Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Joris v B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 10:40

kermit schreef: vr 7 januari 2022, 14:43 Over het algemeen ben je een paar tientjes meer uitgeven veel sneller vergeten dan een product wat het net niet is en je daar ook fijntjes elke rit aan herinnert ;-)

Droppers zijn gemiddeld genomen wel betrouwbaarder geworden sinds ik rond 2010 mijn eerste kocht (Kind Shock i950, met de toen gebruikelijke irritante meebewegende kabel aan de bovenkant van de pen :roll: ). Het is ook een pré als er losse onderdelen voor te koop zijn om zelf de boel te kunnen servicen of repareren vind ik.
Dat is waar, maar voor een redelijk simpel concept vind ik dat ze af en toe toch belachelijke prijzen vragen. Ik ben benieuwd hoe de Highline 3 gaat bevallen en of ik er ooit spijt van ga krijgen niet voor een duurdere gegaan te zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ha, dat idee van belachelijke prijzen ben ik met je eens, en dan meteen wat betreft heel veel fietsgerelateerde zaken :roll: :D

Feit is wel dat er kwaliteitsverschillen tussen diverse droppers zitten. En feit is ook dat alles kapot kan, en dan is het fijn als de service in orde is. Feit is ook dat er genoeg mensen probleemloos met betaalbare droppers rondrijden, dus de vooruitzichten zijn best goed ;-)

Mijn tips: goed schoonhouden, ik maak de dropper (en vering) na elke rit schoon met een doek en ga met een niet te harde borstel langs de seals om ook het zand uit die kleine groefjes te verwijderen. Een oude tandenborstel werkt goed.
Als je een dropper met los te schroeven collar hebt kun je die eens in de zoveel tijd een keer losdraaien en er wat geschikt vet onder doen (bijvoorbeeld RSP vet voor vorken en dempers). Hoe vaak hangt vooral af van in wat voor omstandigheden je rijdt, ik doe dat eens in de twee maanden of zoiets. Beetje op gevoel.

Bij een BikeYoke kun je de collar niet losdraaien, daar doe ik af en toe -na het schoonmaken- een drupje vorkolie op de binnenbuis en doe hem een paar keer op en neer. Overtollige olie wegvegen uiteraard (hetzelfde doe ik overigens met voorvorken en dempers).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Joris v B schreef: vr 7 januari 2022, 14:57 Ik ben benieuwd hoe de Highline 3 gaat bevallen en of ik er ooit spijt van ga krijgen niet voor een duurdere gegaan te zijn.
Ik heb een 1e gen Highline 125mm, die heeft (buiten 2x vet onder de kraag) nog nooit onderhoud gehad in 5jaar en doet het nog steeds met minimale speling. Daarnaast heb ik een 7 van 150mm, gekocht nav van de goede ervaring met die 1e Highline en die doet het nu alweer een jaar zonder noemenswaardigheden, enkel laatst met de vorst werd ie wat plakkerig.

Ik denk dat de 3 een prima instapper is, ze geven niet voor niets 2jr garantie (de 7 zelfs 4 dus dan sta je wel achter je product)
Borry
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 17:18
Mijn mountainbike: Devinci Atlas CF/ Trek Fuel ex 9

Voor mijn Scott Spark wil ik ook weer een dropper monteren. 125mm bij voorkeur. Ik heb al een aantal droppers gehad maar weet nu eigenlijk niet waar ik naar toe moet.
Ik heb een dropper gehad van:
-Bontrager beviel goed wel iets speling na een tijdje
-Yep uptimizer 2.0 extern (kan overgenomen worden) ook goed bevallen alleen die hendel niet
- fox transfer ook een fijne dropper

Nu wil ik dus een andere. Liefste een Axs maar de controler kan ik helemaal niet normaal kwijt met de originele controler.
Dus wat zouden jullie aanraden. Er is al het nodige geschreven hier en heb al veel gelezen maar toch.

Alvast bedankt
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je AXS budget hebt maar geen AXS wilt kopen zou ik voor een BikeYoke gaan.
Echt een goede dropper, werkt soepel, krijgt niet snel speling en er zijn losse delen te koop om zelf service te doen.

AXS lijkt mij mooi omdat de kabel wegvalt, maar de prijs weerhoudt me wel van de aankoop.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus wat zouden jullie aanraden
Thomson of Fox.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Joris v B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 10:40

Ik heb vandaag de Highline 3 binnen gekregen en direct gemonteerd. Prima te doen, duidelijke montage handleiding. Ik heb de dropper gekoppeld aan een hendel van ZTTO. De dropper geeft een duidelijk geluid als hij boven aan komt en is spelingsvrij. Nu de tracks in wat betere conditie en dan kunnen we hem eens testen. 🤙
Joris v B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 10:40

Van het weekend een eerste ritje gemaakt. Wat geeft zo'n dropper een bewegingsvrijheid! Zit wel een beetje speling, de punt van het zadel kan wat heen en weer. Is dat normaal?
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Welke travel raden jullie aan voor mijn Scott Spark 2014?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ruurd schreef: wo 19 januari 2022, 09:37 Welke travel raden jullie aan voor mijn Scott Spark 2014?
Denk dat dat meer met je gebruik te maken heeft dan met de fiets?
Normaal is de stelregel zoveel als mogelijk.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

TenZNL schreef: wo 19 januari 2022, 09:39
Ruurd schreef: wo 19 januari 2022, 09:37 Welke travel raden jullie aan voor mijn Scott Spark 2014?
Denk dat dat meer met je gebruik te maken heeft dan met de fiets?
Normaal is de stelregel zoveel als mogelijk.
Niet alleen met gebruik, maar ook wat je erin kwijt kunt. Heeft een Spark uit 2014 al wel droppervoorbereiding (als in stealth bekabeling)?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Inderdaad, hangt van verschillende factoren af zoals interne kabel mogelijk, max. inbouw lengte, je huidige lengte van je zadelpen etc. En dan zou ik gaan voor zoveel mogelijk travel. In mijn geval was het max. 160 mm (180 mm 'geshimmed'), maar dat kan in jouw geval ook 150 zijn of 210 mm...
Meten is weten!
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef: wo 19 januari 2022, 11:41
TenZNL schreef: wo 19 januari 2022, 09:39
Denk dat dat meer met je gebruik te maken heeft dan met de fiets?
Normaal is de stelregel zoveel als mogelijk.
Niet alleen met gebruik, maar ook wat je erin kwijt kunt. Heeft een Spark uit 2014 al wel droppervoorbereiding (als in stealth bekabeling)?
Dat bedoelde ik, het is niet zo dat je een x-aantal mm travel adviseert voor een type fiets X uit bouwjaar Y. Over het algemeen plaats je het maximale wat je kwijt kan qua inbouw (Je nooit genoeg drop). Met of zonder externe kabel.
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Hij heeft geen voorbereiding qua interne kabels voor een dropper.

Blijft over, externe kabel of ombouwen naar one by en dan de uitgang van de voorderailleurkabel gebruiken. Dat kan, volgens verhalen elders op het web. Maar dat wordt een duur grapje (tenzij je kiest voor 1x10).

Keuzes, keuzes. Ik vind 't maar lastig allemaal. Enerzijds niet veel zin om nog heel veel te investeren in een oude MTB waar je nu op de 2e hands markt nog best wat voor krijgt.

Ik kan ook gewoon de portemonnee trekken en een compleet nieuwe MTB kopen. Al ga je dan ook snel richting de 5K als je iets leuk wil.

Zelfbouw uit China ook nog een optie. Maar losse dempers zijn zo idioot duur dat dit niet echt interessant is...
Gebruikersavatar
WdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: do 30 april 2020, 15:31
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 2021

Of een Rock Shox Reverb AXS Dropper Post kopen; geen kabels en werkt perfect vind ik.
Current Ride : Specialized Epic Comp 2021

Dismissed : Specialized Epic Comp 2019
Plaats reactie