Een newbie met een goedkope uitrusting

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
ElliePeer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 februari 2013, 00:12

Hallo allemaal,

Allereerst: Sorry als ik in de verkeerde sectie post, heb nog niet echt de tijd gehad om eens goed rond te kijken hier. :)

Het plan was om over een half jaartje de MTBs in te laden en in het buitenland (Duitsland lijkt ons mooi, aangezien je hier ook nog een leuk dagje uit van kan maken) een dagje te gaan mountainbiken met een maat van me. Nu is het zo dat ik samen met mn maat erg nieuw ben op het mountainbike gebied. Ik rijd dan ook op een goedkope (kan even niet zo snel het model vinden, hij was iets van 500 euro van het merk Merida) hard tail MTB.

Nu zijn wij op zoek naar een mooie plek in het buitenland om hier wat te mountainbiken. Helaas weet ik niks van topologie en ook niks als het gaat om MTB routes. Wie heeft er dus aanraders voor routes in het buitenland voor beginnende mountainbikers? Het zou mooi zijn als er geen GPS apparatuur aan te pas hoeft te komen en dat je op de route lekker hard kan racen, zonder te veel obstakels. Met zo min mogelijk asfalt. En als de route in 1 ochtend en middag te rijden zou zijn, zou dat ook erg fijn zijn. Ook is het wel handig als de route een loop is, om zo weer zonder te zoeken bij de auto uit te komen.

Wie o wie heeft er aanraders?

Mvg.

PS: Dingen als bike parken lijken ons niks, omdat er dan altijd weer andere mensen bij zijn en je nooit de 'vrijheid' hebt om eventueel te gaan waar je wilt. Vandaar dat wij gewoon een route zoeken waar je lekker kan door racen (ik durf het niet downhill te noemen aangezien wij nog maar beginners zijn, maar in die richting en dan verspreid over een lange route).
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Even kijken onder het hoofdstuk Duitsland en dan kun je heel veel verschillende locaties vinden...
Heimbach en omgeving is leuk om te beginnen
Hermannsweg
Winterberg en omgeving altijd een aanrader

Neem in ieder geval een kaart mee als je op pad gaat als je geen gps wilt. Echter gps heeft echt voordelen.

Maar wat zijn je specifieke wensen als het gaat om het fietsen... Wil je een schelpenpad of een bospad of toch af en toe een beetje uitdaging en wil je veel of weinig hoogtemeters.
ElliePeer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 februari 2013, 00:12

Hoi, bedankt voor je reactie.

Een bospad met weinig mensen, waar je lekker 35 km/h kan aanhouden (:p) met af en toe een beeeetje uitdaging lijkt ons echt gaaf om mee te beginnen. Hoogtemeters mogen ook wel veel afwisselen :D

Vallen deze daar ook onder: ?
-----
Heimbach en omgeving is leuk om te beginnen
Hermannsweg
Winterberg en omgeving altijd een aanrader
-----

Bedankt

Edit: Wat je bij 1:27 ziet lijkt ons ideaal: http://www.youtube.com/watch?v=twTna_hxvsY" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ElliePeer schreef:...
Wat je bij 1:27 ziet lijkt ons ideaal: http://www.youtube.com/watch?v=twTna_hxvsY" onclick="window.open(this.href);return false;
Singletrack dus.
Dat is in Duitsland bij de wet verboden.
Echt waar.
Daardoor zal je dat slechts zelden in officiele routes aantreffen. De locals weten ze natuurlijk wel te vinden, dus tracks downloaden en met de gps narijden heeft al meer kans op singletrack.
Om singletracks in een route of een evenement op te nemen moeten er in D stapels vergunningen en ontheffingen worden geregeld.
Over het algemeen kan je stellen: Duitsland = Brede Schotter(kiezel) paden.
Maar er zijn uitzonderingen, dus wacht ff op wat de rest gaat vertellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ElliePeer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 8 februari 2013, 00:12

ThaSingleTrackMastah schreef:
ElliePeer schreef:...
...
Ahh, bedankt!

Het was even om aan te tonen wat voor terrein ons leuk lijkt :p
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Racen, beginner,downhill-achtige singletrack, weinig opstakels, een loop, budgetbike, 35km/u, geen gps, rustige paden.

Een combinatie van factoren/wensen die imho niet samen gaan.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik zou persoonlijk eens gaan kijken in de Vulkaaneifel.
Daar liggen mooie vaste routes die ideaal zijn voor beginnende bikers.
(er staan daar hier een paar topics over en er is ook een officiele site over biken
in de Vulcan (of is het met een K).

Iigv. google daar maar eens op.
Daun als uitvalbasis is misschien ook wel de moeite waard.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
huibm
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 15 juli 2011, 09:17

hardtail, geen probleem.
budget bike, hoeft geen probleem te zijn als je maar weet wat tie niet kan.
Zorg dat je een beheersing hebt en geniet.
martijn-th
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 12:57

ik ben vorig jaar ook naar de Vulkan Eifel geweest. was mijn eerste buitenland mtb ervaring en is mij erg goed bevallen. zeer mooie omgeving en goed te rijden met je "holland-mtb". Ik rij zelf op een Cube LTD terra line welke deore is afgemonteerd met V-brakes :D zolang je je fiets goed kent is deze omgeving zeer goed te doen. misschien leuk om dan ook even bij Koulshore te kijken. Is een gratis Bikeparkje waar je toch net wat meer technische elementen heb staan dan wat je in Nederland tegen komt. Ook rond de Nurnburgring (ligt ook in die buurt) kan je erg leuk fietsen met het circuit vlak naast je!
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

martijn-th schreef:ik ben vorig jaar ook naar de Vulkan Eifel geweest. was mijn eerste buitenland mtb ervaring en is mij erg goed bevallen. zeer mooie omgeving en goed te rijden met je "holland-mtb". Ik rij zelf op een Cube LTD terra line welke deore is afgemonteerd met V-brakes :D zolang je je fiets goed kent is deze omgeving zeer goed te doen. misschien leuk om dan ook even bij Koulshore te kijken. Is een gratis Bikeparkje waar je toch net wat meer technische elementen heb staan dan wat je in Nederland tegen komt. Ook rond de Nurnburgring (ligt ook in die buurt) kan je erg leuk fietsen met het circuit vlak naast je!
Is de Vulkan Eiffel ook leuk als je wat meer in de technische afdalingen zoekt?
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
Gebbetje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 25 juli 2010, 05:11
Mijn mountainbike: 26er logischerwijs

Iemand?
Wa nie rekt da scheurt wa!
Beste MTB voor NL....een CX?
Biking skills or hospital bills
Gravity beats doping
freeriderxs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 29 april 2008, 17:52

Luxemburg rond Berdorf, mooie rotsen leuke hellingbos routes tussen mooie zandsteen rotsen door.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Compleet zinloze topic-kick, bijna een jaar na dato. Maar we weten waarom het te doen is! PB me maar als het niet zo is:).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie