Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Ik heb de oneup met CB en oneup remote gehad, maar met de originele remote werkt hij inderdaad een stuk soepeler/lichter.

Nu voor knorretje een RFR gekocht, ben benieuwd hoe die zich houd. Voor 111 euro kun je eigenlijk niet echt klagen natuurlijk.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet de originele OneUp remote hebben (45 euro) of de ZTTO remote van Ali (15 euro).
Ik heb de OneUp een tijdje gereden met een Thomson remote, ook geen succes.
De hefboom en overbrenging zijn niet echt compatible met de OneUp, dus aan het eind vd dag heb je een blauwe duim.
De kabel zit ook met het loodje aan de dropper, dus veel remotes vragen een oplossing met een schroefloodje.
Erg onhandig allemaal. De ZTTO werkt perfect :-q alleen duurt verzenden lang...
Als je snel klaar wilt zijn betaal je wat meer en bestel je de OneUp remote mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die originele remote zou ik wel overwegen, maar van wat ik begrijp zit die wat dichter op het stuur dan veel andere hendeltjes. Op de plek van de bovenste hendel van een triggershifter ipv de onderste volgens One Up zelf.

Maar bij mijn fiets moet-ie wel onder de mode-shifter van de motor door kunnen draaien, ik weet niet of-ie dat haalt.
De CB remote klemt de kabel dus dat zit wel goed. Het voordeel van de CB remote is dat-ie als een kogelgewricht verdraaibaar is in zowat elke positie, dus ik kan hem mooi schuin onder de motorswitch positioneren.

Het voordeel van die mindere hefboomwerking is dat je niet ver hoeft door te drukken, de pen reageert meteen.
Misschien dat ik nog een keer naar een remote kijk die wat lichter werkt, maar ik kan ook prima leven met de huidige situatie dus haast heeft het niet. Dus wat dat betreft zou ik die ZTTO kunnen overwegen :wink:

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Zelf ben ik fan (vloeken in de kerk.. I know) van de I-spec toepassing van Shimano en heb gekozen voor een WolfTooth handel. Deze vind ik erg prettig te bedienen. Een ruw gefreesd oppervlakte zodat je goed grip hebt met je duim en een flink oversized kogellager wat alles soepel laat bewegen. (https://www.wolftoothcomponents.com/col ... cts/remote)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: ma 24 augustus 2020, 15:19 Die originele remote zou ik wel overwegen, maar van wat ik begrijp zit die wat dichter op het stuur dan veel andere hendeltjes. Op de plek van de bovenste hendel van een triggershifter ipv de onderste volgens One Up zelf.

Maar bij mijn fiets moet-ie wel onder de mode-shifter van de motor door kunnen draaien, ik weet niet of-ie dat haalt.
De CB remote klemt de kabel dus dat zit wel goed. Het voordeel van de CB remote is dat-ie als een kogelgewricht verdraaibaar is in zowat elke positie, dus ik kan hem mooi schuin onder de motorswitch positioneren.

Het voordeel van die mindere hefboomwerking is dat je niet ver hoeft door te drukken, de pen reageert meteen.
Misschien dat ik nog een keer naar een remote kijk die wat lichter werkt, maar ik kan ook prima leven met de huidige situatie dus haast heeft het niet. Dus wat dat betreft zou ik die ZTTO kunnen overwegen :wink:

Afbeelding
De ZTTO kan je op 2 manieren momteren (beide onder het stuur). Schroefje vd klembeugel naar voren of naar achteren.
De hendel komt "met het schroefje naar achteren" wat verder naar beneden, moet dus gek gaan wil ie niet onder je switch passen.
De vraag is dan of je duim wel lang genoeg is :wink:
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 24 augustus 2020, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zo zit de originele OneUp remote:
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn ZTTO zit heel dicht onder het stuur.
Dit is in de stand het dichtste bij het stuur én met het nokje vd klembeugel nog eens extra afgevijld, zodat de hendel net onder de klem van mijn remhendel door past.
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MacReal schreef: ma 24 augustus 2020, 15:53 Zo zit de originele OneUp remote:
Afbeelding
Duidelijk :tong

Omdat de post uit China niet opschoot en de Thomson remote geen goede combinatie was, heb ik nog een tijdje zo rondgereden:
Afbeelding
Om de thumbshifter als remote te laten werken moest ik de veerwerking omdraaien (er zit een veer in de thumbshifter vanwege de "light action").
Gelukkig ging dat eenvoudig, door de schroefveer in de shifter wat voorspanning te geven naar de andere kant.
En een lelijk stukje kroonsteen om de kabel te klemmen, het loodje zit immers aan de dropper.
Werkte eigenlijk heel goed, maar nadeel was dat je je duim moet verplaatsen naar de bovenkant vh stuur, en je dus het stuur niet meer goed in handen hebt..
Dat is juist in de situaties waar je de dropper wilt gebruiken een vervelende beweging.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die CB remote zou je overal kunnen monteren, links of rechts, onder of boven. Door het kogelgewrichtje kun je de hendel gewoon de andere kant op monteren.

Ik heb ook nog een remote van een Forca / T-Mars dropper liggen, die zijn eigenlijk best onderschat. Kunnen ook op alle posities gemonteerd worden, bovenop het stuur kun je dan met je wijsvinger aan de hendel trekken ipv duwen want het maakt niet uit naar welke kant de hendel bewogen wordt. Dus ook als je nog een voorderailleur met triggershifter rijdt kun je dit ding kwijt.
En de kabel wordt geklemd met twee madenschroefjes, dus deze remote kan ook met zowat elke dropper gecombineerd worden. Ik had 'm altijd in gebruik met m'n Gravity Dropper :)

(plaatje van internet)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Afbeelding

Wolf Tooth met Ispec beugel, erg tevreden over.(wel duur)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Tip voor diegene met nog een Reverb (de laatste der mohikanen :wink: ): eindelijk ontdekt hoe je een Reverb leiding ontlucht. Sram’s video laat zien dat je enkel de hendel ontlucht, echter ook direct tegen de pen aan moet je de leiding ontluchten :winkie:

Nog een vraag, menig dropper is nu >125mm drop. Nu zit mijn zadel echter nooit in de weg/ of te hoog. Wanneer merk ik effect van meer drop? In steiler terrein wellicht, of bij springen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

125mm is wel ongeveer het minimum, maar je kunt er in de meeste situaties goed mee uit de voeten. En het altijd nog 125mm meer dan niets.

-Als je lange benen hebt, dan heb je soms meer drop nodig.
-Als het Steil naar beneden gaat, heb je meer drop nodig.

Maar meer drop heeft ook nadelen.
Als je bij een 125mm de knop indrukt zakt je zadel tot het eind, maar kan je nog steeds meetrappen.
Als je bij 210mm de hele drop gebruikt, zitten je knieen achter je oren.
In de meeste gevallen is 210mm dus teveel en zul je het zadel ergens halverwege willen hebben. Dat vraagt handigheid en aandacht.

Met 125mm zit je zo slecht nog niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als het heel steil naar beneden gaat, voor de andere situaties heb je aan wat minder drop ook genoeg.
Ik ben niet zo groot (1.70m) en dan kun je vaak die extreem lange droppers sowieso niet kwijt. Daarbij komt nog dat je met korte benen sneller op je achterband zit, vooral met 29ers :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Iemand ervaring met de Red Cycling Products?

https://www.bikester.nl/red-cycling-pro ... 46250.html

Of heb ik daar sowieso niks aan met 10 cm drop? Sorry newbie vraag.

Andere mogelijkheden die ik zag zijn de KS dropzone (helaas zonder afstandsbedieninghandle) of de RFR Pro; zijn dat betere opties?

https://www.bike24.com/p2198035.html?q=rfr%20dropper
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tien cm drop is niet veel, maar voor niet te ruige trails voldoende. In echt steil terrein zou ik wel meer willen.
Neem in elk geval een dropper met stuurbediening, dat is echt een meerwaarde. Juist in het terrein waar een dropper nuttig wordt wil je niet je hand van het stuur moeten halen ;-)

De Red dropper heeft een kabel die mee op en neer gaat als je de pen dropt, dat is wat onhandiger vanwege de kans op schaafplekken op je frame. Aan de andere kant is het wel handig als je de dropper alleen maar wilt monteren voor specifieke ritjes en de rest van de tijd je gewone pen gebruikt, het wisselt een stuk makkelijker als een dropper met interne kabel.

De RFR heeft een beetje setback. Niet heel veel, dus misschien is het op te vangen door je zadel wat verder naar voren in de klemming te zetten. Maar als je zadel nu al ver naar voren staat is er een kans dat je het zadel niet precies op dezelfde positie kunt krijgen als nu (ik ga er even vanuit dat je nu een rechte zadelpen hebt. Heb je nu ook al setback verandert er niets wat dat betreft).

De meest gekochte dropper in de budgetklasse is waarschijnlijk de Brand-X, die is onder meerdere merknamen te koop en wordt ook door sommige fietsmerken als "eigen" merk dropper geleverd (in mijn Merida zat er bijvoorbeeld een). Hebben een vrij goede reputatie en een schappelijk prijskaartje (maar wel wat hoger dan die Red...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie