Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Hallo leden,

Ik kom maar niet tot een keuze betreffende een adjustable seatpost. Ik heb al veel gelezen maar het wordt daarmee alleen maar moeilijker. Ik blijf steken op de volgende afwegingen:

Mechanisch of lucht-/oliedruk gestuurd?
Is een lucht- of oliedruk gestuurde pen nou zoveel onbetrouwbaarder, wie heeft er de ervaring dat je pen de hele dag omlaag staat terwijl je dat niet wilt?

Traploos of voor gedefinieerde drops?
Ik zou het niet weten waar mijn voorkeur naar uit zou moeten gaan. Ik nijg naar een traploze instelling zodat ik mijn zadel op elk gewenste hoogte kan instellen maar misschien is dat juist wel niet lekker. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied.

Alvast bedankt weer :-q
If you wanna ride....
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Nog meer leesvoer/discussie maakt het toch alleen maar moeilijker dan? :winkie:

Ik ga er tzt. ook eentje aanschaffen en wil mijn criteria wel delen:

*Het moet geen nieuw model zijn, eerste generatie produkten hebben meestal nog kinderziektes.
*Ik wil graag een remote.
*Hij moet traploos te verstellen zijn.
*De bediening moet goed functioneren en ergonomisch goed aanvoelen.

Ik heb twee kandidaten en wel Kindshock en Rockshox. Kindshock is makkelijker te vinden voor aantrekkelijke prijzen en krijgt over het algemeen goede reviews. Reverb heb ik getest (op de beurs) en voelt gewoon erg goed. Als het puntje bij het paaltje komt ga ik waarschijnlijk voor de Reverb, daar verwacht ik qua werking het meest van.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Ik lees vrolijk ff mee hier. Ben op dit moment ook opzoek.

Heb behoorlijk wat reviews gelezen inmiddels en dit is wat ik zo heb kunnen concluderen;

Blijkbaar is de laatste versie (volledige zwart! 2012/2013) van de Reverb toch wel goed. Bediening blijkt super echter een nadeel vindt ik wel dat de kabel zoveel ruimte nodig heeft. Prijs €208

Alternatief zou de Kind Shock Lev zijn die het voordeel heeft een vaste kabel en de reviews zijn erg positief. (volgens mij nog maar net uit). Prijs €270.

De Crank brothers Kronolog lijkt mij ook een goed alternatief omdat deze mechanisch is, echter is de afstelling heel erg belangrijk blijkbaar omdat de mechanische klemmen de pen te veel beschadigen wat veroorzaakt dat uiteindelijk de pen niet meer klemt. Voordeel van deze is wel dat de kabel erg weinig bewegingsruimte nodig heeft. 2013 model is overigens wel een vereiste! Deze is ook nieuw rond de €200 te krijgen.

Deze zijn allemaal tussen de €200 en €300 wat best een uitgave is. Mud Mate van het forum hier ging een XLC post kopen. Die kost rond de €120. Ben wel benieuwd naar zijn bevindingen.

Wat ik veel lees is dat traploos weinig meerwaarde heeft omdat je vaak toch maar 2 standen gebruikt. Veel belangrijker lijkt mij hoe snel ontstaat er speling op de pen. Iets wat ze blijkbaar allemaal uiteindelijk krijgen.
En een vast kabelaansluiting onderaan de pen (ipv bij het zadel) heeft ook zeker mijn voorkeur
Laatst gewijzigd door DaanCramer op di 26 maart 2013, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Doe ik ook mee. Twijfel tussen een Reverb of een Lev. Eventueel een GD.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik ben nog steeds er happy met mijn 1e generatie Reverb. Doet nog steeds wat hij moet, omhoog en omlaag op het juiste moment. Vindt de traploze verstelling ook wel erg fijn, kan je op specifieke stukken (technische klimmetjes, snelle meetrap afdalingen etc) net even wat lekker op je fiets zitten.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ik verwacht mijn Thomson de komende 2 weken. Ik zal dan in dit topic wel even wat feedback geven.

Groeten,
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Mijn voorkeur gaat/ging uit naar de Reverb. Ook omdat deze in 34.9mm verkrijgbaar is en ik liever zonder shim wil gebruiken. Las wel wat verhalen over constant ontluchten om dat remote hydraulisch is. Lijkt me wel een fijne remote en de nieuwste generatie schijnt dit probleem niet te hebben.

De Lev is er dan niet in 34.9mm, maar heeft als voordeel wel een kabelaansluiting op het vast gedeelte, lijkt me wel fijn. Hier lees ik ook de meest positieve verhalen over, weinig negatiefs dus ook. Vond de remote wel minder mooi dan die van RS. heb twee weken terug een geïnstalleerd bij een fietsmaat en even mee gespeeld.

Vraag me dus ook hetzelfde af welke het betrouwbaarste is en wat het fijnste is in gebruik. Ik wilde namelijk eerst een zonder remote vanwege gebrek aan kabelgeleiding. Dat is inmiddels geen probleem meer ivm met andere cable clips. Van de zomer heb ik een dag op een fiets met een KS Dropzone gezeten. Deze heeft geen remote, maar vond het nog wel fijn werken. Nu hoefde er wel amper geklommen te worden en zat het zadel dus bijna alleen maar beneden. Dan merk je wel dat dat fijn is dat het zadel uit de weg is. Iets waar ik ook nog aan twijfelde. Of echt het nodig was, zo'n dropper. Ik kan me voorstellen dat wanneer er meer geklommen en gewisseld moet worden naar afdalen een remote wel fijn is, ook als je onverwachts toch mag schakelen en je je handen aan het stuur wilt houden.
Ook de betrouwbaarheid, leest nog wel eens over zakkende zadels en als je een uur of meer mag klimmen lijkt me dat vrij vervelend. Net als speling op het geheel. Een Gravity Dropper schijnt hierin het beste te zijn. Simpel, mechanisch en ook makkelijk zelf te onderhouden. Qua verstelling lijkt me traploos wel fijn, als zie ik wel dat je voornamelijk de twee uiterste standen gaat gebruiken.

Oja die Thomson is er ook nog...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik zit ook nog steeds sterk te twijfelen hoor. De XLC komt op één of andere manier best goed uit de reviews, maar iets in mij houdt de aanschaf een beetje tegen door het merk. Is nergens op gebaseerd, maar ik heb negatieve gevoelens bij de merknaam. KS heeft het nadeel max. berijdersgewicht 90 kg.
RS vind ik redelijk aan de prijs.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Deze kwam ik ook nog tegen:
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;

Qua prijs vergelijkbaar met RS en KS, maar ik ken heel het merk niet. Zie ze ook niet in testen voorbij komen.
Laatst gewijzigd door Nimbus op di 26 maart 2013, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Ja ik wilde in eerste instantie een Blacx (Thomson was toen nog niet aangekondigd), maar was toen nergens te krijgen. Ook was er geen enkele vorm van feedback. Ik weet alleen dat TuupJ een Blacx heeft (gehad). Heb hem toen een pb gestuurd, maar nooit antwoord op gehad (helaas).

Ik wist niet dat Kind Shock een limiet gaf van 90kg. Lijkt me dan wel minimalistisch gemaakt.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Nimbus schreef:Deze kwam ik ook nog tegen:
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.bike24.net/1.php?content=8; ... gc=79:5016" onclick="window.open(this.href);return false;

Qua prijs vergelijkbaar met RS en KS, maar ik ken heel het merk niet. Zie ze ook niet in testen voorbij komen.
Best veel geld voor een merk waar weinig over terug te vinden is. Ik zou dat risico niet nemen.

Overigens zou ik ook niet gaan voor een merk dat een nieuw product heeft ontwikkeld. Lees toch te vaak dat dropper posts kinderziektes hebben.

Dat risico heb je trouwens toch ook bij een Thomson...
Luuc91
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 25 augustus 2009, 17:12
Mijn mountainbike: N + 1
Contacteer:

Dat risico heb je zeker. Maarja, als er Thomson op staat ga je er stiekem toch vanuit dat het 100% in orde is. En daarnaast heb ik hem in NL aangeschaft en Thomson geeft 2 jaar no questions asked garantie. Dus echt een risico kan ik het niet noemen :wink: . Daarnaast vind ik het een plaatje om te zien. De 27.2 en de Stealth versie komen later dit jaar.

Afbeelding

Fox is nog niet voorbij gekomen. Dat geen (dure) optie?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Luuc91 schreef:Ik wist niet dat Kind Shock een limiet gaf van 90kg. Lijkt me dan wel minimalistisch gemaakt.

Ja dat kwam ik bij een paar modellen van hun tegen. Dus daar krijg ik ook een beetje mijn twijfels bij. ik weet dus niet of het voor al hun modellen geldt...

75 mm (300 mm), 100 mm (350), 125mm (385/420mm) oder 150mm (435mm) Höhenverstellung
intergrierte 2-Bolzen Sattelklemmung für optimierte Stabilität und geringeres Gewicht
Gewicht: 500 gr. (Diameterabhängig)
Material: Aluminium 7050 & 6061 T6 forged
mit Remotelock-Funktion
Empfohlenes Maximalfahrergewicht: 90 kg
Info: Die Super Natural Vario Remote-Sattelstütze ersetzt die Kind Shock i 950 R Vario-Sattelstütze

http://www.hibike.com/shop/product/p612 ... troke.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hibike.com/shop/product/p94e ... troke.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hibike.com/shop/product/pS84 ... troke.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hibike.com/shop/product/p0a5 ... troke.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Om er maar even een paar te noemen....
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

De Thomson is heel mooi, maar ook in dezelfde prijsklasse als de FOX.

Fox heb ik niet veel naar gezocht omdat ik niet zoveel geld uit wil geven.

Overigens nog een punt wat belangrijk kan zijn (in ieder geval voor mij) is de mogelijkheid van zadelpenmontage. Zowel in de werkplaats standaard als fietsendrager. Ik klem niet graag aan m'n carbon frame. Veel pennen kunnen dat niet aan. De enige waarvan ik gezien heb die dat aan kan is de Kronolog.
Laatst gewijzigd door DaanCramer op di 26 maart 2013, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

DaanCramer schreef:De th

Mist er iets tekst of moeten wij de juiste tekst gokken... :~

Of is dat ook nog een type KS :lol:
Plaats reactie