[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
Banzai
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 16 november 2008, 20:48

Goeie tip! Wel balen dat ik al een racert heb :lol:
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

welke banden(maat) en type gebruiken jullie voor op een 29er wiel als weg bandje ? ik zoek circa 1.4 inch brede versie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Da's een beetje off-topic hier maar ik gebruikte gewoon 28mm racebandjes, natuurlijk kun je in een 29er frame breder gaan als je dat wilt. Keuze genoeg want alle ERTRO 622 bandjes voor sportfietsen passen, moet dus geen probleem zijn in die maat.
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

George schreef:Da's een beetje off-topic hier maar ik gebruikte gewoon 28mm racebandjes, natuurlijk kun je in een 29er frame breder gaan als je dat wilt. Keuze genoeg want alle ERTRO 622 bandjes voor sportfietsen passen, moet dus geen probleem zijn in die maat.
sorry voor mijn off topic vraag, maar toch bedankt voor je antwoordt :-q
ras8176
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2041
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 23:29
Mijn mountainbike: scott spark 920
Contacteer:

hey @George top idee heb onlangs XT wheelset gekocht met schijven en cas :-q
en big apples.

moet er bij zeggen dat het inderdaad wel handig is alleen ben ik bij 26 inch gebleven en
de banden wat aan de smalle kant te houden normaal zijn mijn RR/RR banden 2.25
nu met die big apples is nu 1.9

heb wel gelijk de Xt wielen met mijn RR gemonteerd voor het geweld in de bossen
en mijn oude rigida`s gebruikt voor op de weg. :tong
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1764
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Is het ook mogelijk om 28 inch wielen in een MTB frame te gebruiken met v-brakes? Halen de v-brakes dat vwb de hoogte van de remblokjes? Ik heb de MTB van mijn vrouw omgebouwd naar weg-MTB, maar dan met 26 inch wielen. Kan ik daar evt 28 inch wielen insteken en dan de v-brakes blijven gebruiken zonder daar met adapters te moeten gaan werken?
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik quote mezelf even ;)
George schreef:Velgremmen zijn met deze combi niet echt handig. Er zijn wel adapters in de handel waarmee je ze kunt verplaatsen zodat ze op de grotere velg op de juiste positie komen maar dat is weer een hoop gedoe en dat wil je juist niet.
Nee dus, het kan wel maar alleen met adapters (Mavic) en als je regelmatig wielen wilt wisselen is dat geen aanrader naar mijn mening.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1764
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Oeps, overheen gelezen, excuses.
Even gezocht bij Bike-components en daar verkopen ze iig de adapters: http://www.bike-components.de/products/ ... dcity.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Inclusief verzenden komt dat dan toch even op 50 Euro. Dat maakt een evt overstap naar een goedkoop setje schijfremmen (Hayes Stroker Ride, Magura Julie, Auriga, etc) interessant.
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

George schreef:Ik quote mezelf even ;)
George schreef:Velgremmen zijn met deze combi niet echt handig. Er zijn wel adapters in de handel waarmee je ze kunt verplaatsen zodat ze op de grotere velg op de juiste positie komen maar dat is weer een hoop gedoe en dat wil je juist niet.
Nee dus, het kan wel maar alleen met adapters (Mavic) en als je regelmatig wielen wilt wisselen is dat geen aanrader naar mijn mening.
Voor de liefhebbers:

De http://www.paulcomp.com/motolite.html zou genoeg stelruimte hebben om zowel ERTRO 559 als 622 te coveren....

Ze komen echter ook niet voor weinig.
Jeroen_cannondale
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 25 augustus 2010, 22:59
Mijn mountainbike: Cannondale Trail SL3

Als ex-lurker toch even hier mijn eerste post in dit topic.

Het is mij al beginner niet helemaal duidelijk geloof ik maar als ik het goed begrijp moet ik dus een set 28' "racefiets" wielen bestellen en hier dan MTB naven in laten monteren....
Bij welke Duitse webshop kan ik het makkelijkste een setje samenstellen voor niet al te veel geld, want heb op wat sites gekeken maar zien vooral alleen maar standaar 26' of 28' sets staan.
Ik heb trouwens een Cannondale Trail sl3, dus met schijfremmen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je kunt kant en klare wielen krijgen, bij de shops staan ze vaak als 29er wielen of onder het kopje 'trekking' zoals bijvoorbeeld HIER.
NielsD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 6 maart 2010, 20:19
Mijn mountainbike: Canyon Lux, OnOne Inbred, Cube Cross race pro, Vortrieb beachracer

Ik zie zo'n stel wielen ook wel zitten maar is iemand op een site wel eens een kant en klare set tegengekomen met de voornaaf geschikt voor een 15mm steekas? Of zit ik dan vast aan zelf bouwen? Ook geen probleem overigens.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

NielsD schreef:Ik zie zo'n stel wielen ook wel zitten maar is iemand op een site wel eens een kant en klare set tegengekomen met de voornaaf geschikt voor een 15mm steekas? Of zit ik dan vast aan zelf bouwen? Ook geen probleem overigens.
Een beetje LBS kan dat zo voor je maken.

Ik vind het ergens een beetje raar trouwens dat zo een goed uitgelicht en omschreven onderwerp nog zo veel vragen oplevert.
Hebben de vragenstellers wel de eerste post in dit topic volledig gelezen?
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Ik rij zelf ook met zo'n setje rond. Wat ik hier nog niet tegengekomen ben is dat het ook mogelijk is deze wielen met cyclecrossbandjes te rijden. De ruimte in de voorvork is dan minimaal maar het past. de ruimte tussen het frame en achterwiel zal afhankelijk zijn van het frame.
www0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 1 januari 2008, 19:34

Cyclocross banden had ik nog niet aangedacht, bij mij zitten er smalle race bandjes op (700x28). Als velg heb ik 3 jaar geleden een setje Bontrager select disc road aangeschaft.

Achter past het perfect in mijn Gary Fisher en zit het er ook niet raar uit. In de voorvork is het toch wel een wat ander gezicht, het wiel zit er wel ielig uit in zo'n lompe mtb vork. Ik heb helaas geen foto's, fiets nu met de 26" velgen.

Bijpassend voordeel van de 700x28 bandjes is dat de omtrek zo goed als gelijk is aan de 26x2.0 die in de fiets zaten. Versnellingen blijven hetzelfde en ik hoef ook niet aan de fietscomputer te rommelen.
Plaats reactie