125mm ook prima.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Johanson schreef: vr 29 juli 2022, 21:31 Okok maar voor een dedicated xc racer :wink:
Haha, ik kon het niet laten :kiss:

Ligt idd aan het gebruiksdoel én aan de lengte van de rijder
Langere benen = meer drop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 843
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Hier inmiddels een tweede Brand-x ascend aangeschaft. Niet omdat mijne kapot is, maar omdat er een Canyon (KS lev) dropper speling ging geven. De brand-x heeft geen krimp gegeven en doet het nog steeds perfect. Voor iets meer dan €100 echt een no-brainer.
Who needs roads when there's dirt
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7975
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met de standaard Brand-x droppen remote en een br-mt500 remhendel kom ik net niet lekker uit om de remote te bedienen. Een route zoeken voor i-spec II of is er een remote met eigen klembeugel die beter matcht?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29780
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben geen liefhebber van ispec, dus ik adviseer een eigen klemband.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7975
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Die komt in de knel met de remgreep. Is mijn eigen ervaring met een Brand-X remotelever en zie ik terug op deze
foto in dit topic met een ZTTO remotelever
Afbeelding
Plaats reactie