Duitse Eifel / Hunsrück

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Als ik de verhalen in dit forum lees over Duitse mountainbike gebieden, zie ik weinig verhalen over het Moezel (Mittel Mosel) gebied. Als je de Moezel oversteekt vanuit het noorden kom je van de Eifel in de Hunsrück.

Nu ben ik in de geklukkige omstandigheid dat ik hier erg vaak mag komen en dan daar ook meestal op mijn mountainbike te vinden ben. Nu wil ik graag wat reclame maken voor het prachtige mountainbike gebied daar, in mijn gevallen rond de plaatsen: Zell, Traben-Trarbach en Bernkastel Kues.

Ik heb hiervan deze zomer een aantal filmpjes van singletracks gemaakt die te vinden zijn hier op youtube. Verder ben ik nog bezig deze singletracks te beschrijven op GPS-Tour.info (in het duits, sorry).

Ik kan iedereen dus aanraden die eens in Duitsland wil mountainbiken, ook deze regio te overwegen. Vier uurtjes vanuit Amsterdam en super mtb gebied. Met mensen die het leuk vinden wil ik ook wel eens daar afspreken voor een mooie route in allerlei technische of conditionele gradaties.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Zeer terecht dat je deze regio in Duitsland onder de aandacht brengt :-q Na het bekijken van de filmpjes zal iedereen duidelijk zijn waarom. Prachtig gebied met een enorme potentie voor mountainbikers. Meerwaarde van deze omgeving zijn m.i. de talloze singletracks die je in andere Duitse mtb-gebieden vaak tevergeefs zoekt.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Hunsrück, schitterend gebied en veel Zimmer Frei's waar je voor 10/15 euro per nacht kunnen blijven
overnachten.
1 x per jaar ook de schitterende Hunsrück marathon die in Rhens wordt georganiseerd.
(onderweg kun je meteen in koblenz even bij canyon binnen kijken om te zien wat daar
nog voor leuke aanbiedingen in de winkel staan (die niet op internet staan))
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

[quote="eiri] Met mensen die het leuk vinden wil ik ook wel eens daar afspreken voor een mooie route in allerlei technische of conditionele gradaties.[/quote]

Hou me aanbevolen. Zal eens een paar man bij elkaar zien te krijgen.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Lijkt me zeker leuk eens te doen!
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Afgelopen (lang) weekend in Nöthen (Bad Münstereifel) geweest.
Ik was uitgenodigigd door een duitse biker, die ik in het voorjaar hier in Zeeland ontmoet had (en de Dutch Mountains had laten zien).
Hij had me beloofd een aantal mooie tochtjes te gaan maken.

Het mag gezegd: Fabuleus!

Singeltrails zonder einde, beklimmingen zonder einde, technische passages, haarspeldbochten, bloedsnelle afdalingen en prachtige vergezichten.
Het aantal asfaltkilometers was te verwaarlozen.
- Rondje naar Steinbergerhaus (http://www.steinerberg-haus.com/): 91km/1500hm
- Nordschleife Nürgburgring (Die Grüne Hölle) waar ook een Oldtimer Classic weekend was: 40km/1100hm
- Lokale ronde met verschillende waanzinnige trails:45km/750hm (rekuuprondje)

Top pension voor €22 (inclusief prima ontbijt) en n goeie bistro om de hoek maakten het plaatje compleet.
Ik heb er n bikemaat bij en ga zeker vaker die kant uit. :-q


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
AndH
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 12:42
Mijn mountainbike: Canyon Stitched

mijn vriend woont in Aken, is dat niet ver weg! Er zijn prachtige wandelpaden en tours
!
binaural
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 634
Lid geworden op: za 10 mei 2003, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic Disc 2006, Trek 7000

Leuk om te lezen, van de Hunsruck als mtb-gebied had ik niet eerder gehoord. Dat ligt ook aan mij natuurlijk, maar je hoort in NL hier altijd meer over Sauerland en Eifel (en Schwartzwald). Daar is het singletrackgehalte naar mijn smaak te laag. Kennelijk is dat hier beter. Zijn er ook veel uitgepeilde routes te vinden met singletracks? Lijkt me eigenlijk wel een heel leuk idee om een keer te gaan kijken...
Malopiet
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 14 maart 2008, 01:24
Mijn mountainbike: Merida Matts SE
Contacteer:

binaural schreef:Leuk om te lezen, van de Hunsruck als mtb-gebied had ik niet eerder gehoord. Dat ligt ook aan mij natuurlijk, maar je hoort in NL hier altijd meer over Sauerland en Eifel (en Schwartzwald). Daar is het singletrackgehalte naar mijn smaak te laag. Kennelijk is dat hier beter. Zijn er ook veel uitgepeilde routes te vinden met singletracks? Lijkt me eigenlijk wel een heel leuk idee om een keer te gaan kijken...
Wij waren er in febuari, met carnaval. Helaas veel te veel vorst en sneeuw, daardoor veel te gevaarlijk (in onze ogen) om te fietsen, wel veel gewandeld. Prachtig gebied en routes.
Zie link.
De originele routes heb ik op kaart nog ergens thuis liggen.

http://www.postkueche.de/wp/9-mtb-touren/" target="_blank
Het blijft iedereen zijn hobby of zijn plezier !!
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

binaural schreef:Daar is het singletrackgehalte naar mijn smaak te laag. Kennelijk is dat hier beter. Zijn er ook veel uitgepeilde routes te vinden met singletracks? Lijkt me eigenlijk wel een heel leuk idee om een keer te gaan kijken...
Ik denk dat elk gebied z'n singletracks wel heeft, maar deze staan nooit echt uitgepeild, omdat de plaatselijke verenigingen dit soort paadjes niet voor iedereen geschikt vinden. Op deze site staan wel een aantal routes die hier en daar een singletrack stukje hebben. Ik ben alle korte en langere single traks in dit gebied aan het beschrijven en filmen.
Malopiet schreef:Wij waren er in febuari, met carnaval. Helaas veel te veel vorst en sneeuw, daardoor veel te gevaarlijk (in onze ogen) om te fietsen, wel veel gewandeld. Prachtig gebied en routes.
Zie link.
De originele routes heb ik op kaart nog ergens thuis liggen.

http://www.postkueche.de/wp/9-mtb-touren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb hier in de buurt de Erbeskopf marathon nog gereden die ook een aantal single track stukjes heeft. Erg mooi gebied ook.

Ik rij hier wel elke winter met ijs en sneeuw. Soms is het dan goed dat ik een gps heb, zodat ik de paadjes nog kan volgen :-). Ik vind het overigens in deze tijd eigenlijk veel verradelijker met losse bladeren en daaronder spiegelgladde natte rotsen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door eiri op vr 9 april 2010, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Leuk dat filmpje met die bramen struik op het einde :-D
Ben in de Eifel geweest en Schwarzwald en duitsland blijft mijn favoriet.
Vooral dat bier smaakt heerlijk :bier:
Moet nog wel Belgie eens ontdekken. De singletracks in Schwarzwald zijn
inderdaad ver te zoeken. Vaak moet je gebruik maken van de zgn
'Wanderpfaden'.

Dit brengt mij weer op een idee voor volgend jaar :-q
Sieb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 933
Lid geworden op: di 27 december 2005, 20:28
Mijn mountainbike: GT zaskar, Karakoram, speed series cruiser

Doorkruisen van de Eifel per gps. Lijkt me wel wat.
http://www.bike-magazin.de/?p=2741" target="_blank
Just look them straight in the eye and say...Pogue mahone!
Nielz80
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 17 oktober 2007, 04:59
Mijn mountainbike: Merida X-Mission Carbon Team
Contacteer:

Goed idee, de Hunsruck, zal hem dit jaar ook eens gaan toevoegen aan mijn site.
http://www.bikespot.nl" target="_blank - de beste spots voor mountainbikers!
year
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 september 2009, 20:24

Erg mooi allemaal. Fiets zelf graag in Bad Munster Eifel. Lekker dichtbij om een dagje te gaan trainen. Rijdt ook elk jaar de marathon in Daun. Verder is het Taunus gebergte ook erg mooi. Met als hoogtepunt de Feldberg (878m). Vanuit Idstein (aan de autobahn 3) een leuke tocht. Het gebeid om Wiesbaden is ook erg mooi.

@eiri; Lijkt me leuk om eens daar in de winter te rijden met sneeuw.

@jj speed; moet je me toch eens die single tracks laten weten om BME heen. De vaste routes om BME zijn wat dat betreft een beetje saai ;-)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@jjspeed: heb je toevallig ook GPS data of een wat specifiekere lokatie waar je die fotos hebt genomen? Want de paden in het filmpje van Eiri vindt ik nou niet zo heel erg mooi, terwijl op jouw fotos absolute toppaadjes staan. Mijn ervaring met de uitgezette routes in Dld is dat ze ook altijd veel te veilig en breed zijn, maar van jou fotos gaan mijn bikerhart wel sneller kloppen!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie