Schoenplaatjes SM-SH51/55/56

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Ik heb nieuwe MTB-schoenen gekocht en daar zet ik dan ook nieuwe schoenplaatjes onder. Ik heb twee ongebruikte plaatjes thuis liggen. De SM-SH51 en de SM-SH55 zag ik. Geen idee wat het verschil is (behalve de kleur :)).

Na wat google-werk schijnen de SM-SH51 alleen horizontaal uitklikbaar te zijn en de 55 ook vanuit andere richtingen (iemand ervaring mee?).
Ook even kijken op mijn huidige MTB-schoenen en daar zitten SM-SH55 onder! Jarenlang op gefietst en jarenlang prima op gefietst. Waarom iets anders nemen als die 55 zo goed bevallen zou je dan denken.

Maar ik heb sinds anderhalf jaar een nieuwe MTB met XT M8000 pedalen. Mijn huidige schoenen met SM-SH55 plaatjes zijn veel ouder. Die gebruikte ik dus op zowel mijn oude MTB (M540 pedalen) als op mijn nieuwe MTP met XT-pedalen.

Nu lees ik op de website van Shimano bij deze pedalen (maar deze info staat ook bij mijn oude pedalen):

Voor deze pedalen zijn schoenplaatjes met enkelvoudige uitklikwijze (SM-SH51) en schoenplaatjes met meervoudige uitklikwijze (SM-SH56) te gebruiken. Aangezien elk type schoenplaatje zijn eigen onderscheidende kenmerken heeft, moet u de onderhoudsinstructies zorgvuldig lezen en goed kiezen welk type schoenplaatje het best past bij uw rijstijl en de terrein- en rij-omstandigheden waar u mee te maken krijgt. Andere typen schoenplaatjes, zoals schoenplaatjes met enkelvoudige uitklikwijze (SM-SH52) en schoenplaatjes met meervoudige uitklikwijze (SM-SH55) kunnen niet worden gebruikt, omdat die bij het afstappen niet stabiel genoeg zijn of genoeg houdkracht hebben.

Hmmm... dus op deze pedalen kunnen de SM-SH55 plaatjes niet gebruikt worden. Ik fiets daar al anderhalf jaar mee op mijn nieuwe XT-pedalen en wel 8-10 jaar op mijn oude M540 pedalen.

De SM-SH56 die zijn wel geschikt voor mijn pedalen.

Kortom: iemand advies om voor de 51 of 56 (zou ik moeten kopen) te gaan? Of kunnen de 55 ook dus wel (gezien mijn eigen ervaring daarmee)?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, die 51.
Uitklikken in meerdere richtingen betekend in mijn ervaring op de gekste momenten ongewild uit klikken.
Dan kan je beter met platforms gaan rijden.
Vaak is een compromis slechter dan 1 vd 2 mogelijkheden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Ik rijd kennelijk al jaren op de 'verkeerde' plaatjes. Die 55 zijn multidirectioneel, maar niet geschikt voor mijn pedalen (het zijn vond ik voor van die pedalen met aan de ene kant SPD en aan de andere kant platform).

Nooit last gehad van ongewild uitklikken...

Maar aangezien ik de 51 thuis heb liggen, zal ik die in ieder geval proberen. Mochten ze niet bevallen, kan ik altijd nog de 56 kopen. Ik zal de 55 niet monteren, aangezien ze dus kennelijk, op papier, niet compatible zijn met mijn pedalen :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die compatibiliteit zal wel meevallen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat denk ik ook, voorzover ik weet zijn er maar twee types klikmechanisme bij Shimano.

"oud"
Afbeelding

en "nieuw" te herkennen aan de wat bollere vorm waar je aan de voorkant inhaakt:
Afbeelding

Ik heb beide types gereden en nog nooit gelet op welk type plaatje ik precies onder m'n schoen had. Ging altijd goed :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

SH-50 is oude single-release
SH-55 is oude multi-release

SH-51 is nieuwe single-release
SH-56 is nieuwe multi-release

SH-52 is enkel voor PDM858 pedalen en gaat nog een stuk moeilijker los, daardoor op andere pedalen populair bij BMX'ers.

Als je gelukkig bent met de werking van je SH-55 plaatjes, gewoon gebruiken.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, en ook spd-plaatjes van andere merken hebben bij mij nooit voor problemen gezorgd bij gebruik op Shimano pedalen (VP en Wellgo plaatjes).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Ik rij sinds ik opnieuw begonnen ben met mountainbiken met SM-SH56 plaatjes. Zowel op de Mountainbike als op de racefiets. Ik heb nog nooit ongewild uitgeklikt, ook al doet de omschrijving van het plaatje vermoeden dat het mogelijk is.
Vind de SH56 versie persoonlijk net iets leuker als je in een ongewilde of ongeplande situatie tot stilstand komt te staan of snel moet uitklikken, je raakt er altijd uit. Voor de racer zou ik al eerder de SH51 overwegen, maar voor de MTB zie ik geen reden om de SH56 niet te gebruiken :).
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Gunther90 schreef: ...maar voor de MTB zie ik geen reden om de SH56 niet te gebruiken :).
Ik vind in de bergen de 51 fijner; met de SH56 klikte ik nogal eens ongewild uit in flinke rockgardens etc. Dat gebeurt me nu niet meer terwijl ik tijdens crashes etc nog steeds loskom.
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Is het ook niet zo dat er plaatjes te krijgen zijn die veel minder vast klikken in de pedalen , heb ooit de verkeerde plaatjes gekocht waarbij je met de minste kracht zo de pedalen uit schoot
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kan dat ook niet met het pedaal te maken hebben?
SPD is doorgaans instelbaar qua uitklikkracht, maar niet alle pedalen hebben hetzelfde instelbereik. De toerpedalen (die dus niet voor mtb-gebruik bedoeld zijn) klikken bijvoorbeeld erg makkelijk uit. Past beter bij de doelgroep volgens meneer Shimano :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Makkelijk uitklikken kan inderdaad ook aan een slappe spanning van de veer liggen. Ik heb plaatjes die aan alle kanten uit kunnen klikken, en moest ze inderdaad op zijn strakst zetten. Ik kan nu niet meer zeggen dat ik ongewenst uitklik ofzo.
Sneeuwmonster
Plaats reactie