Is 32-42 op 27,5"' voldoende om comfortabel te klimmen in de Alpen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

https://r2-bike.com/Mountainbike-Cassettes__11-speed_1

Afhankelijk van je body (ik vermoed dat je HG hebt) is er nog best wat keus. SLX 11-46 gaat ook prima werken voor je, en is bij R2 zelfs nog te krijgen. Garbaruk levert zelfs een 11-50 11 speed, maar die is niet goedkoop, en op korte termijn zo te zien ook niet leverbaar: https://r2-bike.com/GARBARUK-Cassette-1 ... o-Lockring
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ja, dat zocht ik, bedankt! Hier kan ik wel mee vooruit. Mijn body type is XD, dus ik neem aan dat Shimano hiermee afvalt.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Klopt, sram, Garbaruk, E13, KNCK? Kunnen je voorzien
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

herkenbaar dilemma, ik rij doorgaans met 32-42 (XD body) en wissel voor de Alpen altijd naar een 30t. Ik ben 'pas' 32 en redelijk fit, maar zou echt niet met 32t uit de voeten kunnen. In NL vind ik de 32t soms juist wat klein, afhankelijk van de route. Voor de slijtage van de cassette zou je liever naar 34 gaan waarschijnlijk maar ik denk dat ik dan wat klimmen op de Posbank en oosterbeek niet meer boven kom.

Sunrace is een mooi alternatief, alleen die 11 speed is nergens voorradig en lijkt ook niet terug te komen op voorraad. E13 heeft erg slechte reviews en is ook aan de prijs. Deze zou kunnen, maar ook erg slechte reviews:
https://www.bike24.com/p2362748.html

Ik zou gewoon de relatief goedkope XG-1150 cassette (10-42) pakken en voorbladen wisselen afhankelijk van waar je gaat rijden. Of upgraden naar 12 speed (of eventueel een andere body monteren)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

+1 en dan voorblad verkleinen, misschien ovaal nog optie, naar 28 om te kunnen klimmen en accepteren dat je boven de 35km/u niet zo hard meer bijtrapt?
Lange klimmen betekent minder kracht en hogere trapsnelheid om het vol te kunnen houden. Met een ovaal blad haal je een marginale winst daarin.
Lekker fietsen!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Als je met 35 nog bij wilt/kunt trappen in de Alpen ben je niet op de juiste trail aan het afdalen of ben je super pro ;)

In principe kom je met die 30 echt al wel een eind. Ik heb een beklimming van de Col du Petit Saint Bernard gedaan over asfalt en reed niet eens op de 42, maar het is maar een 4-5% klim. Steiler moet nog wel kunnen, als het niet te lang duurt.
Als je nu op 32 rijdt en wisselt naar 28 kun je wel eens in de knel komen qua kettinglengte. Mijn ervaring is dat 30 en 32 nog gaat met dezelfde ketting, alleen de B-tension wat bijdraaien.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Even een update: ik heb toen een Sunrace 10-46 cassette en een 30 voorblad gekocht. De Sunrace cassette heeft mij positief verrast. Ziet er goed uit en schakelt prima. En dat voor nog geen € 100. Is wel wat zwaar, maar beter zwaar dan niet te koop.... En zwaar betekent waarschijnlijk ook dat hij langer mee gaat.
Ik heb de 11-46 nog niet in de Alpen uit kunnen proberen. Toen we op vakantie gingen was Nederland de enige droge plek in Europa! Dus zijn we maar in Zuid Limburg blijven hangen. Ik heb het 30 voorblad nog even achter de hand gehouden.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Classic Biker schreef: wo 29 september 2021, 09:50 Even een update: ik heb toen een Sunrace 10-46 cassette en een 30 voorblad gekocht. De Sunrace cassette heeft mij positief verrast. Ziet er goed uit en schakelt prima. En dat voor nog geen € 100. Is wel wat zwaar, maar beter zwaar dan niet te koop.... En zwaar betekent waarschijnlijk ook dat hij langer mee gaat.
Ik heb de 11-46 nog niet in de Alpen uit kunnen proberen. Toen we op vakantie gingen was Nederland de enige droge plek in Europa! Dus zijn we maar in Zuid Limburg blijven hangen. Ik heb het 30 voorblad nog even achter de hand gehouden.
waar heb je 'm vandaan?
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

https://www.derks-wielersport.nl

Toen ik hem bestelde kwam hij uit voorraad. Nu staat er voorbestelling met levertijd tussen 2-5 dagen. Maar dat zal weer afhangen van voorraad bij hun leverancier.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zwaar wil niet persé zeggen langer meegaan hoor ;-)
Slijtage is (naast gebruik en onderhoud) meer afhankelijk van de oppervlaktebehandeling/harding die de kransjes gehad hebben. Simpel of hoogwaardig staal is even zwaar, dus het gewicht wordt vooral bepaald door hoeveel van de grote kransen er van alu zijn, of er een spider (van alu) gebruikt is of niet, en hoeveel materiaal er weggehaald is (hoeveel gaten zitten erin :D ).

Maar ik ben prima te spreken over mijn Sunrace (11-50 11-speed), naar mijn idee een prima alternatief voor Shimano en Sram.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Even een duit in de zak. Ik (85 kg met fiets, 41 jaar) ben de afgelopen paar jaar met 27,5" wielen, een 30t voorblad en een Sunrace 11-42 cassette zomers op en rond de Mont Ventoux wezen fietsen en ga een sporadische hike-a-bike niet uit de weg. Niet de alpen en helemaal niet om op te scheppen maar juist om ervaring te delen, hier wat ik ervaren heb:

- De meeste klimmen daar lukken me met een 11-42 * 30.
- Bij technische klimmetjes moet ik soms het onderste uit de kan halen als het echt steil wordt.
- Je kunt je afvragen of je niet achterover valt of gewoon omvalt door gebrek aan snelheid als je met een 30-51 klimt. Een beetje momentum is soms wat je nodig hebt, niet een verzet waarmee je 4,6 km/u kunt rijden bij 60 rpm. Weten dat je niet lichter kunt schakelen geeft soms een mentale boost. Het effect van die mentale boost neemt wel af als je al wat hoogtemeters gemaakt hebt.
- Soms moet ik afstappen, vaak op hellingen waar e-bikes wel tegenop komen. Tegenwoordig doe ik dus wel even checken waar iemand op gereden heeft voordat ik zomaar z'n route download.
- Warmte speelt een enorme rol in welk verzet ik kan draaien. Met klimmen ontwikkel je veel warmte en heb je weinig rijwind. Soms zou ik langzamer willen kunnen rijden omdat ik teveel warmte ontwikke. Zeker als je weet dat er nog honderden hoogtemeters aankomen is dat een beperkende factor en een reden om te zorgen dat je altijd een verzet over hebt. Warmtestuwing is niet iets waar je mee wilt hoeven dealen als je in de bergen bent.
- Het hangt – ook – van de lengte van een klim af of een 42 voldoende is. Bij wijze van voorbeeld want de exacte cijfers heb ik niet maar stel: 100 hoogtemeters klimmen met gemiddeld 20% lukt me, maar 200 hoogtemeters met dat percentage gaat niet zonder dat ik tussendoor een vlakker stuk kan recupereren. Het terrein en het hoogteprofiel is heel bepalend voor wat lukt en wat niet.
- Afdalen met een 30 gaat prima. Je remmen, vering en banden zijn meer bepalend voor je topsnelheid dan je overbrenging. Je kunt immers zo hard rijden als je kan remmen (heeft niets met verzet te maken maar als we toch bezig zijn: kies in de bergen een voorband die de kracht van je remmen aankan op de ondergrond waar je op rijdt).
- Grip/tractie van je achterband is ook belangrijk.
- Met klimmen bouw je snel conditie op. Na een rit of drie trap ik soms zomaar een of twee kransjes zwaarder omhoog dan op dag een.
- Wat mijn ervaring is en waar ik wel/niet tegenop kom met een 11-42 * 30 zegt niets over wat een ander kan.
Plaats reactie