[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Gebruikersavatar
WouterterRiet
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 4 juni 2012, 19:43
Mijn mountainbike: Trekker met breeje banduh

@Bjornbulldog , heb je ook foto's van je fiets, ben benieuwd hoe dat staat.
menace
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 21:27

Ik zoek eigenlijk nog een goedkoop setje speedwheels, is er iemand die deze ergens gebruikt of nieuw is tegen gekomen op internet
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zo'n beetje iedere internetshop die wielen levert heeft goedkope setjes 29er wielen (soms ook onder het kopje 'trekking') die je hier prima voor kunt gebruiken.
menace
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 21:27

Heb net een leuke deal kunnen sluiten met iemand voor een setje mavic speedcity's met 160 schijven, kojaks en cassette erbij.......... dus gelijk compleet
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Iemand ervaring met speedwheels voorzien van cyclocross bandjes in een 26 frame?
Is een cyclocross bandje veel hoger dan de in het starttopic geteste 28mm banden?
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Jurriaan schreef:Iemand ervaring met speedwheels voorzien van cyclocross bandjes in een 26 frame?
Is een cyclocross bandje veel hoger dan de in het starttopic geteste 28mm banden?

Ik heb er een paar jaar geleden mee gereden. Het past net in een Rockshox Reba.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Thanks, scheelt dat in mijn beoogd frame geen geveerde vork zit.

E.e.a. lijkt mij een winter waardige oplossing, cyclocross wielen snijden mooi door de modder.
michielsexappeal
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 17 januari 2014, 12:02

leuk stuk
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

28" wielen met 1.4 banden rijdt prima in 26" frame en snijd lekker door de modder.
DutchPlayer
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 28 maart 2005, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp M4
Contacteer:

Zo ik heb ook een 29er wielset voor in mijn 26inch Specialized Epic Comp M4. Combo in eerste instantie met Continental Grand Prix 4 Season bandjes in maat 700-28C.

Eerste indruk was dat het wiel vrijwel even groot is als mijn 26 inch wiel met een 2.25 band, kwa rij gedrag vond ik het ook eigenlijk wel hetzelfde op rechte stukken(asfalt), nou ja het rolde soepeler ivm de slicks. Ik vond het wel opmerkelijk zekerder sturen maar dat zal wel komen omdat je meer wiel hebt en minder band.

Ben nog een beetje aan het uit vogelen wat ik nou een prettige band vind om te rijden, ik zag dat ik nog ruimte had in het frame en ben toen een breedere band gaan kopen. Continental Touring Ride Plus in de maat 700-37C, beetje zware band maar goed verder net profiel en kwa omtrek nu wel aanzienlijk groter.

Vandaag test ritje gedaan naar het werk, maar wel grappig hoe je zo het verschil merkt kwa gewicht band. Ik vond het maar vrij lomp rijden:-) Fiets voelt een stuk zwaarder aan en mn normale snelheid kon ik maar met moeite aan houden.

Nu ga ik es kijken naar Schwalbe Marathon Racer banden die zijn bijna de helft lichter kwa gewicht, denk dat het dan een stuk prettiger fietst.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rij al jaren met schwalbe marathon in mijn commuter, erg prettige band.
3ckus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 2 januari 2014, 20:39
Mijn mountainbike: Sensa Fiori TNT Pro

Ik heb vandaag mijn setje 'speedwheels' binnen gehad (Mavic crossone Disc i.c.m. Schwalbe kojak banden).
En als casette zit er (geloof ik) een Sram X7 weg casette op. Dit gemonteerd op mijn 29er Sensa Fiori TNT, die volledig Shimano XT is afgemonteerd.

Alleen nu heb ik een probleem,

Bij het wisselen van mijn 'oude setje' naar mijn speedwheels schakelt de fiets niet lekker.. Je voelt een weerstand tijdens het trappen, en je hoort/voelt de ketting 'tikken' ook gaat het schakelen zelf niet soepel..

Nu zou ik de boel natuurlijk kunnen afstellen totdat het probleem verholpen is, maar dan heb ik het zelfde probleem wanneer ik mijn 'oude' setje terug plaats lijkt mij..

Waar kan dit aanliggen, want Sram en Shimano zouden toch met elkaar compatible moeten zijn?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zit er een nieuwe cassette op? Het eerste waar ik aan denk is dat de 'oude' ketting daar niet lekker over loopt. De makkelijkste oplossing is niet alleen de wielen wisselen maar ook de ketting, zo gepiept met een snelsluiting.
3ckus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 2 januari 2014, 20:39
Mijn mountainbike: Sensa Fiori TNT Pro

De Sram X7 is idd een nieuwe cassette. Al is de XT cassette op mijn setje voor in het bos ook nog niet oud, pas 2 maanden (wel al veel gefietst).

Het is dus slim om een extra ketting te kopen met snel sluiting (powerlink) speciaal voor het weg setje.

Dan past de ketting zich aan de cassette aan.. Maar hoe zit het dan met de voorbladen. Die slijten dan toch ook weer per gemonteerd setje anders? Wat bij een wisseling dan weer invloed heeft op de ketting en het schakelen, of geld die specifieke slijtage enkel voor de achter cassette? :roll:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hoe groter een kettingblad, hoe minder het slijt. Voorbladen verslijten dus veel langzamer dan achterkransjes.
Plaats reactie