China naven - ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 29 november 2021, 10:19 Vwb de China discussie, lijkt me duidelijk dat niemand bij zijn volle verstand het eens kan zijn met wat daar gebeurd. Alleen komen veel bekende merkproducten (niet specifiek naven) daar ook vandaan, met die aankopen "steun" je het regime net zoveel/-weinig lijkt me.
Maar hier wil ik het in dit topic even bij laten, gaat me vooral om de kwaliteit -of het gebrek eraan- van de eBay/Ali naven.
Ondanks sterke binding met het VK is wat mij betreft is het VK geen haar beter. Hoe ze met brexit, noord Ierland, de visserij de corona vaccins, werkvergunningen, windrush generation etc zijn omgegaan :-{
Ik kies daarom net zo makkelijk voor ZTTO als voor Hope.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Pas op met aannames hoor, dat ik een onderwerp over goedkope Chinese naven aanzwengel wil niet zeggen dat ik geen morele afwegingen maak of een verspillende aard heb ;-)
En dat is natuurlijk ook helemaal niet gezegd, I know. Maar zulke dingen liggen vaak wel op de loer in dergelijke discussies, dus dat wil ik even voor zijn.

Maar zullen we het hierbij laten voor wat betreft de morele kanten van China productie of rare beslissingen van het VK. Dat zijn onderwerpen die veel verder gaan en complexer zijn en voor wie echt wil is er in de lounge genoeg te vinden waar "we" losgaan over dat aspect van onze hobby.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 29 november 2021, 14:55 Pas op met aannames hoor, dat ik een onderwerp over goedkope Chinese naven aanzwengel wil niet zeggen dat ik geen morele afwegingen maak of een verspillende aard heb ;-)
En dat is natuurlijk ook helemaal niet gezegd, I know. Maar zulke dingen liggen vaak wel op de loer in dergelijke discussies, dus dat wil ik even voor zijn.

Maar zullen we het hierbij laten voor wat betreft de morele kanten van China productie of rare beslissingen van het VK. Dat zijn onderwerpen die veel verder gaan en complexer zijn en voor wie echt wil is er in de lounge genoeg te vinden waar "we" losgaan over dat aspect van onze hobby.
Ik denk dat we ons erbij neer moeten leggen dat zo goed als alle betaalbare consumentenproducten uit China (of vergelijkbaar) komen, op enkele exclusieve uitzonderingen na. Ik heb ook geen enkele moeite met invoerrechten, btw en wat mij betreft ook een redelijke vergoeding voor het Nederlandse deel van de verzendkosten. Maar ik zie dus geen enkele reden om China producten te boycotten. Waar ik wel een probleem mee heb zijn “wegwerp producten”. Ik wil wel vertrouwen hebben dat een product wat ik koop voldoet aan de verwachting en een lange tijd mee kan gaan en dus ook goed geserviced kan worden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's precies wat ik hier te weten hoop te komen over die ZTTO/Arc/Koozer naven ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hou ook niet van wegwerp, hoewel ik soms/vaak naar mn portemonnee moet luisteren.
Repareren is leuk, maar goed geld naar kwaad geld brengen is niet mijn ding.
Ik bewaar gebruikt spul (soms tot ergernis van mw TSTM) ookal is het zeker niet meer zgan. Want het kan altijd van pas komen.
Ik heb 2 sets Koozer in gebruik sinds 1 jaar.
Niet in de makkelijkste omstandigheden, maar nog prima in orde. En spareparts zijn verkrijgbaar, net als andere bodies (HG, XD, MS) en doppen, dus voorlopig is mijn mening "geen wegwerp".
Als het op naven aankomt was ik ernstig Hope liefhebber.
Maar ik heb er een (zeer betaalbaar) alternatief bij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Mad Wally schreef: ma 29 november 2021, 14:47 [...

Ondanks sterke binding met het VK is wat mij betreft is het VK geen haar beter. Hoe ze met brexit, noord Ierland, de visserij de corona vaccins, werkvergunningen, windrush generation etc zijn omgegaan :-{
Ik kies daarom net zo makkelijk voor ZTTO als voor Hope.
+1 Eigenlijk zijn er maar weinig plekken waar er waardering voor het maken van mooi spul getoond wordt op zonder dat er onderdrukking is ten bate van het schaamteloos vermeerderen van kapitaal.
Wat kan je daar als MTB-er aan doen?
Ik ben wel bezig met het meer Europees inkopen van onderdelen maar dan laat ik Engelse dingen liefdevol links liggen als ik lees hoe Groot Brittanië politiek/commercieel is ingericht. Waarom willen al die vluchtelingen het kanaal oversteken?
Ze hebben het er beter dan in China lijkt me, eigenlijk leven we in een rare wereld.
Lekker fietsen!
dago
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: do 24 februari 2011, 12:50

Heb de goldix naven. Ratelen lekker luid. In combinatie met ratheberg velgen (30mm binnenbreedte). Oorspronkelijk met XD body. Er steekt nu een microspline body van de swiss 240 op. Past feilloos
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ook Peter schreef: ma 29 november 2021, 23:22
Mad Wally schreef: ma 29 november 2021, 14:47 [...

Ondanks sterke binding met het VK is wat mij betreft is het VK geen haar beter. Hoe ze met brexit, noord Ierland, de visserij de corona vaccins, werkvergunningen, windrush generation etc zijn omgegaan :-{
Ik kies daarom net zo makkelijk voor ZTTO als voor Hope.
+1 Eigenlijk zijn er maar weinig plekken waar er waardering voor het maken van mooi spul getoond wordt op zonder dat er onderdrukking is ten bate van het schaamteloos vermeerderen van kapitaal.
Wat kan je daar als MTB-er aan doen?
Ik ben wel bezig met het meer Europees inkopen van onderdelen maar dan laat ik Engelse dingen liefdevol links liggen als ik lees hoe Groot Brittanië politiek/commercieel is ingericht. Waarom willen al die vluchtelingen het kanaal oversteken?
Ze hebben het er beter dan in China lijkt me, eigenlijk leven we in een rare wereld.
Kleine kanttekening, in de UK en zeker ook in de US zijn veel kleine gepassioneerde fiets bedrijfjes die zeker niet allemaal achter het beleid van "hun overheid" staan. Ik zou ze daar dan ook niet té hard op willen afrekenen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het lijkt me dan ook verstandig om de politiek hier buiten te houden (2e oproep). Het is overal wel wat. Je kan geen land besturen zonder ergens op "iemand" z'n tenen te gaan staan.

Het gaat hier over naven(uit China).
Goede naven, slechte naven, dure naven, voordelige naven.
Naven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 11:22 Het lijkt me dan ook verstandig om de politiek hier buiten te houden (2e oproep). Het is overal wel wat. Je kan geen land besturen zonder ergens op "iemand" z'n tenen te gaan staan.

Het gaat hier over naven(uit China).
Goede naven, slechte naven, dure naven, voordelige naven.
Naven.
Ik begrijp je punt maar moet er in een dergelijk topic niet ook ruimte zijn voor (beperkte) discussies over zaken als mensenrechten, impact voor het milieu, en het steunen van twijfelachtige regimes?

NEE.
En jij hebt dat bericht ook getypt op chinese hardware, dus...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Mad Wally schreef: wo 1 december 2021, 11:48
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 11:22 Het lijkt me dan ook verstandig om de politiek hier buiten te houden (2e oproep). Het is overal wel wat. Je kan geen land besturen zonder ergens op "iemand" z'n tenen te gaan staan.

Het gaat hier over naven(uit China).
Goede naven, slechte naven, dure naven, voordelige naven.
Naven.
Ik begrijp je punt maar moet er in een dergelijk topic niet ook ruimte zijn voor (beperkte) discussies over zaken als mensenrechten, impact voor het milieu, en het steunen van twijfelachtige regimes?
Ja, die Amerikaanse naven kan je om die reden beter links later liggen..
:-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

HJ12 schreef: wo 1 december 2021, 13:37
Mad Wally schreef: wo 1 december 2021, 11:48

Ik begrijp je punt maar moet er in een dergelijk topic niet ook ruimte zijn voor (beperkte) discussies over zaken als mensenrechten, impact voor het milieu, en het steunen van twijfelachtige regimes?
Ja, die Amerikaanse naven kan je om die reden beter links later liggen..
:-q
Gelukkig is dat (tijdelijk) een beetje bijgetrokken, maar een setje I9's of is wel mooi, alleen die prijs :-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4318
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Probleem met "duurzaam" is vooral dat het vaak niet kan.
Ik heb nog een prima set Hope naven uit 2004. Die zitten nu in de 26" fiets van mijn zoon van 12, Maar voor mijn fietsen zijn ze niet meer bruikbaar doordat er jaarlijks nieuwe "standaarden" komen.

Hetzelfde met cranks, aandrijflijnen en wat ook.
Elke keer denk je weer nu stopt het wel bij 10 speed..... 11 speed.... 12 en straks gaan we gewoon naar 14.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2635
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Cube-Elite schreef: wo 1 december 2021, 15:21 Probleem met "duurzaam" is vooral dat het vaak niet kan.
Ik heb nog een prima set Hope naven uit 2004. Die zitten nu in de 26" fiets van mijn zoon van 12, Maar voor mijn fietsen zijn ze niet meer bruikbaar doordat er jaarlijks nieuwe "standaarden" komen.

Hetzelfde met cranks, aandrijflijnen en wat ook.
Elke keer denk je weer nu stopt het wel bij 10 speed..... 11 speed.... 12 en straks gaan we gewoon naar 14.
Ik heb toch wel het gevoel dat er een beetje een einde is gekomen aan steeds maar meer. Je hebt nu een bruikbaar breed bereik en wat mij betreft genoeg. Maar ja, ze verzinnen echt wel wat om maar nieuwe fietsen en spullen te kunnen blijven verkopen...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ontopic: Jan Kole van Colossi heeft sinds kort ook goedkope Chinese naven, mocht je iets uit de buurt voor weinig willen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie