Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2008
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

XC bandjes voor Nederland verslijten bij mij met als nieuw profiel en slap karkas. Dat zal aan de ondergrond liggen; het zand op de heuvelrug. Vorig jaar noodgedwongen veel rondjes Vlaardingen gereden, en op de keiharde klei wilden de zijnoppen van de achterband wel scheurtjes etc krijgen.

De banden van mijn vakantiefiets krijgen vooral stijle tracks op steen en bosgrond te verwerken, daar slijt het profiel aanzienlijk terwijl het zwaardere karkas nog goed is.
kermit schreef: do 22 juli 2021, 11:03
Even los daarvan een observatie mijnerzijds: het lijkt wel alsof zelf je fiets naar boven trappen de laatste jaren uit de mode aan het raken is.
Maar diezelfde mensen miepen wel over e-mtb's :~ Volgens mij doe je nog heel wat meer zelf op een e-mtb dan in een lift...
En dus.... :wink: Dat gebeurt grotendeels op dedicated paden waar niemand last van heeft, ik vind het fijn dat ik op die manier 3000hm afdaal in een halve dag ipv net de 1000 te redden. Dat ik ook minder compromis hoef te sluiten qua banden is mooi meegenomen. IMO beter dan de e-biker die me halverwege de enige singletrack klim die Amerongen rijk is perse voorbij moest..
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: do 22 juli 2021, 11:03Als je op eigen kracht een kleine 2.000hm op een dag moet overwinnen laat je het wel uit je hoofd om twee banden van meer dan een kilo te monteren.
Nee, er zijn er legio die dan SG, DD, Protektion, etc.. van >1kg dan omhoog trappen (desnoods full mud spikes). Het is zonde van het naar boven rijden wanneer banden niet heel blijven, geen support bieden of je er ueberhaupt over moet gaan nadenken dat je moet inhouden omdat...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

twowheeler schreef: vr 23 juli 2021, 18:34 Rijden jullie je banden uberhaupt wel op? Ik heb enkel nog banden voor de MTB moeten vervangen omdat de wangen helemaal gaar waren en het textiel erdoorheen kwam. Niet omdat de noppen versleten waren. Nu zie ik wat ouderdomsscheurtjes in m'n banden, maar weer gaan ze lang niet verslijten. (conti mountainking en crossking)
Bij mij ook. Heb nu een record, 6 jaar met een rocket ron liteskin tubeless gereden voor (die papieren bandjes van toen inderdaad). Het profiel is nog goed, maar de noppen op de hoeken vallen er bijna af door ouderdom. Daarnaast rij ik veel op parcours waar van die rubbermatten zijn verwerkt, heb het vermoeden dat als je daarop vaak rijdt en geregeld hard instuurt je noppen vanzelf een keer gaan scheuren. Maar goed, na zoveel jaar is dat ook niet verwonderlijk.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2158
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Kermit Ik heb vooral het idee dat we in nederland een beetje wereldvreemd beeld hebben over bandengewicht en rolweerstand.
Wat wij hier extreme DH banden noemen vind men in Wales en Schotland gewoon normaal voor trailgebruik en in Portugal trapte ik bij 27+gr over de natuurlijke trails ook blij omhoog met een Agressor en DHF beide in DD casing.

Mijn nederland banden zijn op een gegeven ogenblik meer op door een slapper wordend karkas als door het profiel, een buitenland set mist na 3 weken bergen en dan vooral bikepark noppen die zijn afgescheurd en opgekauwd en zo. Dat zijn wel omstandigheden waarbij een setje remblokken soms maar 2dagen mee gaat (ja ik weet remmen is angst, maar ik ben soms een schijterd op de fiets :oops: ). Karkas is daar dan zelden een probleem.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

paulus1981 schreef: vr 23 juli 2021, 22:31
kermit schreef: do 22 juli 2021, 11:03
Even los daarvan een observatie mijnerzijds: het lijkt wel alsof zelf je fiets naar boven trappen de laatste jaren uit de mode aan het raken is.
Maar diezelfde mensen miepen wel over e-mtb's :~ Volgens mij doe je nog heel wat meer zelf op een e-mtb dan in een lift...
En dus.... :wink: Dat gebeurt grotendeels op dedicated paden waar niemand last van heeft, ik vind het fijn dat ik op die manier 3000hm afdaal in een halve dag ipv net de 1000 te redden. Dat ik ook minder compromis hoef te sluiten qua banden is mooi meegenomen. IMO beter dan de e-biker die me halverwege de enige singletrack klim die Amerongen rijk is perse voorbij moest..
Mijn opmerking was vooral bedoeld richting de reacties die je als e-mtber soms krijgt over "niet zelf fietsen" van mensen die vervolgens wel in een lift of shuttle stappen.
Die flapdrol op Amerongen was vast ook al niet erg sociaal voordat hij een e-mtb had vermoed ik zo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

ik zag de groene Michelins al een paar keer voorbij komen bij de Orbea rijders, maar wie, wat, waar! Ik heb teveel nostalgische gevoelens om de groene rakkers te negeren en zou ze wel weer willen proberen! Zijn volgens mij de enduro georiënteerde Wild banden met veel grip.

Afbeelding
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2078
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

De Michelin Wild Grippers waren hun tijd al ver vooruit, inclusief skin walls 8)

Zo droom ik nog vaak van een hernieuwde uitgave van de michelin XCR Dry2's en in 29".
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Was het 1995? Ik was verknocht aan de IRC mythosXC (rode skinwall) maar kon ze niet negeren die groene rakkers.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

De Wildgripper Jet S, geweldig, heb nog een heel oud setje 26 inch liggen. Inmiddels contact gehad met Michelin Bicycle via Insta, "de banden zijn nog in ontwikkeling, stay tuned!"
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Dutch schreef: di 27 juli 2021, 22:50 Was het 1995? Ik was verknocht aan de IRC mythosXC (rode skinwall) ....
Die zijn opnieuw uitgebracht in 29", zag ze in 2020 op Bikemotion hangen.... wilde ze zelf ook wel hebben, alleen ik geloof 70+ euro voor een band vond ik wel wat veel
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stunning schreef: di 27 juli 2021, 22:43 De Michelin Wild Grippers waren hun tijd al ver vooruit, inclusief skin walls 8)

Zo droom ik nog vaak van een hernieuwde uitgave van de michelin XCR Dry2's en in 29".
Uhhh,
Vroegah was iedere band een tan-wall.;)
en (skin wall is een term die wordt gebruikt voor een ultra dunne zijkant vd XC band)
De zijkanten waren van gevulkaniseerde latex zonder roet, dus beige.
Dus toen Michelin kwam met een band van synthetisch rubber kreeg die tan walls.
Blijkbaar was het synthetische rubber te duur om ook aan de zijkant te gebruiken.
Het groen was een gimmic, eigenlijk konden ze het synt.rubber iedere gewenste kleur geven.

Overigens erg goede herinneringen aan het groene Michelin rubber.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Nou, ik was helemaal wild(Grappige woordspeling :winkie: ) van die Michelin's semi slick's. Pasten goed bij mijn groene cannondale. Maar op mijn eerste rondje,waar nu de groene route (familieroute) ligt in Malden, scheurtje in mijn zijwang, band rijp voor de prullenbak,balen :evil:.
Toch maar een nieuwe erbij gekocht, kan niet rijden met 2 verschillende kleuren banden :D. Waren toch wel gevoelig voor lekrijden,bleek vervolgens.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

I.v.m. MTB-(mee-op-)vakantie naar Oostenrijk wil ik mijn Maxxis Rekon Race 29x2.35 tijdelijk vervangen door een setje Schwalbe Nobby Nic's 29x2.35. Zo te lezen de all-round band voor Trail/All-mountain. Alleen...voor zover ik kan zien nergens te krijgen in 2.35 maar wel in 2.40 (webwinkels). Iemand ervaring met die 2.40's? Volgens de calculator scheelt 't maar 1mm in breedte, maar in de praktijk wil dat wel eens heel anders uitvallen, qua "bolling"/volume op je velg. Ze gaan op Syncros Silverton 2.0 velgen, buitenmaat 30mm (binnenmaat 25mm?).
Laatst gewijzigd door Nespresso op wo 28 juli 2021, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5625
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Daar zou ik me niet te druk om maken.
Denk dat ze (eindelijk) de maatvoering kloppend gemaakt hebben. Mijn 2.35's vallen 60mm breed, wat eigenlijk gewoon 2.4 is.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1556
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ze bestaan wel in 2.35. Bij Maxxis is 2.40 bedoeld voor velgen met een binnenbreedte van >30mm. Dat zijn die van mij niet. En geen idee hoe dat bij Schwalbe zit.
carbon bike, titanium collarbone...
Plaats reactie