Nieuw achterwiel / Wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
jerremaister
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 21:30

Dag Iedereen

Een tijd geleden reed ik met mijn cube reaction C62 race (2020) op een zeer slecht onderhouden mtb-route in het bos. Daar is een tak tussen mijn achterwiel gekomen, waardoor mijn velg achteraan een "trek" heeft gekregen. Er waren 2 spaken stuk. De fietsenmaker heeft dit wiel zo goed mogelijk terug gerecht, maar de velg heeft echt een trek gehad waardoor er ook een hoogteslag in het wiel zit. Je ziet echt dat de velg ligt krom getrokken staat (in hoogte). Daarbij lijk me nu ook dat mijn wiel precies niet meer 100% in het midden van mijn frame staat. als ik meet zit de velg dichter bij de achterbrug aan de NIET-aandrijfkant. Zou dit aan het wiel liggen of zou de achterbrug deels mee scheefgetrokken zijn?
Geen idee of dit mogelijk is of niet. Indien de achterbrug scheef staat, is hier nog iets aan te doen?

Nu komt eigenlijk pas de echte vraag:
Koop ik best een nieuwe wielset of is een achterwiel voldoende? Mijn fietsemaker maakt ook zelfgespaakte wielen. Is dit te prefereren boven de bekendere wielsets die gewoon te bestellen zijn?

Momenteel rijd ik met een volledige SRAM GX aandrijving wat inhoud dat het een XD-body is. Kies ik best terug voor een XD of neem ik iets wat universeler is zodat ik eventueel ook NX-casettes kan steken?

Ik weet dit zijn veel vragen, maar ben op het vlak van wielen niet echt bekend.

Groetjes
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Ik zou een tweedehands wiel proberen te scoren via dit forum of via marktplaats en het geld dat je overhoudt bewaren voor een fiets waar geen cube op staat :bier:

Maar ik zou zonder dollen gewoon een tweedehands wiel(set) kopen.

Heb je meer aan en er is voldoende te koop, die fiets is simpelweg geen handgespaakte set waard, tenzij je de garantie hebt dat je je wielset mee kan naar een ander frame.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Als de fietsenmaker 2 spaken heeft bijgezet en het wiel zgam gericht heeft staat die nog net zover in of uit het midden als daarvoor, of het frame krom is hebben sommige fietsenmakers meetgereedschap voor. Nieuwe wielset als je meteen wil upgraden of niet 2 verschillende wielen (velgen/naven) wil hebben.
Is het voorwiel nog goed is een nieuw achterwiel voldoende natuurlijk, maar als je het laat spaken daar heb ook wat meer keuze in de combinatie naven en velgen lijkt me...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vraag je fietsenmaker eens wat het kost als hij met je oude achternaaf een nieuw wiel maakt.
Dus nieuwe velg en nieuwe spaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4702
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je hebt nu een boost setje en frame. Dus zul je waarschijnlijk niet meer snel iets anders kopen (toekomst is boost proof).

Ofwel je koopt goedkoop een boost setje met of XD of HG body. Je moet dan wel bedenken dat je dus ook direct een andere cassette zult moeten aanschaffen. NX 12 speed past op HG body maar Sram 1275 XD niet op HG body. Dus als je drivetrain nog niet versleten is lijkt me dat wel zonde.

Ik denk niet zo snel dat je achterbrug verbogen is. 2 spaken eruit is nog niet echt extreem. Wel heftigere dingen langs zien komen 8)

Wat TSTM zegt is ook een optie. Goedkoop velgje en nieuwe spaken zullen samen ook niet meer dan €75 kosten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Om te kijken of het frame scheef is kun je je achterwiel omgekeerd in het frame zetten. Als het op dezelfde manier scheef staat is het frame scheef. Gaat het wiel de andere kant op, is het wiel scheef. In het laatste geval kun je je ook afvragen of de fietsenmaker een setje voor je moet spaken.


Een carbon frame buigt niet. Dat breekt. En bij een alu frame is terugbuigen te proberen, maar vaak buigt alu hoogstens een paar keer voor het breekt, en of je dan nog op een dergelijk frame wilt fietsen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de spaken(sapim) gaan rekken trekt je velg altijd wat naar links.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Marke schreef: za 12 november 2022, 09:15 Om te kijken of het frame scheef is kun je je achterwiel omgekeerd in het frame zetten. Als het op dezelfde manier scheef staat is het frame scheef. Gaat het wiel de andere kant op, is het wiel scheef. In het laatste geval kun je je ook afvragen of de fietsenmaker een setje voor je moet spaken.
Precies, dan heeft hij de velg niet goed in het midden gezet (gecentreerd).
ThaSingleTrackMastah schreef: za 12 november 2022, 09:38 Als de spaken(sapim) gaan rekken trekt je velg altijd wat naar links.
Dat heb ik ook met andere merken spaken ervaren :wink:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
jerremaister
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 21:30

Bedankt alvast allemaal voor de reacties.

Samengevat, best een eenvoudig nieuw achterwiel boost met xd-body kopen zodat ik alles kan overzetten.

Niet te duur want dat is mij fiets niet waard? :)

Tweedehands eens gekeken maar vind niet meteen iets wat niet te duur is.

Iets in de aard van dt-swiss X1900 25mm de moeite? Momenteel rijd ik met Vittoria Barzo Skinwall 2.25.

Tnx
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

jerremaister schreef: za 12 november 2022, 11:51 Iets in de aard van dt-swiss X1900 25mm de moeite? Momenteel rijd ik met Vittoria Barzo Skinwall 2.25.
DT bouwt zijn wielen goed, enige nadeeltje kunnen de SP spaken zijn. Die zijn, als je een vervangende nodig hebt, plaatselijk lastig te krijgen zijn,

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat heb ik ook met andere merken spaken ervaren :wink:
Ja, het ene merk wat meer dan het andere.
Scheelt ook veel als je L en R verschillende dikte gebruikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Holenbeer
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: ma 30 augustus 2021, 13:31
Mijn mountainbike: is rood, die zijn het snelst

jerremaister schreef: za 12 november 2022, 11:51 Bedankt alvast allemaal voor de reacties.

Samengevat, best een eenvoudig nieuw achterwiel boost met xd-body kopen zodat ik alles kan overzetten.

Niet te duur want dat is mij fiets niet waard? :)

Tweedehands eens gekeken maar vind niet meteen iets wat niet te duur is.

Iets in de aard van dt-swiss X1900 25mm de moeite? Momenteel rijd ik met Vittoria Barzo Skinwall 2.25.

Tnx
Dat bepaal je nog altijd zelf. Als het frame jou goed bevalt zou ik me niet laten afremmen door de waarde van de fiets en als je het geld er toch voor hebt liggen...
Daarnaast, wielen kan je eenvoudig meeverhuizen naar een volgende fiets (van uitgaande dat de constatering dat je boost hebt klopt)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aks je je banden WTF wielen dus, meeneemt naar je nieuwe fiets, dan moeten ze passen of passend te maken zijn.
Dat is dus koffiedik kijken, niemand weet met zekerheid welke standaard jouw volgende fiets heeft.
Verder zit je dan opnieuw met het probleem van je oude achterwiel, want dan moet je je fiets verkopen met een slecht achterwiel, of alsnog een achterwiel vervangen.

Koop wielen waar je nu lol van hebt.
Als je ze eventueel door kan schuiven naar je eventuele nieuwe fiets, dan heb je mazzel, maar maak het geen deel van je plan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jerremaister
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 21:30

Bedankt alvast allemaal voor de reacties.

Kwam het even mooi uit dat het "black friday" week was.

Het is een Mavic crossmax SL 29 - XD achterwiel geworden.

Zonet alles overgezet van mijn oude wiel naar het nieuwe. Hoe eenvoudig zijn deze magic wielen tubeless te maken... Heerlijk!! Gewone pomp en het was in orde :).

Grtz
Plaats reactie