Praktische vraagjes mbt bikepark Winterberg en Willingen

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Ik wil binnenkort naar Winterberg en/ of Willingen om een paar dagen fietsen in de bikeparks aldaar. Nu is het mijn bedoeling om bijv. 2 dagen te gaan met een overnachting (of misschien zelfs drie dagen met 2 overnachtingen). Hebben jullie tips voor een goed hotel/ appartement oid, lieftst natuurlijk niet te duur en bij voorkeur geschikt voor MTB'ers (dus bijv een plek waar de fiets schoongemaakt en gestald kan worden). Hoeft verder niet erg luxe te zijn maar wil wel graag een eigen douche/ toilet op de kamer.

Is er bij het bikepark in Winterberg en/ of Willingen zelf ook een mogelijkheid om te douchen na een dag fietsen? Ik wil de laatste dag namelijk 's avonds weer naar huis rijden, maar da's 3 uur rijden en zou dan bij voorkeur wel graag schoon in de auto zitten :wink:

Laatste vraag voor degene die vaker meerdaagse tripjes maken; Hoe doen jullie dat met wassen van de fietskleding? Hebben jullie meerdere sets oid? Ik heb voor deze (en toekomstige) gelegenheden een Dainese Rival Pro ondershirt met rug- en borstbescherming gekocht. Maar als ik twee dagen achter elkaar ga fietsen zou ik dat shirtje 's avonds toch wel graag gewassen willen hebben :oops: En gezien de huidige temparaturen zal ik mijn Assos fietsjack wel aan hebben. Ook daar heb ik maar één van en die zijn ook niet bepaald goedkoop. Ik zie het dus niet zo zitten een tweede fietsjack en Dainese ondershirt te kopen (samen goed voor zo'n 320 euro)...
Vulpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 13 maart 2020, 17:33

Je zou nog een normaal ondershirt onder je protectieshirt kunnen dragen, en een jas kan je op een trip best meerdere dagen aan zonder te wassen.
Gebruikersavatar
Bux
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 10 mei 2020, 20:04
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega

Niet wassen werkt hier prima, vooral met onderkleding.

Na een dag rijden, kleed ik mezelf om en dan de auto in! Zelfs na een dag rijden in de regen heb ik geen douche nodig gehad.

Je zou natuurlijk jezelf kunnen afspuiten op de fiets schoonmaakplek :D
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hotel Winterberg Resort, daar kun je (als je het vriendelijk vraagt) gewoon nog even komen douchen na het fietsen ook al ben je reeds uitgecheckt in de ochtend.
Verder Merino onderlaag, dat gaat niet stinken.

wassen is sowieso erg overschat :wink: :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Franse douche een optie? :winkie: heel veel deo spuiten zodat je weer ‘fris’ ruikt. Dat deden Louis Quatorze en andere ouwe Franse viespeuken ook, vandaar de term Franse douche. :-q

Op laatste dag is het voor mij schone kleding aan wat deo en rustig op huis aan. En thuis douchen of in bad ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Mark_EL schreef: di 27 september 2022, 11:28 Ik wil binnenkort naar Winterberg en/ of Willingen om een paar dagen fietsen in de bikeparks aldaar. Nu is het mijn bedoeling om bijv. 2 dagen te gaan met een overnachting (of misschien zelfs drie dagen met 2 overnachtingen). Hebben jullie tips voor een goed hotel/ appartement oid, lieftst natuurlijk niet te duur en bij voorkeur geschikt voor MTB'ers (dus bijv een plek waar de fiets schoongemaakt en gestald kan worden). Hoeft verder niet erg luxe te zijn maar wil wel graag een eigen douche/ toilet op de kamer.

Is er bij het bikepark in Winterberg en/ of Willingen zelf ook een mogelijkheid om te douchen na een dag fietsen? Ik wil de laatste dag namelijk 's avonds weer naar huis rijden, maar da's 3 uur rijden en zou dan bij voorkeur wel graag schoon in de auto zitten :wink:

Laatste vraag voor degene die vaker meerdaagse tripjes maken; Hoe doen jullie dat met wassen van de fietskleding? Hebben jullie meerdere sets oid? Ik heb voor deze (en toekomstige) gelegenheden een Dainese Rival Pro ondershirt met rug- en borstbescherming gekocht. Maar als ik twee dagen achter elkaar ga fietsen zou ik dat shirtje 's avonds toch wel graag gewassen willen hebben :oops: En gezien de huidige temparaturen zal ik mijn Assos fietsjack wel aan hebben. Ook daar heb ik maar één van en die zijn ook niet bepaald goedkoop. Ik zie het dus niet zo zitten een tweede fietsjack en Dainese ondershirt te kopen (samen goed voor zo'n 320 euro)...
Willingen heeft het K1 hotel vlakbij het park en dat is ingesteld op fietsers. Voor zover ik weet zijn er geen douchegelegenheden in de parken zelf. Verder kun je in de 2 parken zelf ook de fietsen gratis afspuiten dus dat hoef je niet perse bij het hotel te doen.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Hotel tips vind je ook in andere topics over winterberg/willingen.
Wat betreft kleding: als het op dag 1 heel vies wordt, wordt dat het op dag 2 ook wel...dus waarom dan uitgebreid schoonmaken...je schoenen en kniebeschermers gaan waarschijnlijk het ergste lijden. Tip: extra paar handschoenen. Natte/modderige handschoenen drogen lastig op en zeker in een bikepark wil je de maximale grip houden.
Als je het wast is de kans klein dat het goed droog is de volgende dag. Persoonlijk begin ik de dag liever met een modderig shirt dat wel is opgedroogd dan een schoon shirt dat nog nat is.
Misschien kun je onder dat protectie shirt een dun laagje doen wat het ergste zweet opvangt. Dan dat protectie shirt en dan een jersey, moet warm genoeg zijn lijkt me. Dan heb je je jack niet nodig en hoef je de volgende dag alleen een schoon ondershirt en een schone jersey aan te doen.

Verder kom je inderdaad met een handdoek en wat deo een heel eind als je de auto weer in gaat. Natte/vieze zooi in een vuilniszak achterin en schone kleren aan voor de terugreis. Dus even de lat qua hygiene iets omlaag ;)
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

De lat qua hygiene wat omlaag... vind ik best moeilijk :oops:

Wel jammer dat er bij de bikeparken zelf geen mogelijkheid is om te douchen. Die mogelijkheid was er wel bij de gondels in bikepark Leogang, ik had gehoopt dat dit misschien op meer plekken wel mogelijk zou zijn.

Modder aan de kleding maakt me niet zoveel uit. Maar als ik op de fiets zit zweet ik wel echt veelvuldig, na een uur of 2 of 3 fietsen ben ik doorgaans drijfnat. Om die zelfde kleding ongewassen de volgende dag weer aan te trekken, brrrr :-{ Ik zou er nog een ondershirtje onder kunnen doen, maar daar zweet ik toch dwars doorheen dus dat helpt waarschijnlijk ook niet zoveel... Verder ben ik een eerste klas koukleum en zweer tot een graad of 16 bij mijn Assos Trail lente/ herfst jack. Dus die zal ik echt wel aan hebben, een jersey is mij met deze temperaturen niet warm genoeg :D

Achteraf gezien had ik beter geen ondershirt met protectie kunnen kopen beter maar een losse protectieharnas oid... Maar van de andere kant, ik zal niet de zwaarste downhillroutes rijden dus wilde ook niet te zware, oncomfortable bescherming aan/ om hebben. Misschien dus toch nog maar een extra protectie-ondershirt kopen. Ik wil dit volgend jaar toch vaker gaan doen, en met 2 shirts kan ik ook afwisselen met wassen en drogen. Maar mocht iemand een tip hebben voor andere, lichte protectie (in ieder geval rug en borst) die niet in een kledingstuk vast zit, laat het vooral weten :wink:

Een extra paar handschoenen is ook zeker een goede tip :-q

Ik denk dat ik volgende week donderdag 's ochtends vroeg vertrek naar Winterberg en dan donderdag en vrijdag ga fietsen en zaterdag 's ochtends of 's middags terug rijd. Kan ik op de zaterdagochtend altijd nog beslissen of ik nog wel of niet ga fietsen of schoon in de auto terug rijd :lol:

Ander vraagje nog, ik las iets over een keycard. Heb je die nodig voor het bikepark? En is dat iets wat je perse op voorhand moet regelen of kan ik ook gewoon ter plekke een dagticket kopen?
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Je kan daar gewoon een dagticket kopen, donderdag en vrijdag is het erg rustig over het algemeen dus dat is geen probleem.

Ik fiets zelf gewoon met knie/elleboogbeschermers en neem voor 2 dagen dan gewoon 2 shirts mee. Ben wel aan het kijken voor hardshellprotectie voor over mijn shirt omdat het toch steeds harder gaat.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Je kunt een oude skipas gebruiken, of van te voren een pas bestellen en uit de automaat halen, of ter plekke een pas kopen. Optie 1 is het goedkoopst en snelst.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Mark_EL schreef: di 27 september 2022, 18:45 De lat qua hygiene wat omlaag... vind ik best moeilijk :oops:

Wel jammer dat er bij de bikeparken zelf geen mogelijkheid is om te douchen. Die mogelijkheid was er wel bij de gondels in bikepark Leogang, ik had gehoopt dat dit misschien op meer plekken wel mogelijk zou zijn.

Modder aan de kleding maakt me niet zoveel uit. Maar als ik op de fiets zit zweet ik wel echt veelvuldig, na een uur of 2 of 3 fietsen ben ik doorgaans drijfnat. Om die zelfde kleding ongewassen de volgende dag weer aan te trekken, brrrr :-{ Ik zou er nog een ondershirtje onder kunnen doen, maar daar zweet ik toch dwars doorheen dus dat helpt waarschijnlijk ook niet zoveel... Verder ben ik een eerste klas koukleum en zweer tot een graad of 16 bij mijn Assos Trail lente/ herfst jack. Dus die zal ik echt wel aan hebben, een jersey is mij met deze temperaturen niet warm genoeg :D

Achteraf gezien had ik beter geen ondershirt met protectie kunnen kopen beter maar een losse protectieharnas oid... Maar van de andere kant, ik zal niet de zwaarste downhillroutes rijden dus wilde ook niet te zware, oncomfortable bescherming aan/ om hebben. Misschien dus toch nog maar een extra protectie-ondershirt kopen. Ik wil dit volgend jaar toch vaker gaan doen, en met 2 shirts kan ik ook afwisselen met wassen en drogen. Maar mocht iemand een tip hebben voor andere, lichte protectie (in ieder geval rug en borst) die niet in een kledingstuk vast zit, laat het vooral weten :wink:

Een extra paar handschoenen is ook zeker een goede tip :-q

Ik denk dat ik volgende week donderdag 's ochtends vroeg vertrek naar Winterberg en dan donderdag en vrijdag ga fietsen en zaterdag 's ochtends of 's middags terug rijd. Kan ik op de zaterdagochtend altijd nog beslissen of ik nog wel of niet ga fietsen of schoon in de auto terug rijd :lol:

Ander vraagje nog, ik las iets over een keycard. Heb je die nodig voor het bikepark? En is dat iets wat je perse op voorhand moet regelen of kan ik ook gewoon ter plekke een dagticket kopen?

Ik hang mijn bodyprotector altijd buiten op om te laten drogen en luchten na het fietsen. Op die manier kan je het best een paar x gebruiken zonder te wassen . Shirts en broek heb ik meerdere sets van. En bij Willingen kan je je nog aardig opfrissen in de toiletruimte. Winterberg heb je wat dat betreft niks.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Sabai schreef: wo 28 september 2022, 17:31


Ik hang mijn bodyprotector altijd buiten op om te laten drogen en luchten na het fietsen. Op die manier kan je het best een paar x gebruiken zonder te wassen . Shirts en broek heb ik meerdere sets van. En bij Willingen kan je je nog aardig opfrissen in de toiletruimte. Winterberg heb je wat dat betreft niks.
Dit dus. :bier:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Slaap je in de auto dan?

In een hotel of Gasthof (zimmerfrei) heb je toch een douche, en meestal een balkon waar je het spul kan luchten?
Synthetisch spul kan je uitspoelen en dat is meestal de andere ochtend droog, of droog genoeg om weer aan te trekken.
Maar goed, shirt onder je protector helpt ook al.
Volgende dag een schoon shirt er onder.
Deze tijd vh jaar zal het niet snel te warm zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 235
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

Uiteraard ga ik niet slapen in de auto. Was het maar waar, want dat zou betekenen dat ik met een camperbus op pad zou, die nog altijd op mijn verlanglijst staat :wink:

Ik heb inmiddels een voordelig hotel geboekt voor 2 nachten. 's Ochtends vroeg van huis, bij aankomst in Winterberg direct de rest van de dag fietsen, volgende dag opnieuw de hele dag fietsen en de dag daarna fris en fruitig 's ochtends weer naar huis :-q

Ik zal een extra shirtje onder mn protectieshirt dragen en kijken hoe dat bevalt. Voor de zekerheid toch maar wel een flinke bus deo mee :lol:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Mark_EL schreef: do 29 september 2022, 22:26 Uiteraard ga ik niet slapen in de auto. Was het maar waar, want dat zou betekenen dat ik met een camperbus op pad zou, die nog altijd op mijn verlanglijst staat :wink:

Ik heb inmiddels een voordelig hotel geboekt voor 2 nachten. 's Ochtends vroeg van huis, bij aankomst in Winterberg direct de rest van de dag fietsen, volgende dag opnieuw de hele dag fietsen en de dag daarna fris en fruitig 's ochtends weer naar huis :-q

Ik zal een extra shirtje onder mn protectieshirt dragen en kijken hoe dat bevalt. Voor de zekerheid toch maar wel een flinke bus deo mee :lol:
maar met hoe je het nu geregeld hebt zit je niet smerig in de auto toch? Of wil je fris in de lift zitten op dag 2? Die dames die in Willingen bij de lift rondhangen kijken niet op van een deootje meer of minder hoor :lol:
Plaats reactie