Dropper of niet?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Dropper of niet? Ik heb zo’n ding nog nooit gebruikt, maar het lijkt me niet dat je dat in Nederland echt nodig hebt toch? Ik denk dat het meer een trendy dingetje is. Als het staande op de pedalen bergaf gaat duw ik de binnenkant van mijn dijen tegen het zadel voor evenwicht en om mee te sturen, en bij steile dropjes lig ik met de borst op het zadel. Heel af en toe blijf ik dan wel met mijn baggy trousers achter het zadel haken als ik weer terug op het zadel wil, maarja dat heeft ook weer zijn charmes. :lol:
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

+1

Voor die ene keer in Nederland dat je hem misschien nodig heb kan je ook gewoon even met je kont achter je zadel hangen... :bier:

Je komt ze inderdaad wel steeds vaker tegen die "dropperboys", die op elk miniscuul afdalinkje of dropje van 10cm de dropper omlaag doen. :o
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aanstellers :lol:

Nee, het is heel verslavend, en als het ding er toch op zit, waarom zou je dan niet op het knopje drukken?
Maar nodig, da's een groot woord.
Kermit en ik hebben Nino eens van een meter hoog rotsblok zien droppen op een HT met een carbonnen vlaggenmast.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dus net iets minder spectaculair dan de drop in Dorst...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je het zo stelt, dan moet Nino maar eens naar Dorst ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 15 februari 2019, 23:25 Aanstellers :lol:

Nee, het is heel verslavend, en als het ding er toch op zit, waarom zou je dan niet op het knopje drukken?
Had jij vroeger niet als onderschrift: een fully is comfortabeler , maar dat is mijn bankstel ook ? :roll: :tong

Ik ga eens kijken of ik die mega drop in Dorst kan vinden op Utube.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: vr 15 februari 2019, 22:51 Dropper of niet? Ik heb zo’n ding nog nooit gebruikt, maar het lijkt me niet dat je dat in Nederland echt nodig hebt toch? Ik denk dat het meer een trendy dingetje is. Als het staande op de pedalen bergaf gaat duw ik de binnenkant van mijn dijen tegen het zadel voor evenwicht en om mee te sturen, en bij steile dropjes lig ik met de borst op het zadel. Heel af en toe blijf ik dan wel met mijn baggy trousers achter het zadel haken als ik weer terug op het zadel wil, maarja dat heeft ook weer zijn charmes. :lol:
Om een 'wijs' man maar eens te citeren: "in Nederland heb je ook geen mountainbike nodig".



Soms heeft Tsjibiti wel een punt :bier:



Zoals de meesten al aangeven: nodig: nee, lekker: ja. Net als vering, schijfremmen, een breed bereik aan versnellingen, brede velgen en banden en een comfortabel zadel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Lars TB schreef: za 16 februari 2019, 00:49 [

Om een 'wijs' man maar eens te citeren: "in Nederland heb je ook geen mountainbike nodig".

Zoals de meesten al aangeven: nodig: nee, lekker: ja. Net als vering, schijfremmen, een breed bereik aan versnellingen, brede velgen en banden en een comfortabel zadel.

Nou, ik zou de huisroute niet graag op mijn stadsfiets fietsen, daar zitten wel meer en ergere dropjes in dan die in Dorst ( heb ‘m net opgezocht op Utube) Maar wat dat betreft voel ik me ook wel verwend. :bier:

Wat comfortabel fietsen betreft : ik heb vanmorgen de fully weer eens van de zolder gehaald en moet zeggen dat het een stuk relaxter fietst dan de ongeveerde Salsa, maar op de Salsa voelt het wel veel spannender aan, juist vanwege het gebrek aan comfort. Daarom word ik soms een beetje kriegelig van sommige discussies. Ben blij als je een dropje van 20 cm in je huisroute hebt en ga niet meteen denken aan een dropper en 150 mm veerweg :-q :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij zegt hier ook niemand dat een dropper nodig is in Dorst toch?
De meesten die een dropper hebben komen ook weleens in serieuzer terrein en hebben 'm daar ooit voor aangeschaft. Dus dat ding zit toch op je fiets. En dan gebruik je 'm ook op zoiets als dat hobbeltje in Dorst.

Je hoeft er geen te kopen hoor.
Maar als je zowat van iedereen die een dropper heeft hoort dat ze 'm ook in NL gebruiken en hem nooit meer kwijt willen moet je dat toch aan het denken zetten. En dan hoef je dus niet te concluderen dat je er een moet gaan kopen, maar wel inzien dat zo'n ding blijkbaar toch een meerwaarde heeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat het in sommige gevallen zeer nuttig is ontkent ook niemand. Maar op de vraag of je er 1 voor rondom dorst moet aanschaffen is mijn antwoord toch echt nee.

Op mijn LTHT wil ik de dropper echt niet missen. Ook zit ik er over te denken om mijn XCer ook te voorzien van een dropper voor de buitenlandse marathons.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Ad z'n fiets is een 29er met een headangle van circa 67 graden, daar kan je, bij wijze van spreken, zonder dropper al bijna een downhill parcours mee naar beneden rijden... :bier:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Op de meeste Nederlandse rondjes gebruik ik mijn dropper (die er toch zit, want interne kabels) precies 2x: bij het opstappen en bij het afstappen. Best handig hoor , maar als ik Ad was zou ik m'n geld aan een andere upgrade besteden.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bij het stoplicht zijn ze ook best handig als je moet wachten...
... maar ondanks dat ik aan stoplichten doorgaans geen gebrek heb (meer opportuniteiten dan features met een MTB in het bos), is dat niet voldoende om er eentje op m'n kromstuurfiets te rechtvaardigen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef: za 16 februari 2019, 22:51 Dat het in sommige gevallen zeer nuttig is ontkent ook niemand. Maar op de vraag of je er 1 voor rondom dorst moet aanschaffen is mijn antwoord toch echt nee.
Nu kom je wel op het terrein van 'meningen' en je krijgt er ook meteen 2 verschillende onder jouw post.

mtfuji schreef: zo 17 februari 2019, 01:07 Ad z'n fiets is een 29er met een headangle van circa 67 graden, daar kan je, bij wijze van spreken, zonder dropper al bijna een downhill parcours mee naar beneden rijden... :bier:
Hoewel beide inderdaad invloed hebben op het afdalen, hebben ze weinig met elkaar te maken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Hoewel beide inderdaad invloed hebben op het afdalen, hebben ze weinig met elkaar te maken... .
eh, nu maak je me nieuwsgierig, wat bedoel je precies met deze opmerking?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie