Odenwald (Heidelberg - Neckar vallei/Neckarsteinach)

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Hi,

Komende zomer zullen we mogelijk een paar dagen overnachten in Neckarsteinach in de Neckar vallei een 15km van Heidelberg af. Ben daar in mijn jeugd (jaren '70/80) veel op vakantie geweest maar uiteraard nog zonder mtnbike.

Het Odenwald staat nu niet direct bekend als uitdagend bike gebied en het is er ook niet erg hoog 500-600m dus ik verwacht ook geen spannende dingen, maar voor nu een leuke route door de bossen en met mooie uitzichten hier en daar met een stopje bij een burg/kasteel is altijd leuk.

Ik ga sowieso naar het prachtige Dilsberg rijden, maar dat is meer vanuit jeugd sentiment en het feit dat het daar prachtig is.

Nu zullen we de mtnbikes bij hebben en ik heb intussen ook al wel wat routes gevonden van routes die (lokals?) gereden hebben. Mogelijk dat iemand hier ervaring heeft met mountainbiken in dat gebied en of er nog must do routes zijn daar. Naar bikeparken ben ik niet op zoek, ben nog steeds aan het genezen van een complexe beenbreuk en kunstschouder (sporten is gezond :wink: :-{ ) Terug op de bike zitten is nu al spannend genoeg :wink:
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Ik heb er zelf nog niet op de fiets gezeten, maar wel een keer al wandelende gave trails gespot. Dit was aan de noordzijde van de stad. Je hebt feitelijk helemaal niks aan deze informatie, maar mocht je die trails weten te vinden ga je zeker weten plezier hebben :-q

Deze trails waren trouwens te vinden in de weg richting Steinbruch, dit is een voormalige steengroeve en nu klimwand.
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

bob. schreef: di 8 februari 2022, 12:56 Ik heb er zelf nog niet op de fiets gezeten, maar wel een keer al wandelende gave trails gespot. Dit was aan de noordzijde van de stad. Je hebt feitelijk helemaal niks aan deze informatie, maar mocht je die trails weten te vinden ga je zeker weten plezier hebben :-q

Deze trails waren trouwens te vinden in de weg richting Steinbruch, dit is een voormalige steengroeve en nu klimwand.
Bedankt voor je reactie!
Tsja, ik kan ook maar bar weinig vinden. Er zijn wel wat (lokal)bikers die wat gereden trackes op gpsies (alltrails) en komoot gezet hebben. Dat gekombineerd met mijn eigen kennis van het gebied en sowieso een paar burchten/kastelen die ik aan wil doen wordt het creatief tekenen in Garmin Basecamp en vervolgens achter mijn Edge aan rijden ;-)

Als ik er ga biken dit jaar dan zal ik zeker mijn gereden tracks hier posten. Vlgs mij is het Odenwald bij vele bikers en mensen helemaal niet bekend terwijl het er echt prachtig is!
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij is er bij Miltenberg wel een en ander, zoals de Keltentrail
https://www.mountainbike-miltenberg.de/ ... il/trails/
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Willem Altes schreef: vr 11 februari 2022, 23:40 Volgens mij is er bij Miltenberg wel een en ander, zoals de Keltentrail
https://www.mountainbike-miltenberg.de/ ... il/trails/
Thanks! Ik zal eens kijken hoe dicht dit bij Heidelberg/Neckarsteinach ligt (waar wij naar toe gaan).

Ik heb intussen wel deze al gevonden;
https://www.bergstrasse-odenwald.de/det ... 0fedd15807
https://www.bergstrasse-odenwald.de/det ... 0fedd1583d (vooral deze lijkt me erg mooi om te rijden. Dan incl Neckarsteinach (Vierburgeneck + Dilsberg)
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je door het trainingsprogramma van Nils van der Poel bent geïnspireerd dan is deze misschien ook wat: https://www.odenwald-bergziegen.de/oden ... -cross-xxl 2600hm en 100km. Ik verwacht technisch niet uitdagend, maar wel mooi ( en vermoeiend).
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Willem Altes schreef: za 12 februari 2022, 09:32 Als je door het trainingsprogramma van Nils van der Poel bent geïnspireerd dan is deze misschien ook wat: https://www.odenwald-bergziegen.de/oden ... -cross-xxl 2600hm en 100km. Ik verwacht technisch niet uitdagend, maar wel mooi ( en vermoeiend).
Ach, die is ook gaaf! Bedankt voor 't delen. Niet echt door die vd Poel geïnspireerd, reed dit soort afstanden al lang voordat 't knulleke geboren werd, maar ik ben wel van 't dieselen, meer daagse transalps en gran fondo's! En komt perfect langs alles wat ik wil zien. De foto van het dorpje op de website is btw Dilsberg waarop we uitzicht hebben vanuit ons hotel, zo prachtig daar! Sterker nog, deze trail komt recht langs ons hotel dus erg bedankt voor het delen :-q
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Gebruikersavatar
VanBiLL.com
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1491
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 13:53
Mijn mountainbike: '15 Rose Mr Big 3 29er - '17 Speci Epic FSR Pro Carbon WC - '21 Speci Turbo Levo Expert Carbon AXS

Uiteindelijk onlangs in het Odenwald (Neckarsteinach zo'n 15km van Heidelberg vandaan) geweest. Helaas door omstandigheden en gewijzigde plannen daar maar een middag kunnen rond rijden, maar heb wel de potentie gezien van dit gebied, erg mooi rijden en vooral erg rustig. Je komt bijna niemand tegen, en dat bedoel ik niet andere bikers, maar gewoon, niemand. Uiteraard vind je er veel brede schotter paden zoals je die in alle bergen vind, maar ook wel verassend lastige rotsige, wortelige smallere paden die dan ook nog eens fiks steil berg op en af gaan. Met name de Neckarsteig is behoorlijk uitdagend om te rijden. Ook vind je er vele kastelen, oude dorpjes (soms nog geheel in de vesting) en vele riviertjes en een erg vriendelijke rustige lokale bevolking. Alles gaat er net even wat gemoedelijker en rustiger had ik de indruk.

Anyhow, dit is de ronde die ik er gereden heb (tussen Neckarsteinach - Neckargemünd - Dilsberg); ik ga er wel eens langer terug naar toe om te rijden, het is echt een bijzonder mooi gebied (niet bijzonder hoog of ruig, maar rustig en gemoedelijk) :-q

https://www.strava.com/activities/7339298862
Met vlagen ben ik briljant, alleen nu is het windstil...
Wordt bloed(plasma)donor en meld je NU aan bij Sanquin!!!!
Plaats reactie