Mountainbiken in het Reichswald bij Nijmegen?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ik ga hier eerdaags fietsen.

Wat kan ik verwachten ? Op Youtube een aantal filmpjes bekeken en zag er niet super technisch uit ?

Ook niet echt tractorbanden nodig denk ik ?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

..."Fiets er bijna dagelijks..." Ik ben niet jaloers hoor :wink:

Okay top ! Dacht idd al aan een Rekon/Ardent/Forekaster voor en een Ikon/Rekon Race achter.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Vast veel fun met rond crossen in het mooie Reichswald :-D

Persoonlijk vind ik de Ikon wat prettiger dan de Rekon Race. Bij mijn manier van fiets... Net iets meer grip.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Koban schreef: wo 13 oktober 2021, 12:41 Vast veel fun met rond crossen in het mooie Reichswald :-D

Persoonlijk vind ik de Ikon wat prettiger dan de Rekon Race. Bij mijn manier van fiets... Net iets meer grip.
Dank je ! Ik zie er erg naar uit. En is een beetje een verborgen parel daar net over de grens.

Ja, als het wat vochtiger is gooi ik de Ikon erop, vooral voor het klimmen.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Vraagje over de moddergevoeligheid van het Reichswald:
Ik heb al enkele keren de geweldige Nijmegen-routes gefietst, maar heb ook al veel gehoord over de mooie hidden trails in het Reichswald, bovendien natuurlijke paden.
Maar! Ik ben een echte modderhater. Ik woon in de droge zandige Belgische Kempen, waarvoor ik mijn wekelijkse Ardennentochten in de winterperiode inruil.
Vermits het voor mij 1u40 enkel met de auto is dus een vraagje hoe moet ik me de ondergrond daar in deze periode voorstellen? Ardennen-achtig en dus no go in deze periode of toch nog relatief droge ondergrond?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ondergrond is zand, stuwwal uit de ijstijd. Vocht is snel weggezakt. (Toplaagje in het bos is wel humus)
Maar het is dus relatief vers scherp zand, schuurt als een malle, dus beter niet in de nattigheid rijden.
Remblokjes en aandrijving smelten dan als sneeuw voor de zon.

De mooie paadjes in het Reichswald moet je zoeken, de gewone paden zijn recht en breed.
Probeer een recente gpx te vinden, of spreek af met een local, anders wordt het een saaie tocht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 25 november 2021, 11:22 Ondergrond is zand, stuwwal uit de ijstijd. Vocht is snel weggezakt. (Toplaagje in het bos is wel humus)
Maar het is dus relatief vers scherp zand, schuurt als een malle, dus beter niet in de nattigheid rijden.
Remblokjes en aandrijving smelten dan als sneeuw voor de zon.

De mooie paadjes in het Reichswald moet je zoeken, de gewone paden zijn recht en breed.
Probeer een recente gpx te vinden, of spreek af met een local, anders wordt het een saaie tocht.
Bedankt! (ook @Koban)!
Ik heb een mooie recente en pittige track van een local.
Iemand die ik in de Ardennen gegidst heb en die me nadien de track via email verzond. Helaas al mijn oudere emails kwijtgespeeld waardoor ik hem niet zelf kan contacteren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Door de houtkap verandert er nog wel eens wat, dus de track moet recent zijn.
En even inzoomen op de track, als er veel kronkels in zitten is het een goede track.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

de brede verbindingspaden in het Reichswald zijn in deze tijd geen pretje, doet denken aan Nijmegen vorig jaar toen een deel was afgesloten ivm de kap en je verplicht over die brede paden moest. De singletracks kunnen ook best tricky zijn met de enorme laag blad die er op ligt, er wordt minder gereden dan reguliere routes dus worden ze ook niet echt schoon gereden. Dat heeft wel iets, maar je moet er wel op bedacht zijn, het is echt technisch(er) rijden.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Bram87 schreef: vr 26 november 2021, 14:12 De singletracks kunnen ook best tricky zijn met de enorme laag blad die er op ligt, er wordt minder gereden dan reguliere routes dus worden ze ook niet echt schoon gereden. Dat heeft wel iets, maar je moet er wel op bedacht zijn, het is echt technisch(er) rijden.
Dat vind ik nou net mooi, naast de aangelegde routes.
Terug naar het 'oer' Mtb'en. Je moet veel behoudender rijden en bedacht zijn op onzichtbare bodem veranderingen, net zoals rijden in (verse) sneeuw.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je er bekend bent is het Reichswald een leuke speeltuin, van Den Diepen tot Kleve.
Als je er niet bekend bent zit je vast aan de brede paden met rechte hoeken.

Ik heb me er altijd prima vermaakt, leuker dan de oude routes van Nijmegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 november 2021, 14:55 Als je er bekend bent is het Reichswald een leuke speeltuin, van Den Diepen tot Kleve.
Als je er niet bekend bent zit je vast aan de brede paden met rechte hoeken.

Ik heb me er altijd prima vermaakt, leuker dan de oude routes van Nijmegen.
maar je ontkomt niet aan af en toe zo'n breed verbindingspad. En het gebied is best groot.

Maar wat ik bedoel: Het is momenteel al best nat buiten. Aangelegde routes kunnen dat wel hebben en blijven lang(er) droog. Maar het Reichswald is, zand of niet, gewoon al snel een bende in dit soort weersomstandigheden. TS zegt een hekel te hebben aan modder, dan zou ik niet nu naar het reichswald gaan.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Bram87 schreef: vr 26 november 2021, 15:04
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 november 2021, 14:55 Als je er bekend bent is het Reichswald een leuke speeltuin, van Den Diepen tot Kleve.
Als je er niet bekend bent zit je vast aan de brede paden met rechte hoeken.

Ik heb me er altijd prima vermaakt, leuker dan de oude routes van Nijmegen.
maar je ontkomt niet aan af en toe zo'n breed verbindingspad. En het gebied is best groot.

Maar wat ik bedoel: Het is momenteel al best nat buiten. Aangelegde routes kunnen dat wel hebben en blijven lang(er) droog. Maar het Reichswald is, zand of niet, gewoon al snel een bende in dit soort weersomstandigheden. TS zegt een hekel te hebben aan modder, dan zou ik niet nu naar het reichswald gaan.
Thx allemaal voor de bijkomende info. Ik had gehoopt dat het nog enkele dagen vrij droog zou blijven, maar de meteo is plots de verkeerde kant opgegaan. Ik hou het zeker in het achterhoofd, misschien een goeie vorstperiode.
Van het technische heb ik geen schrik, het is net dát wat me aanspreekt. Wie me wat volgt op FB zal dat al wel gemerkt hebben :wink: :https://www.facebook.com/lowie.marien/p ... 4287220273
Plaats reactie