Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
filip
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 150
Lid geworden op: di 29 januari 2008, 23:45
Mijn mountainbike: Isaac Baryon 29er

Zijn er veel ervaringen met de Reverb AXS dropper? Is de hoge prijs gegrond om deze dropper te kopen? Ik twijfel om de knoop door te hakken.
Bij reviews van de grotere sites lees ik dat de werking geweldig zou moeten zijn. Maar hoe zit het met de duurzaamheid? Alle info is welkom :-q
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Heb nu een jaar op beide fietsen een AXS dropper. De HT 100mm en fully 150mm. Op de HT wissel ik zo nu en dan tussen dropper en vaste zadelpen en dat gaat met de AXS super makkelijk. Geen gedoe met kabels. En wat ik zelf prettigste vind is dat remote niet zo hard ingedrukt hoeft te worden. Reageert lekker snel.

Heb op beide wel een iets lichte speling zijwaarts, maar dat is minimaal en merk ik niet als ik fiets. Dit was met de FOX factory die op de fully zat ook. Zelfs iets meer.

Nadeel: controleer eens in zoveel tijd wel de batterij :tong
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik ben me aan het orienteren op een dropper voor mijn nieuwe fiets. Ik heb helaas een zeer beperkte inbouwhoogte, dus de opties en mogelijkheden zijn beperkt. Ik heb een drietal opties gevonden, maar geen van alleen lijkt vrij van nadelen/overwegingen.

Uitgangssituatie: Door de beperkte inbouwhoogte zit ik vast aan een max lengte van 380mm voor de dropper. (31.6mm diameter)

Optie 1: PNW Loam 125mm
Pro: Klein, licht en ik vind de personalisatie leuk.
Con: Niet in de EU te koop, of zie ik iets over het hoofd? Als ik hem via de PNW site bestel dan komen er nog invoerrechten bovenop volgens mij?

Optie 2: OneUp V2 120mm
Pro: Klein, licht en veel positieve berichten over deze dropper. Zowel hier op het forum als van 2 collega's
Con: Niet leverbaar

Optie 3: KS Lev integra 125mm
Pro: Klein & licht, leverbaar
Con: Ik las dat de inbouw van de KS droppers lastiger is doordat de kabel andersom loopt. (en ik daarom niet de ZTTO remote kan gebruiken)

Yolo: Fox Transfer Factory / Perf elite droppper 125mm
Pro: Leverbaar, hoog kwaliteitssentiment
Con: Zwaarder & veel duurder dan de bovenstaande opties
Uit reviews komen deze droppers niet altijd als beste. Is een deel van de prijs het merk, of gaan de Fox droppers ook langer/probleemlozer mee?

Ik heb een ZTTO dropper remote, die zou ik het liefst gebruiken. Als ik het goed begrepen heb kan de OneUp & PNW met de ZTTO samen, maar die van KS niet omdat hij 'andersom' loopt? Heeft iemand daar ervaring mee toevallig?

Huidige overweging is mijn (vaste) zadelpen te verzagen en daarmee door te fietsen tot de PNW Loam of OneUp droppers verkrijgbaar zijn, maar wellicht dat jullie ervaring dat scenario veranderen. :D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik zat naar ongeveer dezelfde te kijken, Pnw,One up,bike yoke,en E thirteen. maar dan rond de 150mm.
Maar idd de Pnw alleen via Amerika, en daar komen invoer en verzendkosten bij. One up en E Thirteen zijn (voorlopig) niet leverbaar en de Bike yoke is wel aan de dure kant😅.
Het voordeel van deze pennen vind ik dat je ze met shims nog kan fijnafstellen,ik wil nl.de sleeves op mijn zadelpenklem hebben dat vind ik optisch mooier.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met andersom bedoel je dat de nippel bij KS aan de kant van de remote zit? (en de ZTTO remote klemt de kabel).

Dat lijkt me niet zo'n groot probleem, dan klem je de kabel gewoon aan beide kanten.
Eerst aan de pen, dan de kabel door de remote trekken en vast zetten.

Als het zo kritisch komt met de lengte is een dropper die je kunt inkorten qua drop misschien een voordeel. OneUp en de BikeYoke Divine kun je inkorten, misschien zijn er nog andere merken/types. BikeYoke is niet goedkoop, beetje de Fox prijsklasse denk ik, maar wel een hele fijne dropper. En met hun "revive" systeem: als je bij een ander merk dropper lucht in de olie krijgt is het opsturen, bij een BY is het een hendeltje omhalen, droppen, klaar (en de Divine "ontlucht" zelfs automatisch bij elke keer dat je de volledige drop gebruikt).

OneUp is iets minder verfijnd dan een BY (ik heb beiden) maar "does the job" en is een stuk goedkoper. Bovendien goede ervaringen met hun klantenservice, da's ook wat waard.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Azurri schreef: ma 16 augustus 2021, 17:24 Maar idd de Pnw alleen via Amerika, en daar komen invoer en verzendkosten bij. One up en E Thirteen zijn (voorlopig) niet leverbaar en de Bike yoke is wel aan de dure kant😅.
Als je naar de TRS+ dropper van Ethirteen kijkt, bespaar jezelf de moeite. Echt een ruk ding. Alleen maar gedoe mee gehad 2 jaar lang.



Ik heb een 175MM Fox Transfer Peformance geïnstalleerd, super degelijk en betrouwbaar tot dusver (nog 9 maanden). Ben voor het vorige model gegaan waardoor de prijs wat aantrekkelijker was dan het 2021 model. De remote van Ethirteen is wel prima trouwens, die gebruik ik nu icm de Fox.
Gebruikersavatar
rcdol
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 18 januari 2021, 21:36
Mijn mountainbike: Zure kruimeltaart

Azurri schreef: ma 16 augustus 2021, 17:24 Ik zat naar ongeveer dezelfde te kijken, Pnw,One up,bike yoke,en E thirteen. maar dan rond de 150mm.
Maar idd de Pnw alleen via Amerika, en daar komen invoer en verzendkosten bij. One up en E Thirteen zijn (voorlopig) niet leverbaar en de Bike yoke is wel aan de dure kant😅.
Het voordeel van deze pennen vind ik dat je ze met shims nog kan fijnafstellen,ik wil nl.de sleeves op mijn zadelpenklem hebben dat vind ik optisch mooier.
rcdol schreef: wo 30 juni 2021, 15:16 Bij PNW komt er bij het afrekenen idd nog wel taxes van +- 21% (zeg maar de btw) en shippingkosten voor FedEx van +- €16 bij. Voor een dropper en een lever samen komt er dan zon €40 aan taxes bij.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha gaaf, dit is een topic dat leeft zo te zien. :)

De BY Devine is ook een mooie optie, die voeg ik toe aan de shortlist. Zie ik het goed dat deze ook samen met de ZTTO remote kan? (De BY Triggy lijkt er iig behoorlijk op :))

De opslag bij PNW vallen me mee moet ik zeggen. Geen moeilijk gedoe met inklaringskosten etc zoals bij import uit China, daar is de stelregel prijs * 1,3 dat komt een stuk hoger uit dan 40,-.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

mfacey schreef: ma 16 augustus 2021, 17:55


Als je naar de TRS+ dropper van Ethirteen kijkt, bespaar jezelf de moeite. Echt een ruk ding. Alleen maar gedoe mee gehad 2 jaar lang.
Nee bedoelde de Vario post, maar in hoeverre die anders is dan de TRS+, geen idee?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Azurri schreef: ma 16 augustus 2021, 18:38
mfacey schreef: ma 16 augustus 2021, 17:55


Als je naar de TRS+ dropper van Ethirteen kijkt, bespaar jezelf de moeite. Echt een ruk ding. Alleen maar gedoe mee gehad 2 jaar lang.
Nee bedoelde de Vario post, maar in hoeverre die anders is dan de TRS+, geen idee?
Volgens mij is de Vario de nieuwere seatpost die gewoon hydraulisch werkt zoals de meeste droppers. De TRS+ is mechanisch met een veer. In theorie daarmee simpler maar helaas onbetrouwbaar.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Thanks,zal me er verder in verdiepen :-q
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik zie bij de BikeYoke Divine dat de inbouwhoogte 397 ipv 365 is als je het bevestigingsmechaniek meeneemt. Ik zal nog eens goed in mijn frame kijken of ik dat wel kwijt kan, ben bang dat de BY toch niet gaat passen. Alle reviews die ik kan vinden over de Divine en Revive zijn wel allemaal heel erg lovend!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Flummox schreef: ma 16 augustus 2021, 21:03 Ik zie bij de BikeYoke Divine dat de inbouwhoogte 397 ipv 365 is als je het bevestigingsmechaniek meeneemt. Ik zal nog eens goed in mijn frame kijken of ik dat wel kwijt kan, ben bang dat de BY toch niet gaat passen. Alle reviews die ik kan vinden over de Divine en Revive zijn wel allemaal heel erg lovend!
Ja, als je weinig ruimte hebt is de One Up wel de beste keuze (wat betreft inbouw). Bij de One Up zou ik zelfs de 180mm kunnen kiezen, en dan 'chimmen' tot 160mm en dan heb ik exact tot op de mm mijn zadelhoogte vanaf mijn zadelpenklem tot aan de rails nl. 193mm.😍
Was die nu maar verkrijgbaar😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Let wel op dat andere merken ook het mechanisme meenemen in hun opgave van de lengte, ik weet niet of dat standaard zo is. Bij een BY is dat nog verdraaibaar, zodat je misschien net om dat irritante nokje in het frame heen kunt...
Niet elke BY is te shimmen, mijn Revive (+/- 4 jaar) niet, de Divine wel.

Bij mijn BY klemt de kabel aan de penkant, dus de nippel zit bij de remote (Triggy). Maar wat ik al zei, als je een remotehendel hebt die de kabel klemt kun je die eigenlijk met elke dropper gebruiken, gewoon aan beide zijden klemmen.
Volgens mij is een ZTTO ook lang genoeg om met vrijwel elke dropper licht te werken. Ik heb er een icm een OneUp en dat werkt prima. Hiervoor had ik een Crankbrothers remote, een mooi compact en superverstelbaar ding, maar met te weinig kabeltrek voor de OneUp. Dan werkt het wel maar minder soepel, je moet wat harder duwen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: di 17 augustus 2021, 07:48 Let wel op dat andere merken ook het mechanisme meenemen in hun opgave van de lengte, ik weet niet of dat standaard zo is. Bij een BY is dat nog verdraaibaar, zodat je misschien net om dat irritante nokje in het frame heen kunt...
Niet elke BY is te shimmen, mijn Revive (+/- 4 jaar) niet, de Divine wel.

Bij mijn BY klemt de kabel aan de penkant, dus de nippel zit bij de remote (Triggy). Maar wat ik al zei, als je een remotehendel hebt die de kabel klemt kun je die eigenlijk met elke dropper gebruiken, gewoon aan beide zijden klemmen.
Volgens mij is een ZTTO ook lang genoeg om met vrijwel elke dropper licht te werken. Ik heb er een icm een OneUp en dat werkt prima. Hiervoor had ik een Crankbrothers remote, een mooi compact en superverstelbaar ding, maar met te weinig kabeltrek voor de OneUp. Dan werkt het wel maar minder soepel, je moet wat harder duwen.
De meeste merken hebben tegenwoordig een tekening op hun site, met de maten ernaast,dat is idd. wel belangrijk dat je de totale lengte weet.
Ik was ook naar de Divine aan het kijken idd.
Naar de ZTTO heb ik ook zitten kijken,vooral vanwege 'goedkoop'!! Maar denk toch dat ik voor een Wolfthoot ga, omdat ik ,m op de beugel van mijn remmen wil plaatsen(Matchmaker).
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie