Mountainbiken in het Reichswald bij Nijmegen?

Schwarzwald, Winterberg of de Alpen? Hier vind je alles over routes en gebieden bij onze oosterburen.
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

in vergelijking met dat soort trails is het Reichswald niks. Focus je dan op het stuk rond Den Diepen of ga naar Bikepark Kleve. Of als je toch in de auto zit, rij door naar Witten/Wuppertal/Solingen ;)
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Bram87 schreef: vr 26 november 2021, 16:36 in vergelijking met dat soort trails is het Reichswald niks. Focus je dan op het stuk rond Den Diepen of ga naar Bikepark Kleve. Of als je toch in de auto zit, rij door naar Witten/Wuppertal/Solingen ;)
Thx, maar het hoeven geen straffe Alpen- of Ardennentracks te zijn hoor! En bikeparken is al helemaal mijn ding niet.
Wuppertal e.d. is geen optie voor mij. Op dezelfde tijd zit ik in GH Luxemburg waar ik ook in de winter droge trails vind, maar 2x 2u30 in de auto zitten is voor mij te veel voor 1 dag.
In de winter hou ik wel van de relatief droge flowtracks in NL. Ik dacht gewoon aan het Reichswald als alternatief, maar niet in natte omstandigheden.
Toch bedankt voor de suggesties. Ik zal alleszins weer komen genieten van de routes Rijk v Nijmegen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Vooral rondom 'het diepen' liggen wat mooie technische trails 👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Niet alleen Den Diepen.
Tussen Kleve en Kranenburg, dus aan de noordkant, kan je leuk op en neer.
En vanaf de top van iedere berg loopt wel een leuke singletrack naar beneden, maar je moet de ingang weten te vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 november 2021, 21:54 Niet alleen Den Diepen.
Tussen Kleve en Kranenburg, dus aan de noordkant, kan je leuk op en neer.
En vanaf de top van iedere berg loopt wel een leuke singletrack naar beneden, maar je moet de ingang weten te vinden.
Ja dat klopt :-q ben daar de laatste tijd niet meer geweest, dacht nl.dat je daar (ten hoogte ven het monument/ t.o. ingang dierenpark niet meer mocht fietsen??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben er al een paar jaar niet meer geweest :wink:
Maar het is NRW, dus je mag daar nergens fietsen. :-{
Hooguit dat ze de laatste tijd wat strenger opletten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 november 2021, 00:02 Ik ben er al een paar jaar niet meer geweest :wink:
Maar het is NRW, dus je mag daar nergens fietsen. :-{
Hooguit dat ze de laatste tijd wat strenger opletten.
De DIMB heeft daar een andere mening ('Stellungnahme' uit 2019) over: https://www.dimb.de/wp-content/uploads/ ... in_NRW.pdf
Die DIMB stellt fest: Das Radfahren im Wald ist in NRW auf festen Wegen erlaubt!
Die Auslegung des Begriffs des „festen“ Weges folgt zunächst aus dem Wortlaut des § 2 LFoG. Diese Vorschrift verwendet nicht den Begriff des „befestigten Weges. Damit bringt das LFoG erkennbar zum Ausdruck, dass die Nutzung durch Radfahrer nicht nur auf künstlich angelegte und damit „befestigte“ Wege beschränkt sein, sondern sich auch auf naturbelassene Wege mit festem Untergrund erstrecken soll. Die Eignung eines Weges für das Radfahren (es geht hier nicht um Verkehr iSd StVO mit allen haftungsrechtlichen Folgen, sondern um „Betreten“ i. S. d. LFoG) beurteilt sich maßgeblich danach, ob die Nutzung eines Weges durch Radfahrer zu einer Zerstörung des Waldbodens, zu einer Beunruhigung des Wildes oder zu einer Störung anderer Erholungssuchender führen kann.
Als je dus netjes rijdt, zou het volgens de DIMB mogen.

Zie ook https://www.dimb.de/fachberatung/die-re ... westfalen/
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 31 maart 2023, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 26 november 2021, 21:54 Niet alleen Den Diepen.
Tussen Kleve en Kranenburg, dus aan de noordkant, kan je leuk op en neer.
En vanaf de top van iedere berg loopt wel een leuke singletrack naar beneden, maar je moet de ingang weten te vinden.
het lijkt er op dat daar helaas al jaren weinig aan is gedaan. Vanaf die Obelisk lopen 1 of 2 lijntjes maar waar afgelopen zomer nog wat restanten van bouwwerken te zien waren is dat inmiddels helemaal weg en is het vooral een glijpartij omlaag over een dikke 10cm bladeren. Ga binnenkort eens wat uitgebreider onderzoeken. Je hebt ook dat stukje met die switchbacks in de buurt van de steinmännchen en daar heb ik wel wat mooie dingen in de buurt gezien
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Die switchbacks kun je niet meer rijden zijn balken tussen geplaatst helaas
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dan blijft er weinig echt technisch spul over daar
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Mag je in reichswald gewoon overal fietsen? Dus dat het ook echt legaal is?
Heeft iemand een gpx met veel hoogtemeters en wat niet al te technisch is(geen enduro etc. ) Maar wat te doen is met een hardtail en waar je dus legaal mag fietsen?

Ik wil daar graag een keer in mijn eentje fietsen maar dan alleen op paden waar het mag.

Of zijn er andere leuke gebieden rondom reichswald om te mountainbike?
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

bijkerk0318 schreef: di 7 juni 2022, 21:21 Mag je in reichswald gewoon overal fietsen? Dus dat het ook echt legaal is?
Heeft iemand een gpx met veel hoogtemeters en wat niet al te technisch is(geen enduro etc. ) Maar wat te doen is met een hardtail en waar je dus legaal mag fietsen?

Ik wil daar graag een keer in mijn eentje fietsen maar dan alleen op paden waar het mag.

Of zijn er andere leuke gebieden rondom reichswald om te mountainbike?
Check de GPX bestanden in de handtekening van Koban enkele posts hierboven, daar zit wel wat voor je tussen!
Als je die routes volgt is het gewoon legaal, over de paden mag je daar gewoon fietsen voor zover ik weet.
En er lopen ook veel rechttoe-rechtaan paden door het bos dus je kunt altijd makkelijk een stuk inkorten mocht dat nodig zijn.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Michielemans schreef: di 7 juni 2022, 21:54
bijkerk0318 schreef: di 7 juni 2022, 21:21 Mag je in reichswald gewoon overal fietsen? Dus dat het ook echt legaal is?
Heeft iemand een gpx met veel hoogtemeters en wat niet al te technisch is(geen enduro etc. ) Maar wat te doen is met een hardtail en waar je dus legaal mag fietsen?

Ik wil daar graag een keer in mijn eentje fietsen maar dan alleen op paden waar het mag.

Of zijn er andere leuke gebieden rondom reichswald om te mountainbike?
Check de GPX bestanden in de handtekening van Koban enkele posts hierboven, daar zit wel wat voor je tussen!
Als je die routes volgt is het gewoon legaal, over de paden mag je daar gewoon fietsen voor zover ik weet.
En er lopen ook veel rechttoe-rechtaan paden door het bos dus je kunt altijd makkelijk een stuk inkorten mocht dat nodig zijn.

Top, bedankt! Ik hou van klimmen. Prima als het brede paden zijn, als ik maar kan klimmen. Veel hoogtemeters.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

D'r valt ook genoeg te klimmen op smalle paadjes in het Reichswald, maar dan moet je de weg weten😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie