Duitsland, ontwikkelingsland op mtb route gebied, stand van zaken

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Waar in Nederland de mtb routes als paddestoelen uit de grond schieten is de situatie in Duitsland per regio verschillend.
Een actuele stand van zaken per regio is hier te vinden. Waar Bikepark Idarkopf al 8 jaar bezig is om een vergunning te verkrijgen, is het tieners in Schönenberg-Kübelberg gelukt om in 3 jaar tijd van een illegaal Bikepark een legaal Bikepark te maken. Dankzij stuwende krachten van een burgemeester.

Afbeelding

Goed om te weten is dat door de coronacrisis de druk op de bossen en de enorme groei van het aantal mountainbikers de mountainbikesport Rokin Duitsland onder een vergrootglas ligt. Realiseer je dat voordat je een Komoot tour gaat rijden. Vele daarvan zijn illegaal en stelt de mountainbikesport in het verkeerde daglicht.
Duitsland Bike Magazin Bike is een campagne begonnen om het tij te keren

Die 6 goldenen Regeln:
Trailsharing – Respektiere andere Wegenutzer
No Shortcuts – Bleibe auf den Wegen
Stay safe – Fahr’ in Deiner Komfortzone
Ride for Future – Hinterlasse keinen Müll und keine Spuren
No Nightrides – Gönne den Tieren ihre Ruhe
Stop Building illegal – Legale Trails müssen her

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jurriaan op do 6 mei 2021, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je overal mag rijden heb je geen vaste routes nodig. Dus vaste routes gaan vaak hand in hand met beperkingen.
Of vanuit beperkingen ontstaan vaste routes.
Vroeger had je in Duitsland het suffe 2-meter regeltje.
Een pad moest 2m breed zijn om er te mogen fietsen. Want 2 fietsers moesten elkaar kunnen passeren.
Die landelijke regel is een aantal jaren geleden losgelaten, waarmee ook Duitse singletracks binnen het bereik vd mtb'ers kwamen.
Maar vanaf dat moment mochten de deelstaten zelf beslissen hoe hier mee om te gaan.
Nederland grenst voor een flink deel aan Nord Rhein Westfalen, en die hebben de zaak juist aangescherpt tot 3m :o
En nog wat aanvullende eisen, waardoor het erop neer komt dat je in NRW eigenlijk het bos niet in mag met je MTB.
(Reichswald en Aachererwald liggen bijv in NRW)
Met zulke regels heb je wel vaste routes nodig om legaal te biken.

Met covid ligt alles onder een vergrootglas en wordt de roep om hokjes groter.
Ik weet dus niet of dit soort ontwikkelingen nu positief zijn, of juist negatief...

Maar bikeparks zijn leuke speeltuinen :-q
Vaste routes kunnen heel leuk zijn en altijd beter dan niets.

Maar om nu de staat van MTB ontwikkeling af te meten aan het aantal vaste routes :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Jurriaan schreef: wo 5 mei 2021, 12:33Waar in Nederland de mtb routes als paddestoelen uit de grond schieten...
Is het dan niet extra ironisch dat desondanks een niet onbeduidend aantal het Aachenerwald opzocht met de reisbeperkingen..?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu ik er verder over nadenk.
Dat ontwikkelingsland heeft wel een flink aantal webshops waar wij graag winkelen.
Dat ontwikkelingsland geeft een aantal mountainbike tijdschriften uit.
Dat ontwikkelingsland voorziet het halve forum van fietsen.
Dat ontwikkelingsland is de bakermat van Sram versnellingen(Sachs), van Magura remmen (en MTB-schijfremmen uberhaubt, Sachs), van DT naven (Hugi) en zo kunnen we denk ik nog wel even door gaan.
Schwalbe en Conti.
Trickstuff en Tune.
En ik vergeet er vast nog een hoop.
Misschien niet stuk voor stuk onze persoonlijke favorieten, maar om het een ontwikkelingsland te noemen :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ze ontwikkelen er anders heel wat zo te lezen :bier:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Elvander schreef: do 6 mei 2021, 08:25 Ze ontwikkelen er anders heel wat zo te lezen :bier:
:lol: :bier:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Informatief. Goed om te weten hoe de buren het doen. Het landschap is beter mtb-en dan in Nederland. Weten waar je terecht kan is dan wel handig.

De tekst tussen de komma's. De inhoud van de post daar gaat het me meer om.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

cheeta schreef: do 6 mei 2021, 00:10
Jurriaan schreef: wo 5 mei 2021, 12:33Waar in Nederland de mtb routes als paddestoelen uit de grond schieten...
Is het dan niet extra ironisch dat desondanks een niet onbeduidend aantal het Aachenerwald opzocht met de reisbeperkingen..?
Als je dat dan weer als percentage afzet tegen het totale aantal MTBers in NL vermoed ik dat het toch best onbeduidend is, maar wel genoeg om het voor de Akense bikers te verpesten. Het lijkt bijna alsof het ontdekken van een Duits gebied door NL bikers garant staat voor restricties/sluiten/ellende. Zie ook Nideggen na het Up/Down artikel....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik woon net over de grens bij Hardenberg. Het is een mooie omgeving met genoeg bos en kleine heuvels om een prachtige route aan te leggen. MAAR er mag helemaal niets, er is hier een groep jagers die denkt dat alles van hun is. Er worden steeds meer paden dichtgegooid met takken en als dat niet helpt worden er gewoon bomen omgezaagd zodat je er echt niet meer langs kunt.
De brede paden of fietspaden door de bossen zijn door corona overspoeld met wandelaars of ruiters.
Er zijn wel voorstellen gedaan door bikers, maar die zijn allemaal afgewezen.
Wat dat betreft lopen ze hier echt nog jaren achter op Nederland.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Delen van kennis is leuk. Als je er wat van kan leren. Routes delen heeft me altijd tegengestaan. Ook in de tijd dat ik veel voor reed als gids van het groepje.

Het is zo leuk een skala aan paadjes te hebben, die leuk zijn en daar 2 hooguit 3 keer per jaar te komen en dan zien dat er ( bijna) niemand geweest is.

Die tijd is helaas voorbij.
De recreatie druk wordt hoger en beinvloed door o.a commerciele belangen.
Het raten van routes b.v. creeerd een soort wedloop. Of bijzondere acties: Populaire routes in Nederland worden naar beneden gestemd om zogenaamd de bezoekersdruk te beinvloeden.

Ik ben benieuwd wanneer de 1e specifieke app voor 1 mountainbike gebied in Nederland gelanceerd wordt. Of is die er al?
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heeft mtbroutes.nl nog geen app?
:winkie:

Google verteld me dat Duitsland voor ruim 32% uit bos bestaat.
Dat alleen al kan verklaren waarom er nooit behoefte was aan vaste routes :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

suravida schreef: do 6 mei 2021, 08:40Als je dat dan weer als percentage afzet tegen het totale aantal MTBers in NL vermoed ik dat het toch best onbeduidend is, maar wel genoeg om het voor de Akense bikers te verpesten.
Als het aantal onbeduidend zou zijn geweest dan zou het in Aachen ook niet zijn opgevallen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Duitsland is groot, en bovendien een federale staat. Ervaringen uit NRW zijn niet per se representatief voor andere delen van het land. In sommige delen van Duitsland kun je zelfs de bergen in met je mountainbike!
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

In 2019 had Sauerland ambities:

https://www.velozine.nl/nieuws/binnenko ... uwe-stijl/

Benieuwd hoe ve ze zijn.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: do 6 mei 2021, 15:04 Duitsland is groot, en bovendien een federale staat. Ervaringen uit NRW zijn niet per se representatief voor andere delen van het land. In sommige delen van Duitsland kun je zelfs de bergen in met je mountainbike!
Dat is waar, maar een groot deel van de Nederlandse oostgrens ligt nu eenmaal aan NRW.
In NRW mag eigenlijk niets op MTBgebied, maar het werd altijd getolereerd.
Totdat door covid alles onder een vergrootglas werd gehouden.
Omdat de nederlandse bikers alleen nog fietsend het buitenland konden bereiken was NRW en vooral het Aachenerwald eerste (enige) buitenlandse keuze bij de nederlandse biker.

Zo ontstaat er ineens een behoefte (of noodzaak) die er nooit is geweest.
Dus ik vraag me dan af of je van achterstand/ontwikkelingsland kunt spreken.

1/3 vh land bedekt.met bos, bergen, heuvels.
Ik denk dat er verkeerde conclusies worden getrokken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie