Ketting binnen 500km aan gort, waarmee vervangen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ghost-biker schreef: zo 23 januari 2022, 13:54 De zaak waar je de bike gekocht hebt zal iets met garantie moeten doen. 500 km. en niet van de verharde weg geweest is wel erg kort. Overigens is drie keer breuk wel erg vreemd. Misschien andere oorzaak?

Zou de ketting vervangen door een KMC ketting.
Ik ben niet zo kapot van de 12sp KMC... was dat van de 11-sp juist wel...
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Knakker29 schreef: ma 24 januari 2022, 11:39 Klinkt als een inferieure ketting. Een ketting breekt niet zomaar van een beetje water, en zeker niet op drie plaatsen.
zeker niet van een beetje water, maar wel van 1 jaar lang structureel nat stallen
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 11:56
Knakker29 schreef: ma 24 januari 2022, 11:39 Klinkt als een inferieure ketting. Een ketting breekt niet zomaar van een beetje water, en zeker niet op drie plaatsen.
zeker niet van een beetje water, maar wel van 1 jaar lang structureel nat stallen

Ik denk ik eerder door verkeerd schakelen of een slechte productie. Ik fiets zelf met dezelfde soort ketting al meer dan 2000 km in alle omstandigheden.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Sabai schreef: ma 24 januari 2022, 12:02
Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 11:56

zeker niet van een beetje water, maar wel van 1 jaar lang structureel nat stallen

Ik denk ik eerder door verkeerd schakelen of een slechte productie. Ik fiets zelf met dezelfde soort ketting al meer dan 2000 km in alle omstandigheden.
dan begrjip je mijn theorie niet..

ik denk (en dat betekend dus niet dat ik het zeker weet en dat het enkel een theorie is).. dat het erg slecht is voor een ketting om deze 1 x per maand -na- een rit af te spoelen, "af te drogen" (hoe krijg je een ketting droog en hoe droog krijg je een ketting...?) en dan pas een paar weken later weer te rijden. Dan kan je beter de fiets vuil (maar droog) wegzetten en als je dan toch met water aan de slag gaat/moet omdat je flink door de modder hebt gebaggerd, zorg er dan voor dat je niet een paar weken later pas weer een ritje maakt, dan geef je vocht en roest gewoon teveel tijd. Je kan dan het beste gewoon snel nog een ritje maken, of die rit nou nat of droog is, door de beweging/wrijving raak je oppervlakkige corrosie kwijt en komt je nieuwe smering -echt- overal tussen.

dit is dus gebaseerd op de volgende (beperkte) feiten uit dit topic
- < 500 km gereden
- Na het fietsen altijd netjes afgespoeld(/gedroogd en gesmeerd)
- Aankoop datum 01-04-20

(had eigenlijk begin 2021 in mijn hoofd, dus het probleem is wellicht nog erger. In 20 maanden 500 km.. en elke rit afspoelen.. dan staat je fiets echt lang met een natte ketting in de schuur...)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 11:56 zeker niet van een beetje water, maar wel van 1 jaar lang structureel nat stallen
Maar TS geeft juist aan dat niet te doen.

Ketting drogen met een doek en licht smeren is prima, beetje 'restvocht' droogt prima aan de lucht :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Knakker29 schreef: ma 24 januari 2022, 12:20
Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 11:56 zeker niet van een beetje water, maar wel van 1 jaar lang structureel nat stallen
Maar TS geeft juist aan dat niet te doen.

Ketting drogen met een doek en licht smeren is prima, beetje 'restvocht' droogt prima aan de lucht :-q
als je "snel" nog een ritje doet misschien, maar naar mijn idee niet als je de fiets structureel zo stalt. maar ik val in herhaling, dus ik stop. Dit is in de categorie schoonmaak en smeer gewoontes, waar heeeeeel veel meningen over zijn.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Mijn ervaring is dat de GX ketting (en NX is "nog" goedkoper...) bovenmatig snel slijt. 3 breuken is dan wel weer heel extreem. Wellicht een maandagochtend modelletje of toch te veel kracht bij het schakelen. Ik ken mountainbikers die het keer op keer voor elkaar krijgen een ketting te breken bij stevig aanzetten op een klim. De een heeft wat meer kracht dan de ander ;-)

Hoe dan ook, de upgrade naar een X01 ketting is echt zeer zeker het geld waard. Gaat zo maar 3-4x langer mee vergeleken met de GX variant en kost zeker niet zoveel meer. Doen dus.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

8500 met een xx1 eagle en nog steeds niet op. Nooit met water wel eens in de zoveel tijd ontvetten. En dan opnieuw squirt erop. Wel 1x breuk maar dat met missing link opgelost.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb het al gezien.....het is een 1 april ketting :-{ "Fiets is aangekocht op 01-04-20" :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Peter243 schreef: ma 24 januari 2022, 18:31 8500 met een xx1 eagle en nog steeds niet op. Nooit met water wel eens in de zoveel tijd ontvetten. En dan opnieuw squirt erop. Wel 1x breuk maar dat met missing link opgelost.
Ik zat in dezelfde orde van grootte met een pc-1110 ketting op een GX cassette. Begon op het eind wat door te trappen, maar wel bijna 7000km mee gereden, nooit ontvet, nooit gewisseld. In z’n leven misschien 5 a 10 keer (in 4 jaar) schoon gespoeld
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Trek bellen, niet mailen :wink:

088-4500699
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Heeft geen zin als het geen Trek / Bontrager product is.

De verkopende partij moet, indien het een garantie betreft, contact opnemen met de leverancier. Dus in geval van de sram ketting zal het waarschijnlijk Juncker worden.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

D-man schreef: ma 24 januari 2022, 11:43

Ik ben niet zo kapot van de 12sp KMC... was dat van de 11-sp juist wel...
Vertel.....
Hubert.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 13:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Prulleman schreef: ma 24 januari 2022, 11:21
Bram87 schreef: ma 24 januari 2022, 10:59

Wat is de reden dat je na elke rit je ketting spoelt? Ik zou daar sowieso mee stoppen, op de ketting alleen een droge doek gebruiken. Hooguit 1 of 2x per jaar als het echt te gek is of als je in de regen hebt gefietst wat uitgebreider schoonmaken, maar het is niet nodig om na elke rit je ketting af te spoelen.
ja precies, dat dacht ik ook, wellicht is dit toch wel van invloed geweest.. 500 km is niet veel, maar als je in 1 jaar tijd 10 ritten hebt gemaakt en dus gemiddeld genomen pak em beet 1 x per maand de ketting nat maakt en pas een maand later weer opnieuw uit de schuur pakt..
Je kan wel denken dat je ketting droog is, maar uiteindelijk valt het niet mee om een ketting 100% droog te krijgen en dan is een rondje rijden de beste manier, maar niet een maand later en dan weer gelijk opnieuw beginnen.

Ik zeg, verkeerd onderhoud..
Ik was de koeienstront en bagger van de fiets
Ik draai de ketting droog en spuit ‘m netjes in.
Maar we gaan zien hoe het met de volgende ketting gaat :wink:
Hubert.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 8 maart 2020, 13:23
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Mario070 schreef: ma 24 januari 2022, 19:30 Ik heb het al gezien.....het is een 1 april ketting :-{ "Fiets is aangekocht op 01-04-20" :wink:
Een maandagochtend product in het kwadraat :D
Plaats reactie