Banden keuze 7stanes

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

In tegenstelling tot Nederland is het in Schotland geen wedstrijd naar boven. Ik zou vooral voor grip kiezen boven snelheid/lage rolweerstand. Lekker relaxt naar boven en volgas naar beneden!
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

mfacey schreef: ma 17 januari 2022, 21:45 In tegenstelling tot Nederland is het in Schotland geen wedstrijd naar boven. Ik zou vooral voor grip kiezen boven snelheid/lage rolweerstand. Lekker relaxt naar boven en volgas naar beneden!
Klopt, de planning is geloof ik wel 2 stanes per dag.
Dan ga je op den duur die zwaardere banden wel voelen.
En als je sneller boven bent kan je vaker afdalen;)(Hmmmm toch maar snel een e-bike aanschaffen)

Maar heeft een NN voldoende grip volgens jouw?
Have fun!
Rinse.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Singletrack Sundays schreef: di 18 januari 2022, 20:29 Maar heeft een NN voldoende grip volgens jouw?
Voor de blauwe en rode categorie trails zeker. Voor zwart zul je wat meer moeten opletten en het hangt er ook sterk vanaf hoe nat het is.

Je kunt trouwens een deel van de EWS routes van afgelopen september volgens mij nog rijden. De Queen stage was echt een gave en komt uit in Walkerburn, het dorpje ten oosten van Innerleithen. Loopt (bijna) letterlijk door mijn vader's achtertuin 8)

https://youtu.be/rB6heJv_9uI?t=1259
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Singletrack Sundays schreef: di 11 januari 2022, 23:32
Rogier13 schreef: di 11 januari 2022, 22:23 Ik heb daar in 2019 gereden met een Forekaster voor en Ardent Race achter. Prima te doen, met de Wolfpacks zou ik er persoonlijk niet aan beginnen. De lekbestendigheid van de Cross en Race is hier in Zuid-Limburg al niet al te best.
Dank je, dat vermoeden had ik al.
Vermoedens en aannames...

Dat zijn ongeveer de banden die ik in mei '20 op mijn fiets had liggen toen ik het grootste deel van de 7-Stanes heb gereden (Ae, Newcastleton en Glentrool zijn minder aan te raden in mijn ogen). Achter Cross, voor Trail, twee dagen met de Enduro voor gereden. Ging uitstekend, in ieder geval niet lek gereden en de grip van de Trail en de Enduro aan de voorkant op natte stenen en wortels was bizar goed.

Wel iets meer lucht in de banden dan in NL, 0,2 bar, maar dat doe ik altijd met dat soort terrein. Eigenlijk nog nooit met iets dikkers dan een Enduro gereden daar en eigenlijk ook nooit problemen gehad. Toch wel een keer of 10 geweest inmiddels (Wales en 7-Stanes). Meestal Nobby Nic achtig spul dus.

Hooguit op Innerleithen en 1 downhill in Glentress zou een DH-achtige band tot zijn recht komen, maar ook daar is uitstekend te rijden met een standaard noppenband.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Op de grip van de Wolfpacks vertrouw ik wel, hebben me tot nu toe nooit in de steek gelaten….
Alhoewel een WP race in natte Schotse omstandigheden :-?
Het is vooral de lekbestendigheid waar ik me zorgen over maak.
Helemaal omdat ik met een HT die kant op ga..

Hoe is die van een WP cross tov een NN?
Ik zou dan mijn cross ook achter kunnen leggen en er voor een Enduro bij kopen.
Have fun!
Rinse.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Laatste keer dat ik lek reed had ik een grote splinter door de Nobby Nic heen. Altijd wel een stuk waar ze bomen zagen en dat moet gewoon af en toe mis gaan.
Keer daarvoor wel een stootlek, maar die steen lag als een stoeprand dwars over het pad en was half met gras bedekt. Denk dat ik daar ook een downhill karkas op lek had gereden. Met de deuken in de velg heb ik ook nog een jaar gereden.

De karkassen van Wolfpack zijn iets steviger dan van Schwalbe, maar bij Schwalbe kun je dan wel weer nog stevigere kopen. Als je op zeker wil gaan zou je dat kunnen doen. Of een insert nemen, nog meer veiligheid, terwijl je lichtere band wel beter blijft rollen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

:-q :-q
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Qua profiel was Schwalbe MM en NN toch wel wat overkill voor de stanes.
Alleen op zwart kiroughtree bleek een stevige band toch wel nodig,
Alleen al voor wat extra bescherming van mijn achterwiel in mijn HT.
RR bleek te slap en reed om de paar km lek bij een medebiker, uiteindelijk waren alle binnenbanden op en zijn we via de weg terug naar de trail head gereden.

Maar voor de grip heb je op de stanes geen grof profiel nodig, meeste trails zijn voorzien van een soort gravel laag waardoor de routes ook in regen hardpack blijven.
Wel zitten er af en toe lompe stukken steen in of scherpe punten waardoor een wat stevigere band wel aan te raden is.

Nog een tip voor wie gaat rijden in de UK, ga niet in spendex. Gegarandeerd dat je van elke passant de vraag krijgt of je je broek thuis bent vergeten 😂
Have fun!
Rinse.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ken Schotland niet, maar wel een paar van de hierboven genoemde banden.
Een Wicked Will voor en achter in de Alpen gereden, mn ook veel trails. Favo voorband geworden, ook voor Zuid-l en Blg. Top! En steviger en meer grip dan een Cross, vlot rollend.
Een Race achter is lekker snel. Wel kwetsbaar. Een Racing Ralph is sneller en doet qua grip niet veel voor een Race onder, is wat steviger, maar zou ik niet kiezen bij kans op slecht weer.
WiWi achter rijdt ook lekker daarentegen.
NoNi nieuwste generatie heb ik vanwege
de bijna 1kg nooit meer gereden, is me veel te zwaar als je lange dagtochten rijdt met veel klimwerk.
Ook op Forekasters door de Alpen getrokken in 2,3”. Ook prima. Maar de volumineuzere WiWi 2,4” is daar nog lekkerder, zeker op een HT meer comfort. Een WiWi is wel wat zwaarder dan een FoKa, Cross of Race (daarmee ook lekbestendiger, steviger).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Singletrack Sundays schreef: ma 23 mei 2022, 20:29 Qua profiel was Schwalbe MM en NN toch wel wat overkill voor de stanes.
Alleen op zwart kiroughtree bleek een stevige band toch wel nodig,
Alleen al voor wat extra bescherming van mijn achterwiel in mijn HT.
RR bleek te slap en reed om de paar km lek bij een medebiker, uiteindelijk waren alle binnenbanden op en zijn we via de weg terug naar de trail head gereden.

Maar voor de grip heb je op de stanes geen grof profiel nodig, meeste trails zijn voorzien van een soort gravel laag waardoor de routes ook in regen hardpack blijven.
Wel zitten er af en toe lompe stukken steen in of scherpe punten waardoor een wat stevigere band wel aan te raden is.

Nog een tip voor wie gaat rijden in de UK, ga niet in spendex. Gegarandeerd dat je van elke passant de vraag krijgt of je je broek thuis bent vergeten 😂
Combi NoNi en RoRa was dus eigenlijk wel prima geweest?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je met matig profiel toekunt lijkt een Rock Razor me inderdaad prima. Is (was?) er met verschillende karkassen, ik heb veel met de gewone snakeskin versie gereden maar hij was er toen ook al in zwaardere versies.
Maar een zwaarder karkas geeft ook meer rolweerstand, zelf even bekijken wat voor jou het zwaarst weegt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Noni en Rora lijkt mij een prima combi zolang je niet off piste gaat (wat eigenlijk wel aan te raden is om een keer te doen)
Volgens Locale bikeshop is forecaster de ideale band voor de vaste xc trails van de stanes.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie