Hardtail vs fully: waar is de data?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Stunning schreef: wo 1 december 2021, 00:42 Zitten wij hier een discussie te voeren over data en geneuzel in de marge,
dat is het bestaansrecht van veel fora, zolang we dat maar niet uit het oog verliezen :wink: :-q :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

C1Rob schreef: di 30 november 2021, 23:45 En daarnaast mag je dan ook even goed kijken naar de echte route die gereden wordt bij die KOM... Er wordt nogal wat afgesneden en halve routes gereden...
inderdaad , op mijn " thuisroute" een keer een alternatieve route gedaan , toen had ik ineens een PR op een stukje van de originele route en sta nu vrijwel bovenin de lijst op dat segment. Scheelt toch zo'n 15 seconden ofzo , dus ja , dat kan dan heel gauw "gemanipuleert worden op sommige stukken.

Het zou kunnen als je een segment of route hebt die je op dezelfde dag gaat rijden , zelfde (eerlijke) persoon , en dan eens kijken.

Maar met normale Strava data weet je nooit hoe het gedaan is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, als je weet van de meetfout van GPS, dan snap je dat strava werkt met een variabele start- en finishline.
En daar tussenin gebeuren er ook vreemde zaken (zoals je hierboven zelf aangeeft)
Dus strava gebruiken in een meting is Onzin.
Het hele klassement is onzin.
Het enige zinvolle van strava is bijhouden waar je bent geweest, en waar je "vrienden" zijn geweest.
Soms kan je er nog wat cijfertjes uithalen van gereden kms en service intervallen, maar that's it.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 11:38 Nee, als je weet van de meetfout van GPS, dan snap je dat strava werkt met een variabele start- en finishline.
En daar tussenin gebeuren er ook vreemde zaken (zoals je hierboven zelf aangeeft)
Dus strava gebruiken in een meting is Onzin.
Het hele klassement is onzin.
Het enige zinvolle van strava is bijhouden waar je bent geweest, en waar je "vrienden" zijn geweest.
Soms kan je er nog wat cijfertjes uithalen van gereden kms en service intervallen, maar that's it.
Zeker wanneer je het hebt over langere segmenten én je controleert de rit data of de track wel daadwerkelijk verreden is dan is de fout relatief gering en dus de uitkomst wel betrouwbaar. Maar e-mtb's is natuurlijk een ander verhaal...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Dan zou je nooit iets kunnen meten , ik gebruik een Garmin 130 en 830 , daarvan het signaal van de GPS en zet dat in Strava. Ook heb ik een wheelspeed sensor dus de meters zouden moeten kloppen , en zeker voor mijn eigen vergelijk omdat ik altijd hetzelfde materiaal en afstelling daarvan gebruik. En tuurlijk heb je een bepaalde marge maar een datalogger (gamin in dit geval) gebruik je niet voor niks.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij langere segmenten komt dat redelijk overeen, maar zeker bij kortere segmenten kan er zo een afwijking van 10 seconden in zitten.
Als ik het Harry Slinger segment neem, zit daar tussen mijn eerste en tweede tijd zo 8 seconden. Je maakt mij niet wijs dat ik 1 keer ineens de turbo gevonden had en daarna nooit meer in de buurt kon komen.
Een heel (of half) rondje Amerongen komt echter redelijk overeen, omdat daar 10 seconden niet zoveel uitmaakt op de hele lengte van het segment.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

MacReal schreef: wo 1 december 2021, 12:33 Bij langere segmenten komt dat redelijk overeen, maar zeker bij kortere segmenten kan er zo een afwijking van 10 seconden in zitten.
Als ik het Harry Slinger segment neem, zit daar tussen mijn eerste en tweede tijd zo 8 seconden. Je maakt mij niet wijs dat ik 1 keer ineens de turbo gevonden had en daarna nooit meer in de buurt kon komen.
Een heel (of half) rondje Amerongen komt echter redelijk overeen, omdat daar 10 seconden niet zoveel uitmaakt op de hele lengte van het segment.
Waar heb je dat mee gemeten?
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

melf#50 schreef: wo 1 december 2021, 12:47
MacReal schreef: wo 1 december 2021, 12:33 Bij langere segmenten komt dat redelijk overeen, maar zeker bij kortere segmenten kan er zo een afwijking van 10 seconden in zitten.
Als ik het Harry Slinger segment neem, zit daar tussen mijn eerste en tweede tijd zo 8 seconden. Je maakt mij niet wijs dat ik 1 keer ineens de turbo gevonden had en daarna nooit meer in de buurt kon komen.
Een heel (of half) rondje Amerongen komt echter redelijk overeen, omdat daar 10 seconden niet zoveel uitmaakt op de hele lengte van het segment.
Waar heb je dat mee gemeten?
Garmin edge 130 plus inclusief snelheidssensor
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb dit voorjaar ook een test gedaan op amerongen met banden. 2.4 op de ideale grip/comfort spanning. 1.5 en 1,3
Daarna 0.2 harden en daarna 2.2's op de ideale grip/comfort. 1.8 en 1.6

En daar kwam ook iets uit wat hier vaak juist niet wordt gesuggereerd.

Met de 2.2's had ik zo'n 8% minder vermogen nodig op de drie lange klimmen!
Ik vind dat nogal wat(t). Ga dat maar goedmaken aan grip......

Daaruit voortvloeiend bedacht ik met ook dat een fully op 2.2 en misschien de banden ietwat aan de hardere kant (0.2 harder oid) waarschijnlijk het snelst is op zo'n baan.

Daarnaast komt ook conditie in beeld. hoe langer de rit hoe zwaarder en dan kan comfort en grip ook voor minder vermoeidheid zorgen.
Alhoewel dit toch ook na 1 en 3 uur meter dezelfde resultaten gaf.
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 1 december 2021, 11:38 Nee, als je weet van de meetfout van GPS, dan snap je dat strava werkt met een variabele start- en finishline.
En daar tussenin gebeuren er ook vreemde zaken (zoals je hierboven zelf aangeeft)
Dus strava gebruiken in een meting is Onzin.
Het hele klassement is onzin.
Het enige zinvolle van strava is bijhouden waar je bent geweest, en waar je "vrienden" zijn geweest.
Soms kan je er nog wat cijfertjes uithalen van gereden kms en service intervallen, maar that's it.
Je kan het ook allemaal net iets minder serieus nemen en dan kan je best nog wel wat met de tijden 😉
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

MacReal schreef: wo 1 december 2021, 12:49
melf#50 schreef: wo 1 december 2021, 12:47

Waar heb je dat mee gemeten?
Garmin edge 130 plus inclusief snelheidssensor
ik gebruik hetzelfde en soms ook de 830 maar heb niet dezelfde ervaring icm strava , wel zonder Garmin , dan is Strava nog wel eens de weg kwijt. Meestal op korte stukjes (stukjes van bijv. 45-50 seconden) max 5 seconden verschil , of het moet al heel erg zijn gesteld met de route. ik rijdt daar nooit dezelfde tijden maar dat is ook logisch , je rijdt immers nooit dezelfde tijden.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

yo-eddy schreef: di 30 november 2021, 16:00 Ik heb niet alles gelezen maar ik vraag mij af of ergens het "pumpen" op een HT of rigid fiets ter sprake is gekomen.
Op een Pumptrack, BMX baan maar ook bv op Harry Slinger kun je met de juiste skills op een HT meer snelheid generen dan op een Fully.

Toevallig reed ik er afgelopen vrijdag en dacht toen bij Harry slinger precies wat je zegt. Dat het eigenlijk meer geschikt is voor een bmx of dirtbike dan voor een mtb als je daar echt snel wil zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De snelheidsensor doet niets voor de nauwkeurigheid van strava.
En verder kan je je afvragen of die snelle rijder snel is omdat hij een FS rijdt, of andersom ;)
Ik bedoel, die FS heeft hij wellicht aangeschaft met het idee om (nog) sneller te zijn, en omdat hij snel is trekken wij de conclusie dat een FS sneller is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mijn ervaring is dat in de afdalingen ben ik sneller met de fully en met klimmen op een HT . En dat komt waarschijnlijk vooral door het verschil in gewicht van de fiets.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

melf#50 schreef: wo 1 december 2021, 12:06 Dan zou je nooit iets kunnen meten , ik gebruik een Garmin 130 en 830 , daarvan het signaal van de GPS en zet dat in Strava. Ook heb ik een wheelspeed sensor dus de meters zouden moeten kloppen , en zeker voor mijn eigen vergelijk omdat ik altijd hetzelfde materiaal en afstelling daarvan gebruik. En tuurlijk heb je een bepaalde marge maar een datalogger (gamin in dit geval) gebruik je niet voor niks.
Ik ken iemand die heel lang een segment had op een route en eigenlijk met 1 ander iemand elke keer net iets sneller wilde (ze wilden allebei de KOM en gingen elke keer over elkaar heen). Ze hebben een keer voor de grap achter elkaar aangereden; samen gestart en samen gefinshed. Volgens hun strava zat er een halve minuut tijdverschil tussen.

Na een hele puzzel hebben ze gereden met een Garmin, Strava op een Android toestel en Strava op een iPhone. Ook weer samen starten en samen finishen. Niet gereden voor een KOM, maar puur voor de vergelijking, dus gewoon het hele segment bij elkaar in het wiel. De uitkomsten waren 3 verschillende tijden waarbij het kleinste verschil ruim 10 seconden was en de uiterste bijna een halve minuut.

Het gaat niet alleen om de datalogger, maar ook om wat Strava er nog mee doet. Jouw gelogde punten hoeven niet exact overeen te komen met het start- en eindpunt van het segment. Strava moet daar een aanname doen op welk tijdstip jij wel op het start- en eindpunt was van het segment om jouw tijd te kunnen vergelijken met die van anderen. Om nog maar te zwijgen van de invloed van het weer op de nauwkeurigheid van je positie en dus ook van je logging.

Ik neem het hele segmenten verhaal tegenwoordig redelijk met een korreltje zout. Mijn eigen tijden wil ik er nog wel bijhalen, maar de tijden ed van anderen laat ik voor wat ze zijn. Zeker op korte segmenten. Strava gebruik ik vooral om leuke routes nog eens te kunnen rijden en om te zien in welke hartslagzones ik heb gereden.
Gesloten