Woon-werk met MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Chris_G schreef: di 7 december 2021, 22:49 Interessant t verhaal!
De Big Apple’s heb ik morgen en de spatborden ook.

Welk type Tubus drager heb je gekozen?
Een Tubus Cargo had haar voorkeur. Als je je fietstas verder naar achteren en lager wil monteren zou je ook nog voor een Logo kunnen kiezen.

Maar met woon-werk hangen er bij de meesten niet zoveel kilo's aan, dus een goedkopere drager voldoet dan meestal ook prima. Zo'n Tubus kun je ook mee op wereldreis ;) Al zijn ze op marktplaats vaak ook best prima betaalbaar te vinden. Even een spuitbusje eroverheen en hij kan weer jaren mee.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Big Apples zijn denk ik een prima keuze voor jou, ik heb ze op mijn flatbargravel-streetracerachtige zelfbouw bike zitten en behalve asfalt en fietspaden zijn bos- en gravelpaden hier eigenlijk best goed mee te doen * , geen mul zand of modder uiteraard maar daar heb ik een andere bike voor. * als ik daar terecht kom laat ik wel een klein beetje lucht uit de banden voor meer grip & comfort.
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

gijsje schreef: di 7 december 2021, 23:01 Big Apples zijn denk ik een prima keuze voor jou, ik heb ze op mijn flatbargravel-streetracerachtige zelfbouw bike zitten en behalve asfalt en fietspaden zijn bos- en gravelpaden hier eigenlijk best goed mee te doen * , geen mul zand of modder uiteraard maar daar heb ik een andere bike voor. * als ik daar terecht kom laat ik wel een klein beetje lucht uit de banden voor meer grip & comfort.
Ik hoop er alvast vlotter mee te kunnen rijden dan de Nobby Nic’s. Niet meteen van plan om er offroad mee te gaan rijden dus daar maak ik me geen zorgen in. Nu hopen dat ik met 2.35 niet te breed ben gegaan 🙈
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Fourteen schreef: di 7 december 2021, 22:59
Chris_G schreef: di 7 december 2021, 22:49 Interessant t verhaal!
De Big Apple’s heb ik morgen en de spatborden ook.

Welk type Tubus drager heb je gekozen?
Een Tubus Cargo had haar voorkeur. Als je je fietstas verder naar achteren en lager wil monteren zou je ook nog voor een Logo kunnen kiezen.

Maar met woon-werk hangen er bij de meesten niet zoveel kilo's aan, dus een goedkopere drager voldoet dan meestal ook prima. Zo'n Tubus kun je ook mee op wereldreis ;) Al zijn ze op marktplaats vaak ook best prima betaalbaar te vinden. Even een spuitbusje eroverheen en hij kan weer jaren mee.
Dank je voor de tip! Morgen ns kijken of ik die eventueel kan monteren op m’n trek kader van 2010 voor in de toekomst
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Foto's zijn misschien ook wel leuk. Cube Reaction-R met Rohloff als basis.

Afbeelding
In MTB trim

Afbeelding
Met 60mm Big Apples en Tubus Cargo

Afbeelding
Met SKS achterspatbord, Tubus Cargo en 50mm Conti winterbanden. De vaste voorvork met vast spatbord volgde hierna.
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Mooi om te zien! Dank je!
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Fourteen schreef: di 7 december 2021, 23:23 Foto's zijn misschien ook wel leuk. Cube Reaction-R met Rohloff als basis.

Met SKS achterspatbord, Tubus Cargo en 50mm Conti winterbanden. De vaste voorvork met vast spatbord volgde hierna.
Vraagje nog: hoe verhouden de Schwalbe banden zich tov de Continental banden? Welk type van Conti's zijn het?
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Het zijn Continental TopContact Winter banden. 'k Kwam ze een tijd geleden op marktplaats tegen, het lijkt met koude temperaturen een wat betere rubbercompound te zijn voor de koude omstandigheden. Lagen al een tijdje bij mij in de kast, maar dit leek me wel een mooi moment om ze op te laten rijden. (:

Wel flink smaller en kleiner in diameter dan de Big Apples in 60mm, te zien aan het achterste spatbord op de laatste foto die nog afgesteld stond op de Big Apple banden.
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

En wat rijdt dan vlotter? De smallere of de bredere band?
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

ThaSingleTrackMastah schreef: di 7 december 2021, 19:45
...op 32mm racebandjes...
jzonder dikwandig alu, dus kan je zonder schade aan je fiets nog eens klem komen te zitten tussen 2 autos.

En mijn laatste fiets had 2 versnellingen, 1 voor wind tegen en 1 voor wind mee.
Sram Automatix schakelt automatisch.
Afbeelding
Past in 110 tm 135 frames met Campagnolo dropouts.
Voor een 44t chainring (2e versnelling is namelijk een overdrive, 1e vers. is 1:1)

Maar 2x30km is wel heel fors. Dan zou ik aan een elektromotortje gaan denken.
die naaf heb ik ook gehad. in mijn woon werk fiets... Ze maken 'm niet meer... en dat is maar goed ook.

2x30 km.. lekker toch..

ik doe 20km enkele reis en dat had best wat meer mogen zijn.

oh ja.. op een Singlespeed.
Afbeelding

heb ww gedaan, op een hybride, op een MTB en op een gewone racer. MTB doe ik nu ook nog wel maar dan als er sneeuw ligt bijvoorbeeld. MTB kan wel, maar het is minder ideaal (vond ik)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29975
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

die naaf heb ik ook gehad. in mijn woon werk fiets... Ze maken 'm niet meer... en dat is maar goed ook.
Ik heb gelukkig geen enkel probleem ondervonden.
Ik heb meteen nieuwe veertjes gemaakt (piano snaar) om het schakelmoment tussen 25 en 30kmh te krijgen. Standaard knalde het ding al bij 17kmh in de 2e versnelling, enschakelde hij spontaan bij ieder hobbeltje.
Meteen ook de tandwielen gesmeerd, dichtgeschroefd en zeker 5 jaar probleemloos w.w.verkeer ermee gereden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Poldertoerist schreef: wo 8 december 2021, 14:58 ...ik doe 20km enkele reis en dat had best wat meer mogen zijn.

oh ja.. op een Singlespeed.
Afbeelding
Zonder remmen (ik zie geen hendels) of heb je een terugtraprem in die fiets?

Douchen zou voor mij echt een must zijn bij zulke afstanden, ik kan niet zo rustig fietsen dat ik niet ga zweten als het langer dan een kwartier fietsen is... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29975
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

's Zomers liet ik extra kleding op mn werk, zodat ik kon omkleden.
En dan op tijd wisselen, dus die kleding ging in de rugzak heen en weer.
Omkleden kon in het invaliden toilet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

kermit schreef: do 9 december 2021, 12:04 Zonder remmen (ik zie geen hendels) of heb je een terugtraprem in die fiets?

Douchen zou voor mij echt een must zijn bij zulke afstanden, ik kan niet zo rustig fietsen dat ik niet ga zweten als het langer dan een kwartier fietsen is... :D
Inderdaad met terugtraprem.. toen ik deze fiets op ging bouwen had ik een kruising tussen een baanfiets en CX voor ogen. de fiets moest eigenlijk altijd inzetbaar zijn en tegen een stootje kunnen. een terugtraprem is gewoon minder kwetsbaar en past bij de klassieke baanfietslook. asfalt, bospad en opgebroken weg moesten gewoon kunnen. en ik wil een beetje lekker door kunnen trappen. die hele missie is geslaagd. En hoewel het eigenlijk begon als een projectje echt voor woon-werk is dit mijn favoriete fiets geworden.
Afbeelding
ik rij 'm 44x16 en daarmee kan ik bijna overal en altijd uit de voeten bandenmaat is 700X32. Was eerst 700x38c (40-622) en daarmee paste de spatbordjes niet zo lekker.
ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 december 2021, 14:46 's Zomers liet ik extra kleding op mn werk, zodat ik kon omkleden.
En dan op tijd wisselen, dus die kleding ging in de rugzak heen en weer.
Omkleden kon in het invaliden toilet.
ik neem gewoon iedere keer schone kleren mee. omkleden doe ik nu ook in het invaliden toilet en fris me daar ook op. Tis wel wat behelpen. bij mijn vorige werkgever (ziekenhuis) kon ik gewoon douchen en lagen er ook nog handdoeken en alles klaar..

Mss is het voor de TS nog een idee als je, je fiets echt alleen voor ww gaat gebruiken. om zo'n simpel ligstuurtje te monteren. zeker met tegenwind is dat wel lekker hoor.

Nou schreef je dat je conditie nog niet helemaal top is. wat je ook zou kunnen doen in plaats van eerst met de auto en dan stukje met de fiets, is met de auto+ fiets naar werk. dan alleen de fiets terug en de volgende dag op de fiets heen en dan met de auto terug enz...

succes in ieder geval!
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Dat is wat ik nu inderdaad doe: de totale route is iets van een 30km en (toevallig) woont m'n moeder precies in de helft. Dus rijdt ik s ochtends naar daar, en doe het "laatste" stuk, ong 15 km met de fiets. Dat is meteen ook het zwaarste stuk want aangezien het in de haven is, is het er heel open en vaak winderig.

Het is niet ideaal om elke ochtend de fiets in de auto te leggen (geen trekhaak) maar dat nemen we er dan maar bij. De files in het laatste stuk zijn soms echt lang, en het feit dat je dan alle auto's voorbijsteekt met de fiets maakt veel goed :-D

Gisteren Schwalbe Big Apple geïnstalleerd, en m'n ketting in de wax gezet (na eerder helemaal schoon gemaakt te hebben). Ik moet zeggen: WAT een enorm verschil qua rijden tov Nobby Nics! Het scheelde makkelijk 5km/h qua gemiddelde snelheid zonder dat ik er al te veel moeite moest doen!
Plaats reactie