[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Erikje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2968
Lid geworden op: zo 5 mei 2002, 02:00

Trainen heeft dan ook niets met snelheid te maken.... maar alles met de inspanning die wordt geleverd. Feitelijk maak je met de keus voor een bepaalde bandbreedte de keus voor snelheid of comfort.
boot
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 3 februari 2008, 19:02
Mijn mountainbike: klein attitude

Erikje schreef:Trainen heeft dan ook niets met snelheid te maken.... maar alles met de inspanning die wordt geleverd. Feitelijk maak je met de keus voor een bepaalde bandbreedte de keus voor snelheid of comfort.
dan ga je ervan uit dat je alleen de conditie traint. op een training train je wel maar dan dat. concentratievermogen, reactievermogen, sturen en weet ik het niet wat meer.
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Heb sinds afgelopen zomer een set racewielen en dat bevalt me zeer goed.
Ben naar Frankrijk geweest en heb de ene week mtb gereden op de meest prachtige singletracks en de andere week alleen op de weg met de rece set er onder over de verschillende bergtoppen.
Dus één fiets met twee mogelijkheden. min of meer uit nood geboren omdat ik maar 1 fiets kon meenemen op vakantie.
TTB1992
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 10 augustus 2011, 13:48
Mijn mountainbike: Overwegend Modern met kans op Retro

zonde dat er geen mogelijkheid lijkt voor 26" bikes. je zou toch zeggen dat er kleinere wielen zijn voor kleinere mensen, ik heb wel kinder racers gezien, maar die waren meer 24"/22"... weet iemand hier iets van? kan het eigenlijk niet vinden op le internets

Edit: Nevermind, was weer een kwestie van de juiste zoekwoorden gebruiken :-q
Er zijn 26" velgen te vinden, zowaar. niet meer enkel voor de 29ers dus :D
The Inbred
Oh gravity, thou art a merciless vixen.
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

TTB1992 schreef:zonde dat er geen mogelijkheid lijkt voor 26" bikes. je zou toch zeggen dat er kleinere wielen zijn voor kleinere mensen, ik heb wel kinder racers gezien, maar die waren meer 24"/22"... weet iemand hier iets van? kan het eigenlijk niet vinden op le internets

Edit: Nevermind, was weer een kwestie van de juiste zoekwoorden gebruiken :-q
Er zijn 26" velgen te vinden, zowaar. niet meer enkel voor de 29ers dus :D
Als ik het goed begrepen heb is dit voor een MTB met 26" wielen bedoeld.
Dus je zet "grotere" race wielen in de 26"MTB en dat past :winkie:
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
TTB1992
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 10 augustus 2011, 13:48
Mijn mountainbike: Overwegend Modern met kans op Retro

pex schreef:
TTB1992 schreef:zonde dat er geen mogelijkheid lijkt voor 26" bikes. je zou toch zeggen dat er kleinere wielen zijn voor kleinere mensen, ik heb wel kinder racers gezien, maar die waren meer 24"/22"... weet iemand hier iets van? kan het eigenlijk niet vinden op le internets

Edit: Nevermind, was weer een kwestie van de juiste zoekwoorden gebruiken :-q
Er zijn 26" velgen te vinden, zowaar. niet meer enkel voor de 29ers dus :D
Als ik het goed begrepen heb is dit voor een MTB met 26" wielen bedoeld.
Dus je zet "grotere" race wielen in de 26"MTB en dat past :winkie:
het hele topic gaat over 29ers waar racewielen in kunnen. dit was helaas niet mogelijk op 26ers omdat de wielen van een racefiets te groot zouden zijn.
Dit vond ik niet eerlijk, en ben op zoek gegaan voor een alternatief, ik kwam er achter dat er ook 26" racevelgen bestaan. over het algemeen (zoals beschreven staat in startpost) is het een combi van velg en band. als er bandjes op die velg zouden komen, heb ik een wiel dat net een klein beetje groter is dan mijn mtb wielen. dit zou makkelijk in mijn frame moeten passen gezien het feit dat ik nog 3cm over heb tussen de brug van mijn voorvork en net zoiets bij het achterwiel.
ach, ik heb momenteel toch geen geld om te beginnen, dus tijd zat om het uit te zoeken :D
The Inbred
Oh gravity, thou art a merciless vixen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

TTB1992 schreef:het hele topic gaat over 29ers waar racewielen in kunnen.
Nee, het topic gaat over 26" waar racewielen in zouden kunnen. Een 23-622 voor een racefiets heeft een max. in service diameter van 679mm (source: ETRTO), hetgeen zo goed als overeenkomt met een 57-559 voor een MTB bijvoorbeeld. Wat past en niet past ligt natuurlijk aan wat voor maat racefietsbanden je wilt rijden en wat er precies door je frame en vork past (ook qua MTB band).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
TTB1992
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 10 augustus 2011, 13:48
Mijn mountainbike: Overwegend Modern met kans op Retro

Gelukkig maakt de opmars van schijfremmen én 29ers meer mogelijk.
hmm, ik denk dat ik beter op moet letten.... en me niet af moet leiden door 1 enkel zinnetje :roll:
26" inch racevelgen zouden dus eindigen als een 24" in een mountainbike... :~
The Inbred
Oh gravity, thou art a merciless vixen.
Maarten8
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 16:51
Mijn mountainbike: KTM Sedona
Contacteer:

TTB1992 schreef:
Gelukkig maakt de opmars van schijfremmen én 29ers meer mogelijk.
hmm, ik denk dat ik beter op moet letten.... en me niet af moet leiden door 1 enkel zinnetje :roll:
26" inch racevelgen zouden dus eindigen als een 24" in een mountainbike... :~
Of in een 26" racefiets, het gaat er dus om of de diameter van een smalle raceband+ velg ongeveer gelijk is met de dikke mtb band+ velg
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
houbi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 17:28
Mijn mountainbike: 'n blauwe
Contacteer:

Mijn raceset bestaat uit een 28" velg plus racetube = 29". Moet natuurlijk wel passen bij de vorkbrug maar daar kan je fietsenzaak je in adviseren.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

houbi schreef:Mijn raceset bestaat uit een 28" velg plus racetube = 29"
Het is kennelijk nog steeds verwarrend. Een race-velg met bandje is 28". De maatvoering in inches slaat op wiel + band en is dus een maatvoering bij benadering. Even mezelf quoten:
George schreef:Hoezithetnueigenlijkookalweer? In het algemeen spraakgebruik heeft een mountainbike 26" wielen. Deze wielmaat is gebaseerd op de combinatie van wiel en band en is dus verre van accuraat. Hetzelfde geldt voor 28" wielen zoals je die aantreft in stadsfietsen, hybrides en racefietsen. Aansluitend hierop is de term 29" bedacht voor de aan populariteit winnende mountainbike met grote wielen en dito banden. De ETRTO** maten maken het allemaal een stuk duidelijker. Een 26" mtb heeft als velgmaat 559 mm (de binnendiameter van de velg in mm) en een racefiets of sporthybride fiets velgmaat 622 mm. Een 29er mtb gebruikt dezelfde velgmaat qua diameter maar dan met bredere en hogere banden.
TTB1992
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 10 augustus 2011, 13:48
Mijn mountainbike: Overwegend Modern met kans op Retro

had ik dus toch gelijk, het IS voor 29'ers, ik wil zon setje bouwen voor een 26'er.
The Inbred
Oh gravity, thou art a merciless vixen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Je begrijpt het nog altijd niet...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

TTB1992 schreef:had ik dus toch gelijk, het IS voor 29'ers, ik wil zon setje bouwen voor een 26'er.
:o

Lees dat verhaal nou eens, het gaat uitsluitend over wielsetjes voor in 26" frames. Past dat? Ja, dat past. De enige connectie met 29ers is dat er tegenwoordig een ruimer en betaalbaarder aanbod van geschikte wielsets op de markt is.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Het komt erop neer dat de totale hoogte van een 26" mountainbikewiel inclusief band even hoog is als een 28" racefietswiel met band. Vergelijk het eens met de 14-15" wielen in een beetje gangbare simpele auto. Door de hoge band wordt dat zo ver gecompenseerd, dat ze de hoogte benaderen van een 26" mountainbikewiel incl band!

En als je zulke "dikke" banden wilt monteren, koop je maar een Pugsley.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie