[How to] Speedwheels, van mtb naar racer in een handomdraai.
- WouterterRiet
- Mountainbike Junk
- Berichten: 221
- Lid geworden op: ma 4 juni 2012, 19:43
- Mijn mountainbike: Trekker met breeje banduh
@Bjornbulldog , heb je ook foto's van je fiets, ben benieuwd hoe dat staat.
Zo'n beetje iedere internetshop die wielen levert heeft goedkope setjes 29er wielen (soms ook onder het kopje 'trekking') die je hier prima voor kunt gebruiken.
Jurriaan schreef:Iemand ervaring met speedwheels voorzien van cyclocross bandjes in een 26 frame?
Is een cyclocross bandje veel hoger dan de in het starttopic geteste 28mm banden?
Ik heb er een paar jaar geleden mee gereden. Het past net in een Rockshox Reba.
-
- All rounder
- Berichten: 65
- Lid geworden op: vr 17 januari 2014, 12:02
leuk stuk
-
- All rounder
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma 28 maart 2005, 16:28
- Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp M4
- Contacteer:
Zo ik heb ook een 29er wielset voor in mijn 26inch Specialized Epic Comp M4. Combo in eerste instantie met Continental Grand Prix 4 Season bandjes in maat 700-28C.
Eerste indruk was dat het wiel vrijwel even groot is als mijn 26 inch wiel met een 2.25 band, kwa rij gedrag vond ik het ook eigenlijk wel hetzelfde op rechte stukken(asfalt), nou ja het rolde soepeler ivm de slicks. Ik vond het wel opmerkelijk zekerder sturen maar dat zal wel komen omdat je meer wiel hebt en minder band.
Ben nog een beetje aan het uit vogelen wat ik nou een prettige band vind om te rijden, ik zag dat ik nog ruimte had in het frame en ben toen een breedere band gaan kopen. Continental Touring Ride Plus in de maat 700-37C, beetje zware band maar goed verder net profiel en kwa omtrek nu wel aanzienlijk groter.
Vandaag test ritje gedaan naar het werk, maar wel grappig hoe je zo het verschil merkt kwa gewicht band. Ik vond het maar vrij lomp rijden:-) Fiets voelt een stuk zwaarder aan en mn normale snelheid kon ik maar met moeite aan houden.
Nu ga ik es kijken naar Schwalbe Marathon Racer banden die zijn bijna de helft lichter kwa gewicht, denk dat het dan een stuk prettiger fietst.
Eerste indruk was dat het wiel vrijwel even groot is als mijn 26 inch wiel met een 2.25 band, kwa rij gedrag vond ik het ook eigenlijk wel hetzelfde op rechte stukken(asfalt), nou ja het rolde soepeler ivm de slicks. Ik vond het wel opmerkelijk zekerder sturen maar dat zal wel komen omdat je meer wiel hebt en minder band.
Ben nog een beetje aan het uit vogelen wat ik nou een prettige band vind om te rijden, ik zag dat ik nog ruimte had in het frame en ben toen een breedere band gaan kopen. Continental Touring Ride Plus in de maat 700-37C, beetje zware band maar goed verder net profiel en kwa omtrek nu wel aanzienlijk groter.
Vandaag test ritje gedaan naar het werk, maar wel grappig hoe je zo het verschil merkt kwa gewicht band. Ik vond het maar vrij lomp rijden:-) Fiets voelt een stuk zwaarder aan en mn normale snelheid kon ik maar met moeite aan houden.
Nu ga ik es kijken naar Schwalbe Marathon Racer banden die zijn bijna de helft lichter kwa gewicht, denk dat het dan een stuk prettiger fietst.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 41
- Lid geworden op: do 2 januari 2014, 20:39
- Mijn mountainbike: Sensa Fiori TNT Pro
Ik heb vandaag mijn setje 'speedwheels' binnen gehad (Mavic crossone Disc i.c.m. Schwalbe kojak banden).
En als casette zit er (geloof ik) een Sram X7 weg casette op. Dit gemonteerd op mijn 29er Sensa Fiori TNT, die volledig Shimano XT is afgemonteerd.
Alleen nu heb ik een probleem,
Bij het wisselen van mijn 'oude setje' naar mijn speedwheels schakelt de fiets niet lekker.. Je voelt een weerstand tijdens het trappen, en je hoort/voelt de ketting 'tikken' ook gaat het schakelen zelf niet soepel..
Nu zou ik de boel natuurlijk kunnen afstellen totdat het probleem verholpen is, maar dan heb ik het zelfde probleem wanneer ik mijn 'oude' setje terug plaats lijkt mij..
Waar kan dit aanliggen, want Sram en Shimano zouden toch met elkaar compatible moeten zijn?
En als casette zit er (geloof ik) een Sram X7 weg casette op. Dit gemonteerd op mijn 29er Sensa Fiori TNT, die volledig Shimano XT is afgemonteerd.
Alleen nu heb ik een probleem,
Bij het wisselen van mijn 'oude setje' naar mijn speedwheels schakelt de fiets niet lekker.. Je voelt een weerstand tijdens het trappen, en je hoort/voelt de ketting 'tikken' ook gaat het schakelen zelf niet soepel..
Nu zou ik de boel natuurlijk kunnen afstellen totdat het probleem verholpen is, maar dan heb ik het zelfde probleem wanneer ik mijn 'oude' setje terug plaats lijkt mij..
Waar kan dit aanliggen, want Sram en Shimano zouden toch met elkaar compatible moeten zijn?
Zit er een nieuwe cassette op? Het eerste waar ik aan denk is dat de 'oude' ketting daar niet lekker over loopt. De makkelijkste oplossing is niet alleen de wielen wisselen maar ook de ketting, zo gepiept met een snelsluiting.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 41
- Lid geworden op: do 2 januari 2014, 20:39
- Mijn mountainbike: Sensa Fiori TNT Pro
De Sram X7 is idd een nieuwe cassette. Al is de XT cassette op mijn setje voor in het bos ook nog niet oud, pas 2 maanden (wel al veel gefietst).
Het is dus slim om een extra ketting te kopen met snel sluiting (powerlink) speciaal voor het weg setje.
Dan past de ketting zich aan de cassette aan.. Maar hoe zit het dan met de voorbladen. Die slijten dan toch ook weer per gemonteerd setje anders? Wat bij een wisseling dan weer invloed heeft op de ketting en het schakelen, of geld die specifieke slijtage enkel voor de achter cassette?
Het is dus slim om een extra ketting te kopen met snel sluiting (powerlink) speciaal voor het weg setje.
Dan past de ketting zich aan de cassette aan.. Maar hoe zit het dan met de voorbladen. Die slijten dan toch ook weer per gemonteerd setje anders? Wat bij een wisseling dan weer invloed heeft op de ketting en het schakelen, of geld die specifieke slijtage enkel voor de achter cassette?
Hoe groter een kettingblad, hoe minder het slijt. Voorbladen verslijten dus veel langzamer dan achterkransjes.