[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai.

De nieuwste productreviews, de lekkerste bikes en de mooiste bikeplekjes/evenementen!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Thx :-q

Ik heb wel gereden met de oerversie van de Marathons, erg duurzaam en sterk maar vrij zwaar en niet vooruit te branden :lol:
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wicked DJ schreef:
cheeta schreef:Ontegenzeggelijk zal het andere nadelen hebben, maar hoe groot die zijn?
Euh, BIG Apples... Wat dacht je van rolweerstand?
George merkt volgens mij ook terecht op dat je wel degelijk verschil voelt met 26"

En daarbij; ik zie mezelf niet telkens banden wisselen en dus kom je dan snel op een extra wielset uit. Kan je het maar beter goed doen als je toch al met die dunne bandjes wil gaan touren.
Het is al meer malen getest dat 2banden met dezelfde karkasopbouw, en dezelfde bandenspanning, de brede uitvoering LICHTER rolt dan de smalle. De reden: het karkas vervormd minder bij een brede band.

Als je een 60mm BIG Apple tegenover een 32mm Schwalbe Marathon zet, zal die BIG Apple lichter lopen. Door de ultra soepele karkasopbouw van een racebandje zal die wel wat lichter rollen, maar dan wel op goed wegdek.

Overigens is er natuurlijk wel een kantelpunt mbt de luchtweerstand, maar die zal dichter bij de 40 km/h liggen als bij de 25 km/h.
Gebruikersavatar
Wicked DJ
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Berichten: 21094
Lid geworden op: ma 25 juli 2005, 18:08
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Contacteer:

En de factor roterend gewicht speelt ineens geen rol meer?
If You Have It, Flaunt It ! || member of Team Funride.nl || veelgestelde vragen...|| "Even a Genius has it's limits"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Wicked DJ schreef:En de factor roterend gewicht speelt ineens geen rol meer?
Speelt geen rol in de rolweerstand nee, wel bij acceleratie natuurlijk...
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

baron062 schreef:Het is al meer malen getest dat 2banden met dezelfde karkasopbouw, en dezelfde bandenspanning, de brede uitvoering LICHTER rolt dan de smalle. De reden: het karkas vervormd minder bij een brede band.
Je beschrijft hier zelf al de bepalende verschillen. De bandenspanning en karkasopbouw zijn niet hetzelfde in deze vergelijking. Ik durf wel te stellen dat een 23mm raceslick op de juiste (hoge) druk lichter rolt dat een Big Apple oid. op de juiste druk. Over de samenstelling van het rubber hebben we het dan nog niet eens gehad. Uiteraard rijd je dan op goed wegdek zoals je ook al aangeeft maar dat zoek je vanzelf op met 23mm op een BAR of 6 ;)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

George schreef:
baron062 schreef:Het is al meer malen getest dat 2banden met dezelfde karkasopbouw, en dezelfde bandenspanning, de brede uitvoering LICHTER rolt dan de smalle. De reden: het karkas vervormd minder bij een brede band.
Je beschrijft hier zelf al de bepalende verschillen. De bandenspanning en karkasopbouw zijn niet hetzelfde in deze vergelijking. Ik durf wel te stellen dat een 23mm raceslick op de juiste (hoge) druk lichter rolt dat een Big Apple oid. op de juiste druk. Over de samenstelling van het rubber hebben we het dan nog niet eens gehad. Uiteraard rijd je dan op goed wegdek zoals je ook al aangeeft maar dat zoek je vanzelf op met 23mm op een BAR of 6 ;)
Als je daarintegen een supermoto afzet tegen een loodzware Conti Grandprix oid weet ik het zonet nog niet.

Maar het is een reactie op Wicked DJ, die opperde dat een brede band altijd zwaarder loopt, althans, zo las ik het.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

George schreef:maar met de opkomst van de 29er is het makkelijker geworden om relatief goedkoop geschikte wielen te vinden.
Zijn de 29er velgen wel geschikt voor gebruik in combinatie met race slicks ivm de hoge druk in de band? Ik zou dan toch liever een custom wiel (laten) maken.
hawkexplorer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 25 augustus 2008, 00:16
Mijn mountainbike: kaunis

Euh, BIG Apples... Wat dacht je van rolweerstand?
George merkt volgens mij ook terecht op dat je wel degelijk verschil voelt met 26"



Dat een dunnere band altijd minder rolweerstand geeft zou ik niet zo glashard willen roepen.Maar dat een studie op dit punt best leuk kan zijn.Kun je op onderstaande link lezen.
http://wimschermer.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

deer_hunter schreef:Zijn de 29er velgen wel geschikt voor gebruik in combinatie met race slicks ivm de hoge druk in de band? Ik zou dan toch liever een custom wiel (laten) maken.
Daar heb je een punt, de maximaal toelaatbare druk verschilt per velg. Racefiets velgen zijn over het algemeen berekend op een hogere druk dan mtb velgen. Veel mtb velgen gaan volgens de voorschriften van de fabrikant tot 4-5 Bar evenals de meeste banden maar dat getal is meestal gebaseerd op brede banden waar de velg voor bedoeld is. Een brede band oefent onder hoge druk meer kracht uit op de velg.

In mijn mtb slicks (van 1.75) pomp ik niet meer dan 4-5 Bar maar met 29er wielen en smalle slicks ga ik tot 6 Bar. Racefiets vaak nog wat meer, zeg een Bar of 7 maar die velgen kunnen nog wel wat meer hebben. Met een smalle band, een 29er wiel en 6 Bar heb ik echter nooit problemen gehad. Je kunt voor de zekerheid uiteraard een set (laten) spaken met racefiets velgen maar volgens mij is dat dus geen noodzaak.
Goofman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1764
Lid geworden op: zo 13 april 2003, 20:55

Hoe zit dat eigenlijk met de hoogte van je bottom bracket. Ik heb van een vriend wel eens begrepen dat een MTB met 28 inch racewielen nogal hoog komt met de BB wat een stuk minder lekker zit dan bijvoorbeeld op een racert. Ik weet alleen niet meer wat nu precies het issue daarmee zou zijn...
Aan m'n fiets zal het niet liggen...
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4110
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Goofman schreef:Hoe zit dat eigenlijk met de hoogte van je bottom bracket. Ik heb van een vriend wel eens begrepen dat een MTB met 28 inch racewielen nogal hoog komt met de BB wat een stuk minder lekker zit dan bijvoorbeeld op een racert. Ik weet alleen niet meer wat nu precies het issue daarmee zou zijn...
Volgens dit plaatje van pagina 1 is het verschil in diameter nihil, dus het verschil in BB hoogte is dan nihil/2, dus nagenoeg niets.

Afbeelding
Superbärt
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2273
Lid geworden op: di 5 oktober 2004, 23:41

Leuk stukje om te lezen! Ik rij nu met een wegset met 11-23 en Kojac slicks, 2.0. Vind dat al fijn rijden voor woon-werk, maar ga dit nu toch ook eens nader bekijken.
Zeker in combinatie met de 25mm Optimums van Michelin moet dat lekker gaan bollen.

Hoeveel neemt de ruimte band-frame af bij zo'n setje? Is dat te vergelijken met de ori setup? Of wordt het wel wat krapper?
I'm just here to regulate funkyness.
Als ik val dan sta ik op, en als ik sta dan val ik op.
"How does Danny Hart sit down with balls that big!?"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Superbärt schreef:Hoeveel neemt de ruimte band-frame af bij zo'n setje? Is dat te vergelijken met de ori setup? Of wordt het wel wat krapper?
Ori setup? De ruimte tussen band en frame is ruim voldoende, meer dan de ruimte tussen frame en vork op de foto (afhankelijk van het frame natuurlijk).
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

De grotere wielen rollen makkelijker waardoor je minder energie kwijt bent om de zaak in beweging te houden. Dat maakt het makkelijker om een prettige cadans voor bijvoorbeeld een duurtraining te vinden. Daar komt nog bij dat de grotere wielomtrek voor een iets betere verhouding qua versnellingen zorgt.
George, met alle respect, maar je ziet op je eigen foto dat het verschil in wielomtrek minimaal is (dit moet ook wel, anders zou de boel niet passen). Het 'grote wielen rollen makkelijker'-verhaal kennen we nu wel, en als het al opgaat, dan is het verschil te klein om van invloed te zijn op de rolweerstand bij het steken van racewielen in een gewone (26") mountainbike.

My 2 cents: de wielomtrek verschilt nauwelijks, de cadans vinden tijdens een duurtraining doe je door het juiste verzet te kiezen, en de verhouding qua versnellingen (als je exact dezelfde setup gebruikt) is slechter dan deze in het terrein zou zijn, anders zou iedereen op de mountainbike wel met lichtere versnellingen rijden dan nu het geval is. Oke, dat waren 3 cents.

Mijn eigen ervaring: ik heb ook zo'n setje Speedcity-a-likes voor op vakantie (als ruimtebesparende maatregel) met een 11-21 cassette, in combinatie met een normaal triple crankstel kom je dan overal tegenop, en als het op het vlakke wat harder moet heb je iets meer keuze doordat 'onderin' de verzetten wat dichter bij elkaar zitten.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15544
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Exar, je trekt met deze quote de tekst uit zijn verband.

De vergelijking in wielmaat hier slaat op een 26" wiel met slicks in vergelijking met 28" speedwheels, dit is imho duidelijk omschreven in de complete tekst. Het verschil in omtrek is dan groter en naar mijn mening een duidelijk merkbaar verschil.
Plaats reactie