Wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Voor mijn non boost mtb ben ik op zoek naar een nieuwe wielset (oude defect, reparatie helaas geen optie). Heeft iemand ervaring met https://www.salden.nl/fsa-k-force-carbo ... zwart.html deze wielen? Lijken een set op leeftijd dus wat huiverig om daar 1k tegen aan te gooien... Is een dergelijke set nog de moeite waard of is een goede 2ehands een betere optie?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

21,5mm
Wel smal...

Verder 1x iets bij Salden besteld.
RCZ was sneller...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat zoek je: laag gewicht, iets sterks? Hoe zwaar ben je zelf, wat voor breedte banden gebruik je, waar rijd je?

Met wielen die ergens richting de 30 mm intern gaan (of zelfs maar 25 mm), maak je al grotere verschillen, zelfs als ze 300 gram zwaarder zijn!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik heb vorig jaar een setje FSA NS off road gekocht , dat is een andere set maar met FSA ben ik gewoon te spreken en kan er goed mee door rijden. Ik heb zelf ook 21,5 intern met Rocket Ron's Addix 2,25 (tubeless) en dat werkt prima , met 9mm QR , maar die van mij kunnen ook met steekassen.

Ik heb er nog geen problemen mee gehad , alleen een keer nieuwe lagers maar gebruik ze ook goed en veel.

Als je een keuze hebt zou je inderdaad breder kunnen gaan als je toch bezig bent.

Bij Salden een paar keer wat besteld , was elke keer snel binnen.
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Lars TB schreef: zo 17 oktober 2021, 21:27 Wat zoek je: laag gewicht, iets sterks? Hoe zwaar ben je zelf, wat voor breedte banden gebruik je, waar rijd je?

Met wielen die ergens richting de 30 mm intern gaan (of zelfs maar 25 mm), maak je al grotere verschillen, zelfs als ze 300 gram zwaarder zijn!
Gebruik is voornamelijk vaste routes hier in Nederland, UHR etc. Ik weeg zelf 75 kg en rij nu met 2,25 Mezcals tubeless... Ga je heel veel verschil merken met een grotere interne velgbreedte en bijv een 2,35 inch band? Altijd op stockwielen gereden dus weinig ervaring met de iets meer high end wielen :wink:
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

voor dat geld liet ik iets bouwen bij een goede wielbouwer, precies naar wens en betere kwaliteit is mijn (ruime) ervaring.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je 2.25 (of 2.35) rijdt, dan is 25mm ook prima.
Het verschil tussen 21 en 25mm is gek genoeg groter dan het verschil tussen 25 en 30mm (bij die bandenmaat).
Maar 21mm vind ik wat smal, zeker nu de banden fabrikanten hun banden ook afstemmen op bredere velgen.
Breed spoort beter en stuurt strakker. Ook kan je wat lagere druk rijden zonder meteen afgestraft te worden.
Dus extra comfort en grip, zonder zwabberen, doorslaan en hogere rolweerstand.
Met "slechts" 21mm pak je daar net naast.

Wat hier al gezegd wordt, als je 1000 euro te besteden hebt, dan is er meer te koop dan deze aanbieding.
Een wielbouwer (op internet of hier op het forum) kan wel iets leuks samenstellen voor dat bedrag.

En mijn ervaring met een trage Salden is alweer van wat jaartjes geleden.
Maar (daardoor!) dus geen recente ervaring, dus negeer die opmerking maar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor €1.000 zou ik zeker niet meer zo'n smalle set kopen. Dat is een budget waarvoor elke wielbouwer je iets veel beters kan leveren zonder dat je compromissen hoeft te sluiten.
Goede naaf, voldoende brede velg, niet te zwaar, kan allemaal voor dat geld!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Na nu 2 jaar met 25mm (inwendig) velgen rond te hebben gereden (met 2.3 banden) zou ik niet meer terug willen naar 21 of zelfs 23mm velgen. Vind t verschil wel heel groot. Dus als je de kans hebt, ga voor breder.👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: ma 18 oktober 2021, 10:50 Voor €1.000 zou ik zeker niet meer zo'n smalle set kopen. Dat is een budget waarvoor elke wielbouwer je iets veel beters kan leveren zonder dat je compromissen hoeft te sluiten.
Goede naaf, voldoende brede velg, niet te zwaar, kan allemaal voor dat geld!
Daarnaast heeft de getoonde set 24 spaken per wiel, wat ik te weinig zou vinden voor een MTB.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan the Man schreef: ma 18 oktober 2021, 17:47 Daarnaast heeft de getoonde set 24 spaken per wiel, wat ik te weinig zou vinden voor een MTB.
Ik zou zeggen: 'voor een 70+ kg rijder of een 29" wiel'.


Voor lichtere rijders zou je erop kunnen besparen, zeker met een stijve, carbon velg. En bij 27,5" zou het voor iets zwaardere rijders nog steeds kunnen werken.


Alles in verhouding dus. Maar inderdaad voor een groot deel van de bikers minder/niet geschikt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: ma 18 oktober 2021, 20:36
Jan the Man schreef: ma 18 oktober 2021, 17:47 Daarnaast heeft de getoonde set 24 spaken per wiel, wat ik te weinig zou vinden voor een MTB.
Ik zou zeggen: 'voor een 70+ kg rijder of een 29" wiel'.
Het gaat hier toch om 29" wielen?

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan the Man schreef: ma 18 oktober 2021, 20:40
Lars TB schreef: ma 18 oktober 2021, 20:36

Ik zou zeggen: 'voor een 70+ kg rijder of een 29" wiel'.
Het gaat hier toch om 29" wielen?

Ciao,
Jan
Ja, maar je stelt "voor een MTB". Dat wil ik iets nuanceren. Er rijden nog steeds wat lui met kleinere wielen en stel dat die iets nieuws zoeken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

De wielen waar ik nu al 2 jaar op rij hebben 24 voor en 28 spaken achter. Ja,ze hebben een carbon velg en ik weeg geen 70 kg. Maar ik rij wel mtb :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Bedankt allemaal,

Wielset valt dus in de categorie 'net niet' begrijp ik. Ik ga dan maar eens op zoek naar een leuke custom set :-D
Plaats reactie