Dat laatste klopt dan weer niet. Stuur en zadel staan ongeveer even hoog.g60 schreef: ↑di 14 september 2021, 18:52Wat jij aangeeft kwa rijeigenschappen past volgens mij precies in hoe je frame ontworpen is en met welk doel. 67 graden balhoofd, 130mm vork, vrij korte stuurpen en breed stuur: hard/wendbaar omlaag knallen. Je zit is waarschijnlijk ook vrij rechtop (stuur hoger dan zadel?)Ad58 schreef: ↑ma 13 september 2021, 09:20 Dat vind ik erg lastig. Ik merk dat mijn voorwiel makkelijk van de grond komt. Dalen doet ie als de beste, vooral over bobbels en wortelpaden. Klimmen is niet zijn sterkste punt. Het is heerlijk om hem boven aan een afdaling lekker te laten lopen. Je kunt hem lekker van links naar rechts gooien door opeenvolgende bochten voorzover ik dat goed kan. Ofschoon ik bij die korte elkaar snel opvolgende Mickey Mouse bochtjes bij het Cadettenkamp vlak bij de snelweg weer wél moeite heb (maar dat zegt meer over mij denk ik). Ik merk wel op dat ik bij bochten mijn gewicht automatisch meer naar achteren verplaats, dat zal wel een foute gewoonte zijn. Maar dan lijkt hij lekkerder te sturen. Bij "slalommen" lijkt hij in zijn element te zijn. Hij is eerder "fun" dan snel. Zoiets...
Rijeigenschappen, de praktijk (inzichten en een visie)
- Ad58
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
- Mijn mountainbike: Niner Ros 9
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Jep, je "waarschijnlijk" is heel erg op zijn plaats (ook al ben ik er zeker van dat je gelijk hebt). Wat dat betreft is er voor wielrennen nog steeds bizar weinig echte data. Overigens denk ik dat dat bij MTBen nog lastiger is, je kan een Pogacar nog wel volhangen met metertjes en in een lab neerzetten, zodat je kan zien wat zijn vermogen wordt als je hem meer of minder dubbelvouwt. Maar als je dat met een Bruni doet ga je er niet achter komen met welke geo hij met meer snelheid van een berg af stort.
Hoe dan ook, het is zoals wel vaker een uitstekend stukje van jouw hand, al vind ik je publicaties met veel plaatjes wel makkelijker te verorberen
Nou ik denk dat het toch iets meer is dan alleen eenaërodynamisch nadeel. Als je namelijk iets dieper zit heb je meer druk op je voorwiel, komt deze dus minder snel omhoog enkun je makelijker klimmen. Maar dat moet je dus willen,en kunnen al met al is het altijd een compromis
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Op een MTB speelt dat een rol, op een racefiets zelden, al zie je op de koppenberg wel dat renners druk op hun voorwiel proberen te houden en dus anders klimmen dan op een alpencol.Azurri schreef: ↑zo 19 september 2021, 17:19 Nou ik denk dat het toch iets meer is dan alleen eenaërodynamisch nadeel. Als je namelijk iets dieper zit heb je meer druk op je voorwiel, komt deze dus minder snel omhoog enkun je makelijker klimmen. Maar dat moet je dus willen,en kunnen al met al is het altijd een compromis
Bij wielrennen is het doorgaans zo dat hoe steiler (en dus hoe minder snelheid) hoe minder diep wordt gezeten. Dat doet mij vermoeden dat die diepe romphoek niet een fysiologisch voordeel biedt, maar voornamelijk een aerodynamisch voordeel. Er mist echter goede info (data), dus het is gokken.
Overigens is een deel van het antwoord waarom een racefiets geometrie nooit echt is aangepast ook gewoon bepaald door de UCI, dus wat dat betreft is de vraag sowieso wel lastig te beantwoorden. Gelukkig allemaal niet van toepassing voor dit forum.