Routes rondom Winterberg / Sauerland

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

fillebiker schreef:zijn eer ook wat singletracks of ardennen achtige tochten?
ik lees alleen maar double track, of bossnelwegen zoals ze het ook wel noemen.
De routes -voor zover wij ze gereden hebben- rondom Winterberg voeren idd voornamelijk over double tracks. Single tracks vind je er bijna niet. :((
Op de routekaarten van de bike-arena staan de single tracks aangegeven met zwarte lijnen. Deze 'zwarte' paden vormen meestal maar een heel klein deel van de route.
Ik vermoed dat dit komt doordat ze daar veel aan bosbouw doen: het hele bos moet bereikbaar zijn voor vrachtwagens en trekkers t.b.v. het transporteren van de gekapte boomstammen.
Gebruikersavatar
Leonard.
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 23 maart 2009, 22:27
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Ik heb vorig jaar een paar routes daar gereden, was niet echt uitdagend. Brede paden, zoals al voor mij gezegt is. Wel leuk voor beginners en boscrossers, maar als je iets uitdagends zoekt, kun je beter verder zoeken.
wilbveen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 395
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 01:34
Mijn mountainbike: Stevens Glide ES ; Specialized Stumpjumper FSR Elite 29-er

Voor de mooie routes met singletracks in de regio van sauerland moet je niet gaan kijken naar de bike-arena of naar het bord bij de parkeerplaats. Wat veel makkelijker is en wat qua verrassing, voor singletracks veel leuker is om te doen is het volgen van wandelpaden/ routes en/ of paardenroutes in de regio van winterberg. Die zijn er veel te vinden.
Zelf heb ik om die reden gewoon de wandelkaart van de regio gekocht waar ik me bevond (nl. medebach). Hier staan alle mooie wandelroutes op beschreven incl. de bewegwijzering. Door het volgen van deze paden ben ik op verschillende mooie stukken gekomen waarbij je af en toe van brede paden gebruik maakt afgewisseld met leuke singletracks.
Je ziet hierdoor veel van de omgeving en je kunt lekker van de natuur genieten.

Het voordeel van de kaart die ik in mijn bezit heb van de regio medebach is ook dat deze geplastificeerd is waardoor hij minder gauw beschadigd. Het is mij bekend van deze versie dat deze er ook is voor de andere regios in sauerland.

Ik wens je in ieder geval veel plezier daar in de regio. Ook kan je bij een aantal bike-pensions/hotels soms een gps huren voor de tijd dat je er bent (incl. kaart en routes)
tjeerd
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: di 22 april 2008, 16:22
Mijn mountainbike: gaat harder naar beneden dan omhoog

Staat op zo'n wandelkaart ook beschreven wat voor soort paden het zijn? Afgelopen weekend in Winterberg geweest en ook een wandelroute die we volgden was grotendeels waldautobahn :o
Zelfs de Rothaarsteig was voor een groot deel breed, tenminste het stuk tussen Niedersfeld en Winterberg. Overigens is het toegangspad van deze route vanaf Niedersfeld wel heel gaaf, alleen moet je die niet bergop doen zoals wij :roll:

Tour nr. 61740 van gps-tour.info heeft leuke stukken waaronder een waanzinnig gaaf smal pad langs een steile helling in het bos, helaas maar een klein deel van de totale route.

Rondom de Kahler Asten ook wel een paar leuke paden gevonden, niet supersmal maar wel pittig en bepaald niet gladjes :-q

Mijn ervaring tot nu toe (2x een weekend geweest) is dat er best mooie paadjes zijn maar je wel vaak kilometers waldautobahn moet nemen om er te komen. Ik zou er ook graag wat meer mooie paden willen vinden want het is een leuk dorp voor een weekendje weg en de combi van touren in het bos en een dagje bikepark is ook leuk.
Overigens ligt daar naast de downhilltrack nu ook een gave singetrack die je met wat normaler materiaal kan doen :-q
BSM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 862
Lid geworden op: vr 2 februari 2007, 10:03
Mijn mountainbike: F-SI 29-er / Wilier (La Triestina) Lampre
Contacteer:

tjeerd schreef:Staat op zo'n wandelkaart ook beschreven wat voor soort paden het zijn? Afgelopen weekend in Winterberg geweest en ook een wandelroute die we volgden was grotendeels waldautobahn :o
Zelfs de Rothaarsteig was voor een groot deel breed, tenminste het stuk tussen Niedersfeld en Winterberg. Overigens is het toegangspad van deze route vanaf Niedersfeld wel heel gaaf, alleen moet je die niet bergop doen zoals wij :roll:

Tour nr. 61740 van gps-tour.info heeft leuke stukken waaronder een waanzinnig gaaf smal pad langs een steile helling in het bos, helaas maar een klein deel van de totale route.

Rondom de Kahler Asten ook wel een paar leuke paden gevonden, niet supersmal maar wel pittig en bepaald niet gladjes :-q

Mijn ervaring tot nu toe (2x een weekend geweest) is dat er best mooie paadjes zijn maar je wel vaak kilometers waldautobahn moet nemen om er te komen. Ik zou er ook graag wat meer mooie paden willen vinden want het is een leuk dorp voor een weekendje weg en de combi van touren in het bos en een dagje bikepark is ook leuk.
Overigens ligt daar naast de downhilltrack nu ook een gave singetrack die je met wat normaler materiaal kan doen :-q

Tour nr 45659: Die Grimmigen van gps-tour.info is ook wel een leuke met een paar pittige single tracks. Zorg wel dat je deze track tegen de klok in fietst en niet met de klok mee :winkie:
Deze track gaat ook gedeeltelijk over een wandelpad: de Winterberger Hochtour (WHT).
Veni, vidi, vici
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Net een weekendje winterberg achter de rug. Een aantal routes gereden van het bord op de parkeerplaats onderaan het bikepark. Vond ze niet spannend, niet uitdagend en redelijk saai. Heel goed voor beginners. Miste echt de technische singletracks. Zwaarste klim was de klim naar het bobhaus vanaf de kant van Zuschen.
Leuk weekend gehad, maar dat kwam meer door het gezelschap en het feit dat er gefietst kon worden in een voor ons nieuwe omgeving, dan door de kwaliteit van de routes.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Dit weekend waren wij ook in Winterberg. Ik wist dat de routes niet heel veel soeps zijn en heb dit (opnieuw) ervaren. Nummers 8 en 18 zijn voor singletrack liefhebbers afraders. Op laatstgenoemde route hebben we op het asfalt een flinke crash beleefd met hoge snelheid. Het was daar spekglad, heel bizar. Gelukkig geen blijvende schade. Winterberg is dan weer wel top qua betaalbaarheid, gastronomie en gezelligheid.

We hebben ook een GPS track gefietst, nl. deze:
Vanuit Willingen, maar loopt door Winterberg, 66 km, behoorlijk technisch en zwaar (1600 positieve hm)
http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... teau_runde

Een hele mooie route met echt hele toffe stukken, kan niet anders zeggen. Het kán dus wel...:)
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

He bedankt voor de tip. Dit is waarschijnlijk precies waar wij naar op zoek zijn. Het plan was om de halbmarathon http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... lbmarathon" onclick="window.open(this.href);return false; als lange tocht op de zaterdag te fietsen dit weekend, maar deze hebben we vorig jaar ook al gefietst. Andere langere tochten zijn iets te lang of te zwaar.

Hoe technisch is deze? Ook technische afdalingen? Kun je nog iets meer vertellen?
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Altijd leuk om iemand te helpen. Sauerland is wat dat betreft toch echt wel lastig. Ik heb behoorlijk zitten piekeren. Van de beschrijvingen wordt je meestal ook niet veel wijzer. Die halve marathon zou vooral schotter zijn, dus die heb ik laten zitten. Afijn, daar gaan we.

Wij zijn begonnen in Winterberg en het lukte door omstandigheden niet om de ronde helemaal af te maken. Hebben zo'n 50 km ervan gefietst. Vanuit Winterberg begint het meteen al goed met een leuke klim. Daarna verder met een paar zeer steile afdalingen. In Sauerland was dit de meest technische route die ik heb gedaan, met meerdere leuke technische afdalingen (waaronder een bijna onneembaar haarspeldparkoers met Alpenpotentie voor Siedlinghausen (als ik 't me goed herinner)), een mooi wortelpad op de Rothaarsteig, een hele dikke klim daaraan voorafgaand.

Deze route valt echt wel te vergelijken met de leukere routes in de Ardennen.
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Ik heb meteen maar even mijn eigen notities erbij gepakt van mijn speurtocht op het net. Let op: dit zijn mijn interpretaties van wat ik heb gelezen. Op eigen risico... :wink:

erg technisch voor Winterberg (dat bleek bij een nadere beschrijving bitter tegen te vallen, daarom zelf niet gefietst), 58 km, vanuit Winterberg, alleen GPS:
http://www.crossingways.com/Track/Trail ... e__7955.en" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanuit Willingen, 66 km, technisch en zwaar (1600 positieve hm), alleen GPS:
http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... teau_runde" onclick="window.open(this.href);return false;

wat verder van Winterberg, technisch, 39km, alleen GPS, tegen de klok in!:
http://www.gps-tour.info/nl/92/avenue.45659.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanuit Winterberg, alleen GPS, 1600 hm, 66 km:
http://www.gps-tour.info/nl/92/detail.64055.html" onclick="window.open(this.href);return false;

vanuit Winterberg, alleen GPS, 68 km:
http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... lbmarathon" onclick="window.open(this.href);return false;

middel, maar zwaar, alleen GPS
http://www.bike-arena.de/entdeck_was_in ... st_muffert" onclick="window.open(this.href);return false;

Veel plezier!
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

Alvast zeer bedankt voor de uitleg en tips! Vanachter de PC is het altijd lastig de routes te beoordelen. Ik ben over het algemeen meer liefhebber van het lekker klimmen en afdalen zonder teveel techniek, dus op zich vind ik de brede double-tracks niet erg, maar een beetje techniek mag er wel bijkomen kijken. Kun je wellicht nog vertellen wat het percentage technisch parcours versus double track (of niet technisch) is?
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Jemig, dat vind ik lastig in te schatten. Hangt ook zeer sterk af van de definitie van technisch/niet-technisch natuurlijk. Ik denk ongeveer 15 procent redelijk technisch voor de meeste XC-fietsers, rest niet echt technisch/goed te doen. Gelukkig niet al te veel echt double tracks en asfalt.
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

ok, dan is deze route dus echt heel anders dan de rest. Ik heb vorig jaar in Winterberg in mijn herinnering alleen maar op double track en asfalt gefietst. Ben benieuwd, hoop dat de fietsmaten deze route zien zitten. Ik wel in elk geval. Nogmaals dank, ik zal na het weekend melden wat we hebben gefietst.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Focus79 schreef:ok, dan is deze route dus echt heel anders dan de rest. Ik heb vorig jaar in Winterberg in mijn herinnering alleen maar op double track en asfalt gefietst. Ben benieuwd, hoop dat de fietsmaten deze route zien zitten. Ik wel in elk geval. Nogmaals dank, ik zal na het weekend melden wat we hebben gefietst.
En?
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Focus79
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: di 7 oktober 2008, 08:55

bouwpakket schreef:
Focus79 schreef:ok, dan is deze route dus echt heel anders dan de rest. Ik heb vorig jaar in Winterberg in mijn herinnering alleen maar op double track en asfalt gefietst. Ben benieuwd, hoop dat de fietsmaten deze route zien zitten. Ik wel in elk geval. Nogmaals dank, ik zal na het weekend melden wat we hebben gefietst.
En?
Fantastische route! Als je naar Winterberg gaat dan zou ik deze zeker meepakken. Ten opzichte van de bossnelwegen zitten hier echte hele gave stukken tussen. Technisch is vooral het downhillparcours van Willingen wat in de route is opgenomen! Wat een pret was dat zeg. Je zag de echte downhillers wel wat raar kijken... sta je daar met je integraalhelm en beschermende kleding komen er een paar cross country gasten op hun schattige Cubejes en Cannondaletjes even de baan over fietsen. Bij tijd en wijlen met samengeknepen remmen en dito billen, maar toch erg gaaf.
Plaats reactie