Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Ruurd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: di 5 januari 2021, 10:17

Ik ben in de markt voor een dropper post maar zie door de bomen het bos niet meer.

Rijd op een Scott Spark uit 2014, diameter zadelpen 31.6 mm.

Wie kan een suggestie doen voor iets dat daadwerkelijk leverbaar is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij is een OneUp gewoon leverbaar. Anders House of MTB even contacten, Rob heeft verschillende opties.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Mijn E-thirteen dropper is helaas kapot. Er zit altijd een beetje draai-speling in droppers, maar gedurende de laatste rit werd dit steeds erger tot ik uiteindelijk mijn zadel volledig kon ronddraaien. Is dit een kwestie van intern wat boutjes vastdraaien of is het mogelijk einde verhaal?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De meeste droppers werken met gleuven in de binnen- en buitenbuis, die dan opgevuld worden met geleidepinnen tegen verdraaien. Bijvoorbeeld One Up levert die pinnetjes (los verkrijgbaar) in drie verschillende diameters, het zijn natuurlijk slijtage-onderdeeltjes.

Geen idee hoe dat bij jouw E-Thirteen zit, is er ergens een exploded-view van waar je dat op kunt zien? Of een foto waar hij uit elkaar ligt?
Als het met geleidepinnetjes werkt zijn die misschien ook los leverbaar.

Onderdeeltjes nr. 10 op deze tekening, bij de nieuwe versie One Up dropper zijn die rond:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Robertdj schreef: ma 20 december 2021, 11:18 Mijn E-thirteen dropper is helaas kapot. Er zit altijd een beetje draai-speling in droppers, maar gedurende de laatste rit werd dit steeds erger tot ik uiteindelijk mijn zadel volledig kon ronddraaien. Is dit een kwestie van intern wat boutjes vastdraaien of is het mogelijk einde verhaal?
Waarschijnlijk heeft de dop onderaan de pen zich losgedraaid. Mijn E13 deed dat ook, maar drupje loctite erop en sindsdien zit hij weer. Heb destijds de hele pen uit elkaar getrokken om te achterhalen wat er aan de hand was en was eigenlijk wel aangenaam verrast over de robuuste eenvoud. Ander aandachtspunt is de kop van de pen. Deze wordt qua verdraaien tegengehouden door een messing pin, maar als er daar iets van speling ontstaat slijt die pen en kan de kop ook draaien. Gelukkig is die pen vrijwel identiek aan een staaf soldeer, dus ik heb daar een stukje vanaf gezaagd en gebruikt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goeie tip van een ervaringsdeskundige :-q


En nu het toch over verdraaien gaat: mijn One Up is van de oversized pin kit nr. 2 voorzien, dus de middelste pinnetjes qua dikte. Dit omdat hij vanaf nieuw al duidelijk voelbaar wat speling had, ik kreeg de oversized pinnetjes onder garantie toegestuurd.
Dat was afgelopen voorjaar, laten we zeggen dat ik daarna nog 1.500km met de fiets gereden heb. Ik gebruik de dropper veel, maar de fiets heeft niet veel slecht weer gezien. Eens in de zoveel tijd draai ik de kraag los, check op vuiligheid en doe er wat nieuw vet onder (specifiek RSP vet voor vorken en droppers).

Er zit nu alweer duidelijk meer speling op dan op de BikeYoke in mijn andere fiets. Die dropper is uit 2017 en heeft nog nooit enig onderhoud gehad behalve gewoon de buitenkant schoon houden (bij een BY is de kraag op de onderbuis geperst dus die kun je niet losdraaien).

Is dit erg? Aan de ene kant niet echt, want de One Up doet gewoon wat hij moet doen: op en neer gaan als ik dat wil.
Maar ik constateer toch wel een duidelijk kwaliteitsverschil tussen die twee... En als ik nog eens een nieuwe dropper nodig heb/wil hebben en mijn budget is toereikend wordt het daarom wel een BikeYoke.

Ik twijfel zelfs weleens of ik de BikeYoke zal ombouwen van 31.6mm naar 30.9mm (onderkant is los leverbaar) en die dan in mijn e-fully zet. Om dan de fiets die beroofd is van de BY te voorzien van een betaalbare 31.6mm dropper. Dat is de hardtail en die wordt heel wat minder gebruikt dan de fully, ik zie niet echt de noodzaak van een high-end prijzige dropper in een fiets die niet zoveel gebruikt wordt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kermit,
Ik zou voor die OneUp met speling nog eens contact opnemen met OU.
Mijn OneUp V2.1 heeft nog steeds geen speling. Ik weeg meer, rij HT en altijd op de rotsen en keien.
Ik denk dat die van jou te ruime toleranties heeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Joris v B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 10:40

Ik ben na een aantal keer lekker tegen de edele delen geklappert :o te hebben tijdens het afdalen ook op zoek naar een dropper voor mijn Stoic. Ik wil er in eerste instantie niet te veel voor betalen en wil hem eigenlijk voor eind januari gemonteerd hebben. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de KS E20i (€110) of de KS Rage-i(€140). Qua prijs wil ik eigenlijk niet echt meer dan €150 uitgeven wat mij haalbaar moet lijken voor een eenvoudig model. Beide droppers im de 170 variant al zou 190 misschien ook passen (op het randje)

Zijn dit een beetje betrouwbare droppers? Of beter wegblijven bij dit merk en voor wat anders gaan?

https://www.bike-discount.de/en/kind-sh ... opper-post

https://www.bike-discount.de/en/kind-sh ... opper-post

Thanks!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn ervaring met Kindshock is dat het relatief kwetsbare droppers zijn. Friemelige kabel bevestiging bij de LEV, en de 950i was moeilijk zelf te onderhouden. Eigenlijk einde verhaal toen die niet meer helemaal onderin bleef staan.

Op basis daarvan zou ik zelf eerder voor een Brand-X kiezen in de instapklasse (en die zijn er ook onder andere merknamen). Daar kun je blijkbaar losse cartridges voor kopen als er eens problemen mee ontstaan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 282
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

zeer tevreden over mijn SDG. drie jaar in gebruik, nog vrijwel zonder speling. Ook zeer eenvoudig te sevicen zonder speciaal gereedschap. veel goedkoper dan RS etc en super bediening (kabeltje). oa bij
https://www.bike-components.de/en/compo ... per-posts/
toevallig vandaag nog een binnengekregen omdat de RS van mijn vrouw dr fiets alweer kuren heeft
Joris v B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 10:40

Bedankt voor de reacties. Is het nu zo dat alles onder de pak 'm beet 200 euro zonde van je geld is? Heb nog wat doorgezocht over de KS en er zijn niet veel mensen enthousiast over :-{

De SDG kost alweer 230, de Brand-X is wel net onder de 200 euro te vinden voor een 170mm. Klopt het dat de cranckbrothers Higline 3 in 30.9 niet meer geleverd gaat worden? Ik zie die overal verdwijnen en nergens meer op voorraad komen of backorder staan?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

https://www.bike-components.de/en/crank ... st-p73322/
Hier wel op voorraad.

Moet zeggen dat ik er wel over te spreken ben. Ik heb de 31.6 150mm variant nu al even in gebruik en die voelt toch een stuk degelijker dan mijn brandx kloon (rfr).
Achteraf rechtvaardigde die paar tientjes dat niet, maar dat wist ik niet van tevoren
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Joris v B
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: di 2 februari 2021, 10:40

Thanks! Ik heb hem meteen besteld. :-q Dan is hij daar recent weer op voorraad gekomen, vorige week hadden ze hem niet. Hopelijk snel binnen dan kunnen we weer normaal fietsen. Nu staat hij eigenlijk iets te laag en op lange stukken is dat niet echt fijn fietsen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over het algemeen ben je een paar tientjes meer uitgeven veel sneller vergeten dan een product wat het net niet is en je daar ook fijntjes elke rit aan herinnert ;-)

Droppers zijn gemiddeld genomen wel betrouwbaarder geworden sinds ik rond 2010 mijn eerste kocht (Kind Shock i950, met de toen gebruikelijke irritante meebewegende kabel aan de bovenkant van de pen :roll: ). Het is ook een pré als er losse onderdelen voor te koop zijn om zelf de boel te kunnen servicen of repareren vind ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

heb voor de oneup ook even moeten zoeken naar voorraad (31.6 / 180) en uiteindelijk hier gevonden:
https://www.dialedin-mtb.nl/product/one ... pper-post/

zijn volgens mij nog wat verschillende maten beschikbaar
Plaats reactie