Routes rondom Winterberg / Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
richard_librium
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 26 januari 2011, 01:34
Mijn mountainbike: Demo 8one 2006
Contacteer:

wij hebben hier in winterberg 2 routes gereden (route 8 en 14, vielen beide vies tegen, alleen maar asfalt en verharde landweggetjes)
we wilden de route naar willingen ook nog doen alleen heeft mijn fiets het half begeven en durf ik het niet meer aan om met mijn fiets die route nog te doen...
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Wij zijn ook een weekje naar winterberg geweest en ik heb daar de routes 3, 14, 8 gereden. Ja singletracks heb ik ook niet gezien veel verhard maar voor mij geen probleem ben ook nog niet een goede klimmer zeer onervaren zelfs daarin (Appelscha is zeer vlak dus ja wat wil), dus voor mij een mooie training. Vooral route 3 had een zeer steile en lange klim (ben toen ook maar een stuk gaan lopen ik kon niet meer) Verder wel een mooie omgeving daar en ik denk nog weleens te gaan..
Gebruikersavatar
Somers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1074
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 20:09
Mijn mountainbike: Megatractor
Contacteer:

Wij zijn er een paar maanden terug ook geweest. Vooral leuk om te merken dat we toch nog wel de nodige km'tjes misten in de benen. Een rode en zwarte route gedaan uit een boekje wat we van onze gasthuis houder gekregen hadden. De zwarte route was zwart omdat er op t end de free ride helling achter aan kwam. Die was zeker leuk om te doen en inderdaad verbaasde gezichten bij alle downhillers toen er twee hardtails over de baan gesjeesd kwamen!

Hoewel we de routes leuk vonden was het zoals ik hier ook veel mensen zie beamen niet bijster moeijlijk. Gewoon lekkere rondjes in een andere omgeving. Wat wel praktisch was, was het boekje wat we mochten lenen:
http://www.esterbauer.com/db_detail.php ... e=MB-SAUER" onclick="window.open(this.href);return false;
Geplastificeerde route beschrijvingen in een klappertje, totaal iets van 40 routes (die je ook wel op internet zal kunnen vinden). Erg praktisch!
Its not about the mile but about the smiles
http://www.boeitneet.nl
Gebruikersavatar
HVM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 16:13
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 29
Contacteer:

Fries74 schreef:Wij zijn ook een weekje naar winterberg geweest en ik heb daar de routes 3, 14, 8 gereden. Ja singletracks heb ik ook niet gezien veel verhard maar voor mij geen probleem ben ook nog niet een goede klimmer zeer onervaren zelfs daarin (Appelscha is zeer vlak dus ja wat wil), dus voor mij een mooie training. Vooral route 3 had een zeer steile en lange klim (ben toen ook maar een stuk gaan lopen ik kon niet meer) Verder wel een mooie omgeving daar en ik denk nog weleens te gaan..
Ik ben net terug van een lang weekend Winterberg met een groep. Maar ik kan je vertellen dat het daar stikt van de hardcore downhill singletracks. Ze staan alleen helaas niet op de route kaarten. Wij waren dan ook in het gelukkige bezit van twee local mountainbikers, die ons als gidsen vergezelde het hele weekend. Ik heb nog nooit zulke steile, super technische en spannende singletrack downhills gedaan als daar in en om Winterberg. En ik ben een paar weken geleden nog in de Ardennen geweest. Vooral op de berg waar het weer station boven op staat en naar het bikepark toe, zijn veel interessante singletracks. Ook richting Willingen zijn een paar mooie stukken te vinden. Verder is er ook een skipiste rechts van het bikepark waar je mooi van kan afdalen. Zelfde geld voor het pad er naast als technische downhill variant. We zijn ook nog even met onze xc (hardtail) bikes op het bikepark geweest. De Continental downhill track is goed te doen en erg leuk. Mooi om die gezichten te zien van al die dik ingepakte ventjes op hun Yeti's. :D

Verder was het natuurlijk prachtig weer afgelopen weekend. En dat in combinatie met de prachtige herfst kleuren, kan ik je zeggen dat ik daar zeker vaker ga komen.
"Ik worstel en kom boven"
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Afgelopen weekend direct vanuit http://www.amknittenberg.com, in de buurt van Elkeringhausen gemountainbiked (ten Noordoosten van Winterberg (Küstelberg)). Uiteraard lukt het je niet om de brede grindpaden te mijden, maar tussen deze paden lopen prachtige wandelpaadjes waar je met de mountainbike ook overheen kan. Met regenachtig weer/vorst, goed uitkijken voor gladde bruggetjes en boomwortels. Gewoon doen!! Wij hadden wel navigatie bij ons met gedownloade routes. Het was heel prettig dat we de fietsen bij B&B konden schoonspuiten.
SKr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 14:15

Weet iemand of je half november nog een beetje kan mtb-en in Winterberg of laten de weersomstandigheden het dan niet meer toe?

Op het 'tourenportal' van http://www.bike-arena.de/Touren/MTB-Touren" onclick="window.open(this.href);return false; wordt aangegeven dat april t/m oktober de beste periode is.
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Afgelopen weekend ('s nachts 1 graad, overdag zonnetje en 9 graden) hadden we tijdens het klimmen geen last van de kou, maar des te meer tijdens (soms lange) afdalingen. In november zal het kouder zijn en grotere kans op nachtvorst waardoor de ondergrond te glad is. Tijdens een afdaling is er dan geen houden meer aan...
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

Met een beetje pech is de boel dan zelfs besneeuwd. Ik zou wachten tot volgend jaar.
SKr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 januari 2010, 14:15

Dank voor jullie reacties!
De week hebben we al geboekt en ik had al een beetje verwacht dat je in November niet meer in W'berg kunt fietsen. Maar het kan nooit kwaad om toch even te checken.
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

SKr schreef:Dank voor jullie reacties!
De week hebben we al geboekt en ik had al een beetje verwacht dat je in November niet meer in W'berg kunt fietsen. Maar het kan nooit kwaad om toch even te checken.
MWF allemaal. :wink:
Gewoon de weersvoorspelling in de gaten houden en de fiets meenemen natuurlijk.
Heb er wel eens gefietst in november met zo links en rechts wat sneeuw , maar goed te doen.
Ijzig koud met harde wind, maar daar kan je je tegen kleden.
Veni, vidi, vici
wittereus
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 520
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 09:07
Mijn mountainbike: Cube STEREO HYBRID 160 HPC SL 625 27.5 PACIFIC/RED 2021
Contacteer:

Als iemand morgen zin heeft om in Winterberg te biken laat maar horen; we vertrekken vanuit Roermond om 07.00uur en hebben nog plaats voor 2 bikers max.
We gaan met 3 man freeriden in het bkepark, maar als iemand een dagje rondom Winterberg wil XCen gaat dat natuurlijk ook!
Without biking no fun.
Without fun no biking.
hatebreed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 17 september 2011, 21:15
Mijn mountainbike: Giant Track ATX 850

Ben deze week een paar dagen nabij Winterberg geweest,in Altastenberg,ongeveer 4 km van Winterberg.Het was mooi weer,vooral in het begin van de week.Ben altijd weer gefasineerd van deze bosrijke omgeving,vooral in deze tijd van het jaar,geeft dit een mooi herfstbeeld weer.Was de eerste keer hier in deze buurt,maar zeker niet voor de laatste keer.Lange beklimmingen en afdalingen zijn in dit gebied natuurlijk voorgeprogrameerd.Een paar leuke single tracks zijn hier zeker te vinden.In Winterberg kun je in de Dorfalm ook zeer goed eten,onder een gemütliche oostenrijkse sfeer.Het was lekker rustig,maar ik denk als de eerste sneeuw komt zal het hier behoorlijk druk worden.Het was voor mij in ieder geval een mooie fietsweek. :-q
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Ik ben afgelopen weekend met wat luitjes naar Winterberg en Willingen geweest, het was frisjes maar erg leuk!
Alleen trail gedaan, in Willingen ben ik ook nog een keertje het freeride parcours af geknald, echt vet!
Het was droog, maar binnen nu en 2 weken ligt er sneeuw, alle ski verhuur afdelingen gaan deze week open, sneeuwkanonnen staan ook klaar.
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
nomad030
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 859
Lid geworden op: wo 16 augustus 2006, 16:07
Mijn mountainbike: Fatmodul SX01

Einde van de maand ga ik een weekendje naar Winterberg. Ik hoop te kunnen te skien, maar dat zal niet meevallen als ik de weerberichten volg: een tiental centimeter op de berg. Weet iemand of er dan wel te biken valt?
Er zijn vele paden naar de top van de berg, maar het uitzicht is altijd hetzelfde.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

HVM schreef:
Verder is er ook een skipiste rechts van het bikepark waar je mooi van kan afdalen. Zelfde geld voor het pad er naast als technische downhill variant. We zijn ook nog even met onze xc (hardtail) bikes op het bikepark geweest. De Continental downhill track is goed te doen en erg leuk. Mooi om die gezichten te zien van al die dik ingepakte ventjes op hun Yeti's. :D

Verder was het natuurlijk prachtig weer afgelopen weekend. En dat in combinatie met de prachtige herfst kleuren, kan ik je zeggen dat ik daar zeker vaker ga komen.

Ja het bikepark leek mij ook wel vet alleen was ik maar alleen en durfde het dan niet aan om de continental te doen. Ik ben trouwens ook nog op een snowboard afdaling geweest met de MTB (mocht eigenlijk niet) was ook vet (Die afdaling ligt bij de pistes die bij het "nieuwe" Landal park liggen (daar zaten wij in een huisje))
Kom er zeker ook nog eens en zal dan niet de bestaande routes rijden maar ook wat meer opzoek gaan naar leuke stukjes, ik heb er toen wel een paar gezien
Plaats reactie