Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

Ruben L schreef: vr 15 oktober 2021, 11:50 Geen antwoord op je vraag, maar gewoon benieuwd: Waarom zou je liever de SuperGround dan de SuperRace willen?

Heb ze zelf ook in SuperGround overigens, maar dat is vooral omdat dit de enige compound voor 27.5 was :)
Ik had begrepen dat de SuperGround (veel) meer grip zou hebben. Voor een voorband vind ik dat wel belangrijk. Als het verschil klein of nihil is, dan ga ik voor de race.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Superground is geen compound maar de (karkas) constructie...
Afbeelding
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

cheeta schreef: za 16 oktober 2021, 18:01 Superground is geen compound maar de (karkas) constructie...
Maar bij de Ray, waar het over gaat, staan wel twee verschillende compounds. Addix speed en Addix speed grip. Die laatste zou meer grip hebben.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Grip komt vooral uit hoe makkelijk een band kan vervormen.

Daarom is de a) de bandendruk altijd zo belangrijk, b) het aantal TPI's van een band. TPI betreft het karkas (zeg maar het weefsel vd band). Compounds en nopjes/profiel komen daarna pas om de hoek kijken. En zijn pas wat meer belangrijker bij Enduro of Downhill rijden.

Bij Schwalbe gaan ze niet hoger dan 67 TPI op de een of andere manier. Zijn dan ook relatief stugge bandjes vind ik altijd.

Als je goed vervormende banden wilt hebben, dus grip, kijk dan naar Vittoria of Maxxis. Die hebben beide hoog TPI banden en zijn zeer soepel. Je voelt het al als je de Vittoria of Maxxis banden in je handen hebt, in vergelijk met zo'n Schwalbe bandje.

Daardoor vind ik Schwalbe voor wat ze bieden gewoon echt te duur, is een middelmatig bandje. De zijwangen gaan er ook altijd snel aan.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Dat is wel apart, die 67 tpi. Dat was vroeger wel anders toch? Volgens mij waren mijn eerste Racing Ralph en Rocket Ron 128 tpi. Alleen de Snakeskin versies waren dan weer wel 67 tpi.
carbon bike, titanium collarbone...
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

@Stunning
Ik snap je punt. Ik vraag me alleen wel af waarom de Schwalbe combi dan toch zo ontzettend populair is (en eigenlijk overal als het bandenduo geadviseerd wordt. Ik vind de Mezcal / Barzo combi mooier (het oog wil ook wat) en is daarnaast goedkoper, maar als enigszins onzekere beginner wil ik wel voldoende grip blijven houden. Ik rijd nu met Smart Sam draadbandjes, maar die voel ik geregeld schuiven. Daarnaast voelen ze als stroop op de weg.

Ik rijd op de race trouwens op GP5000 (330 tpi), heb wel eens een uitstapje gemaakt naar Schwalbe (67 tpi), maar vond dit veel minder fijn rijden. Ik merkte dit ook letterlijk terug in de snelheid op de tijdritfiets.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

@defNL
Schwalbe is ijzersterk in marketing en ja, de RaRa combi is min of meer de ongekroonde koning van XC, het is een geliefde (does almost everything) allround combi voor velen.Vond het zelf een hele snelle, ondanks het profiel een erg lichtlopende combi. Over grip voor weinig te klagen, voor mij persoonlijk was het desondanks dit alles mijn combi niet vond ze ook behoorlijk stug wat eventueel wel er in kan gaan resulteren dat je er met een lagere bandendruk met kunt gaan rijden dan met bv een band met 120 TPI. Mss is die hier al genoemde, Wicked Will wat voor jou op het voorwiel met bv een Ralph achter, of een Barzo/Mezcal combi deze laatste vond ik persoonlijk fijner als de RaRa combi.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

@defNL
Precies wat Vision zegt, de Schwalbe marketing machine doet het goed en je weet het hè, hier in Nederland is alles wat Duits is, per definitie goed... En mensen zijn nu eenmaal kudde dieren. Ik wil niet persé zeggen dat de Ray/Ralph combi slecht is, maar er zijn zeker betere combi's.

Nou, als je die Vittoria alleen al mooier vindt, ga er voor ! Zo'n Barzo / Mezcal combi kom je prima het jaar mee rond.

Die GP5000 heb ik ook op mijn racefiets gehad, maar sinds ik ben overgestapt op Vittoria Corsa's wil ik niet anders meer !!

Racefiets: Vittoria, MTB: Maxxis.

@Nespresso
Klopt, ik heb nog 'Gen I' Schwalbe Racing Ralphs gehad en die waren idd 128 TPI. Volgens Schwalbe is 67 TPi lekbestendiger en duurzamer. De realiteit is dat ik Schwalbe banden sneller op rijd, eerder nopjes verlies, meer lek rijd en de zijwangen daar hangen de draden aan voor je het weet...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

het is alleen jammer van maxxis dat de rubbersoorten die gebruikt worden in de xc bandjes totaal ruk zijn bij koud en nat weer(geldt voor de meeste banden merken trouwens)dan zijn er rubber mengsels die daar veel beter zijn, oa conti.

bij de meer ruigere banden type’s waar niet iedereen geil wordt van minste rolweerstand zijn veel betere rubbermengsels verkrijgbaar
Bird Aeris 9 blurple
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

novaterra schreef: zo 17 oktober 2021, 12:48 het is alleen jammer van maxxis dat de rubbersoorten die gebruikt worden in de xc bandjes totaal ruk zijn bij koud en nat weer
Echt waar jôh ?

Persoonlijk schuw ik geen slecht weer, modder en kou/vorst voor een lekkere MTB rit. Met mijn Maxxis banden rijd ik prima het jaar rond, t/m natte gravel, keien en flinke boomwortels aan toe.

Ik kan mij niet herkennen in jouw statement inzake de rubbersoorten die ze gebruiken.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

oh ja, we hadden het over plekken waar je aan een semislick genoeg hebt. dan zou dat ook kunnen idd, zelfs nog met een houten wiel met een beetje kartels erin
Bird Aeris 9 blurple
defNL
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: di 20 juli 2021, 11:50

@vision
@stunning

Dan ga ik denk ik voor de Barzo/Mezcal. De ervaringen die ik lees zijn goed, ze zijn goedkoper dan de RR en op de race/tour heb ik betere ervaringen met Vittoria dan Schwalbe. Enige nadeel van de B/M combi die ik kon vinden, is dat ze klaarblijkelijk lastig(er) tubeless te krijgen zijn omdat ze wel eens willen lekken. Ik heb nog nooit met tubeless gereden (en dus ook niet tubeless gemaakt), dus dat is misschien een klein struikelblokje.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Volgens mij valt dat wel mee, had zelf de (Vittoria) Peyote en Mezcal beiden skinwall, tubeless opgelegd gewoon met de voetpomp en 80 ml latex erin. Naar het schijnt zijn de TNT versies (nog) makkelijker tubeless te maken, dit ivm de verstevigde zijwanden hier heb ik zelf geen ervaring mee.
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Heb vandaag mijn Stoic 2 ontvangen en eigenlijk gelijk wel gemerkt (zoals verwacht) dat de magic mary en de hans dampf flink lomp zijn voor de locale ritjes (die ik nog moet gaan maken).

Nou wil ik deze bewaren voor als ik naar het buitenland ga (mijn ouders wonen in Frankrijk dus daar zal ik wel regelmatig komen) maar voor in NL toch een "lichtere" set kopen.

Ik ga voornamelijk regio Zwolle rijden (zwolle, staphorst, lemele, hattem, rijssen, nijverdal, veluwe, etc).

Heb al wat onderzoek gedaan en kom op de volgende opties (velg is 30 mm breed en ben zelf een wat zwaarder gewicht met mijn 100kg):

F: Dissector 2.6(of 2.4) exo+ 3c maxx terra R: rekon 2.4 Exo+ 3c maxx terra achter (-306 tot -422 gram)
F: Rekon 2.6(of 2.4) exo+ 3c maxx terra R: rekon 2.4 Exo+ 3c maxx terra achter (-475 tot -525 gram)
F: Forekaster 2.6 exo+ 3c maxx terra R: rekon 2.4 Exo+ 3c maxx terra achter (-525 gram)

Heb ook naar de wolfpack Trail (2.4) + cross (2.4) combi gekeken (-665 gram) maar kan niet zo goed vinden hoe dit zit met puncture resistence etc.

Bedoeling is om lol te hebben en af en toe wel een bikepark te willen bezoeken.

Heb nog niet heel veel mtb ervaring en dit is mijn eerste MTB. Dacht eerst om gewoon te gaan fietsen en wel te zien maar merk toch wel direct dat dit wat lomp gaat zijn haha.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

C1Rob schreef: di 19 oktober 2021, 23:40 Heb vandaag mijn Stoic 2 ontvangen en eigenlijk gelijk wel gemerkt (zoals verwacht) dat de magic mary en de hans dampf flink lomp zijn voor de locale ritjes (die ik nog moet gaan maken).

Nou wil ik deze bewaren voor als ik naar het buitenland ga (mijn ouders wonen in Frankrijk dus daar zal ik wel regelmatig komen) maar voor in NL toch een "lichtere" set kopen.

Ik ga voornamelijk regio Zwolle rijden (zwolle, staphorst, lemele, hattem, rijssen, nijverdal, veluwe, etc).

Heb al wat onderzoek gedaan en kom op de volgende opties (velg is 30 mm breed en ben zelf een wat zwaarder gewicht met mijn 100kg):

F: Dissector 2.6(of 2.4) exo+ 3c maxx terra R: rekon 2.4 Exo+ 3c maxx terra achter (-306 tot -422 gram)
F: Rekon 2.6(of 2.4) exo+ 3c maxx terra R: rekon 2.4 Exo+ 3c maxx terra achter (-475 tot -525 gram)
F: Forekaster 2.6 exo+ 3c maxx terra R: rekon 2.4 Exo+ 3c maxx terra achter (-525 gram)

Heb ook naar de wolfpack Trail (2.4) + cross (2.4) combi gekeken (-665 gram) maar kan niet zo goed vinden hoe dit zit met puncture resistence etc.

Bedoeling is om lol te hebben en af en toe wel een bikepark te willen bezoeken.

Heb nog niet heel veel mtb ervaring en dit is mijn eerste MTB. Dacht eerst om gewoon te gaan fietsen en wel te zien maar merk toch wel direct dat dit wat lomp gaat zijn haha.
Ik heb op mijn Stoic de Wolfpack Trail /Race combi op een 30mm interne velg. Bevalt mij erg goed! De trail heeft veel grip en doet het ook goed wanneer het nat en modderig is.

Qua rolweerstand is het niet de meest licht lopende combi… Dan zijn er betere alternatieven!
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Plaats reactie