[Review] Ortlieb Micro Saddle bag

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Hil1
Reporter
Reporter
Berichten: 795
Lid geworden op: vr 15 juli 2005, 19:15
Mijn mountainbike: Salsa, Wikkit

Ortlieb Micro saddle bag

Afbeelding

Er bestaan van die dingen die je ziet en gelijk enthousiast over wordt. En gek genoeg gebeurt dit met een Micro zadeltasje van Ortlieb. Eén ding is een feit, een zadeltasje wordt nooit een sieraad op je fiets. Toch zijn wel erg handig voor binnenbandjes en tools maar een nadeel van een zadeltas op de mountainbike gebruiken is dat de inhoud vaak zeiknat wordt en de ritsen vastlopen door modder, water en zand.

Ortlieb heeft nu de Micro saddlebag in het assortiment, en dit is een slim tasje! Ten eerste zijn de naden niet gestikt maar ‘gelast’. Gecombineerd met een PU-gecoate stof is dit tasje dus 100% waterdicht. De sluiting is een rolsluiting met twee elastiekjes die om een haakje gaan. Geen ritsen of clips meer die vol kunnen raken of vastroesten.

In de praktijk blijft alles netjes droog. Door de stroeve PU-coating is het soms lastig om goed al je spullen erin te krijgen. Dit is eigenlijk ook het enige minpuntje wat te vinden is. De sluiting is erg handig en ook goed te openen en te sluiten met handschoenen aan. Verder blijft de Ortlieb Micro goed zitten, dus je hoeft niet bang te zijn om je zadeltas te verliezen. Ortlieb verkoopt het klemsysteem los, dus je kunt hem voor meerdere fietsen gebruiken.

Kortom een handig waterdicht zadeltasje met een goede werkende en praktische sluiting. Inhoud is 0,6L en het gewicht 115 gram. Prijs is € 19,95 en behalve in dit flitsende groen is hij ook verkrijgbaar in stemmig zwart.

Tekst & Foto's: Hil1
Met dank aan Ortlieb. http://www.ortlieb.nl
"Life is like a 10-speed bicycle. Most of us have gears we never use."
cisco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6335
Lid geworden op: vr 18 augustus 2006, 10:56

Toch maar liever een Camelbak :D
Ik heb het niet zo op zadeltasjes....
A-j Plat Könt Proatn, mö-j ’t nich loatn!
A-j oolder wördt, wo'j wa wiezer mer nich altied verstaandiger
Namreh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 21:27
Mijn mountainbike: Litespeed Obed 29er, 1x10

Ik heb deze ook sinds gisteren. Gekocht nadat ik voor de tweede keer in een paar weken tijd de rits van een veel duurder Lezyne tasje kapot trok!

Maar mooi zijn ze inderdaad niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toevallig stuit ik op dit reviewtje...

Normaliter moet ik ook niet veel hebben van zadeltasjes, maar omdat ik nogal snel rugklachten heb en een volle rugzak daar ook geen goed aan doet toch maar zo'n tasje gekocht. Een binnenbandje, tool en minislotje is toch snel drie, vier ons bespaard op de rug! (Elke gram telde in dit geval :))
Omdat ik graag een waterdichte wilde kwam ik op deze Ortlieb uit.

Over het tasje zelf kan ik kort zijn: waterdicht en makkelijk in het gebruik, dus de volle 10 punten wat mij betreft.

De bevestiging houdt niet helemaal gelijke tred met de kwaliteit van het tasje in mijn ervaring. Allereerst zit het tasje er niet heel vast opgeklikt. Ik heb voor de zekerheid een extra rubbertje onder het opstaande haakje gedaan zodat de kans op ongewild eraf schuiven (en dus verliezen) kleiner wordt.
Overigens zou het me niet verbazen als dit een exemplarisch foutje is.

Ten tweede: als je de klem erg hoog op de zadelrails bevestigd heeft hij de neiging naar onder te zakken. Dit is in mijn geval niet handig, want dan komt het tasje tegen de kabelnok van mijn verstelbare zadelpen. Dan is het snel gedaan met de waterdichtheid...
Monteer je het tasje iets lager, zoals op de foto, is dit probleempje dus niet aan de orde.

Door de boel enigzins lomp vast te schroeven is het toch allemaal prima blijven zitten tijdens mijn Alpenweek.
Al met al een prima tasje als je graag met een niet al te grote zadeltas rijdt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
leroidelarue
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 2 maart 2011, 19:01

ziet er goed uit! ik heb hetjaren met de grotere versie gedaan en inderdaad spullen blijven droog, zelfs bij het afspuiten. Ga deze zeker aanschaffen, is wat minder lomp dan de grotere. Washandje om je spullen heen, heb je gelijk een doekje bij je en rammelt het minder. Bedankt voor de tip, ik kende deze nog niet.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Heb mede op basis van deze review deze tas aangeschaft voor op de racer, inmiddels besloten dezelfde tas voor op de MTB te bestellen. Er gaat behoorlijk wat in ondanks de (redelijk) beperkte grootte. Twee biba's (race), lichters en een pompje geen enkel probleem, en alles blijft goed droog. Prima tas wanneer je geen grote dingen mee wilt nemen in een rugzak of de zakken van je shirt.
Keroner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 3 augustus 2009, 10:21

Gaat hij niet alle kanten op zonder bevestiging aan de zadelpen??
JRS
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 22 juni 2011, 14:55
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Surly Icecream Truck

Nee, gaat zeker niet alle kanten uit. Zit perfect vast.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Past hier een iPhone (4) in?
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Oakley schreef:Past hier een iPhone (4) in?
Wel 4! :)
Kawasjaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 11:56
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3

Even een vraag nav deze review. Ik vind het lastig in te schatten wat er in past aan de hand van de foto's en maten. Ik neem meestal een biba, multitool (Topeak Hummer), CO2 pompje + patroon en een paar powerlocks mee. Volgens mij moet dat toch wel passen?
Gloster
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1284
Lid geworden op: do 25 juni 2009, 17:03
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015
Contacteer:

Met gemak!
Wat is het verschil tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Ik weet het niet en het kan me ook niet schelen!
Kawasjaak
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 11:56
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 3

Dank u!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Inmiddels heb ik het ding al een behoorlijke tijd in gebruik, en mijn conclusie van 2,5 jaar geleden blijft staan: tasje zelf is uitstekend, de bevestiging kan beter.

Hij blijft wel zitten, ook in heftig terrein, maar ik krijg 'm gewoon niet rammelvrij gemonteerd en als ik ergens een hekel aan heb is het aan onnodig gerammel aan m'n fiets. En het is echt de bevestiging, de spullen die ik erin doe rammelen niet (daar zorg ik wel voor ;-))

Zijn er mensen die dit herkennen, of zit het tasje bij jullie wel rammelvrij gemonteerd?
Eventuele tips om het rammelen weg te krijgen worden ook gewaardeerd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
iamjohno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 00:10

Ik rij zelf al een jaar of drie met de Mudracer van Ortlieb.

Muurvast geen gerammel waterdicht ook bij het afspuiten en er zit een multitool in met binnenband en CO2 patroon en pompje plus wat kleingeld en een paar tyrips een kettingsluiting en een patch voor de buitenband. Dus plek genoeg.

Afbeelding
Plaats reactie