Freekenstein schreef: ↑ma 26 september 2022, 10:14
Freekenstein schreef: ↑do 15 september 2022, 16:22
Heb nu voor het NKSS (naast mijn 27,5+ set) een 29 inch set met de Pirelli's klaar gemaakt. Heb voor én achter een H in 2,4 gemonteerd. de achterband is er een uit een vroege serie denk ik, staat geen Pro Wall of Lite op, en voorop (een nieuwere) is wel een Pro Wall.
We gaan wel zien wat het gaat worden komend weekend. Waarschijnlijk erg gezellig
Tijdens het NKSS niet met de Pirelli's gereden, ik kreeg de achterban niet helemaal dicht. Na een aantal dagen de wielen op de emmer te hebben gelegd, met wat meer latex waren ze zo goed als dicht. Er zit nog wel ergens een klein lekje, de achterband liep langzaam leeg.
Maar gisteren een lokale (ouderwetse) veldtoertocht gereden, over voornamelijk natte zandpaden en het viel mij op dat het allemaal niet zo licht liep als ik had verwacht.
Zou het kunnen liggen aan te smalle velgen? Ik rij met DT Swiss XM421 met een binnenbreedte van ongeveer 25mm en de banden zijn 2,4 inch breed.
Of is dit geen band voor dit soort ondergrond?
Ik rij met dezelfde velgen, maar wel alleen met maxxis sloffen erop van 2.35 en 2.4, ik kan niet zeggen dat ik daar ooit iets nadeligs aan gemerkt heb.
Pirelli is een vak apart, een vriend van me rijdt ermee en die rijdt doorgaans alleen op de XC rc omdat dat een beetje de allemansvriend bij droog weer is.
De M is dan weer iets meer geschikt voor de modder, maar dan wel voor voor, achter moet je dan echt naar een R toe.
De H is eigenlijk een beetje een marathonband, het beste compromis tussen rolweerstand en grip, maar zodra er modder bij komt is het eigenlijk weer een draak van een band.
Voor mijzelf merkte ik vooral dat maxxis en gras geen vrienden zijn van elkaar, ik rij nu met specialized en die gaan een stuk lekkerder op het gras (nat of droog maakt niet zo gek veel verschil).
Nu is het wel zo dat ik te lui ben om bij elk weertype maar weer banden gaan te wisselen omdat hier in de buurt alles bijna altijd wel droog en zanderig is dus iets toegeven op grip is af en toe 'noodzaak' ook voor de maxxis combi (ardent/ ikon).
En de bandendruk doet uiteraard ook veel, ik ben nu op het punt dat ik met de specialized op dezelfde druk rij als met mijn maxxis banden, terwijl de specialized op bredere velgen liggen.
Vertrouwen krijgen in die banden heeft even geduurd, waar de maxxis eigenlijk meteen als een 'tank' voelen.
Met Pirelli gaat ongeveer hetzelfde op, die kan je op lagere druk rijden, maar je moet ze echt in de bocht 'zetten' en voor hem sneller te laten lopen dus iets meer druk er op.
Die vriend van me is +/- 80kg en rijdt op een 29mm velg die pirelli's op 1.7 - 1.8 bar (tubeless) en die is er bloedsnel mee.
Hij zegt dat hij bij lagere druk simpelweg snelheid mist en daarmee 0,5 tot 1,5 km/u inlevert.