Re: [How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai.
Geplaatst: di 11 januari 2011, 14:01
Heb deze topic met veel interresse gelezen, hier heb ik wat aan, thankx!
Mountainbike.nl Forum, Let's Ride !
https://mountainbike.nl/forum/
Meer roterend gewicht kan zelfs een voordeel opleveren:baron062 schreef:Speelt geen rol in de rolweerstand nee, wel bij acceleratie natuurlijk...Wicked DJ schreef:En de factor roterend gewicht speelt ineens geen rol meer?
Als je onder racebanden binnen- en buitenbanden verstaat: ja.jozsef schreef:Heb ik dan alleen nog racebanden,schijven,cassette en een extra ketting nodig?
casgas schreef:En stel nou dat je het bij 26" wil laten, zijn deze dan ook voldoende om te gebruiken?
http://www.fietssportiefonderdelen.nl/i ... elset.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan heb ik alleen nog een cassette nodig, binnenbandjes, slicks en schijven toch?
In goed nederlands dus: de diameter van de velg gemeten over de schouder van de velg.cheeta schreef:Formeel is het de 'Nominal Rim Diameter Code', welke bij benadering de bead seat diameter is...
Wat mij betreft is deze redenering zo krom als een banaan.monkeyman schreef:Meer roterend gewicht kan zelfs een voordeel opleveren:
Stel, je hebt 2 identieke fietsers met 2 identieke fietsen. Echter heeft 1 van de twee wielen met een groot massa traagheidsmoment. Ze gaan een lekker stukje touren. Zoals te verwachten valt is de fietser met het kleine traagheidsmoment eerder op snelheid;
De kinetische energie = 0.5 * [massa van de fiets incl. wielen] * v^2 + 0.5 [massa traagheidsmoment v/d wielen] * [hoeksnelheid van de wielen]^2
Met een klein massa traagheidsmoment is er dus minder rotatie energie aanwezig. Dan komt er plots een fikse windstoot van voren. De windstoot kost beide fietsers (ze zijn op het massatraagheidsmoment na identiek), evenveel vermogen. Nu zal de fietser met het kleine massatraagheidsmoment sneller snelheid verliezen.
Natuurlijk heeft hij dit sneller weer opgebouwd, maar de gemiddelde snelheid van de fietser met het hoge massatraagheidsmoment zal hoger liggen.
Als je dus wilt cruisen en niet te vaak aan je remgrepen zit is het dus niet heel verkeerd om voor wielen met een wat groter traagheidsmoment te gaan, dwz. liever een zwaarder bandje dan een zware schijf met een licht bandje.
Bij mtb'en is het natuurlijk andere koek, wordt wat vaker in de remmen geknepen, dus dan is een laag massatraagheidsmoment juist weer gewenst.
Conclusie:
Sneller mtb'en -> bij twee wielen+banden van dezelfde massa liever een relatief zware naaf/schijf en relatief lichte bandjes
Sneller cruisen -> bij twee wielen+banden van dezelfde massa liever een relatief lichte naaf/schijf en relatief zware bandjes
ps.
hoop dat dit niet teveel natuurkunde les is. Dit bovenstaande is voor mij trouwens de reden om juist wel Big Apples op mn vakantiefiets te zetten. Met wat fietstasjes wordt je frontaal oppervlak toch al snel groter en dan wil je veel kinetische energie hebben zonder je fiets heel veel zwaarder te maken :p
dorretje schreef:Wat mij betreft is deze redenering zo krom als een banaan.monkeyman schreef:Meer roterend gewicht kan zelfs een voordeel opleveren:
Stel, je hebt 2 identieke fietsers met 2 identieke fietsen. Echter heeft 1 van de twee wielen met een groot massa traagheidsmoment. Ze gaan een lekker stukje touren. Zoals te verwachten valt is de fietser met het kleine traagheidsmoment eerder op snelheid;
De kinetische energie = 0.5 * [massa van de fiets incl. wielen] * v^2 + 0.5 [massa traagheidsmoment v/d wielen] * [hoeksnelheid van de wielen]^2
Met een klein massa traagheidsmoment is er dus minder rotatie energie aanwezig. Dan komt er plots een fikse windstoot van voren. De windstoot kost beide fietsers (ze zijn op het massatraagheidsmoment na identiek), evenveel vermogen. Nu zal de fietser met het kleine massatraagheidsmoment sneller snelheid verliezen.
Natuurlijk heeft hij dit sneller weer opgebouwd, maar de gemiddelde snelheid van de fietser met het hoge massatraagheidsmoment zal hoger liggen.
Als je dus wilt cruisen en niet te vaak aan je remgrepen zit is het dus niet heel verkeerd om voor wielen met een wat groter traagheidsmoment te gaan, dwz. liever een zwaarder bandje dan een zware schijf met een licht bandje.
Bij mtb'en is het natuurlijk andere koek, wordt wat vaker in de remmen geknepen, dus dan is een laag massatraagheidsmoment juist weer gewenst.
Conclusie:
Sneller mtb'en -> bij twee wielen+banden van dezelfde massa liever een relatief zware naaf/schijf en relatief lichte bandjes
Sneller cruisen -> bij twee wielen+banden van dezelfde massa liever een relatief lichte naaf/schijf en relatief zware bandjes
ps.
hoop dat dit niet teveel natuurkunde les is. Dit bovenstaande is voor mij trouwens de reden om juist wel Big Apples op mn vakantiefiets te zetten. Met wat fietstasjes wordt je frontaal oppervlak toch al snel groter en dan wil je veel kinetische energie hebben zonder je fiets heel veel zwaarder te maken :p
Met deze redenering zouden ze in het wielrenpeleton allemaal met wielen van 200kg rond moeten rijden.
volgens mij vergeet je dat als je op een bepaalde snelheid wil rijden je constant moet versnellen om de aanwezige weerstand te overwinnen.
Redenering is niet krom, dit is gewoon dynamica.dorretje schreef:Wat mij betreft is deze redenering zo krom als een banaan.monkeyman schreef:Meer roterend gewicht kan zelfs een voordeel opleveren:
Stel, je hebt 2 identieke fietsers met 2 identieke fietsen. Echter heeft 1 van de twee wielen met een groot massa traagheidsmoment. Ze gaan een lekker stukje touren. Zoals te verwachten valt is de fietser met het kleine traagheidsmoment eerder op snelheid;
De kinetische energie = 0.5 * [massa van de fiets incl. wielen] * v^2 + 0.5 [massa traagheidsmoment v/d wielen] * [hoeksnelheid van de wielen]^2
Met een klein massa traagheidsmoment is er dus minder rotatie energie aanwezig. Dan komt er plots een fikse windstoot van voren. De windstoot kost beide fietsers (ze zijn op het massatraagheidsmoment na identiek), evenveel vermogen. Nu zal de fietser met het kleine massatraagheidsmoment sneller snelheid verliezen.
Natuurlijk heeft hij dit sneller weer opgebouwd, maar de gemiddelde snelheid van de fietser met het hoge massatraagheidsmoment zal hoger liggen.
Als je dus wilt cruisen en niet te vaak aan je remgrepen zit is het dus niet heel verkeerd om voor wielen met een wat groter traagheidsmoment te gaan, dwz. liever een zwaarder bandje dan een zware schijf met een licht bandje.
Bij mtb'en is het natuurlijk andere koek, wordt wat vaker in de remmen geknepen, dus dan is een laag massatraagheidsmoment juist weer gewenst.
Conclusie:
Sneller mtb'en -> bij twee wielen+banden van dezelfde massa liever een relatief zware naaf/schijf en relatief lichte bandjes
Sneller cruisen -> bij twee wielen+banden van dezelfde massa liever een relatief lichte naaf/schijf en relatief zware bandjes
ps.
hoop dat dit niet teveel natuurkunde les is. Dit bovenstaande is voor mij trouwens de reden om juist wel Big Apples op mn vakantiefiets te zetten. Met wat fietstasjes wordt je frontaal oppervlak toch al snel groter en dan wil je veel kinetische energie hebben zonder je fiets heel veel zwaarder te maken :p
Met deze redenering zouden ze in het wielrenpeleton allemaal met wielen van 200kg rond moeten rijden.
volgens mij vergeet je dat als je op een bepaalde snelheid wil rijden je constant moet versnellen om de aanwezige weerstand te overwinnen.
Ok ik neem het terug.monkeyman schreef:
Redenering is niet krom, dit is gewoon dynamica.
Als je goed zou lezen zou je erachter komen dat de conclusie niet is om de wielen zo zwaar mogelijk te maken, dit levert immers ook meer rolweerstand op, maar dat als je de massa meer naar buiten hebt op je wielen er meer rotatie-energie opgeslagen kan worden in je wielen, waardoor onregelmatigheden in de weerstand (windstoot/oneffenheid van de weg) een minder groot effect hebben op de snelheid.