Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

zonoskar schreef: wo 14 augustus 2019, 12:06 Heb je 5 mm speling op de neus van het zadel? Dus van het ene uiterste naar het andere? Dan is dat niet extreem zou ik zeggen. Je merkt er waarschijnlijk ook helemaal niks van tijdens het fietsen.
Ja nog even gecheckt en het is ZEKER 5mm... En eerlijk gezegd merk ik dat dus echt wel tijdens het fietsen. Anders was ik er ook niet voer begonnen... En het was niet zo dus links of rechtsom het hoort niet lijkt me?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat het niet zo wàs, wil niet zeggen dat het zich niet kan ontwikkelen. Een nieuwe dropper had het bij mij eerst ook niet, later wel. Maar toegegeven: ik voel het niet tijdens het fietsen. En het wordt niet erger. Maar als het storend is, moet je er wat mee.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Kapitein Iglo schreef: wo 14 augustus 2019, 12:56 Dat het niet zo wàs, wil niet zeggen dat het zich niet kan ontwikkelen. Een nieuwe dropper had het bij mij eerst ook niet, later wel. Maar toegegeven: ik voel het niet tijdens het fietsen. En het wordt niet erger. Maar als het storend is, moet je er wat mee.
Eens. Dat het zich ontwikkeld is een feit zover ben ik al.. Echter vraag ik me nog steeds af of het hoort?? Heeft een vaste zadelpen dat ook?
En miss ben ik wel een wiebelkont dat ik dit voel en me eraan kan ergeren.. Maar ik heb Canyon een mail gestuurd en gevraagd een oplossing aan te dragen. Ben benieuwd wat er voor antwoordt komt. Heb 2 jaar garantie dus nog 1 jaar nu... dus tijd zat...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

RoySmit schreef: wo 14 augustus 2019, 14:52
Kapitein Iglo schreef: wo 14 augustus 2019, 12:56 Dat het niet zo wàs, wil niet zeggen dat het zich niet kan ontwikkelen. Een nieuwe dropper had het bij mij eerst ook niet, later wel. Maar toegegeven: ik voel het niet tijdens het fietsen. En het wordt niet erger. Maar als het storend is, moet je er wat mee.
Eens. Dat het zich ontwikkeld is een feit zover ben ik al.. Echter vraag ik me nog steeds af of het hoort?? Heeft een vaste zadelpen dat ook?
En miss ben ik wel een wiebelkont dat ik dit voel en me eraan kan ergeren.. Maar ik heb Canyon een mail gestuurd en gevraagd een oplossing aan te dragen. Ben benieuwd wat er voor antwoordt komt. Heb 2 jaar garantie dus nog 1 jaar nu... dus tijd zat...
Nee, een vaste zadelpen heeft dat niet. Heeft ook geen bewegende delen he :wink: . Hoort het? Wat mij betreft niet. Kan het kwaad? Volgens mij niet, mits het niet erger wordt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RoySmit schreef: wo 14 augustus 2019, 14:52
Kapitein Iglo schreef: wo 14 augustus 2019, 12:56 Dat het niet zo wàs, wil niet zeggen dat het zich niet kan ontwikkelen. Een nieuwe dropper had het bij mij eerst ook niet, later wel. Maar toegegeven: ik voel het niet tijdens het fietsen. En het wordt niet erger. Maar als het storend is, moet je er wat mee.
Eens. Dat het zich ontwikkeld is een feit zover ben ik al.. Echter vraag ik me nog steeds af of het hoort?? Heeft een vaste zadelpen dat ook?
En miss ben ik wel een wiebelkont dat ik dit voel en me eraan kan ergeren.. Maar ik heb Canyon een mail gestuurd en gevraagd een oplossing aan te dragen. Ben benieuwd wat er voor antwoordt komt. Heb 2 jaar garantie dus nog 1 jaar nu... dus tijd zat...
De meeste droppers hebben het altijd vanaf het begin. Maar de 'geleiderails' slijt wat uit en dan wordt het erger. Meer dan 5 mm lijkt mij niet helemaal te kloppen, 2-3 mm zou ik me geen zorgen over maken. Het lijkt nu of ze gewoon de revisie niet goed uitgevoerd hebben. Daar valt het vervangen van die staafjes die dus de boel geleiden ook onder. En dan is de speling normaal weer minimaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

@iglo @ Lars Dank heren voor de antwoorden..

Ik kijk ook zeker of het niet erger wordt. Wacht ook even af wat Canyon gaat zeggen...

Ik vind het nog steeds teveel speling en ik merk het echt met fietsen(vooral me bochten als ik op het zadel zit)
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Mijn ex- Trek Fuel EX had ook een KS dropper. Daar heb ik de speling tot bijna nul gereduceerd door onder één van de geleidestaafjes een stukje blik van een colablikje te leggen. Is ff wat gepiel, eerst onder alle drie de staafjes opgevuld maar toen paste de pen niet meer, uiteindelijk bleek het opvullen van één staafje de pefecte passing te geven.


Die geleidestaafjes zijn trouwens van redelijk hard staal (bij die KS dropper op de Trek iig), de speling komt vanwege uitslijten van de geleiding in het alu van de buitenbuis/zadelpen.
Bij een OneUp dropper zijn het bv brede stalen spieën, die hebben wat meer contactvlak dus zullen de spie-geleidingen minder snel slijten.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ertje schreef: do 15 augustus 2019, 00:05 Mijn ex- Trek Fuel EX had ook een KS dropper. Daar heb ik de speling tot bijna nul gereduceerd door onder één van de geleidestaafjes een stukje blik van een colablikje te leggen. Is ff wat gepiel, eerst onder alle drie de staafjes opgevuld maar toen paste de pen niet meer, uiteindelijk bleek het opvullen van één staafje de pefecte passing te geven.


Die geleidestaafjes zijn trouwens van redelijk hard staal (bij die KS dropper op de Trek iig), de speling komt vanwege uitslijten van de geleiding in het alu van de buitenbuis/zadelpen.
Bij een OneUp dropper zijn het bv brede stalen spieën, die hebben wat meer contactvlak dus zullen de spie-geleidingen minder snel slijten.
heb je daarvan misschien wat foto's van hoe je dit hebt gedaan, wellicht een tip om te onthouden .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Snelle Buffer schreef: do 15 augustus 2019, 08:58
Ertje schreef: do 15 augustus 2019, 00:05 Mijn ex- Trek Fuel EX had ook een KS dropper. Daar heb ik de speling tot bijna nul gereduceerd door onder één van de geleidestaafjes een stukje blik van een colablikje te leggen. Is ff wat gepiel, eerst onder alle drie de staafjes opgevuld maar toen paste de pen niet meer, uiteindelijk bleek het opvullen van één staafje de pefecte passing te geven.


Die geleidestaafjes zijn trouwens van redelijk hard staal (bij die KS dropper op de Trek iig), de speling komt vanwege uitslijten van de geleiding in het alu van de buitenbuis/zadelpen.
Bij een OneUp dropper zijn het bv brede stalen spieën, die hebben wat meer contactvlak dus zullen de spie-geleidingen minder snel slijten.
heb je daarvan misschien wat foto's van hoe je dit hebt gedaan, wellicht een tip om te onthouden .
Ja indd foto zou echt top zijn. ik zal morgen een foto plaatsen waar mijn speling zit. weten we gelijk of we allemaal over hetzelfde euvel praten
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ik zal eens zoeken, geen idee of ik er toen foto's van gemaakt heb..
Maar als je de dropper helemaal demonteerd spreekt het voor zich.

Zal anders eens kijken voor een uitleg aan de hand van een exploded view van een KS dropper, dan is het zeker duidelijk.
Wordt vervolgd
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Afbeelding

Op die plaats heb ik dus speling
Komt dit overeen met jullie ervaringen??
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

De speling zit altijd lager, ik heb tenminste nog nooit speling gezien op een dropper op die plek. Normaal gesproken zit er iets speling op het punt waar de shaft in de pen glijd. Intern zitten die spiebanen ook.
Sneeuwmonster
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Helaas.. geen foto's van de colablikjestruc.

Maar het spreekt redelijk voor zich; de geleidepennen vallen in een gefreesd geultje in de binnenpen, en daar tussen leg je een heel smal stripje blik, geleidenpen erop, ff aantikken net kunststof hamer zodat het blik mooi in vorm onder het pennetje ligt en passen maar.

Dus :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RoySmit schreef: vr 16 augustus 2019, 10:44 Afbeelding

Op die plaats heb ik dus speling
Komt dit overeen met jullie ervaringen??
Als je daadwerkelijk daar speling hebt, dan zou ik die pen nu direct uit de fiets gooien!


Als de kop daar los zit, dan kan die ook spontaan van de pen kiepen. Dat doet pijn.

Maar je voelt de speling op die binnenbuis nauwelijks. Op de neus van het zadel is het misschien 5 mm, dat is misschien een halve millimeter tussen de twee buizen. Maar voel nog eens heel goed net boven de seal of de speling daar echt niet zit.

En nogmaals, als jij er van overtuigd bent dat de speling echt onder de kop zitten: absoluut niet meer mee gaan rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

RoySmit schreef: do 15 augustus 2019, 10:56
Snelle Buffer schreef: do 15 augustus 2019, 08:58

heb je daarvan misschien wat foto's van hoe je dit hebt gedaan, wellicht een tip om te onthouden .
Ja indd foto zou echt top zijn. ik zal morgen een foto plaatsen waar mijn speling zit. weten we gelijk of we allemaal over hetzelfde euvel praten
Toch ff een plaatje van het www geplukt.

Afbeelding

De pijl wijst naar de gefreesde gleuven waar de omcirkelde glijpennen in liggen. Daartussen vul je dus wat op met een stukje colablik (+/- 1,5mm breed en de lengte van de gleuf) waardoor de glijpen wat hoger komt te liggen en zo de speling in de dropper reduceert.

Bij mij was het opvullen van één glijpen voldoende om de speling naar bijna nul te krijgen terwijl de dropper nog steeds soepel werkte.


Uiteindelijk is het een wat zwakke geleiding waar KS voor gekozen heeft, vergeleken met de glijspieën die bv OneUp gebruikt (die dus vanaf nieuw al iets speling heeft maar na een jaar gebruik bij mij nog niets groter is geworden).
Plaats reactie