Advies mbt onderdelen handgespaakte wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Ik hoor eigenlijk niet zoveel mensen over de Newmen (sl) A30 en (sl) E.G.30 Velgen.

Dit schijnen relatief sterke velgen te zijn voor zover ik kan vinden en ik denk dat het voor mij de eg30 of een set Duke Fury star wordt in de toekomst.

Wellicht kan je daar nog naar kijken. (ik kijk dan wel naar de wat lompere velgen ivm "zwaargewicht" haha. De SL versie van de Newmen zijn wat lichter en je zou naar de duke crazy star kunnen kijken als de fury star iets te veel van het goede zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schriemer schreef: wo 1 december 2021, 22:50
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 22:35
Misschien kan er iemand iets zinvols zeggen over de RF ARC?
Of een ander goed alternatief
van 30 mm binnenbreedte tot 70,- :-D
DT M502 ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 23:12 DT M502 ?
Had ik gezien maar helaas niet asymmetrisch
Lars TB schreef: wo 1 december 2021, 22:57
De Ryde Edge 30 komt uit Maleisië. En op 1 of andere manier hebben ze in Azië harder 6061 aluminium. TSTM kon het niet weten, maar hij refereert aan de Nederlandse Edge. Niet alleen het materiaal is iets anders, het ontwerp klopte ook niet helemaal. En de maatvoering ook niet. Maar als je met stalen (of extreem sterke kunststof) bandenlichters een band die niet past (ligt 9 van de 10x aan de bandenfabrikant!) er toch op probeert te leggen, dan sloop je iedere velg. Nu was de Egde vaak ook wat krap, dus een band paste al wat eerder niet.

Maar de Edge 30 is een zeer goede velg. Als deze niet verkeerd geboord is, dan is het een super velg durf ik zelfs te beweren!

De Race Face velg van de eerste generatie is de eerdere Easton velg. Dat is een onding. Volgens mij is er een opvolger van, maar dat volg ik niet zo.
En is er een verschil waar je aankan zien of t de nl of Azië versie is? Zie foto’s met blauwe decals en zwarte decals. En dat is zo’n beetje t enigste verschil wat ik er aan kan zien :lol:
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

C1Rob schreef: wo 1 december 2021, 23:06 Ik hoor eigenlijk niet zoveel mensen over de Newmen (sl) A30 en (sl) E.G.30 Velgen.

Dit schijnen relatief sterke velgen te zijn voor zover ik kan vinden en ik denk dat het voor mij de eg30 of een set Duke Fury star wordt in de toekomst.

Wellicht kan je daar nog naar kijken. (ik kijk dan wel naar de wat lompere velgen ivm "zwaargewicht" haha. De SL versie van de Newmen zijn wat lichter en je zou naar de duke crazy star kunnen kijken als de fury star iets te veel van het goede zijn.
Ook nog een optie want wil met mijn 95 kilo zonder fiets en kleding ed ook wel wat stevigs hebben :bier:
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Haha ik zit dan idd 5kg zwaarder.

Zat net even snel te kijken, de Newman velgen vallen nog in je budget, de dukes zitten er 20 euro per stuk boven geloof ik.

Wellicht hebben hier nog mensen irl ervaring met deze velgen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 22:35
Breed, licht en alu is bij meer (alle?) merken een probleem en ik vraag me af of er een wonder legering bestaat voor velgen.
Ja, dat heet CARBON :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met bijbehorende wonderprijzen ;-)

Ik heb toevallig recentelijk een setje met Race Face Arc 27 asym velgen gespaakt. Of het aan de velgen lag of niet, het was de eenvoudigste set om te spaken die ik tot nu toe heb gehad. Eigenlijk heb ik niet meer hoeven doen dan alles steeds gelijkmatig strakker draaien tot de boel voldoende spanning had. Tijdens het hele proces vrijwel geen slingertje! Ook de naad was egaler dan bij de andere alu velgen die ik gespaakt heb, vaak krijg je daar toch een miniscuul soort van hobbeltje.
Kan hiermee natuurlijk niks zeggen over de duurzaamheid, maar om in te spaken vond ik ze top.

Een tijdje geleden heb ik ook een set met Edge 22 velgen gespaakt (voor mijn gravelbike). Je kon merken dat dat lichte velgen waren (390 gram), althans ik denk dat het daaraan lag dat ze tijdens het spaken wel steeds aandacht vroegen om netjes recht te blijven. Maar een bredere velg zal ook zijdelings stijver zijn.
Maar uiteindelijk ook gewoon mooi strakke wieltjes geworden. Wel met strakke passing voor de banden, beide bandensets die ik zonder moeite om een stel WTB velgen kon leggen vroegen wat meer moeite om om de Edge te krijgen (met drie kunststof bandenlichters gedaan, zonder beschadigingen ;-)).

Maarre, was die bij het banden monteren beschadigde Ryde velg geen Trace?
Die waren toch nog wat lichter dan de Edge bij dezelfde breedte?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

kermit schreef: do 2 december 2021, 12:13 Met bijbehorende wonderprijzen ;-)

Ik heb toevallig recentelijk een setje met Race Face Arc 27 asym velgen gespaakt. Of het aan de velgen lag of niet, het was de eenvoudigste set om te spaken die ik tot nu toe heb gehad. Eigenlijk heb ik niet meer hoeven doen dan alles steeds gelijkmatig strakker draaien tot de boel voldoende spanning had. Tijdens het hele proces vrijwel geen slingertje! Ook de naad was egaler dan bij de andere alu velgen die ik gespaakt heb, vaak krijg je daar toch een miniscuul soort van hobbeltje.
Kan hiermee natuurlijk niks zeggen over de duurzaamheid, maar om in te spaken vond ik ze top.

Een tijdje geleden heb ik ook een set met Edge 22 velgen gespaakt (voor mijn gravelbike). Je kon merken dat dat lichte velgen waren (390 gram), althans ik denk dat het daaraan lag dat ze tijdens het spaken wel steeds aandacht vroegen om netjes recht te blijven. Maar een bredere velg zal ook zijdelings stijver zijn.
Maar uiteindelijk ook gewoon mooi strakke wieltjes geworden. Wel met strakke passing voor de banden, beide bandensets die ik zonder moeite om een stel WTB velgen kon leggen vroegen wat meer moeite om om de Edge te krijgen (met drie kunststof bandenlichters gedaan, zonder beschadigingen ;-)).

Maarre, was die bij het banden monteren beschadigde Ryde velg geen Trace?
Die waren toch nog wat lichter dan de Edge bij dezelfde breedte?
Zag WTB in je post staan. Daar even naar gezocht. De WTB asym i29 een optie?
Lijstje wordt alleen maar langer zo :lol:
To nu toe:

- WTB asym i29
- dt Swiss m502 (helaas niet asymmetrisch)
- raceface ar30 offset
- ryde edge 30 OS
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, de originele wielen van mijn Vitus hadden WTB i23 velgen. Geen problemen mee gehad maar bij mij hebben wielen ook geen zwaar leven. Dacht trouwens dat dat geen asymmetrische velgen waren, kan het nu niet meer checken want die wielen zijn verkocht.

Puur gevoelsmatig (kan het niet onderbouwen, dus trek je er niks van aan ;-)) zou ik uit dat lijstje de Race Face of DT velg kiezen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

kermit schreef: do 2 december 2021, 17:39 Ja, de originele wielen van mijn Vitus hadden WTB i23 velgen. Geen problemen mee gehad maar bij mij hebben wielen ook geen zwaar leven. Dacht trouwens dat dat geen asymmetrische velgen waren, kan het nu niet meer checken want die wielen zijn verkocht.

Puur gevoelsmatig (kan het niet onderbouwen, dus trek je er niks van aan ;-)) zou ik uit dat lijstje de Race Face of DT velg kiezen.
Onderbouwd of niet. Dat waren mijn nr 1 en 2 op t lijstje. En t oog wil ook wat :lol: dus worden het de raceface ar30
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb afgelopen jaar zo'n 5-6 WTB velgen vervangen omdat ze bij de spaakgaten uitscheurden. Heb zelf veel Race/Face - Easton velgen (gehad) en die waren altijd probleemloos.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb afgelopen jaar zo'n 5-6 WTB velgen vervangen omdat ze bij de spaakgaten
WTBi.
Zelfde ervaring
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schriemer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 6 juli 2014, 20:16
Mijn mountainbike: Cube attention

Jan the Man schreef: vr 3 december 2021, 14:23 Ik heb afgelopen jaar zo'n 5-6 WTB velgen vervangen omdat ze bij de spaakgaten uitscheurden. Heb zelf veel Race/Face - Easton velgen (gehad) en die waren altijd probleemloos.

Ciao
Jan
Gisteravond de raceface ar30 besteld dus dan moet t goed komen :-q
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Jan the Man schreef: vr 3 december 2021, 14:23 Ik heb afgelopen jaar zo'n 5-6 WTB velgen vervangen omdat ze bij de spaakgaten uitscheurden. Heb zelf veel Race/Face - Easton velgen (gehad) en die waren altijd probleemloos.

Ciao
Jan
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 3 december 2021, 15:54
Ik heb afgelopen jaar zo'n 5-6 WTB velgen vervangen omdat ze bij de spaakgaten
WTBi.
Zelfde ervaring
Welke types WTB meer specifiek, ben hier namelijk sinds kort een set KOM Tough i40/i45 met DT 240 EXP aan het mishandelen, voorlopig nog niets aan de hand mbt spaakspanning/ scheuren.

De groet'n...
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De i40(45) heb ik volgens mij niet onder handen gehad.
Maar we horen over een jaar wel of die beter is dan zn smallere broertjes ;)

Maar iets zegt mij dat een bredere velg het niet makkelijker heeft rond de spaakgaten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie